Je nepríjemné, keď sa policajt pred fúkaním pýta, odkiaľ a kam idete?

Vodiči často vnímajú policajtov ako svojich nepriateľov. Pravdou je, že za to môže len niekoľko policajtov a ich činy. Spôsobuje to však škodu, pretože na cestách by nemali byť žiadni nepriatelia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viacerí ste nám napísali o tom, ako policajti zastavovali autá. V jednom prípade zablokovali prejazd križovatkou v jednom smere, v druhom prípade sa pýtali aj na to, čo sa dalo zistiť inak a bez osobného podtónu.

Policajti zastavili kamióny a zablokovali smer jazdy

Robo: "Policajná hliadka odstavila 2 kamióny pred križovatkou. Bol som nútený zaradiť sa do odbočovacieho pruhu, kde bol prikázaný smer jazdy vľavo, napriek tomu, že som musel pokračovať rovno. Nebolo počínanie policajtov odstaviť kamióny tesne pred križovatkou a obmedziť tak plynulosť dopravy v rozpore s pravidlami cestnej premávky?"

To, či policajti zastavili kamióny pred križovatkou v rozpore s predpismi, závisí na tom, či je to ohrozením cestnej premávky.

Kamionisti pravdepodobne len splnili príkaz policajta. Každý vodič je totiž povinný poslúchnuť pokyn, výzvu alebo príkaz policajta súvisiaci s výkonom jeho oprávnení pri dohľade nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky.

Policajti majú oprávnenie zastavovať vozidlá a kontrolovať dodržiavanie povinností účastníkmi cestnej premávky. Znamenie musia dávať tak, aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky.

Je pravdepodobné, že aj keď neohrozili bezpečnosť cestnej premávky, nezvážili okolnosti cestnej premávky. Nielenže bolo od nich neslušné zablokovať kamiónmi jeden smer jazdy tesne pred križovatkou, ale to bolo aj v rozpore s predpismi.

Iným vodičom, ktorí by chceli pokračovať rovno, dali policajti jednoznačne na výber:

  • počkať, kým skončí kontrola,
  • porušiť dopravné predpisy obídením stojacich vozidiel cez odbočovací pruh s prikázaným smerom jazdy, alebo
  • poslúchnuť prikázaný smer jazdy a ísť iným smerom.

Robo sa zariadil tak, že vošiel do odbočovacieho pruhu s prikázaným smerom vľavo. Teoreticky mohol obísť stojace vozidlá a pokračovať rovno. To aby ale nesmel byť prikázaný smer cesty vo vzťahu k obchádzaniu prekážky taký prísny.

Ak sa už dostanete do prikázaného smeru jazdy, musíte ísť v smere, ako ukazujú šípky dopravného značenia. Či už je na vozovke alebo ako zvislá dopravná značka.

Konverzovali, zisťovali informácie k priestupku alebo znižovali dôstojnosť?

Lukáš: "Včera večer (cca. 0:30) som sa vracal domov. Na vjazde do Trnavy od Dolnej Krupej bolo odstavené policajné auto. Prešiel som okolo neho a odbočil na najbližšej križovatke. Za chvíľu som zbadal v spätnom zrkadle, že sa za mnou rúti uvedené policajné auto so zapnutými majákmi. Netušil som prečo, lebo som si nebol vedomý žiadneho dopravného priestupku. Policajt sa spýtal, kam idem, na čo som odvetil, že domov.

To mu ale nestačilo a začal sa vypytovať ďalej, že odkiaľ idem tak neskoro v noci. Takéto otázky mi pripadajú dosť nevhodné a nemajú čo policajta zaujímať. Keďže mi policajt neoznámil dôvod zastavenia, tak som si myslel, že ma chcú obviniť z nejakého priestupku, čiže som radšej odpovedal, aby som ho nenaštval. Následne si vypýtal doklady, ktoré som mu dal a spýtal sa, či som pil. Na odpoveď nie, mi dal "fúkať". Potom mi vrátil doklady a odišiel.

Z danej situácie mi vychádzajú 3 veci, ktoré sa mi zdajú byť nesprávne:

1. Nemal by policajt hneď po zastavení oznámiť vodičovi dôvod zastavenia?
2. Môže sa pýtať kam a odkiaľ idem?
3. Môže policajná hliadka zapnúť majáky a využiť výnimky z cestného zákona (prekročenie rýchlosti) bez podozrenia na spáchanie priestupku - len kvôli kontrole?"

Ak vás chcú policajti zastaviť a sú za vašim autom, musia zapnúť maják a sirénu. Ak by tak nespravili, nesplnili by si povinnosť. Zákon o cestnej premávke im tiež umožňuje prekračovať najvyššie povolené rýchlosti.

§ 8, zákon č. 171/1993 Z.z.:

(1) Pri vykonávaní služobnej činnosti je policajt povinný dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osoby i svoju vlastnú a nepripustiť, aby v súvislosti s touto jeho činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou. ...

Podľa toho, čo nám napísal Lukáš, to vyzerá tak, že policajti neporušili žiadne predpisy. Nič im totiž nezakazuje konverzovať s vodičom zastaveného vozidla. A ak to bolo Lukášovi nepríjemné alebo mal pocit, že policajti prekročili svoje oprávnenia, mal ich na to upozorniť.

V zákone o policajnom zbore sa tiež píše, že policajt je oprávnený požadovať potrebné vysvetlenie od osoby, ktorá môže prispieť k objasneniu skutočností dôležitých pre odhalenie priestupku. Policajti si jednoducho mohli myslieť, že vodič si pred jazdou vypil a tak sa to snažili najprv zistiť otázkami, ktoré sa Lukáša spýtali.

Policajti pritom ale nesmú zabúdať, že pri vykonávaní služobnej činnosti sú povinní "dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osoby i svoju vlastnú a nepripustiť, aby v súvislosti s touto činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou."

Ak si teda policajti mysleli, že Lukáš má v sebe alkohol, mali ho rovno požiadať o "fúkanie". Predišlo by sa tak podozreniu, že sa policajti vypytujú na veci, ktoré ich nemajú čo zaujímať.

Takisto by bolo ideálne, ak by hneď po zastavení vozidla policajti informovali vodiča, prečo tak spravili.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  8. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  9. Kam do tepla v januári?
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 300
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 021
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 822
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 191
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 775
  6. Kam do tepla v januári? 2 546
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 295
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 211
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 542
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 486

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.