Akou rýchlosťou by ste sa vyhli policajnému autu za vami?

Predstavte si, že ste na diaľnici a predbiehate kolónu áut. Zo zadu sa k vám priblíži policajné auto so zapnutým majákom a sirénou. Do kolóny sa zaradiť nemôžete. Čo spravíte? Dupnete na plyn?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mimochodom, ako rýchlo by ste šli po diaľnici s prívesným vozíkom? A keď prídete k Žarnovici a tam sa na R1-ke na vás vytasí 80-ka, tiež si poviete, že tam nemá význam?

Vyhnúť sa policajnému autu zvýšením rýchlosti?

Michal: "Nemám jasno v jednom prípade, keď napríklad na diaľnici obieham kolónu, či už áut alebo kamiónov a v zápätí by sa zozadu priblížilo auto s právom prednostnej jazdy (napr. polícia) so zapnutými majákmi. Podľa zákona o cestnej premávke by som im nemal brániť v jazde.

Mohol by som v takomto prípade zrýchliť z povolenej 130-ky na to, aby som rýchlejšie predbehol kolónu a následne sa zaradiť do pravého pruhu, kde by som pokračoval v max. povolenej rýchlosti bez toho, aby ma nejako sankcionovali?"

Sanitka alebo policajné auto, ktoré má zapnutý maják a sirénu, je vozidlom s právom prednostnej jazdy. Takémuto autu musíte umožniť bezpečný a plynulý prejazd. A ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby ste mu neprekážali.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. ...

V prípade, že na diaľnici predchádzate iné vozidlá idúce v pravom jazdnom pruhu, vašou prvoradou úlohou je zaradiť sa čo najskôr pred predchádzané vozidlo. Brzdiť v ľavom jazdnom pruhu nesmiete, pretože by to znamenalo, že neumožňujete vozidlu s majákom a sirénou plynulý prejazd.

Nemali by vás potrestať, ak pre potreby zaradenia sa do pravého jazdného pruhu dočasne prekročíte najvyššiu povolenú rýchlosť, aby ste policajnému auto alebo sanitky uvoľnili cestu. Nesmie to však trvať dlho a musíte využiť prvú príležitosť zaradiť sa medzi autá v pravom jazdnom pruhu.

Takisto ale platí, že vás nikto nesmie nútiť ísť rýchlejšie ako je najvyššia povolená rýchlosť, ak by ste nadobudli oprávnenú obavu, že vás rýchlejšia jazda môže ohroziť. Veď aj v zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Čo však v prípade, že v pravom jazdnom pruhu je kolóna áut a bez havárie nie je možné sa medzi autá v kolóne zaradiť?

V prvom rade treba povedať, že vodiči áut v kolóne v takom prípade porušujú predpisy, pretože každý z nich je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.

Jedinou možnosťou, ako sa zo situácie dostať a minimalizovať problémy, je pridať na rýchlosti a hneď, ako to bude možné, sa zaradiť do druhého jazdného pruhu. Riešením je vtedy jednoducho výber "menšieho zla".

Ako rýchlosťou po diaľnici s prívesným vozíkom?

Tibor: "Akou maximálnou rýchlosťou môžem jazdiť s prívesným vozíkom po diaľnici a potrebujem k nemu diaľničnú známku?"

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

(3) ... vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h.

Predpokladáme, že Tibor myslí na jazdnú súpravu zloženú z auta kategórie M1 (osobné auto) alebo N1 (malé nákladné) a z prívesného vozíka, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť neprekračuje 750 kg.

Ak na diaľnici je rýchlosť upravená dopravným značením, treba sa ním riadiť. Bez značky tam vodič smie ísť najviac 130-kou.

Ak jazdná súprava (auto s prívesom) nemá viac ako 3,5 tony diaľničnú nálepku pre príves nepotrebujete. Potrebujete ju len pre auto.

V prípade, že jazdná súprava zložená z osobného auta a prívesu má viac ako 3,5 tony, diaľničnú nálepku potrebujete aj pre príves a musíte ju mať nalepenú na čelnom skle osobného auta.

Dôležité je tiež poznať aj maximálnu konštrukčnú rýchlosť prívesu. Ak by bola konštrukčná rýchlosť prívesu napríklad 90 km/h, rýchlejšie by ste ísť nemali, aj keby ste bez prívesu mohli ísť na diaľnici 130-kou.

Stačí, aby ste si za auto (do 3,5 tony) zapli príves s hmotnosťou nad 750 kg a po diaľnici nesmiete ísť viac ako 90-kou. Mimochodom, na diaľnici v obci platí 90-ka pre všetkých, ak dopravné značenie neurčuje inak.

Aký význam má 80-ka na rýchlostnej ceste R1?

Peter: "Aký význam má zníženie rýchlosti na 80 km/h na R1 pred Žarnovicou. Je tam krátky úsek cca 300 m, kde je znížená rýchlosť na 80 km/h. Je to rovinka a sú tam zjazdy z R1. Keby to malo byť pri každom výjazde a zjazde, tak to asi rýchlostná cesta nebude."

To, že na úseku rýchlostnej cesty je znížená najvyššia povolená rýchlosť trvalo na 80 km/h, neznamená, že to nie je rýchlostná cesta.

Spomínané miesto je špecifické tým, že je tam v oboch smeroch na jednom mieste vjazd na R1-ku a zároveň aj výjazd. Zabezpečuje to jazdný pruh, ktorý je zároveň pripájací aj odbočovací. Okrem toho, tento jazdný pruh, či už v smere do Zvolena alebo do Nitry, nemá dostatočnú dĺžku.

Predstavte si situáciu, že by tam nebola 80-ka. Autá, ktoré by sa mali rozbehnúť na pripájacom pruhu, by nemali šancu dosiahnuť dostatočnú rýchlosť tak, aby nenútili autá idúce po rýchlostnej ceste prudko brzdiť alebo meniť smer jazdy.

Jednoducho, ak by tam nebola 80-ka, vodiči vchádzajúci na rýchlostnú cestu by často boli nútení porušovať dopravné predpisy o dávaní prednosti v jazde. Nie každý má športové auto, ktoré dosiahne stovku za 3 sekundy.

Preto dopravní inžinieri znížili najvyššiu povolenú rýchlosť v úseku tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.

Dopravné značenie na R1-ke pri Žarnovici tak umožňuje bezpečne vchádzať autám na R1-ku a bezpečne z nej vychádzať. Autám hrozí výrazne menej situácia, kedy by museli v pripájacom pruhu zabrzdiť a zastaviť, lebo by nemali dostatočnú rýchlosť ako premávka na rýchlostnej ceste.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 486
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 757
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 064
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 642
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 433
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.