Otravná 80-ka na diaľniciach má svoj význam

Dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti môže byť niekedy otravné. Najmä keď auto dokáže ísť oveľa rýchlejšie, my sa ponáhľame a máme tiež pocit, že ani seba a ani iných by sme rýchlejšou jazdou neohrozili.

Prečo potom na diaľniciach je v niektorých úsekoch znížená rýchlosť v pravom jazdnom pruhu na 80 km/h? To je veľmi častá otázka mnohých vodičov.

Martin: "Pri jazde po ceste s viacerými jazdnými pruhmi, kde je pre každý jazdný pruh iná dovolená maximálna rýchlosť, sme medzi obcami povinní jazdiť v tom pravom. Znamená to, že keď sa nachádzam na diaľnici a chcem ísť tou najvyššou povolenou rýchlosťou (v najkrajnejšom ľavom pruhu) musí byť diaľnica dostatočne plná... inak musím využiť len pravý pruh, kde je povedzme len 80-tka? Asi je to tak, ale inak sa mi to zdá ako dobrý nezmysel ísť povedzme po prázdnej trojprúdovej diaľnici len 80km/h povedzme aj 40 km, lebo musím ísť v pravom pruhu."

Najznámejšou a najčastejšie diskutovanou diaľnicou, kde sa v pravom jazdnom pruhu musí jazdiť pomalšie ako v ostatných pruhoch, je úsek D1-ky medzi Trnavou a Bratislavou.

01.jpgJán: "Koľkokrát cestou do cieľa (TT - BA) musím znížiť a zvýšiť rýchlosť, aby som neporušil predpisy? Nemám možnosť predbehnúť – nikto predo mnou, nemám dôvod ísť do stredného pruhu – nepredbieham, ba mám povinnosť využívať pravý jazdný pruh. Čo teraz? Znížiť rýchlosť podľa značky? Za odbočkou znova pridať plyn, zvýšiť rýchlosť, spotrebu, porušiť plynulosť jazdy? A čo spotreba a čo plynulá jazda? Čo s tým?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Čo na to dopravné predpisy?

Vodič je povinný dodržiavať dopravné pravidlá. Ak je rozpor medzi všeobecnou úpravou pravidiel a tým, čo tvrdí dopravná značka, treba dať prednosť značke.

Kým dopravné značenie neurčí inak, vodič je povinný jazdiť na diaľnici mimo obce v pravom jazdnom pruhu. Výnimkou je len situácia, keď predchádza iné vozidlo alebo obieha prekážku cestnej premávky.

Aj keď na diaľnici smú vodiči jazdiť až 130-kou, dopravná značka na fotke znižuje túto hodnotu na 110 km/h pre stredný a ľavý pruh a 80 km/h pre pravý jazdný pruh.

Predstavte si situáciu, že pri diaľnici je len dopravná značka z fotky, na diaľnici okrem vášho auta nie je žiadne iné a ani prekážka cestnej premávky sa nikde naokolo nenachádza. Potom je vašou povinnosťou ísť v pravom jazdnom pruhu a podľa dopravnej značky znížiť rýchlosť na 80 km/h. Zrýchliť môžete až za križovatkou alebo za dopravnou značkou, ktorá ukazuje jazdné pruhy bez obmedzení.

80-ka zvyšuje spotrebu?

Skutočne, na konci pomalšieho úseku sa mierne zvyšuje spotreba pohonných látok. Je to logické, keďže pri pridaní plynu treba viac paliva. Pri spomalení na nižšiu povolenú rýchlosť sa však dá zase spotreba znížiť tak, aby do veľkej miery vykompenzovala následný rast. To ale vyžaduje, aby vodiči nejazdili štýlom "prudké brzdenie, prudké pridávanie plynu".

Okrem toho, čím vyššia rýchlosť, tým vyššia spotreba. To znamená, že ak človek jazdí rozumne a myslí na spotrebu, môže sa dostať do situácie, že pre zníženie najvyššej povolenej rýchlosti sa mu spotreba vôbec nezvýši.

Plynulosť alebo bezpečnosť cestnej premávky

Áno, dopravná značka obmedzujúca rýchlosť na niektorých úsekoch diaľnice môže znížiť za istých okolností plynulosť cestnej premávky. Zhoršuje sa priepustnosť, keďže pri dodržaní najvyššej dovolenej rýchlosti prejde daným úsekom menej áut.

Pre cestnú premávku má však väčší význam bezpečnosť cestnej premávky. Plynulosť je síce dôležitá, ale nie na úkor bezpečnosti. Z tohto dôvodu je na viacerých úsekoch diaľníc znížená najvyššia povolená rýchlosť v pravom jazdnom pruhu.

Z dôvodu bezpečnosti, sa na úseky so zníženou maximálkou upozorňuje dostatočne dopredu. Aby vodiči nemuseli prudko brzdiť a ohrozovať premávku za nimi.

S 80-kou sa zvyčajne stretnete pred výjazdami z diaľnice, pred vjazdmi na odpočívadlá, pred vjazdmi na diaľnice a podobne. Vozidlá, ktoré diaľnicu opúšťajú alebo na ňu prichádzajú, nedosahujú najvyššie povolené rýchlosti. Všetci vodiči sú tak nútení spomaliť na takú rýchlosť, aby dokázali včas reagovať na vzniknuté situácie. Aby sa nestala nehoda.

Ako by sa dal problém vyriešiť?

Pre mnohých by povinné spomalenie v pravom pruhu nerobilo problém, ak by mali povolené prejsť úsekom v iných jazdných pruhoch, kde sa jazdí rýchlejšie. Zákon o cestnej premávke to ale neumožňuje. Úsek, v ktorom je zakázané ísť rýchlejšie, ako je určené dopravnou značkou, nie je prekážkou cestnej premávky.

Môžu totiž nastať situácie, kedy by počas hustejšej premávky vozidlá presúvajúce sa z pravého pruhu do vedľajšieho (stredného alebo ľavého) ohrozili plynulosť cestnej premávky a možno aj jej bezpečnosť.

Z tohto všetkého vyplýva, že väčšinou sa do zákonom určeného obmedzenia dostaneme pre istotu. Nikdy totiž neviete, kedy sa "smola" nalepí práve na vás. Havarovať pri 80-ke vám dáva väčšiu šancu prežiť ako pri 130-ke.

Aj keď môže byť otravné spomaľovať na 80-ku na diaľnici zdanlivo bezdôvodne, je to v záujme bezpečnosti cestnej premávky a aj vašej.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  5. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 709
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 593
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 550
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 816
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 051
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 903
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 310

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Máte psa v aute? Nepripútaný môže spôsobiť škody ako hroch

Väčšie psy by mali cestovať v prepravných klietkach.

Luxusné SUV ponúkne aj Maybach. Mercedes ho skrížil s limuzínou

Koncept poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 750 koní.

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.