Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Ministerstvo vnútra však plánujú biele svetlo na priecestiach zrušiť.
Biele svetlo chcú zrušiť už tento rok
Biele svetlo na železničných priecestiach by mohli podľa Zuzany Chalupovej z komunikačného odboru ŽSR zrušiť už tento rok. Predtým ale treba novelizovať predpisy.
"Návrh zmeny zákona o cestnej premávke je pripravovaný Prezídiom Policajného zboru. Železnice Slovenskej republiky na požiadanie na ňom spolupracujú. Schválenie novely podlieha zložitému postupu na Ministerstve vnútra a v parlamente, čiže je tu ešte priestor na pripomienky," vysvetľuje Chalupová.
Novelou chcú, okrem zrušenia bieleho svetla, stanoviť aj rýchlosť prejazdu cez priecestie. "S Ministerstvom vnútra sme dospeli k názoru, že rýchlosť na železničnom priecestí musí byť určená inak ako svietením pozitívnej návesti," vysvetľuje Chalupová.
Predpokladá, že do konca roka by mohol byť zákon schválený. Následne musia železnice upraviť svoje predpisy a normu pre železničné priecestia. "Samotné vypnutie bieleho svetla na priecestiach je záležitosťou niekoľkých dní," informuje.
Stav priecestí je zlý
§ 27, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.
Pre vodičov je biele svetlo len poznávacím znakom toho, že cez dané priecestie môžu prechádzať rýchlejšie, teda rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu.
"Prerušované biele svetlo bolo zo strany ŽSR (predtým ČSD) inštalované iba na priecestiach, ktorých činnosť bola doslova „automatická“, t.j. bez zásahu obsluhou človeka, ktorý je tvor omylný a mohol by prípadne zabudnúť uviesť priecestné zabezpečovacie zariadenia do činnosti. Práve toto biele prerušované svetlo oznamovalo účastníkovi cestnej premávky, že v obvode priecestia sa nenachádza železničné vozidlo, ktoré by mohlo ohroziť bezpečnosť cestnej premávky na priecestí. Tento „bezpečný“ stav umožňoval zvýšiť rýchlosť CV cez priecestie z 30 na 50 km/h," doplnila Chalupová.
Mnohé železničné priecestia však biele svetlo nemajú, lebo nespĺňajú technické normy na to, aby tam mohlo svietiť.
"Biele svetlo je použité na menej ako 10 % všetkých železničných priecestí. Jedná sa o cca 200 železničných priecestí z celkového počtu cca 2500 priecestí," informuje Chalupová.
S tým súvisí aj fakt, že na niektorých miestach nie je vhodné jazdiť rýchlejšie ako 30-kou, aj keď na signalizácii biele svetlo je.
"V mnohých prípadoch je biele svetlo namontované na takých železničných priecestiach, kde nie je možné z hľadiska stavebného stavu a tvaru vozovky na priecestí jazdiť rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu," vysvetľuje Chalupová.
V cudzine biele svetlo na priecestí nepoznajú
Mnoho krajín biele svetlo vôbec nevyužíva. V Európskej únií sa využíva minimálne. Signalizáciu nepoznajú napríklad vodiči v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku, Holandsku, Belgicku, Španielsku, Portugalsku a podobne.
Vodiči iných krajín často ani nepoznajú význam bieleho svetla. Vplýva nielen na rýchlosť, ale podľa hovorkyne Chalupovej aj garantuje, že v približovacích úsekoch (ktoré ovládajú činnosť priecestného zariadenia) sa nenechádza žiadne železničné vozidlo, čo znamená, že vodiča vlak nezrazí.
Chalupová si taktiež myslí, že zrušenie bieleho svetla na priecestí by mohol byť prezieravý krok do budúcnosti. Zrušením by sme sa mohli prispôsobiť "predpokladanej budúcej harmonizácii európskych noriem a štandardov v oblasti zabezpečenia priecestí".
Zrušenie bieleho svetla by malo mať aj finančné pozitíva. Ušetrí sa na nákladoch potrebných pre údržbu signalizácie. Podľa Chalupovej sa ušetrí hlavne na zriaďovaní priecestí, keďže podmienky určené pre zriadenie bieleho svetla sa dajú vo väčšine prípadov splniť len za cenu podstatne väčších nákladov.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.