TEST: Honda CR-Z je iba pre tých, čo ju chcú

Malý športový hybrid si vyžaduje iný pohľad ako na klasické hybridné auto. Netrhá rekordy v nízkej spotrebe ani asfalt pri zrýchlení, v podstate odvezie iba dvoch a predsa má niečo, čím zaujme.

Športový, nemusí znamenať 200 a viac koní. Niekedy stačí atmosféra a výborný prejazd zákruty. Avšak mimo mesta by malému hybridu pár koní navyše nezaškodilo, pritom by mohli pokojne vychádzať z elektromotora.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. Test malej športovej Hondy so špecifickým hybridným pohonom dlho čakal v zásuvke na napísanie. Ťažko totiž spojiť nadšenie z jazdy s reálnym pohľadom na malé a nie lacné trojdverové auto. Paradoxne impulz na napísanie prišiel z ulíc Ženevy. Počas autosalónových presunov sme videli aspoň desať kusov športového hybridu s manuálnou prevodovkou.

Kým u nás Honda CR-Z vyzerá na cestách exoticky, v západných veľkomestách je úplne bežná. Možno je to reakcia na skutočnosť, že v mestách sa v aute vozí priemerne iba 1,5 človeka, jazdí sa na krátke vzdialenosti, nízkou rýchlosťou a zaparkovať s veľkým autom je čoraz väčší problém. Z tohto uhla pohľadu sa malá hybridná Honda javí úplne inak, hoci stojí toľko, čo minivan.

Klin zaberie vždy

Podľa ľudovej múdrosti sa klin klinom vybíja. V svete automobilov sa klinom rozbíja uniformita klasických áut, protože auto s klinovitým bočným profilom vyzerá zaručene športovo a ľuďom sa páči. Z tohto pohľadu sa Honda modelom CR-Z vrátila ku svojim koreňom a z hľadiska dizajnu naozaj postavila športové hybridné auto.
Navonok sa zdá, akoby karoséria ani nemala deklarované štyri metre.

53_M_KLIN.jpg
Karoséria s profilom klinu, teda nizučký predok a vysoký zadok zaberie vždy, nielen v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia. Navyše okrem estetiky je to obstojný recept na slušnú aerodynamiku.

Práve karoséria bude polovičkou úspechu testovaného auta, pretože dokáže zaujať, nezvyšuje zbytočne odpor vzduchu a dvom dospelým vpredu vytvára slušný priestor na sedenie. Ak roztvoríte dlhé dvere na veľkom priestranstve, potom budete považovať nastupovanie za pohodlné. Ak zaparkujete na dnešných malých parkovacích miestach medzi dve autá, získate úplne iný, negatívny pohľad na nastupovanie.

Dva a dva nie je štyri

Označenie 2+2 neznamená v automobilovej reči štvormiestne auto. Sú to dve dospelé miesta na sedenie vpredu plus dve veľmi núdzové miesta vzadu.

Dva úchyty detských sedačiek Isofix jasne naznačujú, na aký účel sú zadné sedadlá. Aj to nie na každodenné používanie, pretože vyloženie dieťaťa do autosedačky si vyžaduje kvôli nízkym dverám viac energie než v bežnom trojdverovom aute.

Dospelým alebo väčším deťom by vzadu v prvom rade chýbali opierky. Najlepšie bude zadné operadlá sklopiť dole a mať v dvojmiestnom aute kufor s objemom 401 litrov. V základe je to pod priemerom malých áut na úrovni 233 litrov. Honda CR-Z môže viac než číslami objemu kufra zaujať prístupom cez výklopné tretie dvere.

52_M_rezim.jpg Asi najlepší je režim Sport, pretože vtedy auto reaguje na plyn rýchlo. V ekonomickom režime pripomína na pomery svižnej premávky trochu spomalený film.

Treba sa posadiť

Konzervatívne ladený motorista sa zrejme za volant odmietne posadiť, pretože nová koncepcia Hondy v tvorbe prístrojového panelu vyzerá naozaj divoko. Pri prvom posadení príde človeku na um ako môže toto niekto vedieť ovládať. Po týždňovom teste si dávame otázku, prečo takýchto kopitov nie je v autách viac. Presne ušité na mieru a rozdelené do dôležitých a menej dôležitých zón. Honda v reklamných materiáloch opisuje všetko možné, ale zabudla napísať to, čo sa dá zistiť iba jazdou.

Kokpit vyzerá futuristicky ako v počítačovej hre, avšak ovládanie auta je pre vodiča tradične mechanicky citlivé ako v klasickom aute. Nemáte pocit, že auto ovládate cez klávesnicu ale ho v skutku šoférujete. Spätná väzba riadenia, radenia a pedálov je naozaj dobrá. Dokonca posed tesne nad zemou dovoľuje precítiť zákrutu.

Vyrobili športový hybrid?

Slovné spojenie športový hybrid je rovnako neobvyklé ako spojenie hybridného systému IMA s manuálnou prevodovkou. Práve manuálna prevodovka je základom športovosti. Odstránila vysávačový efekt prevodoviek s plynule meniteľným prevodom, ktoré sa obyčajne k hybridom dodávajú.

Reakcia na plynový pedále je ako v dobrom benzínovom aute a našinec zvyknutý viac na manuálne radenie nebude mať pocit, že ho hybridná pomoc elektromotora o niečo oberá. Otázne je, čo hybrid vodičovi dáva. Nárast hmotnosti vďaka kompaktnému systému, malým batériám vzadu a ľahkej konštrukcii auta takmer necítiť. Honda má s vodičom do 1250 kilogramov.

51_M_kokpit.jpg
Na prvý pohľad príliš pestré a neprehľadné. Na fotke doslova nepríťažlivé. V skutočnosti príkladne urobený kokpit vodiča. Žiaľ stredný výduch ventilácie sme nevedeli úplne odstaviť.

Umiestnenie batérií dozadu prináša výborné vyváženie medzi predkom a zadkom. Elektromotor vsadený medzi motor a spojku so svojim výkonom 14 k pomáha hlavne v nízkych otáčkach, ktoré sú slabou stránkou benzínového motora. Vodič tak dostane akoby účinok turba v motoroch avšak bez oneskorenia turboefektu. Musí mať však zapnutý režim sport.

V ekonomickom režime, kedy displej kreuje rastlinky na monitore a vychováva vodiča, sú reakcie na plyn pomerne vlažné. Áno, CR-Z v porovnaní s inými hybridmi tejto výkonovej kategórie vyznie športovejšie. Prevodovkou, posedom za volantom a karosériou.

Reálna spotreba

Honda CR-Z jazdí so systémom IMA a jeho celkovým výkonom 124 koní ako dnešné benzínové motory s objemom 1,6 litra. Na základe reálnej spotreby sa zdá byť o liter benzínu na sto kilometrov úspornejšia ako konkurenčné motory. Teda na diaľnici sa pri 130 kilometrovej rýchlosti a spotrebe okolo7 litrov vyrovnávajú.

V meste sme dokázali jazdiť za 5,7 l a to je hlavná výhoda oproti konvenčnému pohonu. Napriek vrodenej športovosti Honde chýba plný hybrid, pretože nedokáže jazdiť len na čisto elektrický pohon. To by však bolo treba viac batérií, viac elektromotora a viac kilogramov. V porovnaní s bežným systémom štart-stop vypína a štartuje motor na križovatke úspornejšie.

54_M_kufor.jpg
Po sklopení operadiel vznikne slušný batožinový priestor. Jeho využitie zlepšujú doširoka otvárateľné tretie dvere.

Neštartuje totiž štartérom z nízkych otáčok, ale elektromotor roztočí motor rovno do voľnobežných otáčok a netreba vstreknúť viac paliva ako pri bežných štartoch. Reálne možno o športovej hondičke povedať: naozaj nežerie ale ani neláme rekordy v spotrebe.

Pretože ho chcem

Kto si čo i len raz položí otázku, či nie je predsa výhodnejšie za dané peniaze kúpiť väčšie, vyššie, priestrannejšie, výkonnejšie auto, nech radšej na CR-Z zabudne. Toto auto si kúpi iba ten, kto ho chce. Má zvláštny dizajn, excelentný posed za volantom, príkladnú ergonómiu a dáva výborný pocit zo šoférovania. Spotrebou sa vyrovná malým benzínovým turbám, dokonca v meste vie byť Honda úspornejšia. Komu sa páči a chce ju, ten nebude sklamaný. Ostatní nech si kúpia auto, aké potrebujú.

Kupujem-nekupujem

To auto má v sebe čosi magické a príťažlivé, čo ho dokáže favorizovať pred cenovo výhodnejším a väčším autom. Byť tak sám vo veľkom meste, tak kupujem. Nepotrebujem sa do práce voziť na väčšom aute s rovnakou výbavou.

Rasťo Chvála

Technické parametre
Motor 1,5 IMA
Zdvihový objem (cm3) 1497
Výkon (kW/k) 84/114
Výkon sústavy (kW/k) 91/124
Pri otáčkach (ot./min.) 6100
Krútiaci moment (Nm) 145
Pri otáčkach (ot./min) 4800
Emisie CO2 (g/km) 117
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba mesto(l/100 km) 6,1
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,4
Kombinovaná spotreba(l/100 km) 5,0
Spotreba v teste (l/100 km) 5,9
Hybridný pohon El. motor IMA
Max. výkon (kW/k) 10/14
Pri otáčkach (ot./min.) 1500
Max. krút. moment (Nm) 78
Pri otáčkach (ot./min.) 1000
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2435
Dĺžka (mm) 4080
Šírka (mm) 1740
Výška (mm) 1395
Pohotovostná hmot (kg) 1245
Svetlosť podvozka (mm) 135
Objem palivovej nádrže (l) 40
Objem batož. priestoru (l) 225
Cena modelu od (eur)
21 700
Cena skúš. verzie (eur) 25 300

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Už viac ako 36 čerpacích staníc OMV je v novom šate
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. Už viac ako 36 čerpacích staníc OMV je v novom šate
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  4. Keď Slováci krotia morský vietor
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  6. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  7. Do we have "Sagans" in language education?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 360
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 21 916
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 15 831
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 5 515
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 182
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 729
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 156
  8. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 119
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 2 434
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center 1 896

Téma: Honda Civic, CR-V, Accord, ... na Auto.sme.sk


Článok je zaradený aj do ďalších tém Honda

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Univerzitná nemocnica ignoruje Pellegriniho. Súkromník v nej zarába státisíce

Šéfka Mikrobiologického ústavu navrhla, ako nahradiť súkromníka.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: McDonald's po desiatich rokoch mení ceny, na Slovensku láme rekordy

Americkému reťazcu sa darí čoraz viac.

SVET

Zomrel oceňovaný americký spisovateľ Philip Roth

Bol autorom románov ako Portnoyov komplex či Druhý život.

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

Neprehliadnite tiež

Medveď sa v USA vlámal do auta a zanechal po sebe spúšť

Podobných prípadov v americkom Connecticute pribúda.

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.