OPRAVENÉ 17:10

Rozlúčte sa s bielym svetlom na železničných priecestiach

Kedysi boli závory neodmysliteľnou súčasťou železničného priecestia. Časom k nim pribudla svetelná signalizácia. Na viacerých priecestiach s bielym prerušovaným svetlom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Ministerstvo vnútra však plánujú biele svetlo na priecestiach zrušiť.

Biele svetlo chcú zrušiť už tento rok

Biele svetlo na železničných priecestiach by mohli podľa Zuzany Chalupovej z komunikačného odboru ŽSR zrušiť už tento rok. Predtým ale treba novelizovať predpisy.

"Návrh zmeny zákona o cestnej premávke je pripravovaný Prezídiom Policajného zboru. Železnice Slovenskej republiky na požiadanie na ňom spolupracujú. Schválenie novely podlieha zložitému postupu na Ministerstve vnútra a v parlamente, čiže je tu ešte priestor na pripomienky," vysvetľuje Chalupová.

Novelou chcú, okrem zrušenia bieleho svetla, stanoviť aj rýchlosť prejazdu cez priecestie. "S Ministerstvom vnútra sme dospeli k názoru, že rýchlosť na železničnom priecestí musí byť určená inak ako svietením pozitívnej návesti," vysvetľuje Chalupová.

Predpokladá, že do konca roka by mohol byť zákon schválený. Následne musia železnice upraviť svoje predpisy a normu pre železničné priecestia. "Samotné vypnutie bieleho svetla na priecestiach je záležitosťou niekoľkých dní," informuje.

Stav priecestí je zlý

§ 27, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

Pre vodičov je biele svetlo len poznávacím znakom toho, že cez dané priecestie môžu prechádzať rýchlejšie, teda rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu.

"Prerušované biele svetlo bolo zo strany ŽSR (predtým ČSD) inštalované iba na priecestiach, ktorých činnosť bola doslova „automatická“, t.j. bez zásahu obsluhou človeka, ktorý je tvor omylný a mohol by prípadne zabudnúť uviesť priecestné zabezpečovacie zariadenia do činnosti. Práve toto biele prerušované svetlo oznamovalo účastníkovi cestnej premávky, že v obvode priecestia sa nenachádza železničné vozidlo, ktoré by mohlo ohroziť bezpečnosť cestnej premávky na priecestí. Tento „bezpečný“ stav umožňoval zvýšiť rýchlosť CV cez priecestie z 30 na 50 km/h," doplnila Chalupová.

Mnohé železničné priecestia však biele svetlo nemajú, lebo nespĺňajú technické normy na to, aby tam mohlo svietiť.

"Biele svetlo je použité na menej ako 10 % všetkých železničných priecestí. Jedná sa o cca 200 železničných priecestí z celkového počtu cca 2500 priecestí," informuje Chalupová.

S tým súvisí aj fakt, že na niektorých miestach nie je vhodné jazdiť rýchlejšie ako 30-kou, aj keď na signalizácii biele svetlo je.

"V mnohých prípadoch je biele svetlo namontované na takých železničných priecestiach, kde nie je možné z hľadiska stavebného stavu a tvaru vozovky na priecestí jazdiť rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu," vysvetľuje Chalupová.

V cudzine biele svetlo na priecestí nepoznajú

Mnoho krajín biele svetlo vôbec nevyužíva. V Európskej únií sa využíva minimálne. Signalizáciu nepoznajú napríklad vodiči v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku, Holandsku, Belgicku, Španielsku, Portugalsku a podobne.

Vodiči iných krajín často ani nepoznajú význam bieleho svetla. Vplýva nielen na rýchlosť, ale podľa hovorkyne Chalupovej aj garantuje, že v približovacích úsekoch (ktoré ovládajú činnosť priecestného zariadenia) sa nenechádza žiadne železničné vozidlo, čo znamená, že vodiča vlak nezrazí.

Chalupová si taktiež myslí, že zrušenie bieleho svetla na priecestí by mohol byť prezieravý krok do budúcnosti. Zrušením by sme sa mohli prispôsobiť "predpokladanej budúcej harmonizácii európskych noriem a štandardov v oblasti zabezpečenia priecestí".

Zrušenie bieleho svetla by malo mať aj finančné pozitíva. Ušetrí sa na nákladoch potrebných pre údržbu signalizácie. Podľa Chalupovej sa ušetrí hlavne na zriaďovaní priecestí, keďže podmienky určené pre zriadenie bieleho svetla sa dajú vo väčšine prípadov splniť len za cenu podstatne väčších nákladov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 19 017
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 939
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 996
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 134
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 461
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 000
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 982
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 743
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 611
  10. Slováci triedia lepšie 1 212

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.