SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Doživotný zákaz šoférovania za alkohol? A prečo nie?

Novela zákona o cestnej premávke sprísni sankcie za šoférovanie pod vplyvom alkoholu alebo drog. Medzi najviac diskutované novinky patrí doživotný zákaz šoférovania a väzenie.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Novela zákona o cestnej premávke, ktorú pripravilo ministerstvo vnútra, sprísni sankcie za šoférovanie pod vplyvom alkoholu alebo drog.

Medzi najviac diskutované novinky patrí doživotný zákaz šoférovania podľa princípu "3-krát a dosť" a ročné väzenia, ak vás prichytia opitých za volantom.

Autor článku bol prizvaný pripomienkovať novelu zákona o cestnej premávke.

Ako vplýva alkohol na vodiča

Alkohol v krvi pôsobí na vodiča negatívne. A je pritom jedno, či je to alkohol z práve vypitej fľaše alebo takzvaný zostatkový alkohol z "prežúrovanej" noci.

Už pri hodnotách nad 0,3 promile dokáže látka obsiahnutá v pive, vo víne alebo v destiláte spomaliť reakcie, znížiť pozornosť, zhoršiť vnímanie okolia a dodáva tiež opojný pocit vysokého sebavedomia.

Alkohol nemá vplyv len na pohybovú koordináciu a rýchlosť reakcií ale aj na psychiku. Úzkostní, neistí ľudia po požití alkoholu jednajú skratkovito a zbrklo, napríklad unáhlene brzdia. Pravdepodobnosť nehody sa už od 0,3 promile zvyšuje 7-krát.

Na videu ste mali možnosť vidieť, ako sa chová a ako koná pijan za volantom. Zábery boli natočené v bezpečí uzavreného areálu mimo verejnej komunikácie. Viac sa dočítate v článku Pozrite sa, ako vyzerá opilec za volantom.

Minulý rok bolo až 10 % vinníkov nehôd "pod parou"

Alkohol za volant nepatrí. Napriek tomu nie je na Slovensku výnimočné, aby sa opitý vodič preháňal po cestách a ohrozoval nielen seba ale aj ostatných.

Minulý rok polícia zaevidovala 21 595 dopravných nehôd. Policajti zistili alkohol u takmer 10 % vinníkov. "Požitie alkoholu u vinníka dopravnej nehody bolo vo zvýšenej miere zaevidované v žilinskom, banskobystrickom, prešovskom a košickom kraji," píše sa v policajnej správe.

Vyzerá to tak, že mnohých vodičov dnes nič nedokáže odradiť od toho, aby si sadli za volant s alkoholom v krvi. Ak chceme, aby boli na cestách len triezvi šoféri, dá sa to zabezpečiť len dvomi spôsobmi:

  • samotní vodiči sa to dobrovoľne rozhodnú rešpektovať, alebo
  • byť triezvy ich prinúti strach zo sankcií.

Skúsenosti ukazujú, že mnohí vodiči ignorujú povinnosť nesadať za volant, ak majú vypité. A ani vysoké pokuty a zákazy šoférovania na niekoľko rokov na nich nezaberajú.

Čo sa dá v takejto situácii spraviť? Presviedčať každého, aby nepil, ak má ísť autom? Veď už malé deti sa učia, že opitý človek za volant nepatrí. Čo viac sa dá v tejto veci spraviť?

Možnosťou je zvýšiť motiváciu vodičom tak, aby si radšej vybrali to, že budú šoférovať triezvi. A to sa dá len prísnymi trestami. Keď nedokázal motivovať peňažný trest a zákaz činnosti na niekoľko rokov, pomôcť by mohla hrozba väzenia a doživotný zákaz šoférovania.

Čo sa nachádza v novele zákona o cestnej premávke

Najväčšiu diskusiu vyvoláva ročné väzenie za šoférovanie s alkoholom v krvi a doživotné odobratie vodičáku.

Doživotný zákaz šoférovania by mal podľa novely postihnúť toho, kto "v priebehu posledných desiatich rokov trikrát poruší pravidlá cestnej premávky požitím alkoholu alebo inej návykovej látky alebo sa odmietne podrobiť vyšetreniu na ich zistenie".

Ide teda o požitie alkoholu. Keďže ľudský organizmus je takisto schopný si nejaký alkohol tvoriť, dokázať sa dá len také množstvo alkoholu v organizme, ktoré sa inak ako požitím do tela človeka nemohlo dostať. Preto policajti už dnes tolerujú 0,2 až 0,3 promile alkoholu v krvi vodiča. A nič nenasvedčuje tomu, že by sa to po zavedení novely malo zmeniť.

Návrh nového ustanovenia v trestnom zákone (§ 289):

(1) Kto vykonáva v stave vylučujúcom spôsobilosť, ktorý si privodil vplyvom návykovej látky, zamestnanie alebo inú činnosť, pri ktorých by mohol ohroziť život alebo zdravie ľudí alebo spôsobiť značnú škodu na majetku, potrestá sa odňatím slobody až na jeden rok.

Väzenie sa predpokladá len u tých vodičov, ktorí sú tak opití, že už "nevládzu" šoférovať. Takisto by sa pred súd postavil aj človek, u ktorého boli zjavné prejavy opilosti, no odmietol by sa podrobiť zisteniu návykovej látky v organizme.

Nie každému podnapitému za volantom teda hrozí väzenie. Stačí ale, aby nebol schopný bezpečne šoférovať (spôsobilý) a hrozba jedného roka väzenia by bola na svete. Tento stav človek zvyčajne "nadobudne", ak má v krvi približne 1 promile alkoholu.

V dôvodovej správe k navrhovanému ustanoveniu sa píše:

"Pri požití alkoholických nápojov bola judikatúra ustálená na hodnote 0,4762 mg/l alkoholu v krvi (1 promile), ktorá spravidla spôsobuje stav vylučujúci spôsobilosť.

Hodnota 0,4762 mg/l alkoholu v krvi je hodnota, pri ktorej podľa lekárskej vedy žiaden – teda ani nadpriemerne disponovaný vodič motorového vozidla nie je schopný bezpečne viesť vozidlo. Pri ostatných návykových látka bolo a naďalej bude nevyhnutné spôsobilosť dokazovať odborným vyjadrením lekára, prípadne posudkom znalca."

Nie všetci s prísnymi trestami súhlasia

Ľudská povaha je zvláštna. Keď opitý človek spôsobí tragickú nehodu, všetci blízki sú rozhorčení. Kým sa ich to ale netýka, považujú za nespravodlivé, ak by mal byť podnapitý vodič prísne potrestaný. Je to tým, že aj im sa občas stáva, že si sadnú za volant opití a prísne tresty by mohli zasiahnuť aj ich?

Jeden čitateľ nám v súvislosti s prísnymi trestami napísal:

Dušan: "Ak v EU neexistuje kvalifikácia trestného činu za alkohol, ako sa snaží presadiť Lipšic to, čo platilo za komunistov (od ktorých to odkukal, ale nevymyslel) a keďže to ani vtedy nepomohlo, skúša oblbovať národ, že to pomôže teraz.

Ak nevie ani minister ani parlament prísť na niečo lepšie, nech neotravujú ľudí. Čo budú robiť s cudzincami, tiež s občanmi EU, ak im zistia pri jazde viac ako 1 promile? Sú to občania EU a naša polícia ich zavrie do väzenia? A ak nie, prečo našich občanov áno, ak sme všetci v EU rovnoprávni?

To však Lipšicovi nič nehovorí. Tomu je demokracia úplne ukradnutá. Robí divadlo rovnaké ako jeho policajný prezident. Nechápu, že v EU platia ľudské práva a nie katolícke zákony Vatikánu."

V každej krajine platia zákony danej krajiny aj pre cudzinca. Preto aj zahraniční vodiči dostávajú na Slovensku pokuty a Slováci v zahraničí nie sú nijakou výnimkou.

V stredu sa dokonca objavila správa, že opitý Slovák šiel vo Švajčiarsku po diaľnici v protismere a teraz čelí trestnému stíhaniu. Preto aj cudzincom bude hroziť väzenie za šoférovanie s alkoholom v krvi.

V Poľsku dokonca platí, že vodič s alkoholom v krvi môže ísť do väzenia až na 5 rokov. Takisto tam poznajú doživotný zákaz šoférovania.

Ďalšia obava sa objavila v súvislosti s doživotným zákazom šoférovania. Niektorí ľudia predpokladajú, že ak by mal vodič prísť do konca života o vodičák na Slovensku, spraviť si ho môže vždy v cudzine. Nebude to ale také jednoduché. Ak v krajinách únie platí podobná legislatíva ako na Slovensku, vodičák si v danej krajine bude môcť spraviť len ten, kto preukáže, že tam dlhodobo žije.

V zákone o cestnej premávke je napísané, že vodičské oprávnenie na Slovensku sa "udelí tomu, kto nemá vodičské oprávnenie udelené v cudzine odobraté, obmedzené, pozastavené alebo zrušené". Ak by podobné pravidlá platili aj v zahraničí, človek, ktorý príde doživotne o vodičák, by sa k nemu nemal dostať ani v zahraničí.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 433
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 794
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 845
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 166
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 888
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 546
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 290
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 214
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


15 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 11 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 8 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 108
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 117
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 073
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 493
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu