Akou rýchlosťou by ste sa vyhli policajnému autu za vami?

Predstavte si, že ste na diaľnici a predbiehate kolónu áut. Zo zadu sa k vám priblíži policajné auto so zapnutým majákom a sirénou. Do kolóny sa zaradiť nemôžete. Čo spravíte? Dupnete na plyn?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mimochodom, ako rýchlo by ste šli po diaľnici s prívesným vozíkom? A keď prídete k Žarnovici a tam sa na R1-ke na vás vytasí 80-ka, tiež si poviete, že tam nemá význam?

Vyhnúť sa policajnému autu zvýšením rýchlosti?

Michal: "Nemám jasno v jednom prípade, keď napríklad na diaľnici obieham kolónu, či už áut alebo kamiónov a v zápätí by sa zozadu priblížilo auto s právom prednostnej jazdy (napr. polícia) so zapnutými majákmi. Podľa zákona o cestnej premávke by som im nemal brániť v jazde.

Mohol by som v takomto prípade zrýchliť z povolenej 130-ky na to, aby som rýchlejšie predbehol kolónu a následne sa zaradiť do pravého pruhu, kde by som pokračoval v max. povolenej rýchlosti bez toho, aby ma nejako sankcionovali?"

Sanitka alebo policajné auto, ktoré má zapnutý maják a sirénu, je vozidlom s právom prednostnej jazdy. Takémuto autu musíte umožniť bezpečný a plynulý prejazd. A ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby ste mu neprekážali.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. ...

V prípade, že na diaľnici predchádzate iné vozidlá idúce v pravom jazdnom pruhu, vašou prvoradou úlohou je zaradiť sa čo najskôr pred predchádzané vozidlo. Brzdiť v ľavom jazdnom pruhu nesmiete, pretože by to znamenalo, že neumožňujete vozidlu s majákom a sirénou plynulý prejazd.

Nemali by vás potrestať, ak pre potreby zaradenia sa do pravého jazdného pruhu dočasne prekročíte najvyššiu povolenú rýchlosť, aby ste policajnému auto alebo sanitky uvoľnili cestu. Nesmie to však trvať dlho a musíte využiť prvú príležitosť zaradiť sa medzi autá v pravom jazdnom pruhu.

Takisto ale platí, že vás nikto nesmie nútiť ísť rýchlejšie ako je najvyššia povolená rýchlosť, ak by ste nadobudli oprávnenú obavu, že vás rýchlejšia jazda môže ohroziť. Veď aj v zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Čo však v prípade, že v pravom jazdnom pruhu je kolóna áut a bez havárie nie je možné sa medzi autá v kolóne zaradiť?

V prvom rade treba povedať, že vodiči áut v kolóne v takom prípade porušujú predpisy, pretože každý z nich je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.

Jedinou možnosťou, ako sa zo situácie dostať a minimalizovať problémy, je pridať na rýchlosti a hneď, ako to bude možné, sa zaradiť do druhého jazdného pruhu. Riešením je vtedy jednoducho výber "menšieho zla".

Ako rýchlosťou po diaľnici s prívesným vozíkom?

Tibor: "Akou maximálnou rýchlosťou môžem jazdiť s prívesným vozíkom po diaľnici a potrebujem k nemu diaľničnú známku?"

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

(3) ... vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h.

Predpokladáme, že Tibor myslí na jazdnú súpravu zloženú z auta kategórie M1 (osobné auto) alebo N1 (malé nákladné) a z prívesného vozíka, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť neprekračuje 750 kg.

Ak na diaľnici je rýchlosť upravená dopravným značením, treba sa ním riadiť. Bez značky tam vodič smie ísť najviac 130-kou.

Ak jazdná súprava (auto s prívesom) nemá viac ako 3,5 tony diaľničnú nálepku pre príves nepotrebujete. Potrebujete ju len pre auto.

V prípade, že jazdná súprava zložená z osobného auta a prívesu má viac ako 3,5 tony, diaľničnú nálepku potrebujete aj pre príves a musíte ju mať nalepenú na čelnom skle osobného auta.

Dôležité je tiež poznať aj maximálnu konštrukčnú rýchlosť prívesu. Ak by bola konštrukčná rýchlosť prívesu napríklad 90 km/h, rýchlejšie by ste ísť nemali, aj keby ste bez prívesu mohli ísť na diaľnici 130-kou.

Stačí, aby ste si za auto (do 3,5 tony) zapli príves s hmotnosťou nad 750 kg a po diaľnici nesmiete ísť viac ako 90-kou. Mimochodom, na diaľnici v obci platí 90-ka pre všetkých, ak dopravné značenie neurčuje inak.

Aký význam má 80-ka na rýchlostnej ceste R1?

Peter: "Aký význam má zníženie rýchlosti na 80 km/h na R1 pred Žarnovicou. Je tam krátky úsek cca 300 m, kde je znížená rýchlosť na 80 km/h. Je to rovinka a sú tam zjazdy z R1. Keby to malo byť pri každom výjazde a zjazde, tak to asi rýchlostná cesta nebude."

To, že na úseku rýchlostnej cesty je znížená najvyššia povolená rýchlosť trvalo na 80 km/h, neznamená, že to nie je rýchlostná cesta.

Spomínané miesto je špecifické tým, že je tam v oboch smeroch na jednom mieste vjazd na R1-ku a zároveň aj výjazd. Zabezpečuje to jazdný pruh, ktorý je zároveň pripájací aj odbočovací. Okrem toho, tento jazdný pruh, či už v smere do Zvolena alebo do Nitry, nemá dostatočnú dĺžku.

Predstavte si situáciu, že by tam nebola 80-ka. Autá, ktoré by sa mali rozbehnúť na pripájacom pruhu, by nemali šancu dosiahnuť dostatočnú rýchlosť tak, aby nenútili autá idúce po rýchlostnej ceste prudko brzdiť alebo meniť smer jazdy.

Jednoducho, ak by tam nebola 80-ka, vodiči vchádzajúci na rýchlostnú cestu by často boli nútení porušovať dopravné predpisy o dávaní prednosti v jazde. Nie každý má športové auto, ktoré dosiahne stovku za 3 sekundy.

Preto dopravní inžinieri znížili najvyššiu povolenú rýchlosť v úseku tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.

Dopravné značenie na R1-ke pri Žarnovici tak umožňuje bezpečne vchádzať autám na R1-ku a bezpečne z nej vychádzať. Autám hrozí výrazne menej situácia, kedy by museli v pripájacom pruhu zabrzdiť a zastaviť, lebo by nemali dostatočnú rýchlosť ako premávka na rýchlostnej ceste.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  4. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  5. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  6. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  7. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  10. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 874
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 14 971
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 016
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 910
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 047
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 040
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 104
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 973

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

KOMENTÁRE

Jozef Majský dokazuje, že si nie sme všetci rovní

Radový smrteľník by mal proces aj s vymeraným trestom dávno za sebou.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí