Vodička išla na zelenú, no je vinná za smrť chodca

Aj keď má vodič zelenú a zrazí chodca na priechode, hoci ten mal červenú, je vinný za spôsobenie nehody. Vyplýva to z verdiktu Krajského súdu v Košiciach.

Auto po havárii. Chodec rozbil čelné sklo po zrážke.(Zdroj: Judita Čermáková)

Aj keď má vodič zelenú a zrazí chodca na priechode, hoci ten mal červenú, je vinný za spôsobenie nehody. Vyplýva to zo včerajšieho verdiktu Krajského súdu v Košiciach. Peňažným trestom potrestal Máriu T., ktorá zrazila Pavla Ž. a ten následkom zranení podľahol.

KOŠICE. K nehode došlo ráno 16. októbra 2006 na Triede SNP zhruba na úrovni kina Družba.

Mária T. vtedy šoférovala Renault Express v ľavom pruhu dvojprúdovej komunikácie smerom k amfiteátru. Z pravej strany vkročil na červenú na priechod pre chodcov 93-ročný Pavol Ž. Vodička nedokázala kolízii zabrániť a dôchodcu ľavou časťou vozidla zrazila. Muž utrpel zranenia, ktorým o niekoľko hodín v nemocnici podľahol.

Hoci vodičku krátko po nehode obvinili z prečinu usmrtenia a neskôr bolo jej stíhanie zastavené, napokon bolo opäť obnovené.

Mária T. vypovedala, že šla po Triede SNP na tzv. zelenú vlnu vtedy maximálne povolenou rýchlosťou 60 km/hod. Vpravo vraj šlo iné auto, spred ktorého jej náhle do jazdnej dráhy vošiel chodec.

"Zbadala som ho v momente, keď sa nachádzal v strede vozovky," opísala kolíziu. "Reagovala som brzdením, no keďže chodec zrýchlil chôdzu, v snahe vyhnúť sa zrážke som sa snažila ísť čo najviac vpravo." Napriek tomu muža zrazila.

Znalec: Technika jazdy nebola správna

Znalec z odboru cestná doprava Ing. Holubec v posudku uviedol, že nehodu zavinil nielen Pavol Ž. tým, že na červenú prechádzal cez vozovku, ale aj vodička.

Hoci chodca mohla podľa neho vidieť už v čase, keď vchádzal na vozovku, namiesto toho, aby brzdila okamžite, urobila tak až v čase, keď pred priechodom včas zastaviť nemohla. "Technika jazdy vodičky nebola správna," zdôrazil znalec.

"Keď chodec vstúpil na vozovku, bola od neho 58 až 84 metrov. Mohla ho teda vidieť aj v prípade, ak sa pred ňou v pravom pruhu pohybovalo iné vozidlo."

Znalec dodal, že chodec nevytvoril pre vodičku tzv. náhlu prekážku. Na zastavenie a odvrátenie kolízie by stačilo iba asi 30 metrov.

Aj na základe tohto posudku Okresný súd Košice II v októbri 2008 uznal Máriu T. vinnou a vymeral jej rok s podmienečným odkladom na dva roky. Po jej odvolaní krajský súd tento verdikt zrušil a "okresu" nariadil dokazovanie doplniť.

Aj potom však prvostupňový súd svoj názor nezmenil, akurát trest zmiernil na "podmienku" 10 mesiacov s odkladom na rok a pol. Mária T. sa opäť odvolala.

Obhajca: Uznanie viny by mohol byť precedens

"Z vediktu súdu vyplýva, že každý účastník cestnej premávky by mal periférne sledovať, či sa iný účastník cestnej premávky nechystá porušiť dopravné predpisy," povedal včera v záverečnej reči pred odvolacím senátom obhajca Ivan Vanko.

"Moja klientka žiadny dopravný predpis neporušila. Mala zelenú a povolenú rýchlosť neprekročila. Naopak, chodec vstúpil do vozovky na signál STOJ! Som toho názoru, že nie je možné požadovať od vodiča, premávajúceho v kolóne vozidiel a sledujúceho vozidlá pred ním, za ním či vedľa neho, aby periférne sledoval a očakával, že mu na červenú vstúpi z chodníka na vozovku chodec."

Na margo znalcom udávaného intervalu 0,36 sekundy, ktorý by vraj pri brzdení auta stačil chodcovi na bezpečné opustenie vozovky, Vanko uviedol, že si taký časový a priestorový rozmer nedokáže ani predstaviť. S dovetkom, že uznanie viny by mohol byť precedens, žiadal klientku oslobodiť.

Nadávky a pľuvance

Odvolací senát síce Máriu T. viny za smrť chodca nezbavil, rozsudok "okresu" predsa zrušil a vyniesol nový. V ňom vodičke vymeral peňažný trest 300 eur, v prípade marenia 2-mesačnú basu.

Kým ona bola relatívne spokojná, lebo po zaplatení ostane jej register trestov "čistý", dcéra a vnučka Pavla Ž. prijali rozsudok s nevôľou. Na chodbe počastovali Máriu T. sériou nadávok a jej smerom si odpľuli.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 370
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 247
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 12 719
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 10 195
  5. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 7 646
  6. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 6 503
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 6 281
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 092
  9. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 268
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 173

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Bol utiahnutý, na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

KULTÚRA

Zomrel švédsky hudobník Tim Bergling, známy ako DJ Avicii

Huodbník zomrel v Ománe vo veku 28 rokov.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.