So stúpajúcimi teplotami sa vonku objavuje stále viac motoriek. Mladí sadajú najmä na skútre alebo mopedy, ostrieľaní "borci" vyťahujú silné stroje.
Vodičák na veľkú motorku
Blaho: "Riešim otázku ohľadom vodičského preukazu. Bol som na polícii, v autoškole, ... Mám vodičák na motorku A do 25kw. Mám 40 rokov, vodičák som robil pred viac ako 2 rokmi. Chcem teraz zmenu na "veľké" A, t.j A neobmedzene. Problém je v tom, že na polícii majú iné vysvetlenie zákona. Podľa polície mám ísť znova na skúšky a jazdy, ale na polícii som bol 3 krát, posúvali si ma po dverách, nevedeli sa zhodnúť a odbili ma so skúškami a jazdou."
Každý, kto chce na Slovensku jazdiť na veľkej a silnej motorke a má menej ako 21 rokov, musí si spraviť vodičák na dvakrát.
§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
e) 21 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A bez obmedzení podľa písmena d), skupiny D, D+E a podskupiny D1 a D1+E,
(2) Vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení podľa odseku 1 písm. d) možno udeliť aj osobe, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny A podľa odseku 1 písm. d) a ktorá predloží čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení takéhoto motorového vozidla; takáto osoba sa nemusí podrobiť príprave na vedenie motorového vozidla v autoškole.
Po prvej autoškole a skúškach získate vodičské oprávnenie na motocykel skupiny A s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW. Stačí mať 18 rokov a dosť peňazí na autoškolu.
Aby ste mohli šoférovať aj silnejšiu motorku, potrebujete vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení. Na to ale potrebujete mať minimálne 21 rokov.
V zákone sa píše, že vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení možno udeliť aj tomu, kto má "áčko" s obmedzením. Takýto vodič však musí predložiť čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení A-čkovej motorky. Po dvojročnej praxi nemusíte ísť znovu do autoškoly, no skúškam z predpisov a jazdám sa nevyhnete.
Blahovi teraz nezostáva nič iné, len sa pripraviť na skúšky a úspešne ich absolvovať, ak chce jazdiť na akejkoľvek motorke.
Keby si Blaho spravil vodičák na motorky skupiny A bez obmedzení a mohol to aj v čase, keď platil predchádzajúci zákon (č. 315/1996 Z.z.), dnes by tento problém neriešil. Vek na to mal.
Čo všetko treba zariadiť pre moped
Vladimír: "Chcem si kúpiť moped do 50 cm3. V tejto súvislosti sa chcem spýtať nasledovné: Musím prepis spraviť na dopravnou inšpektoráte? Musím absolvovať TK a EK? Musím mať povinné poistenie? Aký dokument ešte musím mať od Babety, ak ma kontroluje policajná hliadka?"
Motocykle, o ktorých uvažuje Vladimír, sú obľúbené najmä u mladých. Už 15-roční totiž majú možnosť spraviť si vodičák na jazdu s takouto motorkou (skupina AM). Má to najväčšiu konštrukčnú rýchlosťou 25 až 45 km/h a zdvihový objem valcov motora nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora (kategória L1e).
§ 114, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Každé vozidlo, o ktorom schvaľovací úrad rozhodol, že musí byť evidované orgánom Policajného zboru, a ktoré doteraz nebolo prihlásené do evidencie vozidiel, musí byť prihlásené na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla držiteľa vozidla alebo adresy jeho prevádzkarne;
Každé vozidlo, o ktorom rozhodol schvaľovací úrad, musí byť evidované. Vozidlá kategórie L1e, medzi ktoré patria aj mopedy, však stále povinnej evidencii nepodliehajú. Preto nie je potrebný ani prepis na dopravnom inšpektoráte.
To ale platí len do konca budúceho roku. Od 1. januára 2013 budú musieť byť všetky vozidlá evidované a budú mať pridelené evidenčné číslo.
Moped ale musí byť zákonne poistený, keďže tejto povinnosti podlieha každé motorové vozidlo, ktorému bolo vydané osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie vozidla. To druhé sa vydáva neevidovaným vozidlám a ich vodič ho musí mať pri sebe, keď šoféruje moped, o ktorom písal Vladimír.
Mopedy musia absolvovať aj pravidelné technické kontroly (emisné sa ich netýkajú). V predpisoch sa píše, že ich treba "riešiť" v lehote štyroch rokov po prvom prihlásení vozidla do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách. Pritom prihlásenie vozidla do evidencie sa v tomto prípade chápe ako dátum prvého pridelenia evidenčného čísla. Ak sa ale tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje 1. deň roku výroby vozidla.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.