SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Odbočujete vľavo? Aby vám nevošiel do cesty cyklista

Predstavte si, že odbočujete vľavo na parkovisko, autá v kolóne v protismere vás púšťajú, keď v tom vám zrazu do auta narazí cyklista a preletí cez kapotu. Kto je podľa vás zodpovedný za haváriu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto skúsenosť mal Emil. Podľa toho, čo nám napísal, sa dá usudzovať, že zrážka nemala veľké následky. Napriek tomu to upozorňuje na to, že ak ste za volantom, treba si dávať pozor na čokoľvek, aby sa z nešťastnej udalosti nestala tragická.

Emil: "Bol som účastníkom nasledovnej dopravnej nehody. Šiel som po hlavnej ceste a odbočoval som na parkovisko vľavo. So svojím vozidlom som zastal a dával som prednosť v protismere idúcim autám. Protismerný dopravný prúd sa pohyboval veľmi pomaly, bol totiž čas dopravnej špičky v meste."

Vodič nákladiaku v protismere ho pustil

"Vozidlá v protismere sa už dostávali do zápchy. Vodič oproti idúceho nákladného vozidla ma zbadal a zastavil tak, aby mi nechal trochu priestoru na odbočenie vľavo. Dokonca blikol svetlami, aby mi dal najavo, že stojí a že ma púšťa. Ja som mu zakýval na znak vďaky. Očným kontaktom som sa ešte uistil, že stojí a že ma naozaj púšťa."

Vrazil doňho cyklista

"Ako som odbočoval vľavo, len čo som sa dostal za úroveň čakajúceho nákladiaku, preletel mi cyklista cez prednú kapotu a rozbil ramenom čelné sklo.

Ako neskôr vysvitlo, cyklista obiehal v zápche stojace vozidlá sprava. V danej situácii sme nemohli jeden druhého absolútne vidieť kvôli nákladiaku stojacemu medzi nami.

Bol som presvedčený o tom, že doprava v protismere stojí a absolútne som nepredpokladal, že poza krajnicu sa môže pohybovať cyklista. On takisto nepočítal s tým, že sa objavím v tom mieste, keďže sa nejednalo o križovatku, ale len o vjazd na parkovisko."

Kto je zodpovedný za zrážku?

"Dodnes si nie som istý, kto by mal byť za túto nehodu zodpovedný. Taktiež neviem, čo som mohol urobiť viac, aby som nehode predišiel."

Komu prednosť dal a komu nie

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Kým Emil stál pred odbočením vľavo na parkovisko, všetko bolo v poriadku. Dával prednosť autám idúcim v protismere. Predpisy neporušil ani vtedy, keď zareagoval na ponuku vodiča nákladného auta.

Dať prednosť totiž znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. A to vodič nákladného auta nemusel.

Problém nastal, keď do odbočujúceho auta narazil cyklista. Tomu už Emil prednosť nedal.

Ak by tam cyklista nemal čo robiť

Podľa toho, čo napísal Emil, nemal možnosť vidieť cyklistu, ktorý obchádzal kolónu vozidiel sprava pri pravom okraji vozovky.

Ak by tam cyklista nemal čo robiť, vina za zrážku by na Emila nemala padnúť. Vzhľadom na existenciu dopravných predpisov a okolnosti premávky nemal a ani nemohol vedieť, že sa po okraji vozovky bude presúvať cyklista.

Cyklista smie predchádzať stojace autá sprava

§ 55, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.

Podľa predpisov však cyklista smie jazdiť po krajnici alebo pri pravom okraji vozovky. Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici. Ak by sme pri tejto informácii prestali čítať existujúce dopravné pravidlá, vina by celá padla na Emila.

Cyklista smel predchádzať autá aj sprava a keďže mal prednosť, Emil ho mal pustiť. A aj keď ho fyzicky nevidel, na základe predpisov mal očakávať, že sa nejaký cyklista môže presúvať po krajnici vpravo od stojacich vozidiel. Lenže ...

Svoj podiel viny na zrážke majú obaja aktéri

V zákone o cestnej premávke sa tiež píše, že cyklista je povinný pri predchádzaní vozidiel po jeho ľavej ruke dbať na zvýšenú opatrnosť. Ak by dbal, určite by nepreletel kapotu auta. Ak by dbal, pri nákladiaku, cez ktorý nemá šancu nič vidieť, by pre istotu spomalil.

Podľa nášho názoru, aj Emil a aj cyklista porušili predpisy, ktoré viedli k dopravnej nehode.

Ak by Emil dal cyklistovi prednosť, nezrazil by sa s ním. Ak by cyklista dbal na zvýšenú opatrnosť, nie je síce vylúčené, že by do vozidla Emila narazil, no určite by to bolo bez následkov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hygge ako životný štýl
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 497
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 19 274
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 264
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 9 390
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 286
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 959
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 595
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 364
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 201
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 070
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Darine Antalovej (72) z bratislavskej Petržalky vďaka liečbe liekom Keytruda takmer úplne vymizla rakovina krčku maternice. VšZP jej ho však nechce preplácať, lebo nie je hradený z verejného zdravotného poistenia. Trojtýždňová liečba ním stojí 4170 eur.

Dôchodkyňa a jej deti už za liek zaplatili desaťtisíce eur.

22 h
Fľaštička s vakcínou proti koronavírusu, ktorú vyvinuli vedci z Oxfordskej univerzity v spolupráci s farmaceutickou spoločnosťou AstraZeneca.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 241-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 361 obetí. Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie, platia nové opatrenia.

10 h
Šimák zomrel v utorok (26. 1.) vo veku 72 rokov po dlhej a ťažkej chorobe.

Šimák zomrel vo veku 72 rokov.

24. máj

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson N Line

Dostane rôzne stupne hybridných pohonov.

3 h
Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

22 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan