OPRAVENÉ 17:10

Rozlúčte sa s bielym svetlom na železničných priecestiach

Kedysi boli závory neodmysliteľnou súčasťou železničného priecestia. Časom k nim pribudla svetelná signalizácia. Na viacerých priecestiach s bielym prerušovaným svetlom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Ministerstvo vnútra však plánujú biele svetlo na priecestiach zrušiť.

Biele svetlo chcú zrušiť už tento rok

Biele svetlo na železničných priecestiach by mohli podľa Zuzany Chalupovej z komunikačného odboru ŽSR zrušiť už tento rok. Predtým ale treba novelizovať predpisy.

"Návrh zmeny zákona o cestnej premávke je pripravovaný Prezídiom Policajného zboru. Železnice Slovenskej republiky na požiadanie na ňom spolupracujú. Schválenie novely podlieha zložitému postupu na Ministerstve vnútra a v parlamente, čiže je tu ešte priestor na pripomienky," vysvetľuje Chalupová.

Novelou chcú, okrem zrušenia bieleho svetla, stanoviť aj rýchlosť prejazdu cez priecestie. "S Ministerstvom vnútra sme dospeli k názoru, že rýchlosť na železničnom priecestí musí byť určená inak ako svietením pozitívnej návesti," vysvetľuje Chalupová.

Predpokladá, že do konca roka by mohol byť zákon schválený. Následne musia železnice upraviť svoje predpisy a normu pre železničné priecestia. "Samotné vypnutie bieleho svetla na priecestiach je záležitosťou niekoľkých dní," informuje.

Stav priecestí je zlý

§ 27, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

Pre vodičov je biele svetlo len poznávacím znakom toho, že cez dané priecestie môžu prechádzať rýchlejšie, teda rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu.

"Prerušované biele svetlo bolo zo strany ŽSR (predtým ČSD) inštalované iba na priecestiach, ktorých činnosť bola doslova „automatická“, t.j. bez zásahu obsluhou človeka, ktorý je tvor omylný a mohol by prípadne zabudnúť uviesť priecestné zabezpečovacie zariadenia do činnosti. Práve toto biele prerušované svetlo oznamovalo účastníkovi cestnej premávky, že v obvode priecestia sa nenachádza železničné vozidlo, ktoré by mohlo ohroziť bezpečnosť cestnej premávky na priecestí. Tento „bezpečný“ stav umožňoval zvýšiť rýchlosť CV cez priecestie z 30 na 50 km/h," doplnila Chalupová.

Mnohé železničné priecestia však biele svetlo nemajú, lebo nespĺňajú technické normy na to, aby tam mohlo svietiť.

"Biele svetlo je použité na menej ako 10 % všetkých železničných priecestí. Jedná sa o cca 200 železničných priecestí z celkového počtu cca 2500 priecestí," informuje Chalupová.

S tým súvisí aj fakt, že na niektorých miestach nie je vhodné jazdiť rýchlejšie ako 30-kou, aj keď na signalizácii biele svetlo je.

"V mnohých prípadoch je biele svetlo namontované na takých železničných priecestiach, kde nie je možné z hľadiska stavebného stavu a tvaru vozovky na priecestí jazdiť rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu," vysvetľuje Chalupová.

V cudzine biele svetlo na priecestí nepoznajú

Mnoho krajín biele svetlo vôbec nevyužíva. V Európskej únií sa využíva minimálne. Signalizáciu nepoznajú napríklad vodiči v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku, Holandsku, Belgicku, Španielsku, Portugalsku a podobne.

Vodiči iných krajín často ani nepoznajú význam bieleho svetla. Vplýva nielen na rýchlosť, ale podľa hovorkyne Chalupovej aj garantuje, že v približovacích úsekoch (ktoré ovládajú činnosť priecestného zariadenia) sa nenechádza žiadne železničné vozidlo, čo znamená, že vodiča vlak nezrazí.

Chalupová si taktiež myslí, že zrušenie bieleho svetla na priecestí by mohol byť prezieravý krok do budúcnosti. Zrušením by sme sa mohli prispôsobiť "predpokladanej budúcej harmonizácii európskych noriem a štandardov v oblasti zabezpečenia priecestí".

Zrušenie bieleho svetla by malo mať aj finančné pozitíva. Ušetrí sa na nákladoch potrebných pre údržbu signalizácie. Podľa Chalupovej sa ušetrí hlavne na zriaďovaní priecestí, keďže podmienky určené pre zriadenie bieleho svetla sa dajú vo väčšine prípadov splniť len za cenu podstatne väčších nákladov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  9. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  10. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  3. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  8. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  9. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  10. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 12 116
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 11 362
  3. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 8 944
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 779
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 710
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 395
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 635
  8. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 3 991
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 525
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 084

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

Nepredvídateľný užitočný idiot (píše Ivan Mikloš)

Aké poučenie si možeme vziať z Trumpa.

ŠPORT

Aký bol šampionát v Rusku? Plný sexizmu, politiky a simulovania

Prinášame najzaujímavejšie momenty.

PLUS

Food fotograf: Keď sa fotí pečené kura, tak nie je pečené

Prečo sa pri fotení do hamburgerov pichajú špáradlá a do kurčaťa klinčeky?

Neprehliadnite tiež

Polícia skúša na motorkárov na Jahodnej optickú brzdu

V nebezpečných úsekoch pribudli čiarové spomaľovače.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje. Prestavba prináša zmeny

Na väčšiu trpezlivosť sa musia pripraviť vodiči aj cestujúci MHD.

V Bratislave sa predviedli vzácne veterány

V centre Bratislavy sa uskutočnil zraz najstarších a najvzácnejších veteránov.