BREZNO. Test malej športovej Hondy so špecifickým hybridným pohonom dlho čakal v zásuvke na napísanie. Ťažko totiž spojiť nadšenie z jazdy s reálnym pohľadom na malé a nie lacné trojdverové auto. Paradoxne impulz na napísanie prišiel z ulíc Ženevy. Počas autosalónových presunov sme videli aspoň desať kusov športového hybridu s manuálnou prevodovkou.
Kým u nás Honda CR-Z vyzerá na cestách exoticky, v západných veľkomestách je úplne bežná. Možno je to reakcia na skutočnosť, že v mestách sa v aute vozí priemerne iba 1,5 človeka, jazdí sa na krátke vzdialenosti, nízkou rýchlosťou a zaparkovať s veľkým autom je čoraz väčší problém. Z tohto uhla pohľadu sa malá hybridná Honda javí úplne inak, hoci stojí toľko, čo minivan.
Klin zaberie vždy Podľa ľudovej múdrosti sa klin klinom vybíja. V svete automobilov sa klinom rozbíja uniformita klasických áut, protože auto s klinovitým bočným profilom vyzerá zaručene športovo a ľuďom sa páči. Z tohto pohľadu sa Honda modelom CR-Z vrátila ku svojim koreňom a z hľadiska dizajnu naozaj postavila športové hybridné auto.
Navonok sa zdá, akoby karoséria ani nemala deklarované štyri metre.
Karoséria s profilom klinu, teda nizučký predok a vysoký zadok zaberie vždy, nielen v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia. Navyše okrem estetiky je to obstojný recept na slušnú aerodynamiku.
Práve karoséria bude polovičkou úspechu testovaného auta, pretože dokáže zaujať, nezvyšuje zbytočne odpor vzduchu a dvom dospelým vpredu vytvára slušný priestor na sedenie. Ak roztvoríte dlhé dvere na veľkom priestranstve, potom budete považovať nastupovanie za pohodlné. Ak zaparkujete na dnešných malých parkovacích miestach medzi dve autá, získate úplne iný, negatívny pohľad na nastupovanie.
Dva a dva nie je štyri Označenie 2+2 neznamená v automobilovej reči štvormiestne auto. Sú to dve dospelé miesta na sedenie vpredu plus dve veľmi núdzové miesta vzadu.
Dva úchyty detských sedačiek Isofix jasne naznačujú, na aký účel sú zadné sedadlá. Aj to nie na každodenné používanie, pretože vyloženie dieťaťa do autosedačky si vyžaduje kvôli nízkym dverám viac energie než v bežnom trojdverovom aute.
Dospelým alebo väčším deťom by vzadu v prvom rade chýbali opierky. Najlepšie bude zadné operadlá sklopiť dole a mať v dvojmiestnom aute kufor s objemom 401 litrov. V základe je to pod priemerom malých áut na úrovni 233 litrov. Honda CR-Z môže viac než číslami objemu kufra zaujať prístupom cez výklopné tretie dvere.
Asi najlepší je režim Sport, pretože vtedy auto reaguje na plyn rýchlo. V ekonomickom režime pripomína na pomery svižnej premávky trochu spomalený film.
Treba sa posadiť Konzervatívne ladený motorista sa zrejme za volant odmietne posadiť, pretože nová koncepcia Hondy v tvorbe prístrojového panelu vyzerá naozaj divoko. Pri prvom posadení príde človeku na um ako môže toto niekto vedieť ovládať. Po týždňovom teste si dávame otázku, prečo takýchto kopitov nie je v autách viac. Presne ušité na mieru a rozdelené do dôležitých a menej dôležitých zón. Honda v reklamných materiáloch opisuje všetko možné, ale zabudla napísať to, čo sa dá zistiť iba jazdou.
Kokpit vyzerá futuristicky ako v počítačovej hre, avšak ovládanie auta je pre vodiča tradične mechanicky citlivé ako v klasickom aute. Nemáte pocit, že auto ovládate cez klávesnicu ale ho v skutku šoférujete. Spätná väzba riadenia, radenia a pedálov je naozaj dobrá. Dokonca posed tesne nad zemou dovoľuje precítiť zákrutu.
Vyrobili športový hybrid? Slovné spojenie športový hybrid je rovnako neobvyklé ako spojenie hybridného systému IMA s manuálnou prevodovkou. Práve manuálna prevodovka je základom športovosti. Odstránila vysávačový efekt prevodoviek s plynule meniteľným prevodom, ktoré sa obyčajne k hybridom dodávajú.
Reakcia na plynový pedále je ako v dobrom benzínovom aute a našinec zvyknutý viac na manuálne radenie nebude mať pocit, že ho hybridná pomoc elektromotora o niečo oberá. Otázne je, čo hybrid vodičovi dáva. Nárast hmotnosti vďaka kompaktnému systému, malým batériám vzadu a ľahkej konštrukcii auta takmer necítiť. Honda má s vodičom do 1250 kilogramov.
Na prvý pohľad príliš pestré a neprehľadné. Na fotke doslova nepríťažlivé. V skutočnosti príkladne urobený kokpit vodiča. Žiaľ stredný výduch ventilácie sme nevedeli úplne odstaviť.
Umiestnenie batérií dozadu prináša výborné vyváženie medzi predkom a zadkom. Elektromotor vsadený medzi motor a spojku so svojim výkonom 14 k pomáha hlavne v nízkych otáčkach, ktoré sú slabou stránkou benzínového motora. Vodič tak dostane akoby účinok turba v motoroch avšak bez oneskorenia turboefektu. Musí mať však zapnutý režim sport.
V ekonomickom režime, kedy displej kreuje rastlinky na monitore a vychováva vodiča, sú reakcie na plyn pomerne vlažné. Áno, CR-Z v porovnaní s inými hybridmi tejto výkonovej kategórie vyznie športovejšie. Prevodovkou, posedom za volantom a karosériou.
Reálna spotreba Honda CR-Z jazdí so systémom IMA a jeho celkovým výkonom 124 koní ako dnešné benzínové motory s objemom 1,6 litra. Na základe reálnej spotreby sa zdá byť o liter benzínu na sto kilometrov úspornejšia ako konkurenčné motory. Teda na diaľnici sa pri 130 kilometrovej rýchlosti a spotrebe okolo7 litrov vyrovnávajú.
V meste sme dokázali jazdiť za 5,7 l a to je hlavná výhoda oproti konvenčnému pohonu. Napriek vrodenej športovosti Honde chýba plný hybrid, pretože nedokáže jazdiť len na čisto elektrický pohon. To by však bolo treba viac batérií, viac elektromotora a viac kilogramov. V porovnaní s bežným systémom štart-stop vypína a štartuje motor na križovatke úspornejšie.
Po sklopení operadiel vznikne slušný batožinový priestor. Jeho využitie zlepšujú doširoka otvárateľné tretie dvere.
Neštartuje totiž štartérom z nízkych otáčok, ale elektromotor roztočí motor rovno do voľnobežných otáčok a netreba vstreknúť viac paliva ako pri bežných štartoch. Reálne možno o športovej hondičke povedať: naozaj nežerie ale ani neláme rekordy v spotrebe.
Pretože ho chcem Kto si čo i len raz položí otázku, či nie je predsa výhodnejšie za dané peniaze kúpiť väčšie, vyššie, priestrannejšie, výkonnejšie auto, nech radšej na CR-Z zabudne. Toto auto si kúpi iba ten, kto ho chce. Má zvláštny dizajn, excelentný posed za volantom, príkladnú ergonómiu a dáva výborný pocit zo šoférovania. Spotrebou sa vyrovná malým benzínovým turbám, dokonca v meste vie byť Honda úspornejšia. Komu sa páči a chce ju, ten nebude sklamaný. Ostatní nech si kúpia auto, aké potrebujú.
Kupujem-nekupujem
To auto má v sebe čosi magické a príťažlivé, čo ho dokáže favorizovať pred cenovo výhodnejším a väčším autom. Byť tak sám vo veľkom meste, tak kupujem. Nepotrebujem sa do práce voziť na väčšom aute s rovnakou výbavou.
Rasťo Chvála
Technické parametre Motor 1,5 IMA
Zdvihový objem (cm3) 1497
Výkon (kW/k) 84/114
Výkon sústavy (kW/k) 91/124
Pri otáčkach (ot./min.) 6100
Krútiaci moment (Nm) 145
Pri otáčkach (ot./min) 4800
Emisie CO2 (g/km) 117
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba mesto(l/100 km) 6,1
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,4
Kombinovaná spotreba(l/100 km) 5,0
Spotreba v teste (l/100 km) 5,9
Hybridný pohon El. motor IMA
Max. výkon (kW/k) 10/14
Pri otáčkach (ot./min.) 1500
Max. krút. moment (Nm) 78
Pri otáčkach (ot./min.) 1000
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2435
Dĺžka (mm) 4080
Šírka (mm) 1740
Výška (mm) 1395
Pohotovostná hmot (kg) 1245
Svetlosť podvozka (mm) 135
Objem palivovej nádrže (l) 40
Objem batož. priestoru (l) 225
Cena modelu od (eur)
21 700
Cena skúš. verzie (eur) 25 300