Odbočujete vľavo? Aby vám nevošiel do cesty cyklista

Predstavte si, že odbočujete vľavo na parkovisko, autá v kolóne v protismere vás púšťajú, keď v tom vám zrazu do auta narazí cyklista a preletí cez kapotu. Kto je podľa vás zodpovedný za haváriu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Takúto skúsenosť mal Emil. Podľa toho, čo nám napísal, sa dá usudzovať, že zrážka nemala veľké následky. Napriek tomu to upozorňuje na to, že ak ste za volantom, treba si dávať pozor na čokoľvek, aby sa z nešťastnej udalosti nestala tragická.

Emil: "Bol som účastníkom nasledovnej dopravnej nehody. Šiel som po hlavnej ceste a odbočoval som na parkovisko vľavo. So svojím vozidlom som zastal a dával som prednosť v protismere idúcim autám. Protismerný dopravný prúd sa pohyboval veľmi pomaly, bol totiž čas dopravnej špičky v meste."

Vodič nákladiaku v protismere ho pustil

"Vozidlá v protismere sa už dostávali do zápchy. Vodič oproti idúceho nákladného vozidla ma zbadal a zastavil tak, aby mi nechal trochu priestoru na odbočenie vľavo. Dokonca blikol svetlami, aby mi dal najavo, že stojí a že ma púšťa. Ja som mu zakýval na znak vďaky. Očným kontaktom som sa ešte uistil, že stojí a že ma naozaj púšťa."

Vrazil doňho cyklista

"Ako som odbočoval vľavo, len čo som sa dostal za úroveň čakajúceho nákladiaku, preletel mi cyklista cez prednú kapotu a rozbil ramenom čelné sklo.

Ako neskôr vysvitlo, cyklista obiehal v zápche stojace vozidlá sprava. V danej situácii sme nemohli jeden druhého absolútne vidieť kvôli nákladiaku stojacemu medzi nami.

Bol som presvedčený o tom, že doprava v protismere stojí a absolútne som nepredpokladal, že poza krajnicu sa môže pohybovať cyklista. On takisto nepočítal s tým, že sa objavím v tom mieste, keďže sa nejednalo o križovatku, ale len o vjazd na parkovisko."

Kto je zodpovedný za zrážku?

"Dodnes si nie som istý, kto by mal byť za túto nehodu zodpovedný. Taktiež neviem, čo som mohol urobiť viac, aby som nehode predišiel."

Komu prednosť dal a komu nie

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,

Kým Emil stál pred odbočením vľavo na parkovisko, všetko bolo v poriadku. Dával prednosť autám idúcim v protismere. Predpisy neporušil ani vtedy, keď zareagoval na ponuku vodiča nákladného auta.

Dať prednosť totiž znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. A to vodič nákladného auta nemusel.

Problém nastal, keď do odbočujúceho auta narazil cyklista. Tomu už Emil prednosť nedal.

Ak by tam cyklista nemal čo robiť

Podľa toho, čo napísal Emil, nemal možnosť vidieť cyklistu, ktorý obchádzal kolónu vozidiel sprava pri pravom okraji vozovky.

Ak by tam cyklista nemal čo robiť, vina za zrážku by na Emila nemala padnúť. Vzhľadom na existenciu dopravných predpisov a okolnosti premávky nemal a ani nemohol vedieť, že sa po okraji vozovky bude presúvať cyklista.

Cyklista smie predchádzať stojace autá sprava

§ 55, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.

Podľa predpisov však cyklista smie jazdiť po krajnici alebo pri pravom okraji vozovky. Pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici. Ak by sme pri tejto informácii prestali čítať existujúce dopravné pravidlá, vina by celá padla na Emila.

Cyklista smel predchádzať autá aj sprava a keďže mal prednosť, Emil ho mal pustiť. A aj keď ho fyzicky nevidel, na základe predpisov mal očakávať, že sa nejaký cyklista môže presúvať po krajnici vpravo od stojacich vozidiel. Lenže ...

Svoj podiel viny na zrážke majú obaja aktéri

V zákone o cestnej premávke sa tiež píše, že cyklista je povinný pri predchádzaní vozidiel po jeho ľavej ruke dbať na zvýšenú opatrnosť. Ak by dbal, určite by nepreletel kapotu auta. Ak by dbal, pri nákladiaku, cez ktorý nemá šancu nič vidieť, by pre istotu spomalil.

Podľa nášho názoru, aj Emil a aj cyklista porušili predpisy, ktoré viedli k dopravnej nehode.

Ak by Emil dal cyklistovi prednosť, nezrazil by sa s ním. Ak by cyklista dbal na zvýšenú opatrnosť, nie je síce vylúčené, že by do vozidla Emila narazil, no určite by to bolo bez následkov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 32 221
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 957
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 268
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 589
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 949
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 310
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 223
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 177
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 958
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 891

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

PRIEVIDZA

Zničil päť lietadiel. Ficov brat za leteckú nehodu pokutu nedostal

Za haváriu na letisku obíde Ladislav Fico bez trestu.

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.