Vychádza pritom zo stavu dopravno-bezpečnostného vzdelávania na školách, stavu cestnej siete, ako aj psychologického profilu mladých ľudí.
BRATISLAVA. Minister vnútra Daniel Lipšic po rokovaniach s dopravnými expertmi predstavil dnes návrh zmien na zvýšenie bezpečnosti v cestnej premávke.
17-roční za volantom
"Videl som príliš veľa mŕtvych na to, aby som sa s touto otázkou stotožnil," povedal Smrečan. Argument, že podobné pravidlo, teda že 17-roční môžu šoférovať v sprievode skúseného vodiča, funguje v Rakúsku a v Nemecku podľa neho neobstojí.
"Vzhľadom na stav dopravno-bezpečnostného vzdelávania, stav cestnej siete, stav autoškôl nemožno bezpochyby súhlasiť s týmto návrhom," povedal Smrečan.
Privysoké sankcie?
Prezident automotoklubu pochválil šéfa rezortu vnútra za záujem riešiť dopravno-bezpečnostnú situáciu. S väčšinou zmien súhlasil, podľa neho riešia to, "ako sa u nás jazdí". Vyjadril sa však proti sankciám, ktoré by smerovali do príliš vysokých čísel.
"My sme zastávali názor, že sankcie by nemali narastať do obrovských čísel, pretože motorista platí obrovskú spotrebnú daň, DPH, povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie, cestnú daň, diaľničné poplatky a myslíme si, že zvyšovanie ďalej je neúnosné," povedal Smrečan.
Problém dopravného vzdelávania
Do budúcnosti je podľa neho dôležité pracovať na prevencii, pretože jej stupeň je na Slovensku veľmi nízky.
"Dopravná výchova sa učí len na základných školách. Aj keď je prijatá kvalitná koncepcia dopravnej výchovy, učí sa to len tak halabala, nie sú na to vyčleňované dostatočné finančné prostriedky," upozornil Smrečan s tým, že na tento rok je určených 200.000 eur pre všetky deti na Slovensku. So zveličením to prirovnal k pavilónu pre opice v bratislavskej zoo za niekoľko miliónov eur.
"Preventívna výchova má väčšie opodstatnenie ako následná represia, pretože keby sme si zvnútornili dopravno-bezpečnostné návyky, nedosiahneme bod, že sme postihovaní," uzavrel Smrečan.