Vodička išla na zelenú, no je vinná za smrť chodca

Aj keď má vodič zelenú a zrazí chodca na priechode, hoci ten mal červenú, je vinný za spôsobenie nehody. Vyplýva to z verdiktu Krajského súdu v Košiciach.

Auto po havárii. Chodec rozbil čelné sklo po zrážke.(Zdroj: Judita Čermáková)

Aj keď má vodič zelenú a zrazí chodca na priechode, hoci ten mal červenú, je vinný za spôsobenie nehody. Vyplýva to zo včerajšieho verdiktu Krajského súdu v Košiciach. Peňažným trestom potrestal Máriu T., ktorá zrazila Pavla Ž. a ten následkom zranení podľahol.

KOŠICE. K nehode došlo ráno 16. októbra 2006 na Triede SNP zhruba na úrovni kina Družba.

Mária T. vtedy šoférovala Renault Express v ľavom pruhu dvojprúdovej komunikácie smerom k amfiteátru. Z pravej strany vkročil na červenú na priechod pre chodcov 93-ročný Pavol Ž. Vodička nedokázala kolízii zabrániť a dôchodcu ľavou časťou vozidla zrazila. Muž utrpel zranenia, ktorým o niekoľko hodín v nemocnici podľahol.

Hoci vodičku krátko po nehode obvinili z prečinu usmrtenia a neskôr bolo jej stíhanie zastavené, napokon bolo opäť obnovené.

Mária T. vypovedala, že šla po Triede SNP na tzv. zelenú vlnu vtedy maximálne povolenou rýchlosťou 60 km/hod. Vpravo vraj šlo iné auto, spred ktorého jej náhle do jazdnej dráhy vošiel chodec.

"Zbadala som ho v momente, keď sa nachádzal v strede vozovky," opísala kolíziu. "Reagovala som brzdením, no keďže chodec zrýchlil chôdzu, v snahe vyhnúť sa zrážke som sa snažila ísť čo najviac vpravo." Napriek tomu muža zrazila.

Znalec: Technika jazdy nebola správna

Znalec z odboru cestná doprava Ing. Holubec v posudku uviedol, že nehodu zavinil nielen Pavol Ž. tým, že na červenú prechádzal cez vozovku, ale aj vodička.

Hoci chodca mohla podľa neho vidieť už v čase, keď vchádzal na vozovku, namiesto toho, aby brzdila okamžite, urobila tak až v čase, keď pred priechodom včas zastaviť nemohla. "Technika jazdy vodičky nebola správna," zdôrazil znalec.

"Keď chodec vstúpil na vozovku, bola od neho 58 až 84 metrov. Mohla ho teda vidieť aj v prípade, ak sa pred ňou v pravom pruhu pohybovalo iné vozidlo."

Znalec dodal, že chodec nevytvoril pre vodičku tzv. náhlu prekážku. Na zastavenie a odvrátenie kolízie by stačilo iba asi 30 metrov.

Aj na základe tohto posudku Okresný súd Košice II v októbri 2008 uznal Máriu T. vinnou a vymeral jej rok s podmienečným odkladom na dva roky. Po jej odvolaní krajský súd tento verdikt zrušil a "okresu" nariadil dokazovanie doplniť.

Aj potom však prvostupňový súd svoj názor nezmenil, akurát trest zmiernil na "podmienku" 10 mesiacov s odkladom na rok a pol. Mária T. sa opäť odvolala.

Obhajca: Uznanie viny by mohol byť precedens

"Z vediktu súdu vyplýva, že každý účastník cestnej premávky by mal periférne sledovať, či sa iný účastník cestnej premávky nechystá porušiť dopravné predpisy," povedal včera v záverečnej reči pred odvolacím senátom obhajca Ivan Vanko.

"Moja klientka žiadny dopravný predpis neporušila. Mala zelenú a povolenú rýchlosť neprekročila. Naopak, chodec vstúpil do vozovky na signál STOJ! Som toho názoru, že nie je možné požadovať od vodiča, premávajúceho v kolóne vozidiel a sledujúceho vozidlá pred ním, za ním či vedľa neho, aby periférne sledoval a očakával, že mu na červenú vstúpi z chodníka na vozovku chodec."

Na margo znalcom udávaného intervalu 0,36 sekundy, ktorý by vraj pri brzdení auta stačil chodcovi na bezpečné opustenie vozovky, Vanko uviedol, že si taký časový a priestorový rozmer nedokáže ani predstaviť. S dovetkom, že uznanie viny by mohol byť precedens, žiadal klientku oslobodiť.

Nadávky a pľuvance

Odvolací senát síce Máriu T. viny za smrť chodca nezbavil, rozsudok "okresu" predsa zrušil a vyniesol nový. V ňom vodičke vymeral peňažný trest 300 eur, v prípade marenia 2-mesačnú basu.

Kým ona bola relatívne spokojná, lebo po zaplatení ostane jej register trestov "čistý", dcéra a vnučka Pavla Ž. prijali rozsudok s nevôľou. Na chodbe počastovali Máriu T. sériou nadávok a jej smerom si odpľuli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 678
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 802
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 752
  4. Ako sme jazdili v socializme 2 626
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 866
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 751
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 313
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 198
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 817

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.