Šoférovať smú desiatky rokov už aj 15-roční

Podľa návrhu novely zákona budú môcť šoférovať auto aj 17-roční. Nie všetci však s takýmto návrhom súhlasia. Je obava z mladých vodičov oprávnená?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V utorok zverejnil minister vnútra Daniel Lipšic niektoré zo zmien v dopravných predpisoch, ktoré prináša pripravovaná novela zákona o cestnej premávke. Zaviedla by sa ňou možnosť šoférovať auto už od 17. narodenín.

Následne sa ale objavili informácie o tom, že nedospelí by nemali mať možnosť šoférovať auto. Ani vtedy, ak budú mať pri sebe skúseného šoféra. Obavy však vyplývajú viac z pocitov ako z faktov.

Autor bol prizvaný pripomienkovať návrh novely zákona o cestnej premávke.

Aký je návrh a o čom sa diskutovalo

Návrh novely počíta s tým, že 17-ročný by mohol dostať vodičák na osobné auto, keď spraví skúšky. Bez sprievodu si však za volant sadnúť nebude môcť minimálne dovtedy, kým nebude mať 18 rokov. Pri príprave novely sa v tejto súvislosti diskutovalo o tom, ako dlho bude mať sprievod:

  • 12 mesiacov nezávisle od toho, kedy si 17-ročný človek spraví vodičák, alebo
  • menej ako 12 mesiacov od urobenia skúšok na vodičák, alebo
  • len do dovŕšenia 18-ky.

Najpravdepodobnejší je model, kedy 17-ročný vodič bude musieť šoférovať so sprievodom minimálne do 18-ky, zároveň ale najmenej 3 mesiace. To znamená, že ak by si vodičák spravil napríklad dva mesiace pred 18. narodeninami, po nich by ešte jeden mesiac musel jazdiť so spolujazdcom.

Sprievodom alebo spolujazdcom by mala byť osoba, ktorá má minimálne 10 rokov vodičský preukaz skupiny B. Musela by sedieť vedľa mladého vodiča s tým, že by mala povinnosti vodiča. Spolujazdec by ale nebol zodpovedný za porušenie pravidiel cestnej premávky vodičom.

Na Slovensku smú šoférovať už 15-roční

Obavy zo 17-ročných za volantom auta vyplývajú najmä z predpokladu, že takýto vodič by bol nielen neskúsený ale aj "nevyzretý". Zabúda sa ale na to, že už aj 15-roční môžu na Slovensku šoférovať motorové vozidlo.

Hneď, ako dovŕšite 15 rokov, po zložení skúšok v autoškole smiete šoférovať "malú" motorku. Je to síce vozidlo s malou kubatúrou (do 50 cm3) a nedosahujú rýchlosť väčšiu ako 45 km/h, ale ich vodiči môžu na cestách spôsobiť rovnako závažné dopravné nehody ako dospelí vodiči na "veľkých" vozidlách.

16-roční dokonca smú šoférovať "malé" osobné auto, prípadne motorku s objemom motora do 125 cm3 bez obmedzenia rýchlosti vozidla. Takýto človek neporuší predpisy, ak pôjde na diaľnici 130 km/h.

Malé auto je v tomto prípade napríklad štvorkolesové vozidlo s prevádzkovou hmotnosťou 350 až 550 kg a jeho najväčšia konštrukčná rýchlosť presahuje 45 km/h.

17-roční môžu šoférovať traktor.

Každý, kto chce vodičák, musí prejsť skúškami z predpisov a z jázd. Tak, ako 30-ročný vodič osobného auta musí ovládať dopravné predpisy a techniku jazdy, musí to vedieť aj 16-ročný motorkár.

Úloha spolujazdca je aj krotiť mladého vodiča

Obava, že 17-roční budú svoju "nevybúrenosť" prejavovať na cestách, je na mieste, ak by šoférovali vozidlo sami. Predpokladá sa (a skúsenosti zo zahraničia to potvrdzujú), že starší spolujazdec bude "krotiť" mladého vodiča. A počas tohto obdobia má možnosť mladý vodič získať od sprievodu neoceniteľné skúsenosti.

Netreba si ale myslieť, že spolujazdec má nahradiť inštruktora autoškoly. Jeho úlohou nie je učiť vodiča, ako jazdiť. Mal by ale odovzdávať skúsenosti, ako riešiť situácie na cestách, ktoré sa v autoškole vodič nemohol naučiť a zároveň dohliadať na bezpečnú jazdu. Predpokladá sa, že starší spolujazdec bude mať väčší záujem dostať sa do cieľa v poriadku a k tomu bude viesť aj mladého človeka za volantom.

Okrem toho, na "čerstvého" vodiča sa hľadí prísnejšie.

Ak by 17-ročný šoféroval bez spolujazdca, bol by to závažný priestupok.

Ak spôsobí nehodu do dvoch rokov od udelenia vodičského oprávnenia alebo dvakrát poruší dopravné predpisy závažným spôsobom, bude musieť ísť na doškoľovací kurz a preskúšanie. Následne, ak by si povinnosť nesplnil, vodičák by mu zobrali.

Problém nastane, ak nebude spolujazdec

Problém môže nastať, ak 17-ročný nebude mať s kým šoférovať. Potom hrozí, že kým neprejde obdobie, počas ktorého bude musieť mať spolujazdca, mladý človek nebude šoférovať a zabudne aj to, čo sa naučil v autoškole. To by sa ale dalo vyriešiť povinným preskúšaním po dovŕšení 18. veku života. O tom sa ale v návrhu novely zatiaľ neuvažuje.

Je však málo pravdepodobné, že by si mladí ľudia robili vodičák v 17-ke a nezabezpečili by si spolujazdca. Skôr sa dá čakať, že urobia všetko pre to, aby mohli šoférovať.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  2. S dobrým pivom leto chutí
  3. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  7. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  1. Spomaľovači internetu v mobile – 5 tipov ako s nimi zatočíte
  2. Create your own map in a new museum
  3. Ako bojovať proti plesniam v interiéri
  4. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  5. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  8. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  9. S dobrým pivom leto chutí
  10. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 25 218
  2. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 23 999
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 22 510
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 10 519
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 016
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 521
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 4 055
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 209
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 963
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 2 957

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Brancov začali riešiť po rokoch, pozrie sa na nich prokuratúra

Minister obrany Gajdoš čaká, čo na polovojenskú organizáciu povie Generálna prokuratúra. Potom chce zmenu zákonov

ŠPORT

Írsky expert: Saganovi po zmene systému nemá kto konkurovať

Podľa žurnalistu je Slovák najlepším cyklistom sveta.

AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Tri mýty o brexite

Briti už si hrozienka vyberať nebudú.

PEZINOK

V Limbašskej doline odhalili vinníkov čiernych skládok

Jedným z vinníkov je operný spevák z Bratislavy.

Neprehliadnite tiež

Kontroverzný šéf Fiatu je vážne chorý a predčasne končí vo funkcii

Zdravotný stav Sergia Marchionneho sa rapídne zhoršil.

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.