SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Odbočujete vľavo? Aby vám nevošiel do cesty cyklista

Predstavte si, že odbočujete vľavo na parkovisko, autá v kolóne v protismere vás púšťajú, keď v tom vám zrazu do auta narazí cyklista a preletí cez kapotu. Kto je podľa vás zodpovedný za haváriu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto skúsenosť mal Emil. Podľa toho, čo nám napísal, sa dá usudzovať, že zrážka nemala veľké následky. Napriek tomu to upozorňuje na to, že ak ste za volantom, treba si dávať pozor na čokoľvek, aby sa z nešťastnej udalosti nestala tragická.

Emil: "Bol som účastníkom nasledovnej dopravnej nehody. Šiel som po hlavnej ceste a odbočoval som na parkovisko vľavo. So svojím vozidlom som zastal a dával som prednosť v protismere idúcim autám. Protismerný dopravný prúd sa pohyboval veľmi pomaly, bol totiž čas dopravnej špičky v meste."

Vodič nákladiaku v protismere ho pustil

"Vozidlá v protismere sa už dostávali do zápchy. Vodič oproti idúceho nákladného vozidla ma zbadal a zastavil tak, aby mi nechal trochu priestoru na odbočenie vľavo. Dokonca blikol svetlami, aby mi dal najavo, že stojí a že ma púšťa. Ja som mu zakýval na znak vďaky. Očným kontaktom som sa ešte uistil, že stojí a že ma naozaj púšťa."

Vrazil doňho cyklista

"Ako som odbočoval vľavo, len čo som sa dostal za úroveň čakajúceho nákladiaku, preletel mi cyklista cez prednú kapotu a rozbil ramenom čelné sklo.

Ako neskôr vysvitlo, cyklista obiehal v zápche stojace vozidlá sprava. V danej situácii sme nemohli jeden druhého absolútne vidieť kvôli nákladiaku stojacemu medzi nami.

Bol som presvedčený o tom, že doprava v protismere stojí a absolútne som nepredpokladal, že poza krajnicu sa môže pohybovať cyklista. On takisto nepočítal s tým, že sa objavím v tom mieste, keďže sa nejednalo o križovatku, ale len o vjazd na parkovisko."

Kto je zodpovedný za zrážku?

"Dodnes si nie som istý, kto by mal byť za túto nehodu zodpovedný. Taktiež neviem, čo som mohol urobiť viac, aby som nehode predišiel."

Komu prednosť dal a komu nie

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Kým Emil stál pred odbočením vľavo na parkovisko, všetko bolo v poriadku. Dával prednosť autám idúcim v protismere. Predpisy neporušil ani vtedy, keď zareagoval na ponuku vodiča nákladného auta.

Dať prednosť totiž znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. A to vodič nákladného auta nemusel.

Problém nastal, keď do odbočujúceho auta narazil cyklista. Tomu už Emil prednosť nedal.

Ak by tam cyklista nemal čo robiť

Podľa toho, čo napísal Emil, nemal možnosť vidieť cyklistu, ktorý obchádzal kolónu vozidiel sprava pri pravom okraji vozovky.

Ak by tam cyklista nemal čo robiť, vina za zrážku by na Emila nemala padnúť. Vzhľadom na existenciu dopravných predpisov a okolnosti premávky nemal a ani nemohol vedieť, že sa po okraji vozovky bude presúvať cyklista.

Cyklista smie predchádzať stojace autá sprava

§ 55, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.

Podľa predpisov však cyklista smie jazdiť po krajnici alebo pri pravom okraji vozovky. Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici. Ak by sme pri tejto informácii prestali čítať existujúce dopravné pravidlá, vina by celá padla na Emila.

Cyklista smel predchádzať autá aj sprava a keďže mal prednosť, Emil ho mal pustiť. A aj keď ho fyzicky nevidel, na základe predpisov mal očakávať, že sa nejaký cyklista môže presúvať po krajnici vpravo od stojacich vozidiel. Lenže ...

Svoj podiel viny na zrážke majú obaja aktéri

V zákone o cestnej premávke sa tiež píše, že cyklista je povinný pri predchádzaní vozidiel po jeho ľavej ruke dbať na zvýšenú opatrnosť. Ak by dbal, určite by nepreletel kapotu auta. Ak by dbal, pri nákladiaku, cez ktorý nemá šancu nič vidieť, by pre istotu spomalil.

Podľa nášho názoru, aj Emil a aj cyklista porušili predpisy, ktoré viedli k dopravnej nehode.

Ak by Emil dal cyklistovi prednosť, nezrazil by sa s ním. Ak by cyklista dbal na zvýšenú opatrnosť, nie je síce vylúčené, že by do vozidla Emila narazil, no určite by to bolo bez následkov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 487
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 972
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 212
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 848
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 702
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 662
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 376
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 011
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 411
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 367
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 982
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 301
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 532
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu