Cestná komunikácia II/517 medzi Považskou Bystricou a Rajcom dlhodobo figuruje v pätici najrizikovejších ciest Slovenska. Na vysokú nehodovosť vplýva aj nevyhovujúci stav vozovky. Sťažnosti z radov motoristov, ktorí po nej dennodenne jazdia, sa dostali aj do našej redakcie.
Problémová obec Prečín Najviac nehôd sa podľa zdrojov z Hasičského a záchranného zboru odohráva v okolí obce Prečín. Nachádzajú sa tu úseky, kde na vozovku v priebehu dňa dopadne minimum slnečného svitu. Po daždi alebo studenej noci sa šmykľavý povrch dokáže nepredvídavím vodičom postarať o nepríjemné prekvapenie.
Priamo v Prečíne zvyšuje riziko stretu vozidla s chodcom čiastočná absencia chodníkov a zvýšený výskyt chodcov na vozovke. Tento problém "preslávil" obec medzi motoristami nielen z blízkeho okolia. Vyhasol tu už nejeden ľudský život a polícia sa snaží problém riešiť zvýšeným dohľadom na problémových úsekoch v obci.
Ďalšie úseky sú problematické aj pre nekvalitnú vozovku Ondrej: "Za Považskou Bystricou je cesta rozmlátená, sú na nej vyjazdené koľaje a nečudujem sa, že v neprehľadných zákrutách tu stále niekto búra. Ešte horšia je cesta medzi Domanižou a Malými Lednicami. Vozovka sa na jednom mieste prepadá a šoféri v snahe obchádzať jamy často jazdia v protismere."
Nedávno bolo na druhom spomínanom úseku umiestnené prenosné dopravné značenie upozorňujúce na nerovný povrch a tiež obmedzujúce maximálnu povolenú rýchlosť na 70km/h.
Väčšina vodičov, ktorí využívajú komunikáciu denne na cesty za prácou, takéto riešenie nepovažuje za postačujúce. Pokúsili sme sa teda zistiť, či kompetentní plánujú odstrániť príčinu problému alebo sa naďalej len snažiť eliminovať jeho prejavy.
Povodne zabránili oprave cesty Cesta druhej triedy spadá do pôsobnosti Trenčianskeho samosprávneho kraja. V pláne opráv pre rok 2010 síce bol zahrnutý tristometrový úsek cesty pri obci Malé Lednice, k sanácií však nedošlo. Plán opráv na rok 2011 v čase vzniku článku nebol na webstránke kraja k dispozícií.
Na naše otázky k stavu komunikácie odpovedal riaditeľ Správy ciest TSK Ing. Stanislav Lališ: "...úsek cesty II/517 nad obcou Malé Lednice v dĺžke 300m bol v pláne opráv na rok 2010. Bohužiaľ, vzhľadom k povodniam, ktoré dňa 15.8.2010 zasiahli oblasť Prievidze a Handlovej, ktoré poškodili 9. mostných objektov a cesty II. a III. tried v týchto regiónoch, zastupiteľstvo TSK rozhodlo o presune finančných prostriedkov zo schváleného plánu opráv na opravy ciest po následkoch povodní."
Málo peňazí - málo opravených úsekov Ing. Lališ ďalej tvrdí, že oprava spomínaného úseku bola zahrnutá do plánu na rok 2011, ktorý nám aj zaslal. Opravy ďalších úsekov komunikácie v ňom už nefigurujú.
Kameňom úrazu sú opäť raz financie, Trenčiansky kraj s ich nedostatkom zápasí nielen v oblasti dopravy. Nedávno mu Úrad pre verejné obstarávanie potvrdil pokutu vo výške pol milióna eur za stavbu nového sídla VÚC v Trenčíne.
V súčasnosti sa teda vodiči na rozsiahlejšiu zmenu nemôžu tešiť a väčšina problémových úsekov bude od nich naďalej vyžadovať trpezlivosť.
Horšie cesty, väčšia nehodovosť, viac policajtov Polícia bude v rámci avizovaného znižovania počtu dopravných nehôd na kritické úseky zrejme dohliadať ešte intenzívnejšie. Niektorí nedočkavci tak budú musieť kvôli pokutám siahať hlbšie do vrecka.
Nie je ale vylúčené, že tak budú musieť urobiť všetci motoristi využívajúci komunikáciu. Zlý stav vozovky sa môže premietnuť do zvýšených nákladov na servis podvozkových častí ich plechových tátošov.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Jozef Lednický