Tím odborníkov z Českého vysokého učení technického (ČVUT) zistil, že vodičov najviac rozptyľujú reklamy so ženami. Bolo to v rámci výskumu, ktorým spočítali, ako billboardy pri cestách rozptyľujú pozornosť vodičov, napísal portál idnes.cz.
Podľa výsledkov výskumu upúta billboard pozornosť vodiča na 0,4 sekundy. Tento čas môže byť pritom rozhodujúci pri strete dvoch áut. Pol sekundy totiž trvá, než začne vodič brzdiť. A za pol sekundy prejde auto pri päťdesiatkilometrovej rýchlosti až desať metrov.
Odborníci z ČVUT použili na výskum špeciálny trenažér, ktorý simuloval jazdu mestom i voľnou krajinou. Sledovali pritom pohyby očí vodičov. Dobrovoľníci niekoľkokrát prešli virtuálne trať. Pred poslednou jazdou sa ich lektori pýtali, či si všimli billboardov. Potom dostali za úlohu zapamätať si billboardy.
Na 10-kilometrovom úseku nastražili výskumníci 23 veľkoplošných reklám.
Keď išli vodiči za iným autom, pozerali na billboard v priemere 0,4 sekundy. Na zapamätanie si pútača potrebovali 1,6 sekundy.
Hitom bola reklama s čiastočne obnaženou modelkou. Nevedomky na ňu vodiči pozerali 0,6 sekundy. Keď mali za úlohu zapamätať si reklamu, priemer bol dokonca 3,3 sekundy.
"Vodiči si reklamy príliš nepamätali. Je vidieť, že už sú voči nim do určitej miery imúnni, aj keď sa na ne preukázateľne pozerajú," povedal Roman Pieknik, jeden z výskumníkov. "Prekvapilo nás, že v jazde za iným autom sledovali plagáty dlhšie ako pri samostatnej jazde."
Výsledky tímu ČVUT zatiaľ nie sú úplné. Dáta by mohli slúžiť napríklad v Česku ministerstvu dopravy alebo polícii. Nikto však zatiaľ nemá o podporu výskumu záujem, napísal portál idnes.cz.
Autor: idnes.cz