Opakovane prichytení vodiči by mohli prísť o vodičský aj doživotne.
BRATISLAVA. Sadnúť si za volant po dopití tretieho či štvrtého piva môže byť už čoskoro cesta do väzenia. Vodič by nemusel spôsobiť nehodu, stačilo by, keby „nafúkal“ jedno promile.
Minister vnútra Daniel Lipšic z KDH chce tento týždeň predložiť na pripomienkovanie novelu zákona, ktorá má pitie pred jazdou označiť za trestný čin. O vodičský preukaz by pri recidíve mohli prísť aj na doživotie.
Lipšic sa trestný čin pokúšal presadiť už ako opozičný poslanec. „Celá opozícia, ktorá je dnešná koalícia, hlasovala za, takže predpokladám konzistentnosť názorov,“ tvrdí.
Ako budú hlasovať, niektorí dnes nevedia. „Určite je to cesta správnym smerom, ale či má byť takéto ohraničenie, neviem,“ povedal bývalý minister vnútra za SDKÚ Martin Pado.
Hranica medzi priestupkom a trestným činom má byť jedno promile. To nafúka 80-kilogramový muž po vypití troch veľkých dvanástok.
„Chceme aby vodič, ktorý si sadne za volant pod vplyvom alkoholu alebo drog, mohol byť trestnoprávne postihnutý. Takýto vodič vytvára z auta zbraň,“ hovorí Lipšic.
Prísnejšie chce minister postihovať aj vodičov, ktorí nafúkajú menej. „Zavádzame inštitút trikrát a dosť. Pokiaľ bude vodič pristihnutý po tretíkrát pod vplyvom alkoholu v priebehu desiatich rokov, bude mu doživotne odobratý vodičský preukaz.“
Opatrenia podporujú aj dopravní analytici. „V Rakúsku je tolerovaná hranica alkoholu pol promile. U nás je to nula, ale ľudia na to kašľú. Takže, nedá sa nič robiť a musíme to sprísniť,“ hovorí Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu.
Návrh nezavrhuje ani bývalý minister vnútra Robert Kaliňák zo Smeru.
„Aj keby to bola netradičná forma trestného činu a najmä jeho meranie. Päťdesiatkilogramová žena a deväťdesiatkilogramový chlap majú promile každý niekde inde,“ hovorí. „A ďalšia vec: 0,99 promile ešte nebude trestný čin a 1 promile už áno? Čím je to nebezpečnejšie,“ pýta sa.
Novelu chce Lipšic predložiť do parlamentu už v máji, platiť má od septembra.
Zmeny
Začnú už 17roční
Vodičský preukaz na osobné auto by po novom mohli získať aj 17-roční. Rok si však za volant budú môcť sadnúť iba v sprievode skúseného vodiča. Ten musí mať vodičák najmenej 10 rokov a aj ako spolujazdec bude mať povinnosti vodiča. Za porušenie pravidiel premávky však bude zodpovedný vodič.
Podobná úprava platí vo viacerých krajinách Európskej únie.
Koniec úplnej prednosti
Novela ruší aj absolútnu prednosť v jazde. Znamená to, že vodič bude môcť z vedľajšej cesty odbočiť na hlavnú aj keď spomalí auto, ktoré malo prednosť. Porušením predpisov to má byť už len v prípade, ak vodič prinúti auto s prednosťou v jazde zmeniť smer jazdy alebo rýchlosti „náhle“. Neohľaduplní vodiči by tak už nemali brániť odbočiť autám z vedľajšej cesty.
Návrat do autoškôl
Na doškoľovací kurz bude môcť polícia poslať vodičov, ktorí preukázateľne nešoférovali viac ako dva roky alebo zjavne neovládajú dopravné predpisy, či zle šoférujú. Kurz budú musieť absolvovať aj vodiči, ktorí v priebehu roka trikrát závažne porušia predpisy a dostanú pokuty nad 60 eur. U tých, ktorí majú vodičák kratšie ako dva roky, stačia aj dva závažné priestupky.
Chodci budú na zebre pánmi
K závažným porušeniam dopravných predpisov pribudne aj ohrozenie chodca či cyklistu prechádzajúceho cez priechod. Ak im vodič nedá na priechode prednosť, môže prísť o vodičský preukaz až na dva roky a dostať pokutu od 60 do 300 eur. Týkať sa to bude aj ohrozenia chodcov a cyklistov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje.
Počítanie sekúnd
Značky upozorňujúce na povinné 70-metrové rozostupy medzi autami na diaľnici bude možné odstrániť. Novela navrhuje, aby sa bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami jazdiacimi po diaľnici alebo rýchlostnej ceste určovala časovo. Osobné auta budú musieť udržiavať dvojsekundové rozostupy, nákladné autá nesmú prejsť vzdialenosť, ktorá ich delí od auta pred nimi, za menej ako tri sekundy.
Vodiči pocítia aj ďalšie zmeny
Zastaviť auto na priechode pre chodcov už bude možné len v mimoriadnych situáciách, ak si to bude vyžadovať bezpečnosť cestnej premávky.
Vodičom električiek budú musieť ustúpiť aj chodci na priechodoch.
Vodičom pribudne aj povinnosť odstrániť v zime pred jazdou z auta sneh alebo ľad, ktorý by sa mohol uvoľniť.