Akou rýchlosťou by ste sa vyhli policajnému autu za vami?

Predstavte si, že ste na diaľnici a predbiehate kolónu áut. Zo zadu sa k vám priblíži policajné auto so zapnutým majákom a sirénou. Do kolóny sa zaradiť nemôžete. Čo spravíte? Dupnete na plyn?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mimochodom, ako rýchlo by ste šli po diaľnici s prívesným vozíkom? A keď prídete k Žarnovici a tam sa na R1-ke na vás vytasí 80-ka, tiež si poviete, že tam nemá význam?

Vyhnúť sa policajnému autu zvýšením rýchlosti?

Michal: "Nemám jasno v jednom prípade, keď napríklad na diaľnici obieham kolónu, či už áut alebo kamiónov a v zápätí by sa zozadu priblížilo auto s právom prednostnej jazdy (napr. polícia) so zapnutými majákmi. Podľa zákona o cestnej premávke by som im nemal brániť v jazde.

Mohol by som v takomto prípade zrýchliť z povolenej 130-ky na to, aby som rýchlejšie predbehol kolónu a následne sa zaradiť do pravého pruhu, kde by som pokračoval v max. povolenej rýchlosti bez toho, aby ma nejako sankcionovali?"

Sanitka alebo policajné auto, ktoré má zapnutý maják a sirénu, je vozidlom s právom prednostnej jazdy. Takémuto autu musíte umožniť bezpečný a plynulý prejazd. A ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby ste mu neprekážali.

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. ...

V prípade, že na diaľnici predchádzate iné vozidlá idúce v pravom jazdnom pruhu, vašou prvoradou úlohou je zaradiť sa čo najskôr pred predchádzané vozidlo. Brzdiť v ľavom jazdnom pruhu nesmiete, pretože by to znamenalo, že neumožňujete vozidlu s majákom a sirénou plynulý prejazd.

Nemali by vás potrestať, ak pre potreby zaradenia sa do pravého jazdného pruhu dočasne prekročíte najvyššiu povolenú rýchlosť, aby ste policajnému auto alebo sanitky uvoľnili cestu. Nesmie to však trvať dlho a musíte využiť prvú príležitosť zaradiť sa medzi autá v pravom jazdnom pruhu.

Takisto ale platí, že vás nikto nesmie nútiť ísť rýchlejšie ako je najvyššia povolená rýchlosť, ak by ste nadobudli oprávnenú obavu, že vás rýchlejšia jazda môže ohroziť. Veď aj v zákone o cestnej premávke sa píše, že vodič vozidla s právom prednostnej jazdy je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Čo však v prípade, že v pravom jazdnom pruhu je kolóna áut a bez havárie nie je možné sa medzi autá v kolóne zaradiť?

V prvom rade treba povedať, že vodiči áut v kolóne v takom prípade porušujú predpisy, pretože každý z nich je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.

Jedinou možnosťou, ako sa zo situácie dostať a minimalizovať problémy, je pridať na rýchlosti a hneď, ako to bude možné, sa zaradiť do druhého jazdného pruhu. Riešením je vtedy jednoducho výber "menšieho zla".

Ako rýchlosťou po diaľnici s prívesným vozíkom?

Tibor: "Akou maximálnou rýchlosťou môžem jazdiť s prívesným vozíkom po diaľnici a potrebujem k nemu diaľničnú známku?"

§ 16, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.

(3) ... vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h.

Predpokladáme, že Tibor myslí na jazdnú súpravu zloženú z auta kategórie M1 (osobné auto) alebo N1 (malé nákladné) a z prívesného vozíka, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť neprekračuje 750 kg.

Ak na diaľnici je rýchlosť upravená dopravným značením, treba sa ním riadiť. Bez značky tam vodič smie ísť najviac 130-kou.

Ak jazdná súprava (auto s prívesom) nemá viac ako 3,5 tony diaľničnú nálepku pre príves nepotrebujete. Potrebujete ju len pre auto.

V prípade, že jazdná súprava zložená z osobného auta a prívesu má viac ako 3,5 tony, diaľničnú nálepku potrebujete aj pre príves a musíte ju mať nalepenú na čelnom skle osobného auta.

Dôležité je tiež poznať aj maximálnu konštrukčnú rýchlosť prívesu. Ak by bola konštrukčná rýchlosť prívesu napríklad 90 km/h, rýchlejšie by ste ísť nemali, aj keby ste bez prívesu mohli ísť na diaľnici 130-kou.

Stačí, aby ste si za auto (do 3,5 tony) zapli príves s hmotnosťou nad 750 kg a po diaľnici nesmiete ísť viac ako 90-kou. Mimochodom, na diaľnici v obci platí 90-ka pre všetkých, ak dopravné značenie neurčuje inak.

Aký význam má 80-ka na rýchlostnej ceste R1?

Peter: "Aký význam má zníženie rýchlosti na 80 km/h na R1 pred Žarnovicou. Je tam krátky úsek cca 300 m, kde je znížená rýchlosť na 80 km/h. Je to rovinka a sú tam zjazdy z R1. Keby to malo byť pri každom výjazde a zjazde, tak to asi rýchlostná cesta nebude."

To, že na úseku rýchlostnej cesty je znížená najvyššia povolená rýchlosť trvalo na 80 km/h, neznamená, že to nie je rýchlostná cesta.

Spomínané miesto je špecifické tým, že je tam v oboch smeroch na jednom mieste vjazd na R1-ku a zároveň aj výjazd. Zabezpečuje to jazdný pruh, ktorý je zároveň pripájací aj odbočovací. Okrem toho, tento jazdný pruh, či už v smere do Zvolena alebo do Nitry, nemá dostatočnú dĺžku.

Predstavte si situáciu, že by tam nebola 80-ka. Autá, ktoré by sa mali rozbehnúť na pripájacom pruhu, by nemali šancu dosiahnuť dostatočnú rýchlosť tak, aby nenútili autá idúce po rýchlostnej ceste prudko brzdiť alebo meniť smer jazdy.

Jednoducho, ak by tam nebola 80-ka, vodiči vchádzajúci na rýchlostnú cestu by často boli nútení porušovať dopravné predpisy o dávaní prednosti v jazde. Nie každý má športové auto, ktoré dosiahne stovku za 3 sekundy.

Preto dopravní inžinieri znížili najvyššiu povolenú rýchlosť v úseku tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.

Dopravné značenie na R1-ke pri Žarnovici tak umožňuje bezpečne vchádzať autám na R1-ku a bezpečne z nej vychádzať. Autám hrozí výrazne menej situácia, kedy by museli v pripájacom pruhu zabrzdiť a zastaviť, lebo by nemali dostatočnú rýchlosť ako premávka na rýchlostnej ceste.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 739
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 784
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 058
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 439
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 422
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 389
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 463
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 716
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 354
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz piano kupé predstavili pred 40 rokmi v Ženeve

Športovo-elegantné kupé sa vyrábalo osem rokov. Vzniklo bezmála stotisíc exemplárov.

Vettel bol najrýchlejší v prvej časti pondelňajších testov

Pilot Ferrari Sebastian Vettel stanovil najrýchlejší čas prvej pondelňajšej časti, ktorou sa začali testy pred nadchádzajúcou sezónou motoristickej F1.

Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.

Auto, v ktorom smrteľne postrelili Tupaca Shakura, je na predaj

Čierne BMW 750iL, v ktorom v roku 1996 smrteľne postrelili amerického rappera a herca Tupaca Shakura, je na predaj za 1,5 milióna dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop