Igor nás upozornil na nefungujúcu signalizáciu pred železničným priecestím medzi Vysokou pri Morave a Stupavou.
"Je to pri trati Bratislava - Kúty, takže vlakov tam chodí dosť. Rozhľad nestojí za nič, keďže sú tam kriky. Dali, opreli o závory, tam tabuľu, že nefunguje zabezpečenie prejazdu. Zdá sa mi to alibistické. Keď tam rýchlik pretlačí auto, povedia, že vodič nesledoval situáciu?," napísal nám Igor.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Na oprave signalizácie sa pracuje
Na nedostatočné zabezpečenie tohto železničného priecestia sme sa opýtali Zuzany Chalupovej z komunikačného odboru Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Nefungujúci semafor podľa jej slov "spôsobil výpadok vysokého napätia, ktorý napája zabezpečovacie zariadenia".
Na odstránení tejto poruchy sa vraj intenzívne pracuje. "Ak dôjde k výpadku (poruche) priecestného zabezpečovacieho zariadenia, reagujeme operatívne a daná porucha sa odstraňuje v čo najkratšom reakčnom čase," informuje Chalupová.
Chalupová dodala, že ak sa porucha nedá odstrániť hneď, platia pre rušňovodičov pre daný úsek zvláštne bezpečnostné pravidlá. To znamená, že vlak 60 metrov pred priecestím musí spomaliť na rýchlosť 10 kilometrov za hodinu. Nutné je tiež zvukové hlásenie.
Vodičov upozorňuje výstražná značka
V čase opravných prác je problematický úsek doplnený výstražnou značkou. Tá upozorňuje vodičov na vypnutie signalizačného zariadenia.
Podľa nášho čitateľa bola tabuľa len opretá o závoru. To však môže znamenať porušenie predpisov.
Vo vyhláške k zákonu o cestnej premávke sa píše, že zvislé prenosné dopravné značky sú značky zobrazené na podkladovej tabuli, ktorá je umiestnená zvislo na červeno-bielom pruhovanom stĺpiku alebo na inej nosnej konštrukcii, ktorá je striedavo červeno-bielo pruhovane označená a ktorá nie je pevne spojená so zemou, ale je dostatočne stabilná.
Podľa jednej z fotiek ŽSR však to však nevyzerá tak, že by značka bola umiestnená v rozpore s vyhláškou k zákonu o cestnej premávky.
Kríky už pri priecestí nie sú
Zlú viditeľnosť podľa Igora spôsobujú kríky v okolí trate. Po poslaní otázok Chalupovej tykajúcich sa riešenia tejto situácie, boli kríky odstránené. Pracovníci ŽSR ešte v ten deň odstránili kríky, ktoré mohli spôsobovať zlú viditeľnosť.
Ak by ste aj vy vedeli o úsekoch, ktoré môžu byť nebezpečné pre vodičov, máte možnosť na to upozorniť.
"Hlásenia prípadných porúch na priecestí je možné vykonať prostredníctvom web stránky, u príslušného správcu, respektíve u obsluhujúceho zamestnanca najbližšej železničnej stanice," vysvetľuje Chalupová. Taktiež zamestnanci ŽSR priebežne kontrolujú železničnú trať, čím by sa malo predísť možným problémom.
Železničných priecestí by malo ubúdať
ŽSR sa snaží o zníženie počtu železničných priecestí alebo "ich nahradením mimoúrovňovými križovaniami cestných komunikácií so železničnou traťou,"“ vysvetľuje Chalupová.
Nie je tajomstvom, že mnoho priecestí je doslova v katastrofálnom stave. Niekedy je náprava možná hneď, inokedy trvá aj rok. Je preto nutné, aby boli vodiči v tomto úseku cesty mimoriadne obozretný. Brzdná dráha vlaku môžu byť niekedy až jeden kilometer.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.