SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Odbočujete vľavo? Aby vám nevošiel do cesty cyklista

Predstavte si, že odbočujete vľavo na parkovisko, autá v kolóne v protismere vás púšťajú, keď v tom vám zrazu do auta narazí cyklista a preletí cez kapotu. Kto je podľa vás zodpovedný za haváriu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto skúsenosť mal Emil. Podľa toho, čo nám napísal, sa dá usudzovať, že zrážka nemala veľké následky. Napriek tomu to upozorňuje na to, že ak ste za volantom, treba si dávať pozor na čokoľvek, aby sa z nešťastnej udalosti nestala tragická.

Emil: "Bol som účastníkom nasledovnej dopravnej nehody. Šiel som po hlavnej ceste a odbočoval som na parkovisko vľavo. So svojím vozidlom som zastal a dával som prednosť v protismere idúcim autám. Protismerný dopravný prúd sa pohyboval veľmi pomaly, bol totiž čas dopravnej špičky v meste."

Vodič nákladiaku v protismere ho pustil

"Vozidlá v protismere sa už dostávali do zápchy. Vodič oproti idúceho nákladného vozidla ma zbadal a zastavil tak, aby mi nechal trochu priestoru na odbočenie vľavo. Dokonca blikol svetlami, aby mi dal najavo, že stojí a že ma púšťa. Ja som mu zakýval na znak vďaky. Očným kontaktom som sa ešte uistil, že stojí a že ma naozaj púšťa."

Vrazil doňho cyklista

"Ako som odbočoval vľavo, len čo som sa dostal za úroveň čakajúceho nákladiaku, preletel mi cyklista cez prednú kapotu a rozbil ramenom čelné sklo.

Ako neskôr vysvitlo, cyklista obiehal v zápche stojace vozidlá sprava. V danej situácii sme nemohli jeden druhého absolútne vidieť kvôli nákladiaku stojacemu medzi nami.

Bol som presvedčený o tom, že doprava v protismere stojí a absolútne som nepredpokladal, že poza krajnicu sa môže pohybovať cyklista. On takisto nepočítal s tým, že sa objavím v tom mieste, keďže sa nejednalo o križovatku, ale len o vjazd na parkovisko."

Kto je zodpovedný za zrážku?

"Dodnes si nie som istý, kto by mal byť za túto nehodu zodpovedný. Taktiež neviem, čo som mohol urobiť viac, aby som nehode predišiel."

Komu prednosť dal a komu nie

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Kým Emil stál pred odbočením vľavo na parkovisko, všetko bolo v poriadku. Dával prednosť autám idúcim v protismere. Predpisy neporušil ani vtedy, keď zareagoval na ponuku vodiča nákladného auta.

Dať prednosť totiž znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. A to vodič nákladného auta nemusel.

Problém nastal, keď do odbočujúceho auta narazil cyklista. Tomu už Emil prednosť nedal.

Ak by tam cyklista nemal čo robiť

Podľa toho, čo napísal Emil, nemal možnosť vidieť cyklistu, ktorý obchádzal kolónu vozidiel sprava pri pravom okraji vozovky.

Ak by tam cyklista nemal čo robiť, vina za zrážku by na Emila nemala padnúť. Vzhľadom na existenciu dopravných predpisov a okolnosti premávky nemal a ani nemohol vedieť, že sa po okraji vozovky bude presúvať cyklista.

Cyklista smie predchádzať stojace autá sprava

§ 55, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.

Podľa predpisov však cyklista smie jazdiť po krajnici alebo pri pravom okraji vozovky. Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici. Ak by sme pri tejto informácii prestali čítať existujúce dopravné pravidlá, vina by celá padla na Emila.

Cyklista smel predchádzať autá aj sprava a keďže mal prednosť, Emil ho mal pustiť. A aj keď ho fyzicky nevidel, na základe predpisov mal očakávať, že sa nejaký cyklista môže presúvať po krajnici vpravo od stojacich vozidiel. Lenže ...

Svoj podiel viny na zrážke majú obaja aktéri

V zákone o cestnej premávke sa tiež píše, že cyklista je povinný pri predchádzaní vozidiel po jeho ľavej ruke dbať na zvýšenú opatrnosť. Ak by dbal, určite by nepreletel kapotu auta. Ak by dbal, pri nákladiaku, cez ktorý nemá šancu nič vidieť, by pre istotu spomalil.

Podľa nášho názoru, aj Emil a aj cyklista porušili predpisy, ktoré viedli k dopravnej nehode.

Ak by Emil dal cyklistovi prednosť, nezrazil by sa s ním. Ak by cyklista dbal na zvýšenú opatrnosť, nie je síce vylúčené, že by do vozidla Emila narazil, no určite by to bolo bez následkov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 684
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 394
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 283
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 913
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 858
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 762
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 400
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 806
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 810
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Ilustračná fotografia.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.