Lancia Ypsilon prežila krízu. Prichádza s osemročnou zárukou

Malá štýlová Lancia je jediný model, ktorý prežil plány automobilky z roku 2008. Michal Karpat sa po premiére ypsilonky vracia o viac ako dva roky späť a rekapituluje, čo ostalo z pôvodných plánov.

Veľkým lákadlom v prípade novej malej Lancie bude jedinečná 8-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov.(Zdroj: Lancia, Tomáš Benedikovič)

ŽENEVA. Bolo to v septembri 2008, keď som v rámci rozhovoru páčil informácie o novej Ypsilonke od čerstvého šéfa automobilky Lancia - Oliviera Francoisa. Dnes je Ypsilonka na svete, síce s takmer dvojročným oneskorením, ale riaditeľom Lancie je stále Olivier Francois a ja môžem konfrontovať. Informácie, ktoré som získal ešte v čase jej vývoja, s tým, aká je Ypsilonka v skutočnosti.

Plány zmarila realita

V rámci spomínaného rozhovoru mi vtedy Olivier Francois okrem iného povedal, že do konca roku 2010 Lancia zdvojnásobí predaje na 300.000 kusov ročne. Dosiahnuť to chcel s piatimi až šiestimi modelmi. Potom však prišla kríza, s ňou šanca získať značky Chrysler a Jeep a pootvoriť tak Fiatu dvere na trhy USA. Zákonite všetky plány Lancie boli na chvíľu zastavené, prehodnotené a určila sa nová stratégia.

Plánovaný kompletný modelový rad segmentu C sa rozplynul, rovnako aj štýlové kupé, ktoré malo posilniť imidž značky. Pokiaľ by chcel niekto oponovať oživením modelu Stratos, ten ako argument neberiem, pretože ide o individuálny projekt. Podľa pôvodného plánu sme napríklad tento rok mali privítať novú Musu.

Fúziu s Chryslerom prežil v plánoch len rodinný klenot Ypsilonka. Napriek tomu verím, že spojenie s Chryslerom bol dobrý krok a až budúcnosť a nasledujúce nové modely ukážu, či obe značky dokázali využiť společný potenciál.
Faktom ale je, že zatiaľ čo v roku 2008 predala Lancia v Európe 113.372 kusov a v roku 2009 vďaka novej Delte aj napriek kríze dokonca mierne stúpla na 120.442 vozidiel, minulý rok rapídne klesla na 98.534 kusov.

Tu sa prejavilo meškanie novej Ypsilonky aj zaneprázdnenosť vedenia firmy fúziou s Chryslerom. Predajné plány na úrovni 300.00 kusov tak ostali na míľe vzdialené od reality. Lancia však nemala ani šesť modelov, s ktorými Francois pri tvorbe plánu počítal. Tento počet dosiahla až tento rok (Ypsilon, Musa, Delta, Flavia, Thema, Grand Voyager), takže všetko začína odznova.

Jedinečná premiéra

Taliani vedia robiť šou, držať ľudí v napätí a byť zapálaní pre vec, aj keď z piatich noviniek je skutočnou superstar len najmenšia z nich. Vedia dať vážnosť aj tým ostatným a medzi doposiaľ totálne odlišnými značkami Lancia a Chrysler nájsť také spoločné črty, ktoré by bežný človek márne hľadal. Pretože nemá až takú bujnú fantáziu. Ale práve preto mám Talianov rád. Sú to automobiloví srdciari, schopní predať hocičo – aj Chrysler preoblečený za Lanciu.

Už samotné divadlo okolo prezentácie noviniek na salóne bolo v porovnaní s akoukoľvek značkou výnimočné. Ráno, ešte pred tlačovou konferenciou sme totiž našli prázdnu expozíciu bez jediného auta. Boli tam iba hostesky, rozostavené po celej ploche, stojace hrdo a vzpriamene ako živé sochy, v prítmí čakajúce na veľkú chvíľu. Len tie iPady v ich rukách to trochu kazili. Až pokým nenastal ten správny čas (10:45 hod.), kedy sa rozostrela opona a na scénu vstúpilo všetkých 5 noviniek.

Až na termín uvedenia splnili takmer všetko

Nová Ypsilonka mala byť postavená na platforme novej Pandy, aby bol dodržaný koncept malá zvonka a veľká zvnútra. Keďže predošlá Ypsilonka bola prevažne ženské auto, zachovanie kompaktných rozmerov bolo kľúčové. Ak by použili platformu Grande Punta, bola by už priveľmi dlhá a veľká, čo by mohlo tradičné zákazníčky odradiť. Táto časť informácii sa stala skutočnosťou.

Nová Ypsilonka naozaj stojí na mierne predĺženej a rozšírenej platforme novej Pandy, ktorá príde na trh až koncom tohoto roka. V porovnaní s predchodcom malá Lancia narástla do dĺžky o 30 mm, šírka aj výška sa však trochu scvrkla (- 34 mm, resp. - 20 mm).

Rázvor sa predĺžil o nepatrné 2 mm. Dá sa teda povedať, že nová Ypsilonka je v podstate rovnako veľká ako predchodca. Ženám tiež viac vyhovuje praktickejšia 5-dverová karoséria, preto novinka mala vymeniť 3-dverovú karosériu za 5-dverovú.


Päť dverí namiesto troch

Ženy majú tiež rady športový vzhľad auta, preto ju dizajnéri chceli navrhnúť ako štýlové trojdverové auto s maskovanými zadnými dverami. Aj toto všetko je pravda. Spodnú líniu zadných bočných okien dizajnéri až natoľko dvihli šikmo hore, že na prvý pohľad vás ani nenapadne hľadať zadné dvere. Z diaľky vyzerá ako veľmi štýlové 3-dverové malé auto.

Predná časť je inšpirovaná Deltou, hoci predným nárazníkom v kombinácii s maskou a zaobleným tvarom prednej kapoty v nej vidím aj kúsok Chrysleru PT Cruiser. Akoby Ypsilonka chcela byť po dizajnérskej stránke prvým skutočným spojivom medzi značkami Lancia a Chrysler.

Jej prémiový, aristokratický štýl (aspoň zvonka), ako značku Lancia rád prezentuje Olivier, zvýrazňuje dvojfarebné bi-colore lakovanie karosérie, zadné svetlá s LED technológiou a príplatkové predné xenónové svetlá.

Z ďalších inovatívnych prvkov výbavy stojí za pozornosť systém Magic Parking (parkovací asistent, ktorý sám točí volantom a dokáže odparkovať auto na miesto iba o 80 cm dlhšie než je dĺžka vozidla), multimediálny systém Blue&Me – TomTomLIVE a Smart fuel, uľahčujúci tankovanie najmä ženám.


Má štýl

Interiér je vzhľadom na segment malých áut nadpriemerne luxusný. Nájdete tu netradičné kombinácie vzorovaných poťahov, obkladov palubnej dosky a dverí, ale aj niekoľko kontrastov. Ako napríklad príjemný vrchný plast palubnej dosky, ktorý sa bije s tým, čo je pod ním.

V lepších verziách je stredový panel obložený plastom s imitáciou klavírneho laku. Vyšší posed mohol vďaka vnútornej výške ostať zachovaný. Vzadu je však na hlavu tesno aj priemerne vysokým jedincom. Priestor na nohy je uspokojivý, ale zadné sedáky dosť krátke. V čom sa naopak predstavitelia Lancie sekli, bol termín uvedenia na trh. Nová Ypsilonka mešká oproti pôvodnému plánu až o rok a pol.

Taktiež netradičné riešenie palubnej dosky sa nenaplnilo, pretože má rovnakú koncepciu ako predchodca – s prístrojovým panelom a všetkými ovládačmi situovanými v strede. Sľúbené panoramatické strešné okno však nechýba. Pokiaľ berieme Ypsilonku ako zástupcu segmentu A, keďže vychádza z Pandy, je prvým autom vo svojej triede s touto vymoženosťou. V konkurencii segmentu B sa zase môže pochváliť najväčšou plochou panoramatickej strechy (0,64 m²).

Ponúka osemročnú záruku

Paleta poháňacích jednotiek pozostáva z atmosférického štvorvalca 1.2 8V(51 kW/69 k), prepĺňaného dvojvalca 0.9 TwinAir (63 kW/85 k) a vznetového agregátu 1.3 MultiJet II (70 kW/95 k). Ypsilon budú vyrábať v poľských Tychách.

V niektorých krajinách sa bude dať objednať už od apríla tohoto roku s tým, že prvé autá dostanú zákazníci v júni. Na Slovensku odštartuje predaj na jeseň tohoto roku. Veľkým lákadlom v prípade novej malej Lancie bude jedinečná 8-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov.


Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 389
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 412
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 277
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 879
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 638
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 058
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 735
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 566
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 103
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 652

Téma: AUTOSALÓN ŽENEVA 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

TECH

Zjavil sa náhodou, pozrite si ako Phobos obieha Mars

Mesiac pomenovali po bohu strachu.

Neprehliadnite tiež

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.