SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Vodičák na veľkú motorku a doklady na malú

Viete, čo všetko musíte spraviť preto, aby ste mohli šoférovať motorku, ktorá nedokáže ísť rýchlejšie ako 45 km/h? A ako sa dostať k vodičáku na každú motorku?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

So stúpajúcimi teplotami sa vonku objavuje stále viac motoriek. Mladí sadajú najmä na skútre alebo mopedy, ostrieľaní "borci" vyťahujú silné stroje.

Vodičák na veľkú motorku

Blaho: "Riešim otázku ohľadom vodičského preukazu. Bol som na polícii, v autoškole, ... Mám vodičák na motorku A do 25kw. Mám 40 rokov, vodičák som robil pred viac ako 2 rokmi. Chcem teraz zmenu na "veľké" A, t.j A neobmedzene. Problém je v tom, že na polícii majú iné vysvetlenie zákona. Podľa polície mám ísť znova na skúšky a jazdy, ale na polícii som bol 3 krát, posúvali si ma po dverách, nevedeli sa zhodnúť a odbili ma so skúškami a jazdou."

Každý, kto chce na Slovensku jazdiť na veľkej a silnej motorke a má menej ako 21 rokov, musí si spraviť vodičák na dvakrát.

§ 78, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
e) 21 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A bez obmedzení podľa písmena d), skupiny D, D+E a podskupiny D1 a D1+E,

(2) Vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení podľa odseku 1 písm. d) možno udeliť aj osobe, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny A podľa odseku 1 písm. d) a ktorá predloží čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení takéhoto motorového vozidla; takáto osoba sa nemusí podrobiť príprave na vedenie motorového vozidla v autoškole.

Po prvej autoškole a skúškach získate vodičské oprávnenie na motocykel skupiny A s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW. Stačí mať 18 rokov a dosť peňazí na autoškolu.

Aby ste mohli šoférovať aj silnejšiu motorku, potrebujete vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení. Na to ale potrebujete mať minimálne 21 rokov.

V zákone sa píše, že vodičské oprávnenie skupiny A bez obmedzení možno udeliť aj tomu, kto má "áčko" s obmedzením. Takýto vodič však musí predložiť čestné vyhlásenie o tom, že má najmenej dvojročnú prax vo vedení A-čkovej motorky. Po dvojročnej praxi nemusíte ísť znovu do autoškoly, no skúškam z predpisov a jazdám sa nevyhnete.

Blahovi teraz nezostáva nič iné, len sa pripraviť na skúšky a úspešne ich absolvovať, ak chce jazdiť na akejkoľvek motorke.

Keby si Blaho spravil vodičák na motorky skupiny A bez obmedzení a mohol to aj v čase, keď platil predchádzajúci zákon (č. 315/1996 Z.z.), dnes by tento problém neriešil. Vek na to mal.

Čo všetko treba zariadiť pre moped

Vladimír: "Chcem si kúpiť moped do 50 cm3. V tejto súvislosti sa chcem spýtať nasledovné: Musím prepis spraviť na dopravnou inšpektoráte? Musím absolvovať TK a EK? Musím mať povinné poistenie? Aký dokument ešte musím mať od Babety, ak ma kontroluje policajná hliadka?"

Motocykle, o ktorých uvažuje Vladimír, sú obľúbené najmä u mladých. Už 15-roční totiž majú možnosť spraviť si vodičák na jazdu s takouto motorkou (skupina AM). Má to najväčšiu konštrukčnú rýchlosťou 25 až 45 km/h a zdvihový objem valcov motora nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora (kategória L1e).

§ 114, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Každé vozidlo, o ktorom schvaľovací úrad rozhodol, že musí byť evidované orgánom Policajného zboru, a ktoré doteraz nebolo prihlásené do evidencie vozidiel, musí byť prihlásené na orgáne Policajného zboru príslušnom podľa miesta pobytu alebo sídla držiteľa vozidla alebo adresy jeho prevádzkarne;

Každé vozidlo, o ktorom rozhodol schvaľovací úrad, musí byť evidované. Vozidlá kategórie L1e, medzi ktoré patria aj mopedy, však stále povinnej evidencii nepodliehajú. Preto nie je potrebný ani prepis na dopravnom inšpektoráte.

To ale platí len do konca budúceho roku. Od 1. januára 2013 budú musieť byť všetky vozidlá evidované a budú mať pridelené evidenčné číslo.

Moped ale musí byť zákonne poistený, keďže tejto povinnosti podlieha každé motorové vozidlo, ktorému bolo vydané osvedčenie o evidencii alebo technické osvedčenie vozidla. To druhé sa vydáva neevidovaným vozidlám a ich vodič ho musí mať pri sebe, keď šoféruje moped, o ktorom písal Vladimír.

Mopedy musia absolvovať aj pravidelné technické kontroly (emisné sa ich netýkajú). V predpisoch sa píše, že ich treba "riešiť" v lehote štyroch rokov po prvom prihlásení vozidla do evidencie a potom periodicky v štvorročných lehotách. Pritom prihlásenie vozidla do evidencie sa v tomto prípade chápe ako dátum prvého pridelenia evidenčného čísla. Ak sa ale tento dátum nedá zistiť, ale známy je rok výroby vozidla, za prvé prihlásenie vozidla do evidencie sa považuje 1. deň roku výroby vozidla.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 716
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 779
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 234
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 781
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 034
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 572
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 357
  8. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 345
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 023
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Petra Vlhová ide obrovský slalom v stredisku Killington.

Sledujte s nami online prenos z 1. kola obrovského slalomu v Killingtone.


Sportnet 6 h
Očkovanie proti koronavírusu.

Povinné očkovanie zvažujú viaceré strany.


25. nov
Alexander Dubček ako prvý tajomník v čestnej lóži v budove SND v spoločnosti prezidenta Ludvíka Svobodu i podpredsedu vlády Gustáva Husáka v Bratislave pri príležitosti osláv 50. výročia vzniku Československa - 29. október 1968. Počas ďalších mesiacov ho čakal postupný odchod z politických i straníckych štruktúr.

Tvár Pražskej jari pod dohľadom ŠtB


6 h
Na školy prišli začiatkom školského roka  samotesty, nebolo ich však dosť a čakajú na ďalšie.

Od pondelka čaká školy niekoľko zmien.


22 h

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Ešče žijem, máme chleba
  2. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  3. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  4. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  5. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  6. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  7. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  8. Otilia Horrocks: Omikron za dverami
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 160
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 798
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 884
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 423
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 832
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 000
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 052
  8. Monika Vojčíkova: Len vydržte dezoláti, len vydržte! 3 901
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu