SME
Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Vodičák na veľkú motorku a doklady na malú

Viete, čo všetko musíte spraviť preto, aby ste mohli šoférovať motorku, ktorá nedokáže ísť rýchlejšie ako 45 km/h? A ako sa dostať k vodičáku na každú motorku?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

So stúpajúcimi teplotami sa vonku objavuje stále viac motoriek. Mladí sadajú najmä na skútre alebo mopedy, ostrieľaní "borci" vyťahujú silné stroje.

Vodičák na veľkú motorku

Blaho: "Riešim otázku ohľadom vodičského preukazu. Bol som na polícii, v autoškole, ... Mám vodičák na motorku A do 25kw. Mám 40 rokov, vodičák som robil pred viac ako 2 rokmi. Chcem teraz zmenu na "veľké" A, t.j A neobmedzene. Problém je v tom, že na polícii majú iné vysvetlenie zákona. Podľa polície mám ísť znova na skúšky a jazdy, ale na polícii som bol 3 krát, posúvali si ma po dverách, nevedeli sa zhodnúť a odbili ma so skúškami a jazdou."

Každý, kto chce na Slovensku jazdiť na veľkej a silnej motorke a má menej ako 21 rokov, musí si spraviť vodičák na dvakrát.

§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
e) 21 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A bez obmedzení podľa písmena d), skupiny D, D+E a podskupiny D1 a D1+E,

(2) Vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení podľa odseku 1 písm. d) možno udeliť aj osobe, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny A podľa odseku 1 písm. d) a ktorá predloží čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení takéhoto motorového vozidla; takáto osoba sa nemusí podrobiť príprave na vedenie motorového vozidla v autoškole.

Po prvej autoškole a skúškach získate vodičské oprávnenie na motocykel skupiny A s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW. Stačí mať 18 rokov a dosť peňazí na autoškolu.

Aby ste mohli šoférovať aj silnejšiu motorku, potrebujete vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení. Na to ale potrebujete mať minimálne 21 rokov.

V zákone sa píše, že vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení možno udeliť aj tomu, kto má "áčko" s obmedzením. Takýto vodič však musí predložiť čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení A-čkovej motorky. Po dvojročnej praxi nemusíte ísť znovu do autoškoly, no skúškam z predpisov a jazdám sa nevyhnete.

Blahovi teraz nezostáva nič iné, len sa pripraviť na skúšky a úspešne ich absolvovať, ak chce jazdiť na akejkoľvek motorke.

Keby si Blaho spravil vodičák na motorky skupiny A bez obmedzení a mohol to aj v čase, keď platil predchádzajúci zákon (č. 315/1996 Z.z.), dnes by tento problém neriešil. Vek na to mal.

Čo všetko treba zariadiť pre moped

Vladimír: "Chcem si kúpiť moped do 50 cm3. V tejto súvislosti sa chcem spýtať nasledovné: Musím prepis spraviť na dopravnou inšpektoráte? Musím absolvovať TK a EK? Musím mať povinné poistenie? Aký dokument ešte musím mať od Babety, ak ma kontroluje policajná hliadka?"

Motocykle, o ktorých uvažuje Vladimír, sú obľúbené najmä u mladých. Už 15-roční totiž majú možnosť spraviť si vodičák na jazdu s takouto motorkou (skupina AM). Má to najväčšiu konštrukčnú rýchlosťou 25 až 45 km/h a zdvihový objem valcov motora nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora (kategória L1e).

§ 114, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Každé vozidlo, o ktorom schvaľovací úrad rozhodol, že musí byť evidované orgánom Policajného zboru, a ktoré doteraz nebolo prihlásené do evidencie vozidiel, musí byť prihlásené na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla držiteľa vozidla alebo adresy jeho prevádzkarne;

Každé vozidlo, o ktorom rozhodol schvaľovací úrad, musí byť evidované. Vozidlá kategórie L1e, medzi ktoré patria aj mopedy, však stále povinnej evidencii nepodliehajú. Preto nie je potrebný ani prepis na dopravnom inšpektoráte.

To ale platí len do konca budúceho roku. Od 1. januára 2013 budú musieť byť všetky vozidlá evidované a budú mať pridelené evidenčné číslo.

Moped ale musí byť zákonne poistený, keďže tejto povinnosti podlieha každé motorové vozidlo, ktorému bolo vydané osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie vozidla. To druhé sa vydáva neevidovaným vozidlám a ich vodič ho musí mať pri sebe, keď šoféruje moped, o ktorom písal Vladimír.

Mopedy musia absolvovať aj pravidelné technické kontroly (emisné sa ich netýkajú). V predpisoch sa píše, že ich treba "riešiť" v lehote štyroch rokov po prvom prihlásení vozidla do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách. Pritom prihlásenie vozidla do evidencie sa v tomto prípade chápe ako dátum prvého pridelenia evidenčného čísla. Ak sa ale tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje 1. deň roku výroby vozidla.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 374
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 4 834
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 296
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 326
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 608
  6. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 546
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 501
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 498
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


17 h
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


21 h
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Malá Mača
  2. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie
  3. Elena Antalová: "Kecy a fakty o tzv.demokracii". Kniha Karola Ondriaša vyšla síce v roku 2004, no chcela by udávať smer Smeru.
  4. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  5. Anton Kovalčík: Afganské fiasko ZSSR 3.
  6. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  7. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  8. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 478
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 195
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 028
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 942
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 698
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 725
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 699
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 399
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu