SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Rozlúčte sa s bielym svetlom na železničných priecestiach

Kedysi boli závory neodmysliteľnou súčasťou železničného priecestia. Časom k nim pribudla svetelná signalizácia. Na viacerých priecestiach s bielym prerušovaným svetlom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Ministerstvo vnútra však plánujú biele svetlo na priecestiach zrušiť.

Biele svetlo chcú zrušiť už tento rok

Biele svetlo na železničných priecestiach by mohli podľa Zuzany Chalupovej z komunikačného odboru ŽSR zrušiť už tento rok. Predtým ale treba novelizovať predpisy.

"Návrh zmeny zákona o cestnej premávke je pripravovaný Prezídiom Policajného zboru. Železnice Slovenskej republiky na požiadanie na ňom spolupracujú. Schválenie novely podlieha zložitému postupu na Ministerstve vnútra a v parlamente, čiže je tu ešte priestor na pripomienky," vysvetľuje Chalupová.

Novelou chcú, okrem zrušenia bieleho svetla, stanoviť aj rýchlosť prejazdu cez priecestie. "S Ministerstvom vnútra sme dospeli k názoru, že rýchlosť na železničnom priecestí musí byť určená inak ako svietením pozitívnej návesti," vysvetľuje Chalupová.

Predpokladá, že do konca roka by mohol byť zákon schválený. Následne musia železnice upraviť svoje predpisy a normu pre železničné priecestia. "Samotné vypnutie bieleho svetla na priecestiach je záležitosťou niekoľkých dní," informuje.

Stav priecestí je zlý

§ 27, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

Pre vodičov je biele svetlo len poznávacím znakom toho, že cez dané priecestie môžu prechádzať rýchlejšie, teda rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu.

"Prerušované biele svetlo bolo zo strany ŽSR (predtým ČSD) inštalované iba na priecestiach, ktorých činnosť bola doslova „automatická“, t.j. bez zásahu obsluhou človeka, ktorý je tvor omylný a mohol by prípadne zabudnúť uviesť priecestné zabezpečovacie zariadenia do činnosti. Práve toto biele prerušované svetlo oznamovalo účastníkovi cestnej premávky, že v obvode priecestia sa nenachádza železničné vozidlo, ktoré by mohlo ohroziť bezpečnosť cestnej premávky na priecestí. Tento „bezpečný“ stav umožňoval zvýšiť rýchlosť CV cez priecestie z 30 na 50 km/h," doplnila Chalupová.

Mnohé železničné priecestia však biele svetlo nemajú, lebo nespĺňajú technické normy na to, aby tam mohlo svietiť.

"Biele svetlo je použité na menej ako 10 % všetkých železničných priecestí. Jedná sa o cca 200 železničných priecestí z celkového počtu cca 2500 priecestí," informuje Chalupová.

S tým súvisí aj fakt, že na niektorých miestach nie je vhodné jazdiť rýchlejšie ako 30-kou, aj keď na signalizácii biele svetlo je.

"V mnohých prípadoch je biele svetlo namontované na takých železničných priecestiach, kde nie je možné z hľadiska stavebného stavu a tvaru vozovky na priecestí jazdiť rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu," vysvetľuje Chalupová.

V cudzine biele svetlo na priecestí nepoznajú

Mnoho krajín biele svetlo vôbec nevyužíva. V Európskej únií sa využíva minimálne. Signalizáciu nepoznajú napríklad vodiči v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku, Holandsku, Belgicku, Španielsku, Portugalsku a podobne.

Vodiči iných krajín často ani nepoznajú význam bieleho svetla. Vplýva nielen na rýchlosť, ale podľa hovorkyne Chalupovej aj garantuje, že v približovacích úsekoch (ktoré ovládajú činnosť priecestného zariadenia) sa nenechádza žiadne železničné vozidlo, čo znamená, že vodiča vlak nezrazí.

Chalupová si taktiež myslí, že zrušenie bieleho svetla na priecestí by mohol byť prezieravý krok do budúcnosti. Zrušením by sme sa mohli prispôsobiť "predpokladanej budúcej harmonizácii európskych noriem a štandardov v oblasti zabezpečenia priecestí".

Zrušenie bieleho svetla by malo mať aj finančné pozitíva. Ušetrí sa na nákladoch potrebných pre údržbu signalizácie. Podľa Chalupovej sa ušetrí hlavne na zriaďovaní priecestí, keďže podmienky určené pre zriadenie bieleho svetla sa dajú vo väčšine prípadov splniť len za cenu podstatne väčších nákladov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  2. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 812
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 168
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 788
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 7 088
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 6 713
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 801
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 578
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 249
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 799
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 876
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mliečne produkty by vo vyváženej strave nemali chýbať.

Sťažujú sa obchodníci, mliekari aj farmári.


4 h
Nataša Holinová

Výsledky prvého kola voľby detského komisára sú vzrušujúce. Druhé nás ani nemusí zaujímať.


1 h
Fitneska Miroslava Stašová.

V minulosti schudla vyše dvadsať kíl.


29. nov

Matovič prišiel s tým, že rozfofrujme pol miliardy. Ale bolo to v parlamente ťažko priechodné, tak vznikol kompromis.


Neprehliadnite tiež

Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


7 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


1. dec
Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


1. dec
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov

Blogy SME

  1. Roland Ondrus: Lockdown
  2. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  3. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  4. Štefan Vidlár: Darmožráč
  5. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  6. Vlasta Žampová: Čo ma /nás zaujíma???
  7. Rudolfa Vallová: Je ľahko kritizovať každú vládu
  8. Radovan Kazda: Všetko je inak. Na Madagaskare nehladujú pre zmenu klímy
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 534
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 5 186
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 871
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 812
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 743
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 590
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 193
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 864
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu