SME

TEST: Honda CR-Z je iba pre tých, čo ju chcú

Malý športový hybrid si vyžaduje iný pohľad ako na klasické hybridné auto. Netrhá rekordy v nízkej spotrebe ani asfalt pri zrýchlení, v podstate odvezie iba dvoch a predsa má niečo, čím zaujme.

Športový, nemusí znamenať 200 a viac koní. Niekedy stačí atmosféra a výborný prejazd zákruty. Avšak mimo mesta by malému hybridu pár koní navyše nezaškodilo, pritom by mohli pokojne vychádzať z elektromotora.Športový, nemusí znamenať 200 a viac koní. Niekedy stačí atmosféra a výborný prejazd zákruty. Avšak mimo mesta by malému hybridu pár koní navyše nezaškodilo, pritom by mohli pokojne vychádzať z elektromotora. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. Test malej športovej Hondy so špecifickým hybridným pohonom dlho čakal v zásuvke na napísanie. Ťažko totiž spojiť nadšenie z jazdy s reálnym pohľadom na malé a nie lacné trojdverové auto. Paradoxne impulz na napísanie prišiel z ulíc Ženevy. Počas autosalónových presunov sme videli aspoň desať kusov športového hybridu s manuálnou prevodovkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým u nás Honda CR-Z vyzerá na cestách exoticky, v západných veľkomestách je úplne bežná. Možno je to reakcia na skutočnosť, že v mestách sa v aute vozí priemerne iba 1,5 človeka, jazdí sa na krátke vzdialenosti, nízkou rýchlosťou a zaparkovať s veľkým autom je čoraz väčší problém. Z tohto uhla pohľadu sa malá hybridná Honda javí úplne inak, hoci stojí toľko, čo minivan.

SkryťVypnúť reklamu

Klin zaberie vždy Podľa ľudovej múdrosti sa klin klinom vybíja. V svete automobilov sa klinom rozbíja uniformita klasických áut, protože auto s klinovitým bočným profilom vyzerá zaručene športovo a ľuďom sa páči. Z tohto pohľadu sa Honda modelom CR-Z vrátila ku svojim koreňom a z hľadiska dizajnu naozaj postavila športové hybridné auto.

Navonok sa zdá, akoby karoséria ani nemala deklarované štyri metre.

Karoséria s profilom klinu, teda nizučký predok a vysoký zadok zaberie vždy, nielen v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch minulého storočia. Navyše okrem estetiky je to obstojný recept na slušnú aerodynamiku.

Práve karoséria bude polovičkou úspechu testovaného auta, pretože dokáže zaujať, nezvyšuje zbytočne odpor vzduchu a dvom dospelým vpredu vytvára slušný priestor na sedenie. Ak roztvoríte dlhé dvere na veľkom priestranstve, potom budete považovať nastupovanie za pohodlné. Ak zaparkujete na dnešných malých parkovacích miestach medzi dve autá, získate úplne iný, negatívny pohľad na nastupovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Dva a dva nie je štyri Označenie 2+2 neznamená v automobilovej reči štvormiestne auto. Sú to dve dospelé miesta na sedenie vpredu plus dve veľmi núdzové miesta vzadu.

Dva úchyty detských sedačiek Isofix jasne naznačujú, na aký účel sú zadné sedadlá. Aj to nie na každodenné používanie, pretože vyloženie dieťaťa do autosedačky si vyžaduje kvôli nízkym dverám viac energie než v bežnom trojdverovom aute.

Dospelým alebo väčším deťom by vzadu v prvom rade chýbali opierky. Najlepšie bude zadné operadlá sklopiť dole a mať v dvojmiestnom aute kufor s objemom 401 litrov. V základe je to pod priemerom malých áut na úrovni 233 litrov. Honda CR-Z môže viac než číslami objemu kufra zaujať prístupom cez výklopné tretie dvere.

Asi najlepší je režim Sport, pretože vtedy auto reaguje na plyn rýchlo. V ekonomickom režime pripomína na pomery svižnej premávky trochu spomalený film.

SkryťVypnúť reklamu

Treba sa posadiť Konzervatívne ladený motorista sa zrejme za volant odmietne posadiť, pretože nová koncepcia Hondy v tvorbe prístrojového panelu vyzerá naozaj divoko. Pri prvom posadení príde človeku na um ako môže toto niekto vedieť ovládať. Po týždňovom teste si dávame otázku, prečo takýchto kopitov nie je v autách viac. Presne ušité na mieru a rozdelené do dôležitých a menej dôležitých zón. Honda v reklamných materiáloch opisuje všetko možné, ale zabudla napísať to, čo sa dá zistiť iba jazdou.

Kokpit vyzerá futuristicky ako v počítačovej hre, avšak ovládanie auta je pre vodiča tradične mechanicky citlivé ako v klasickom aute. Nemáte pocit, že auto ovládate cez klávesnicu ale ho v skutku šoférujete. Spätná väzba riadenia, radenia a pedálov je naozaj dobrá. Dokonca posed tesne nad zemou dovoľuje precítiť zákrutu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vyrobili športový hybrid? Slovné spojenie športový hybrid je rovnako neobvyklé ako spojenie hybridného systému IMA s manuálnou prevodovkou. Práve manuálna prevodovka je základom športovosti. Odstránila vysávačový efekt prevodoviek s plynule meniteľným prevodom, ktoré sa obyčajne k hybridom dodávajú.

Reakcia na plynový pedále je ako v dobrom benzínovom aute a našinec zvyknutý viac na manuálne radenie nebude mať pocit, že ho hybridná pomoc elektromotora o niečo oberá. Otázne je, čo hybrid vodičovi dáva. Nárast hmotnosti vďaka kompaktnému systému, malým batériám vzadu a ľahkej konštrukcii auta takmer necítiť. Honda má s vodičom do 1250 kilogramov.

Na prvý pohľad príliš pestré a neprehľadné. Na fotke doslova nepríťažlivé. V skutočnosti príkladne urobený kokpit vodiča. Žiaľ stredný výduch ventilácie sme nevedeli úplne odstaviť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Umiestnenie batérií dozadu prináša výborné vyváženie medzi predkom a zadkom. Elektromotor vsadený medzi motor a spojku so svojim výkonom 14 k pomáha hlavne v nízkych otáčkach, ktoré sú slabou stránkou benzínového motora. Vodič tak dostane akoby účinok turba v motoroch avšak bez oneskorenia turboefektu. Musí mať však zapnutý režim sport.

V ekonomickom režime, kedy displej kreuje rastlinky na monitore a vychováva vodiča, sú reakcie na plyn pomerne vlažné. Áno, CR-Z v porovnaní s inými hybridmi tejto výkonovej kategórie vyznie športovejšie. Prevodovkou, posedom za volantom a karosériou.

Reálna spotreba Honda CR-Z jazdí so systémom IMA a jeho celkovým výkonom 124 koní ako dnešné benzínové motory s objemom 1,6 litra. Na základe reálnej spotreby sa zdá byť o liter benzínu na sto kilometrov úspornejšia ako konkurenčné motory. Teda na diaľnici sa pri 130 kilometrovej rýchlosti a spotrebe okolo7 litrov vyrovnávajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V meste sme dokázali jazdiť za 5,7 l a to je hlavná výhoda oproti konvenčnému pohonu. Napriek vrodenej športovosti Honde chýba plný hybrid, pretože nedokáže jazdiť len na čisto elektrický pohon. To by však bolo treba viac batérií, viac elektromotora a viac kilogramov. V porovnaní s bežným systémom štart-stop vypína a štartuje motor na križovatke úspornejšie.

Po sklopení operadiel vznikne slušný batožinový priestor. Jeho využitie zlepšujú doširoka otvárateľné tretie dvere.

Neštartuje totiž štartérom z nízkych otáčok, ale elektromotor roztočí motor rovno do voľnobežných otáčok a netreba vstreknúť viac paliva ako pri bežných štartoch. Reálne možno o športovej hondičke povedať: naozaj nežerie ale ani neláme rekordy v spotrebe.

Pretože ho chcem Kto si čo i len raz položí otázku, či nie je predsa výhodnejšie za dané peniaze kúpiť väčšie, vyššie, priestrannejšie, výkonnejšie auto, nech radšej na CR-Z zabudne. Toto auto si kúpi iba ten, kto ho chce. Má zvláštny dizajn, excelentný posed za volantom, príkladnú ergonómiu a dáva výborný pocit zo šoférovania. Spotrebou sa vyrovná malým benzínovým turbám, dokonca v meste vie byť Honda úspornejšia. Komu sa páči a chce ju, ten nebude sklamaný. Ostatní nech si kúpia auto, aké potrebujú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kupujem-nekupujem

To auto má v sebe čosi magické a príťažlivé, čo ho dokáže favorizovať pred cenovo výhodnejším a väčším autom. Byť tak sám vo veľkom meste, tak kupujem. Nepotrebujem sa do práce voziť na väčšom aute s rovnakou výbavou.

Rasťo Chvála

Technické parametre Motor 1,5 IMA

Zdvihový objem (cm3) 1497

Výkon (kW/k) 84/114

Výkon sústavy (kW/k) 91/124

Pri otáčkach (ot./min.) 6100

Krútiaci moment (Nm) 145

Pri otáčkach (ot./min) 4800

Emisie CO2 (g/km) 117

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,9

Maximálna rýchlosť (km/h) 200

Spotreba mesto(l/100 km) 6,1

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,4

Kombinovaná spotreba(l/100 km) 5,0

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spotreba v teste (l/100 km) 5,9

Hybridný pohon El. motor IMA

Max. výkon (kW/k) 10/14

Pri otáčkach (ot./min.) 1500

Max. krút. moment (Nm) 78

Pri otáčkach (ot./min.) 1000

Rozmery -

Rázvor náprav (mm) 2435

Dĺžka (mm) 4080

Šírka (mm) 1740

Výška (mm) 1395

Pohotovostná hmot (kg) 1245

Svetlosť podvozka (mm) 135

Objem palivovej nádrže (l) 40

Objem batož. priestoru (l) 225

Cena modelu od (eur)

21 700

Cena skúš. verzie (eur) 25 300

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 119
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 434
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 254
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 151
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 039
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 952
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 436
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 291
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  2. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  3. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  4. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  5. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  6. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  7. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  8. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 119
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 21 566
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 385
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 552
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 836
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 360
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 835
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu