Lancia Ypsilon prežila krízu. Prichádza s osemročnou zárukou

Malá štýlová Lancia je jediný model, ktorý prežil plány automobilky z roku 2008. Michal Karpat sa po premiére ypsilonky vracia o viac ako dva roky späť a rekapituluje, čo ostalo z pôvodných plánov.

Veľkým lákadlom v prípade novej malej Lancie bude jedinečná 8-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov.(Zdroj: Lancia, Tomáš Benedikovič)

ŽENEVA. Bolo to v septembri 2008, keď som v rámci rozhovoru páčil informácie o novej Ypsilonke od čerstvého šéfa automobilky Lancia - Oliviera Francoisa. Dnes je Ypsilonka na svete, síce s takmer dvojročným oneskorením, ale riaditeľom Lancie je stále Olivier Francois a ja môžem konfrontovať. Informácie, ktoré som získal ešte v čase jej vývoja, s tým, aká je Ypsilonka v skutočnosti.

Plány zmarila realita

V rámci spomínaného rozhovoru mi vtedy Olivier Francois okrem iného povedal, že do konca roku 2010 Lancia zdvojnásobí predaje na 300.000 kusov ročne. Dosiahnuť to chcel s piatimi až šiestimi modelmi. Potom však prišla kríza, s ňou šanca získať značky Chrysler a Jeep a pootvoriť tak Fiatu dvere na trhy USA. Zákonite všetky plány Lancie boli na chvíľu zastavené, prehodnotené a určila sa nová stratégia.

Plánovaný kompletný modelový rad segmentu C sa rozplynul, rovnako aj štýlové kupé, ktoré malo posilniť imidž značky. Pokiaľ by chcel niekto oponovať oživením modelu Stratos, ten ako argument neberiem, pretože ide o individuálny projekt. Podľa pôvodného plánu sme napríklad tento rok mali privítať novú Musu.

Fúziu s Chryslerom prežil v plánoch len rodinný klenot Ypsilonka. Napriek tomu verím, že spojenie s Chryslerom bol dobrý krok a až budúcnosť a nasledujúce nové modely ukážu, či obe značky dokázali využiť společný potenciál.
Faktom ale je, že zatiaľ čo v roku 2008 predala Lancia v Európe 113.372 kusov a v roku 2009 vďaka novej Delte aj napriek kríze dokonca mierne stúpla na 120.442 vozidiel, minulý rok rapídne klesla na 98.534 kusov.

Tu sa prejavilo meškanie novej Ypsilonky aj zaneprázdnenosť vedenia firmy fúziou s Chryslerom. Predajné plány na úrovni 300.00 kusov tak ostali na míľe vzdialené od reality. Lancia však nemala ani šesť modelov, s ktorými Francois pri tvorbe plánu počítal. Tento počet dosiahla až tento rok (Ypsilon, Musa, Delta, Flavia, Thema, Grand Voyager), takže všetko začína odznova.

Jedinečná premiéra

Taliani vedia robiť šou, držať ľudí v napätí a byť zapálaní pre vec, aj keď z piatich noviniek je skutočnou superstar len najmenšia z nich. Vedia dať vážnosť aj tým ostatným a medzi doposiaľ totálne odlišnými značkami Lancia a Chrysler nájsť také spoločné črty, ktoré by bežný človek márne hľadal. Pretože nemá až takú bujnú fantáziu. Ale práve preto mám Talianov rád. Sú to automobiloví srdciari, schopní predať hocičo – aj Chrysler preoblečený za Lanciu.

Už samotné divadlo okolo prezentácie noviniek na salóne bolo v porovnaní s akoukoľvek značkou výnimočné. Ráno, ešte pred tlačovou konferenciou sme totiž našli prázdnu expozíciu bez jediného auta. Boli tam iba hostesky, rozostavené po celej ploche, stojace hrdo a vzpriamene ako živé sochy, v prítmí čakajúce na veľkú chvíľu. Len tie iPady v ich rukách to trochu kazili. Až pokým nenastal ten správny čas (10:45 hod.), kedy sa rozostrela opona a na scénu vstúpilo všetkých 5 noviniek.

Až na termín uvedenia splnili takmer všetko

Nová Ypsilonka mala byť postavená na platforme novej Pandy, aby bol dodržaný koncept malá zvonka a veľká zvnútra. Keďže predošlá Ypsilonka bola prevažne ženské auto, zachovanie kompaktných rozmerov bolo kľúčové. Ak by použili platformu Grande Punta, bola by už priveľmi dlhá a veľká, čo by mohlo tradičné zákazníčky odradiť. Táto časť informácii sa stala skutočnosťou.

Nová Ypsilonka naozaj stojí na mierne predĺženej a rozšírenej platforme novej Pandy, ktorá príde na trh až koncom tohoto roka. V porovnaní s predchodcom malá Lancia narástla do dĺžky o 30 mm, šírka aj výška sa však trochu scvrkla (- 34 mm, resp. - 20 mm).

Rázvor sa predĺžil o nepatrné 2 mm. Dá sa teda povedať, že nová Ypsilonka je v podstate rovnako veľká ako predchodca. Ženám tiež viac vyhovuje praktickejšia 5-dverová karoséria, preto novinka mala vymeniť 3-dverovú karosériu za 5-dverovú.


Päť dverí namiesto troch

Ženy majú tiež rady športový vzhľad auta, preto ju dizajnéri chceli navrhnúť ako štýlové trojdverové auto s maskovanými zadnými dverami. Aj toto všetko je pravda. Spodnú líniu zadných bočných okien dizajnéri až natoľko dvihli šikmo hore, že na prvý pohľad vás ani nenapadne hľadať zadné dvere. Z diaľky vyzerá ako veľmi štýlové 3-dverové malé auto.

Predná časť je inšpirovaná Deltou, hoci predným nárazníkom v kombinácii s maskou a zaobleným tvarom prednej kapoty v nej vidím aj kúsok Chrysleru PT Cruiser. Akoby Ypsilonka chcela byť po dizajnérskej stránke prvým skutočným spojivom medzi značkami Lancia a Chrysler.

Jej prémiový, aristokratický štýl (aspoň zvonka), ako značku Lancia rád prezentuje Olivier, zvýrazňuje dvojfarebné bi-colore lakovanie karosérie, zadné svetlá s LED technológiou a príplatkové predné xenónové svetlá.

Z ďalších inovatívnych prvkov výbavy stojí za pozornosť systém Magic Parking (parkovací asistent, ktorý sám točí volantom a dokáže odparkovať auto na miesto iba o 80 cm dlhšie než je dĺžka vozidla), multimediálny systém Blue&Me – TomTomLIVE a Smart fuel, uľahčujúci tankovanie najmä ženám.


Má štýl

Interiér je vzhľadom na segment malých áut nadpriemerne luxusný. Nájdete tu netradičné kombinácie vzorovaných poťahov, obkladov palubnej dosky a dverí, ale aj niekoľko kontrastov. Ako napríklad príjemný vrchný plast palubnej dosky, ktorý sa bije s tým, čo je pod ním.

V lepších verziách je stredový panel obložený plastom s imitáciou klavírneho laku. Vyšší posed mohol vďaka vnútornej výške ostať zachovaný. Vzadu je však na hlavu tesno aj priemerne vysokým jedincom. Priestor na nohy je uspokojivý, ale zadné sedáky dosť krátke. V čom sa naopak predstavitelia Lancie sekli, bol termín uvedenia na trh. Nová Ypsilonka mešká oproti pôvodnému plánu až o rok a pol.

Taktiež netradičné riešenie palubnej dosky sa nenaplnilo, pretože má rovnakú koncepciu ako predchodca – s prístrojovým panelom a všetkými ovládačmi situovanými v strede. Sľúbené panoramatické strešné okno však nechýba. Pokiaľ berieme Ypsilonku ako zástupcu segmentu A, keďže vychádza z Pandy, je prvým autom vo svojej triede s touto vymoženosťou. V konkurencii segmentu B sa zase môže pochváliť najväčšou plochou panoramatickej strechy (0,64 m²).

Ponúka osemročnú záruku

Paleta poháňacích jednotiek pozostáva z atmosférického štvorvalca 1.2 8V(51 kW/69 k), prepĺňaného dvojvalca 0.9 TwinAir (63 kW/85 k) a vznetového agregátu 1.3 MultiJet II (70 kW/95 k). Ypsilon budú vyrábať v poľských Tychách.

V niektorých krajinách sa bude dať objednať už od apríla tohoto roku s tým, že prvé autá dostanú zákazníci v júni. Na Slovensku odštartuje predaj na jeseň tohoto roku. Veľkým lákadlom v prípade novej malej Lancie bude jedinečná 8-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov.


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  4. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  5. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  6. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  7. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  8. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
  9. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie
  10. Noc literatúry v rôznych mestách Slovenska už dnes!
  1. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  4. TOP trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  5. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
  6. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  7. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  8. Realitná činnosť ako podnikanie
  9. Predstavenie novinky na IDEB 2018: Gerlach
  10. Študentská osobnosť roka Ing. Martina Majorošová
  1. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 32 874
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 21 809
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 14 247
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 11 997
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 782
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 465
  7. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 3 107
  8. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 596
  9. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 583
  10. Astmatici a alergici pozor. Aj toto vám môže spôsobovať problémy 2 191

Téma: AUTOSALÓN ŽENEVA 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchádzajúci generál Macko: Gajdoša zomlela SNS, rezort neriadi on

Je chybou, že ministerstvo obrany odmieta verejnú diskusiu. Tá vnútorná prebieha tiež len formálne, poukazuje dlhoročný dôstojník.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Na Havaji sa prebudila sopka, ľudí vyháňa z domovov

Chrlí skaly s veľkosťou mikrovlniek.

komentár petra tkačenka

So žralokmi z SNS sa koalície nerobia

Žralok hryzie rýchlo, nemilosrdne a efektívne – preto tu stále je.

Neprehliadnite tiež

Autá kráľovskej rodiny: Unikátne limuzíny, športiaky aj nenápadné kombi

Na súkromné účely dostáva kráľovská rodina prakticky každé auto.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.

Úžitkovým vozidlám na Slovensku kraľuje Fiat Ducato

Talianska dodávka si drží prvenstvo v predajoch už ôsmy rok.

Prvá servisná prehliadka auta: Ako prebieha a na čo si dať pozor

Prijímací technik by vám mal povedať, čo všetko sa s autom bude robiť.