SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Vodičák na veľkú motorku a doklady na malú

Viete, čo všetko musíte spraviť preto, aby ste mohli šoférovať motorku, ktorá nedokáže ísť rýchlejšie ako 45 km/h? A ako sa dostať k vodičáku na každú motorku?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

So stúpajúcimi teplotami sa vonku objavuje stále viac motoriek. Mladí sadajú najmä na skútre alebo mopedy, ostrieľaní "borci" vyťahujú silné stroje.

Vodičák na veľkú motorku

Blaho: "Riešim otázku ohľadom vodičského preukazu. Bol som na polícii, v autoškole, ... Mám vodičák na motorku A do 25kw. Mám 40 rokov, vodičák som robil pred viac ako 2 rokmi. Chcem teraz zmenu na "veľké" A, t.j A neobmedzene. Problém je v tom, že na polícii majú iné vysvetlenie zákona. Podľa polície mám ísť znova na skúšky a jazdy, ale na polícii som bol 3 krát, posúvali si ma po dverách, nevedeli sa zhodnúť a odbili ma so skúškami a jazdou."

Každý, kto chce na Slovensku jazdiť na veľkej a silnej motorke a má menej ako 21 rokov, musí si spraviť vodičák na dvakrát.

§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
e) 21 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A bez obmedzení podľa písmena d), skupiny D, D+E a podskupiny D1 a D1+E,

(2) Vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení podľa odseku 1 písm. d) možno udeliť aj osobe, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny A podľa odseku 1 písm. d) a ktorá predloží čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení takéhoto motorového vozidla; takáto osoba sa nemusí podrobiť príprave na vedenie motorového vozidla v autoškole.

Po prvej autoškole a skúškach získate vodičské oprávnenie na motocykel skupiny A s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW. Stačí mať 18 rokov a dosť peňazí na autoškolu.

Aby ste mohli šoférovať aj silnejšiu motorku, potrebujete vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení. Na to ale potrebujete mať minimálne 21 rokov.

V zákone sa píše, že vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení možno udeliť aj tomu, kto má "áčko" s obmedzením. Takýto vodič však musí predložiť čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení A-čkovej motorky. Po dvojročnej praxi nemusíte ísť znovu do autoškoly, no skúškam z predpisov a jazdám sa nevyhnete.

Blahovi teraz nezostáva nič iné, len sa pripraviť na skúšky a úspešne ich absolvovať, ak chce jazdiť na akejkoľvek motorke.

Keby si Blaho spravil vodičák na motorky skupiny A bez obmedzení a mohol to aj v čase, keď platil predchádzajúci zákon (č. 315/1996 Z.z.), dnes by tento problém neriešil. Vek na to mal.

Čo všetko treba zariadiť pre moped

Vladimír: "Chcem si kúpiť moped do 50 cm3. V tejto súvislosti sa chcem spýtať nasledovné: Musím prepis spraviť na dopravnou inšpektoráte? Musím absolvovať TK a EK? Musím mať povinné poistenie? Aký dokument ešte musím mať od Babety, ak ma kontroluje policajná hliadka?"

Motocykle, o ktorých uvažuje Vladimír, sú obľúbené najmä u mladých. Už 15-roční totiž majú možnosť spraviť si vodičák na jazdu s takouto motorkou (skupina AM). Má to najväčšiu konštrukčnú rýchlosťou 25 až 45 km/h a zdvihový objem valcov motora nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora (kategória L1e).

§ 114, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Každé vozidlo, o ktorom schvaľovací úrad rozhodol, že musí byť evidované orgánom Policajného zboru, a ktoré doteraz nebolo prihlásené do evidencie vozidiel, musí byť prihlásené na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla držiteľa vozidla alebo adresy jeho prevádzkarne;

Každé vozidlo, o ktorom rozhodol schvaľovací úrad, musí byť evidované. Vozidlá kategórie L1e, medzi ktoré patria aj mopedy, však stále povinnej evidencii nepodliehajú. Preto nie je potrebný ani prepis na dopravnom inšpektoráte.

To ale platí len do konca budúceho roku. Od 1. januára 2013 budú musieť byť všetky vozidlá evidované a budú mať pridelené evidenčné číslo.

Moped ale musí byť zákonne poistený, keďže tejto povinnosti podlieha každé motorové vozidlo, ktorému bolo vydané osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie vozidla. To druhé sa vydáva neevidovaným vozidlám a ich vodič ho musí mať pri sebe, keď šoféruje moped, o ktorom písal Vladimír.

Mopedy musia absolvovať aj pravidelné technické kontroly (emisné sa ich netýkajú). V predpisoch sa píše, že ich treba "riešiť" v lehote štyroch rokov po prvom prihlásení vozidla do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách. Pritom prihlásenie vozidla do evidencie sa v tomto prípade chápe ako dátum prvého pridelenia evidenčného čísla. Ak sa ale tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje 1. deň roku výroby vozidla.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 285
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 598
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 701
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 695
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 15 804
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 048
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 250
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 424
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 362
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 536
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Z tohto už Fico neutečie

Fico je svojim ľuďom verný za každých okolností.

Peter Tkačenko
Plošne testovanie na Covid-19.

Koronavírus na Slovensku: Matovič ponúka zdravotníkom mimoriadne odmeny (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Premiér Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.