SME

Rozlúčte sa s bielym svetlom na železničných priecestiach

Kedysi boli závory neodmysliteľnou súčasťou železničného priecestia. Časom k nim pribudla svetelná signalizácia. Na viacerých priecestiach s bielym prerušovaným svetlom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Ministerstvo vnútra však plánujú biele svetlo na priecestiach zrušiť.

Biele svetlo chcú zrušiť už tento rok

Biele svetlo na železničných priecestiach by mohli podľa Zuzany Chalupovej z komunikačného odboru ŽSR zrušiť už tento rok. Predtým ale treba novelizovať predpisy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Návrh zmeny zákona o cestnej premávke je pripravovaný Prezídiom Policajného zboru. Železnice Slovenskej republiky na požiadanie na ňom spolupracujú. Schválenie novely podlieha zložitému postupu na Ministerstve vnútra a v parlamente, čiže je tu ešte priestor na pripomienky," vysvetľuje Chalupová.

SkryťVypnúť reklamu

Novelou chcú, okrem zrušenia bieleho svetla, stanoviť aj rýchlosť prejazdu cez priecestie. "S Ministerstvom vnútra sme dospeli k názoru, že rýchlosť na železničnom priecestí musí byť určená inak ako svietením pozitívnej návesti," vysvetľuje Chalupová.

Predpokladá, že do konca roka by mohol byť zákon schválený. Následne musia železnice upraviť svoje predpisy a normu pre železničné priecestia. "Samotné vypnutie bieleho svetla na priecestiach je záležitosťou niekoľkých dní," informuje.

Stav priecestí je zlý

§ 27, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

SkryťVypnúť reklamu

Pre vodičov je biele svetlo len poznávacím znakom toho, že cez dané priecestie môžu prechádzať rýchlejšie, teda rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu.

"Prerušované biele svetlo bolo zo strany ŽSR (predtým ČSD) inštalované iba na priecestiach, ktorých činnosť bola doslova „automatická“, t.j. bez zásahu obsluhou človeka, ktorý je tvor omylný a mohol by prípadne zabudnúť uviesť priecestné zabezpečovacie zariadenia do činnosti. Práve toto biele prerušované svetlo oznamovalo účastníkovi cestnej premávky, že v obvode priecestia sa nenachádza železničné vozidlo, ktoré by mohlo ohroziť bezpečnosť cestnej premávky na priecestí. Tento „bezpečný“ stav umožňoval zvýšiť rýchlosť CV cez priecestie z 30 na 50 km/h," doplnila Chalupová.

Mnohé železničné priecestia však biele svetlo nemajú, lebo nespĺňajú technické normy na to, aby tam mohlo svietiť.

SkryťVypnúť reklamu

"Biele svetlo je použité na menej ako 10 % všetkých železničných priecestí. Jedná sa o cca 200 železničných priecestí z celkového počtu cca 2500 priecestí," informuje Chalupová.

S tým súvisí aj fakt, že na niektorých miestach nie je vhodné jazdiť rýchlejšie ako 30-kou, aj keď na signalizácii biele svetlo je.

"V mnohých prípadoch je biele svetlo namontované na takých železničných priecestiach, kde nie je možné z hľadiska stavebného stavu a tvaru vozovky na priecestí jazdiť rýchlosťou 50 kilometrov za hodinu," vysvetľuje Chalupová.

V cudzine biele svetlo na priecestí nepoznajú

Mnoho krajín biele svetlo vôbec nevyužíva. V Európskej únií sa využíva minimálne. Signalizáciu nepoznajú napríklad vodiči v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku, Holandsku, Belgicku, Španielsku, Portugalsku a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodiči iných krajín často ani nepoznajú význam bieleho svetla. Vplýva nielen na rýchlosť, ale podľa hovorkyne Chalupovej aj garantuje, že v približovacích úsekoch (ktoré ovládajú činnosť priecestného zariadenia) sa nenechádza žiadne železničné vozidlo, čo znamená, že vodiča vlak nezrazí.

Chalupová si taktiež myslí, že zrušenie bieleho svetla na priecestí by mohol byť prezieravý krok do budúcnosti. Zrušením by sme sa mohli prispôsobiť "predpokladanej budúcej harmonizácii európskych noriem a štandardov v oblasti zabezpečenia priecestí".

Zrušenie bieleho svetla by malo mať aj finančné pozitíva. Ušetrí sa na nákladoch potrebných pre údržbu signalizácie. Podľa Chalupovej sa ušetrí hlavne na zriaďovaní priecestí, keďže podmienky určené pre zriadenie bieleho svetla sa dajú vo väčšine prípadov splniť len za cenu podstatne väčších nákladov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 839
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 789
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 176
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 981
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 908
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 028
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu