SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Šoférovať smú desiatky rokov už aj 15-roční

Podľa návrhu novely zákona budú môcť šoférovať auto aj 17-roční. Nie všetci však s takýmto návrhom súhlasia. Je obava z mladých vodičov oprávnená?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V utorok zverejnil minister vnútra Daniel Lipšic niektoré zo zmien v dopravných predpisoch, ktoré prináša pripravovaná novela zákona o cestnej premávke. Zaviedla by sa ňou možnosť šoférovať auto už od 17. narodenín.

Následne sa ale objavili informácie o tom, že nedospelí by nemali mať možnosť šoférovať auto. Ani vtedy, ak budú mať pri sebe skúseného šoféra. Obavy však vyplývajú viac z pocitov ako z faktov.

Autor bol prizvaný pripomienkovať návrh novely zákona o cestnej premávke.

Aký je návrh a o čom sa diskutovalo

Návrh novely počíta s tým, že 17-ročný by mohol dostať vodičák na osobné auto, keď spraví skúšky. Bez sprievodu si však za volant sadnúť nebude môcť minimálne dovtedy, kým nebude mať 18 rokov. Pri príprave novely sa v tejto súvislosti diskutovalo o tom, ako dlho bude mať sprievod:

  • 12 mesiacov nezávisle od toho, kedy si 17-ročný človek spraví vodičák, alebo
  • menej ako 12 mesiacov od urobenia skúšok na vodičák, alebo
  • len do dovŕšenia 18-ky.

Najpravdepodobnejší je model, kedy 17-ročný vodič bude musieť šoférovať so sprievodom minimálne do 18-ky, zároveň ale najmenej 3 mesiace. To znamená, že ak by si vodičák spravil napríklad dva mesiace pred 18. narodeninami, po nich by ešte jeden mesiac musel jazdiť so spolujazdcom.

Sprievodom alebo spolujazdcom by mala byť osoba, ktorá má minimálne 10 rokov vodičský preukaz skupiny B. Musela by sedieť vedľa mladého vodiča s tým, že by mala povinnosti vodiča. Spolujazdec by ale nebol zodpovedný za porušenie pravidiel cestnej premávky vodičom.

Na Slovensku smú šoférovať už 15-roční

Obavy zo 17-ročných za volantom auta vyplývajú najmä z predpokladu, že takýto vodič by bol nielen neskúsený ale aj "nevyzretý". Zabúda sa ale na to, že už aj 15-roční môžu na Slovensku šoférovať motorové vozidlo.

Hneď, ako dovŕšite 15 rokov, po zložení skúšok v autoškole smiete šoférovať "malú" motorku. Je to síce vozidlo s malou kubatúrou (do 50 cm3) a nedosahujú rýchlosť väčšiu ako 45 km/h, ale ich vodiči môžu na cestách spôsobiť rovnako závažné dopravné nehody ako dospelí vodiči na "veľkých" vozidlách.

16-roční dokonca smú šoférovať "malé" osobné auto, prípadne motorku s objemom motora do 125 cm3 bez obmedzenia rýchlosti vozidla. Takýto človek neporuší predpisy, ak pôjde na diaľnici 130 km/h.

Malé auto je v tomto prípade napríklad štvorkolesové vozidlo s prevádzkovou hmotnosťou 350 až 550 kg a jeho najväčšia konštrukčná rýchlosť presahuje 45 km/h.

17-roční môžu šoférovať traktor.

Každý, kto chce vodičák, musí prejsť skúškami z predpisov a z jázd. Tak, ako 30-ročný vodič osobného auta musí ovládať dopravné predpisy a techniku jazdy, musí to vedieť aj 16-ročný motorkár.

Úloha spolujazdca je aj krotiť mladého vodiča

Obava, že 17-roční budú svoju "nevybúrenosť" prejavovať na cestách, je na mieste, ak by šoférovali vozidlo sami. Predpokladá sa (a skúsenosti zo zahraničia to potvrdzujú), že starší spolujazdec bude "krotiť" mladého vodiča. A počas tohto obdobia má možnosť mladý vodič získať od sprievodu neoceniteľné skúsenosti.

Netreba si ale myslieť, že spolujazdec má nahradiť inštruktora autoškoly. Jeho úlohou nie je učiť vodiča, ako jazdiť. Mal by ale odovzdávať skúsenosti, ako riešiť situácie na cestách, ktoré sa v autoškole vodič nemohol naučiť a zároveň dohliadať na bezpečnú jazdu. Predpokladá sa, že starší spolujazdec bude mať väčší záujem dostať sa do cieľa v poriadku a k tomu bude viesť aj mladého človeka za volantom.

Okrem toho, na "čerstvého" vodiča sa hľadí prísnejšie.

Ak by 17-ročný šoféroval bez spolujazdca, bol by to závažný priestupok.

Ak spôsobí nehodu do dvoch rokov od udelenia vodičského oprávnenia alebo dvakrát poruší dopravné predpisy závažným spôsobom, bude musieť ísť na doškoľovací kurz a preskúšanie. Následne, ak by si povinnosť nesplnil, vodičák by mu zobrali.

Problém nastane, ak nebude spolujazdec

Problém môže nastať, ak 17-ročný nebude mať s kým šoférovať. Potom hrozí, že kým neprejde obdobie, počas ktorého bude musieť mať spolujazdca, mladý človek nebude šoférovať a zabudne aj to, čo sa naučil v autoškole. To by sa ale dalo vyriešiť povinným preskúšaním po dovŕšení 18. veku života. O tom sa ale v návrhu novely zatiaľ neuvažuje.

Je však málo pravdepodobné, že by si mladí ľudia robili vodičák v 17-ke a nezabezpečili by si spolujazdca. Skôr sa dá čakať, že urobia všetko pre to, aby mohli šoférovať.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 825
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 028
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 379
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 211
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 833
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 680
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 345
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 041
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 551
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 491
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 831
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 387
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 391
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťZatvoriť reklamu