Odbočujete vľavo? Aby vám nevošiel do cesty cyklista

Predstavte si, že odbočujete vľavo na parkovisko, autá v kolóne v protismere vás púšťajú, keď v tom vám zrazu do auta narazí cyklista a preletí cez kapotu. Kto je podľa vás zodpovedný za haváriu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto skúsenosť mal Emil. Podľa toho, čo nám napísal, sa dá usudzovať, že zrážka nemala veľké následky. Napriek tomu to upozorňuje na to, že ak ste za volantom, treba si dávať pozor na čokoľvek, aby sa z nešťastnej udalosti nestala tragická.

Emil: "Bol som účastníkom nasledovnej dopravnej nehody. Šiel som po hlavnej ceste a odbočoval som na parkovisko vľavo. So svojím vozidlom som zastal a dával som prednosť v protismere idúcim autám. Protismerný dopravný prúd sa pohyboval veľmi pomaly, bol totiž čas dopravnej špičky v meste."

Vodič nákladiaku v protismere ho pustil

"Vozidlá v protismere sa už dostávali do zápchy. Vodič oproti idúceho nákladného vozidla ma zbadal a zastavil tak, aby mi nechal trochu priestoru na odbočenie vľavo. Dokonca blikol svetlami, aby mi dal najavo, že stojí a že ma púšťa. Ja som mu zakýval na znak vďaky. Očným kontaktom som sa ešte uistil, že stojí a že ma naozaj púšťa."

Vrazil doňho cyklista

"Ako som odbočoval vľavo, len čo som sa dostal za úroveň čakajúceho nákladiaku, preletel mi cyklista cez prednú kapotu a rozbil ramenom čelné sklo.

Ako neskôr vysvitlo, cyklista obiehal v zápche stojace vozidlá sprava. V danej situácii sme nemohli jeden druhého absolútne vidieť kvôli nákladiaku stojacemu medzi nami.

Bol som presvedčený o tom, že doprava v protismere stojí a absolútne som nepredpokladal, že poza krajnicu sa môže pohybovať cyklista. On takisto nepočítal s tým, že sa objavím v tom mieste, keďže sa nejednalo o križovatku, ale len o vjazd na parkovisko."

Kto je zodpovedný za zrážku?

"Dodnes si nie som istý, kto by mal byť za túto nehodu zodpovedný. Taktiež neviem, čo som mohol urobiť viac, aby som nehode predišiel."

Komu prednosť dal a komu nie

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Kým Emil stál pred odbočením vľavo na parkovisko, všetko bolo v poriadku. Dával prednosť autám idúcim v protismere. Predpisy neporušil ani vtedy, keď zareagoval na ponuku vodiča nákladného auta.

Dať prednosť totiž znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. A to vodič nákladného auta nemusel.

Problém nastal, keď do odbočujúceho auta narazil cyklista. Tomu už Emil prednosť nedal.

Ak by tam cyklista nemal čo robiť

Podľa toho, čo napísal Emil, nemal možnosť vidieť cyklistu, ktorý obchádzal kolónu vozidiel sprava pri pravom okraji vozovky.

Ak by tam cyklista nemal čo robiť, vina za zrážku by na Emila nemala padnúť. Vzhľadom na existenciu dopravných predpisov a okolnosti premávky nemal a ani nemohol vedieť, že sa po okraji vozovky bude presúvať cyklista.

Cyklista smie predchádzať stojace autá sprava

§ 55, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.

Podľa predpisov však cyklista smie jazdiť po krajnici alebo pri pravom okraji vozovky. Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici. Ak by sme pri tejto informácii prestali čítať existujúce dopravné pravidlá, vina by celá padla na Emila.

Cyklista smel predchádzať autá aj sprava a keďže mal prednosť, Emil ho mal pustiť. A aj keď ho fyzicky nevidel, na základe predpisov mal očakávať, že sa nejaký cyklista môže presúvať po krajnici vpravo od stojacich vozidiel. Lenže ...

Svoj podiel viny na zrážke majú obaja aktéri

V zákone o cestnej premávke sa tiež píše, že cyklista je povinný pri predchádzaní vozidiel po jeho ľavej ruke dbať na zvýšenú opatrnosť. Ak by dbal, určite by nepreletel kapotu auta. Ak by dbal, pri nákladiaku, cez ktorý nemá šancu nič vidieť, by pre istotu spomalil.

Podľa nášho názoru, aj Emil a aj cyklista porušili predpisy, ktoré viedli k dopravnej nehode.

Ak by Emil dal cyklistovi prednosť, nezrazil by sa s ním. Ak by cyklista dbal na zvýšenú opatrnosť, nie je síce vylúčené, že by do vozidla Emila narazil, no určite by to bolo bez následkov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 423
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 639
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 411
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 10 224
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 040
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 6 767
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 507
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 242
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 007
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 748

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

EKONOMIKA

Firmy začnú zverejňovať základný plat už v inzeráte

Povinnosť zverejňovať základnú zložku mzdy sa netýka verejnej správy.

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.