Je nepríjemné, keď sa policajt pred fúkaním pýta, odkiaľ a kam idete?

Vodiči často vnímajú policajtov ako svojich nepriateľov. Pravdou je, že za to môže len niekoľko policajtov a ich činy. Spôsobuje to však škodu, pretože na cestách by nemali byť žiadni nepriatelia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viacerí ste nám napísali o tom, ako policajti zastavovali autá. V jednom prípade zablokovali prejazd križovatkou v jednom smere, v druhom prípade sa pýtali aj na to, čo sa dalo zistiť inak a bez osobného podtónu.

Policajti zastavili kamióny a zablokovali smer jazdy

Robo: "Policajná hliadka odstavila 2 kamióny pred križovatkou. Bol som nútený zaradiť sa do odbočovacieho pruhu, kde bol prikázaný smer jazdy vľavo, napriek tomu, že som musel pokračovať rovno. Nebolo počínanie policajtov odstaviť kamióny tesne pred križovatkou a obmedziť tak plynulosť dopravy v rozpore s pravidlami cestnej premávky?"

To, či policajti zastavili kamióny pred križovatkou v rozpore s predpismi, závisí na tom, či je to ohrozením cestnej premávky.

Kamionisti pravdepodobne len splnili príkaz policajta. Každý vodič je totiž povinný poslúchnuť pokyn, výzvu alebo príkaz policajta súvisiaci s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky.

Policajti majú oprávnenie zastavovať vozidlá a kontrolovať dodržiavanie povinností účastníkmi cestnej premávky. Znamenie musia dávať tak, aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky.

Je pravdepodobné, že aj keď neohrozili bezpečnosť cestnej premávky, nezvážili okolnosti cestnej premávky. Nielenže bolo od nich neslušné zablokovať kamiónmi jeden smer jazdy tesne pred križovatkou, ale to bolo aj v rozpore s predpismi.

Iným vodičom, ktorí by chceli pokračovať rovno, dali policajti jednoznačne na výber:

  • počkať, kým skončí kontrola,
  • porušiť dopravné predpisy obídením stojacich vozidiel cez odbočovací pruh s prikázaným smerom jazdy, alebo
  • poslúchnuť prikázaný smer jazdy a ísť iným smerom.

Robo sa zariadil tak, že vošiel do odbočovacieho pruhu s prikázaným smerom vľavo. Teoreticky mohol obísť stojace vozidlá a pokračovať rovno. To aby ale nesmel byť prikázaný smer cesty vo vzťahu k obchádzaniu prekážky taký prísny.

Ak sa už dostanete do prikázaného smeru jazdy, musíte ísť v smere, ako ukazujú šípky dopravného značenia. Či už je na vozovke alebo ako zvislá dopravná značka.

Konverzovali, zisťovali informácie k priestupku alebo znižovali dôstojnosť?

Lukáš: "Včera večer (cca. 0:30) som sa vracal domov. Na vjazde do Trnavy od Dolnej Krupej bolo odstavené policajné auto. Prešiel som okolo neho a odbočil na najbližšej križovatke. Za chvíľu som zbadal v spätnom zrkadle, že sa za mnou rúti uvedené policajné auto so zapnutými majákmi. Netušil som prečo, lebo som si nebol vedomý žiadneho dopravného priestupku. Policajt sa spýtal, kam idem, na čo som odvetil, že domov.

To mu ale nestačilo a začal sa vypytovať ďalej, že odkiaľ idem tak neskoro v noci. Takéto otázky mi pripadajú dosť nevhodné a nemajú čo policajta zaujímať. Keďže mi policajt neoznámil dôvod zastavenia, tak som si myslel, že ma chcú obviniť z nejakého priestupku, čiže som radšej odpovedal, aby som ho nenaštval. Následne si vypýtal doklady, ktoré som mu dal a spýtal sa, či som pil. Na odpoveď nie, mi dal "fúkať". Potom mi vrátil doklady a odišiel.

Z danej situácie mi vychádzajú 3 veci, ktoré sa mi zdajú byť nesprávne:

1. Nemal by policajt hneď po zastavení oznámiť vodičovi dôvod zastavenia?
2. Môže sa pýtať kam a odkiaľ idem?
3. Môže policajná hliadka zapnúť majáky a využiť výnimky z cestného zákona (prekročenie rýchlosti) bez podozrenia na spáchanie priestupku - len kvôli kontrole?"

Ak vás chcú policajti zastaviť a sú za vašim autom, musia zapnúť maják a sirénu. Ak by tak nespravili, nesplnili by si povinnosť. Zákon o cestnej premávke im tiež umožňuje prekračovať najvyššie povolené rýchlosti.

§ 8, zákon č. 171/1993 Z.z.:

(1) Pri vykonávaní služobnej činnosti je policajt povinný dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osoby i svoju vlastnú a nepripustiť, aby v súvislosti s touto jeho činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou. ...

Podľa toho, čo nám napísal Lukáš, to vyzerá tak, že policajti neporušili žiadne predpisy. Nič im totiž nezakazuje konverzovať s vodičom zastaveného vozidla. A ak to bolo Lukášovi nepríjemné alebo mal pocit, že policajti prekročili svoje oprávnenia, mal ich na to upozorniť.

V zákone o policajnom zbore sa tiež píše, že policajt je oprávnený požadovať potrebné vysvetlenie od osoby, ktorá môže prispieť k objasneniu skutočností dôležitých pre odhalenie priestupku. Policajti si jednoducho mohli myslieť, že vodič si pred jazdou vypil a tak sa to snažili najprv zistiť otázkami, ktoré sa Lukáša spýtali.

Policajti pritom ale nesmú zabúdať, že pri vykonávaní služobnej činnosti sú povinní "dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osoby i svoju vlastnú a nepripustiť, aby v súvislosti s touto činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou."

Ak si teda policajti mysleli, že Lukáš má v sebe alkohol, mali ho rovno požiadať o "fúkanie". Predišlo by sa tak podozreniu, že sa policajti vypytujú na veci, ktoré ich nemajú čo zaujímať.

Takisto by bolo ideálne, ak by hneď po zastavení vozidla policajti informovali vodiča, prečo tak spravili.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 713
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 422
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 092
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 447
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 512
  6. Splnený sen 2 229
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 740
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 112
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 082
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 970

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Odsúdenci, ktorí dávno prišli o politický vplyv

Aspoň jedna emblematická kauza sa neskončila v stratene a zmare.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.