TEST: Honda CR-Z je iba pre tých, čo ju chcú

Malý športový hybrid si vyžaduje iný pohľad ako na klasické hybridné auto. Netrhá rekordy v nízkej spotrebe ani asfalt pri zrýchlení, v podstate odvezie iba dvoch a predsa má niečo, čím zaujme.

Športový, nemusí znamenať 200 a viac koní. Niekedy stačí atmosféra a výborný prejazd zákruty. Avšak mimo mesta by malému hybridu pár koní navyše nezaškodilo, pritom by mohli pokojne vychádzať z elektromotora.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. Test malej športovej Hondy so špecifickým hybridným pohonom dlho čakal v zásuvke na napísanie. Ťažko totiž spojiť nadšenie z jazdy s reálnym pohľadom na malé a nie lacné trojdverové auto. Paradoxne impulz na napísanie prišiel z ulíc Ženevy. Počas autosalónových presunov sme videli aspoň desať kusov športového hybridu s manuálnou prevodovkou.

Kým u nás Honda CR-Z vyzerá na cestách exoticky, v západných veľkomestách je úplne bežná. Možno je to reakcia na skutočnosť, že v mestách sa v aute vozí priemerne iba 1,5 človeka, jazdí sa na krátke vzdialenosti, nízkou rýchlosťou a zaparkovať s veľkým autom je čoraz väčší problém. Z tohto uhla pohľadu sa malá hybridná Honda javí úplne inak, hoci stojí toľko, čo minivan.

Klin zaberie vždy

Podľa ľudovej múdrosti sa klin klinom vybíja. V svete automobilov sa klinom rozbíja uniformita klasických áut, protože auto s klinovitým bočným profilom vyzerá zaručene športovo a ľuďom sa páči. Z tohto pohľadu sa Honda modelom CR-Z vrátila ku svojim koreňom a z hľadiska dizajnu naozaj postavila športové hybridné auto.
Navonok sa zdá, akoby karoséria ani nemala deklarované štyri metre.

53_M_KLIN.jpg
Karoséria s profilom klinu, teda nizučký predok a vysoký zadok zaberie vždy, nielen v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia. Navyše okrem estetiky je to obstojný recept na slušnú aerodynamiku.

Práve karoséria bude polovičkou úspechu testovaného auta, pretože dokáže zaujať, nezvyšuje zbytočne odpor vzduchu a dvom dospelým vpredu vytvára slušný priestor na sedenie. Ak roztvoríte dlhé dvere na veľkom priestranstve, potom budete považovať nastupovanie za pohodlné. Ak zaparkujete na dnešných malých parkovacích miestach medzi dve autá, získate úplne iný, negatívny pohľad na nastupovanie.

Dva a dva nie je štyri

Označenie 2+2 neznamená v automobilovej reči štvormiestne auto. Sú to dve dospelé miesta na sedenie vpredu plus dve veľmi núdzové miesta vzadu.

Dva úchyty detských sedačiek Isofix jasne naznačujú, na aký účel sú zadné sedadlá. Aj to nie na každodenné používanie, pretože vyloženie dieťaťa do autosedačky si vyžaduje kvôli nízkym dverám viac energie než v bežnom trojdverovom aute.

Dospelým alebo väčším deťom by vzadu v prvom rade chýbali opierky. Najlepšie bude zadné operadlá sklopiť dole a mať v dvojmiestnom aute kufor s objemom 401 litrov. V základe je to pod priemerom malých áut na úrovni 233 litrov. Honda CR-Z môže viac než číslami objemu kufra zaujať prístupom cez výklopné tretie dvere.

52_M_rezim.jpg Asi najlepší je režim Sport, pretože vtedy auto reaguje na plyn rýchlo. V ekonomickom režime pripomína na pomery svižnej premávky trochu spomalený film.

Treba sa posadiť

Konzervatívne ladený motorista sa zrejme za volant odmietne posadiť, pretože nová koncepcia Hondy v tvorbe prístrojového panelu vyzerá naozaj divoko. Pri prvom posadení príde človeku na um ako môže toto niekto vedieť ovládať. Po týždňovom teste si dávame otázku, prečo takýchto kopitov nie je v autách viac. Presne ušité na mieru a rozdelené do dôležitých a menej dôležitých zón. Honda v reklamných materiáloch opisuje všetko možné, ale zabudla napísať to, čo sa dá zistiť iba jazdou.

Kokpit vyzerá futuristicky ako v počítačovej hre, avšak ovládanie auta je pre vodiča tradične mechanicky citlivé ako v klasickom aute. Nemáte pocit, že auto ovládate cez klávesnicu ale ho v skutku šoférujete. Spätná väzba riadenia, radenia a pedálov je naozaj dobrá. Dokonca posed tesne nad zemou dovoľuje precítiť zákrutu.

Vyrobili športový hybrid?

Slovné spojenie športový hybrid je rovnako neobvyklé ako spojenie hybridného systému IMA s manuálnou prevodovkou. Práve manuálna prevodovka je základom športovosti. Odstránila vysávačový efekt prevodoviek s plynule meniteľným prevodom, ktoré sa obyčajne k hybridom dodávajú.

Reakcia na plynový pedále je ako v dobrom benzínovom aute a našinec zvyknutý viac na manuálne radenie nebude mať pocit, že ho hybridná pomoc elektromotora o niečo oberá. Otázne je, čo hybrid vodičovi dáva. Nárast hmotnosti vďaka kompaktnému systému, malým batériám vzadu a ľahkej konštrukcii auta takmer necítiť. Honda má s vodičom do 1250 kilogramov.

51_M_kokpit.jpg
Na prvý pohľad príliš pestré a neprehľadné. Na fotke doslova nepríťažlivé. V skutočnosti príkladne urobený kokpit vodiča. Žiaľ stredný výduch ventilácie sme nevedeli úplne odstaviť.

Umiestnenie batérií dozadu prináša výborné vyváženie medzi predkom a zadkom. Elektromotor vsadený medzi motor a spojku so svojim výkonom 14 k pomáha hlavne v nízkych otáčkach, ktoré sú slabou stránkou benzínového motora. Vodič tak dostane akoby účinok turba v motoroch avšak bez oneskorenia turboefektu. Musí mať však zapnutý režim sport.

V ekonomickom režime, kedy displej kreuje rastlinky na monitore a vychováva vodiča, sú reakcie na plyn pomerne vlažné. Áno, CR-Z v porovnaní s inými hybridmi tejto výkonovej kategórie vyznie športovejšie. Prevodovkou, posedom za volantom a karosériou.

Reálna spotreba

Honda CR-Z jazdí so systémom IMA a jeho celkovým výkonom 124 koní ako dnešné benzínové motory s objemom 1,6 litra. Na základe reálnej spotreby sa zdá byť o liter benzínu na sto kilometrov úspornejšia ako konkurenčné motory. Teda na diaľnici sa pri 130 kilometrovej rýchlosti a spotrebe okolo7 litrov vyrovnávajú.

V meste sme dokázali jazdiť za 5,7 l a to je hlavná výhoda oproti konvenčnému pohonu. Napriek vrodenej športovosti Honde chýba plný hybrid, pretože nedokáže jazdiť len na čisto elektrický pohon. To by však bolo treba viac batérií, viac elektromotora a viac kilogramov. V porovnaní s bežným systémom štart-stop vypína a štartuje motor na križovatke úspornejšie.

54_M_kufor.jpg
Po sklopení operadiel vznikne slušný batožinový priestor. Jeho využitie zlepšujú doširoka otvárateľné tretie dvere.

Neštartuje totiž štartérom z nízkych otáčok, ale elektromotor roztočí motor rovno do voľnobežných otáčok a netreba vstreknúť viac paliva ako pri bežných štartoch. Reálne možno o športovej hondičke povedať: naozaj nežerie ale ani neláme rekordy v spotrebe.

Pretože ho chcem

Kto si čo i len raz položí otázku, či nie je predsa výhodnejšie za dané peniaze kúpiť väčšie, vyššie, priestrannejšie, výkonnejšie auto, nech radšej na CR-Z zabudne. Toto auto si kúpi iba ten, kto ho chce. Má zvláštny dizajn, excelentný posed za volantom, príkladnú ergonómiu a dáva výborný pocit zo šoférovania. Spotrebou sa vyrovná malým benzínovým turbám, dokonca v meste vie byť Honda úspornejšia. Komu sa páči a chce ju, ten nebude sklamaný. Ostatní nech si kúpia auto, aké potrebujú.

Kupujem-nekupujem

To auto má v sebe čosi magické a príťažlivé, čo ho dokáže favorizovať pred cenovo výhodnejším a väčším autom. Byť tak sám vo veľkom meste, tak kupujem. Nepotrebujem sa do práce voziť na väčšom aute s rovnakou výbavou.

Rasťo Chvála

Technické parametre
Motor 1,5 IMA
Zdvihový objem (cm3) 1497
Výkon (kW/k) 84/114
Výkon sústavy (kW/k) 91/124
Pri otáčkach (ot./min.) 6100
Krútiaci moment (Nm) 145
Pri otáčkach (ot./min) 4800
Emisie CO2 (g/km) 117
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba mesto(l/100 km) 6,1
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,4
Kombinovaná spotreba(l/100 km) 5,0
Spotreba v teste (l/100 km) 5,9
Hybridný pohon El. motor IMA
Max. výkon (kW/k) 10/14
Pri otáčkach (ot./min.) 1500
Max. krút. moment (Nm) 78
Pri otáčkach (ot./min.) 1000
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2435
Dĺžka (mm) 4080
Šírka (mm) 1740
Výška (mm) 1395
Pohotovostná hmot (kg) 1245
Svetlosť podvozka (mm) 135
Objem palivovej nádrže (l) 40
Objem batož. priestoru (l) 225
Cena modelu od (eur)
21 700
Cena skúš. verzie (eur) 25 300

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  5. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  6. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  8. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  9. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  10. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 410
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 071
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 074
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 217
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 8 017
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 990
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 418
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 126
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 402
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 190

Téma: Honda Civic, CR-V, Accord, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Amnestie, Roháč a Sýkora. Čo má vplyv na prípad vraždy Remiáša

Na rozhodnutie o Mečiarových amnestiách má Ústavný súd posledné dni. Nájomný vrah Roháč dostal doživotie. Pri vražde Sýkoru sa spomína SIS.

DOMOV

Koalícia sa chce náhle zbaviť šéfa Ústavu pamäti národa

Ak by zmena zákona prešla, nové pravidlá začnú platiť od 15. októbra 2017.

PLUS

Žili v slávnej vile, no nikdy sa do nej nevrátili

Filmár David Cysař pátra po histórii svojich blízkych.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.