Otravná 80-ka na diaľniciach má svoj význam

Dodržiavať najvyššie povolené rýchlosti môže byť niekedy otravné. Najmä keď auto dokáže ísť oveľa rýchlejšie, my sa ponáhľame a máme tiež pocit, že ani seba a ani iných by sme rýchlejšou jazdou neohrozili.

Prečo potom na diaľniciach je v niektorých úsekoch znížená rýchlosť v pravom jazdnom pruhu na 80 km/h? To je veľmi častá otázka mnohých vodičov.

Martin: "Pri jazde po ceste s viacerými jazdnými pruhmi, kde je pre každý jazdný pruh iná dovolená maximálna rýchlosť, sme medzi obcami povinní jazdiť v tom pravom. Znamená to, že keď sa nachádzam na diaľnici a chcem ísť tou najvyššou povolenou rýchlosťou (v najkrajnejšom ľavom pruhu) musí byť diaľnica dostatočne plná... inak musím využiť len pravý pruh, kde je povedzme len 80-tka? Asi je to tak, ale inak sa mi to zdá ako dobrý nezmysel ísť povedzme po prázdnej trojprúdovej diaľnici len 80km/h povedzme aj 40 km, lebo musím ísť v pravom pruhu."

Najznámejšou a najčastejšie diskutovanou diaľnicou, kde sa v pravom jazdnom pruhu musí jazdiť pomalšie ako v ostatných pruhoch, je úsek D1-ky medzi Trnavou a Bratislavou.

01.jpgJán: "Koľkokrát cestou do cieľa (TT - BA) musím znížiť a zvýšiť rýchlosť, aby som neporušil predpisy? Nemám možnosť predbehnúť – nikto predo mnou, nemám dôvod ísť do stredného pruhu – nepredbieham, ba mám povinnosť využívať pravý jazdný pruh. Čo teraz? Znížiť rýchlosť podľa značky? Za odbočkou znova pridať plyn, zvýšiť rýchlosť, spotrebu, porušiť plynulosť jazdy? A čo spotreba a čo plynulá jazda? Čo s tým?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Čo na to dopravné predpisy?

Vodič je povinný dodržiavať dopravné pravidlá. Ak je rozpor medzi všeobecnou úpravou pravidiel a tým, čo tvrdí dopravná značka, treba dať prednosť značke.

Kým dopravné značenie neurčí inak, vodič je povinný jazdiť na diaľnici mimo obce v pravom jazdnom pruhu. Výnimkou je len situácia, keď predchádza iné vozidlo alebo obieha prekážku cestnej premávky.

Aj keď na diaľnici smú vodiči jazdiť až 130-kou, dopravná značka na fotke znižuje túto hodnotu na 110 km/h pre stredný a ľavý pruh a 80 km/h pre pravý jazdný pruh.

Predstavte si situáciu, že pri diaľnici je len dopravná značka z fotky, na diaľnici okrem vášho auta nie je žiadne iné a ani prekážka cestnej premávky sa nikde naokolo nenachádza. Potom je vašou povinnosťou ísť v pravom jazdnom pruhu a podľa dopravnej značky znížiť rýchlosť na 80 km/h. Zrýchliť môžete až za križovatkou alebo za dopravnou značkou, ktorá ukazuje jazdné pruhy bez obmedzení.

80-ka zvyšuje spotrebu?

Skutočne, na konci pomalšieho úseku sa mierne zvyšuje spotreba pohonných látok. Je to logické, keďže pri pridaní plynu treba viac paliva. Pri spomalení na nižšiu povolenú rýchlosť sa však dá zase spotreba znížiť tak, aby do veľkej miery vykompenzovala následný rast. To ale vyžaduje, aby vodiči nejazdili štýlom "prudké brzdenie, prudké pridávanie plynu".

Okrem toho, čím vyššia rýchlosť, tým vyššia spotreba. To znamená, že ak človek jazdí rozumne a myslí na spotrebu, môže sa dostať do situácie, že pre zníženie najvyššej povolenej rýchlosti sa mu spotreba vôbec nezvýši.

Plynulosť alebo bezpečnosť cestnej premávky

Áno, dopravná značka obmedzujúca rýchlosť na niektorých úsekoch diaľnice môže znížiť za istých okolností plynulosť cestnej premávky. Zhoršuje sa priepustnosť, keďže pri dodržaní najvyššej dovolenej rýchlosti prejde daným úsekom menej áut.

Pre cestnú premávku má však väčší význam bezpečnosť cestnej premávky. Plynulosť je síce dôležitá, ale nie na úkor bezpečnosti. Z tohto dôvodu je na viacerých úsekoch diaľníc znížená najvyššia povolená rýchlosť v pravom jazdnom pruhu.

Z dôvodu bezpečnosti, sa na úseky so zníženou maximálkou upozorňuje dostatočne dopredu. Aby vodiči nemuseli prudko brzdiť a ohrozovať premávku za nimi.

S 80-kou sa zvyčajne stretnete pred výjazdami z diaľnice, pred vjazdmi na odpočívadlá, pred vjazdmi na diaľnice a podobne. Vozidlá, ktoré diaľnicu opúšťajú alebo na ňu prichádzajú, nedosahujú najvyššie povolené rýchlosti. Všetci vodiči sú tak nútení spomaliť na takú rýchlosť, aby dokázali včas reagovať na vzniknuté situácie. Aby sa nestala nehoda.

Ako by sa dal problém vyriešiť?

Pre mnohých by povinné spomalenie v pravom pruhu nerobilo problém, ak by mali povolené prejsť úsekom v iných jazdných pruhoch, kde sa jazdí rýchlejšie. Zákon o cestnej premávke to ale neumožňuje. Úsek, v ktorom je zakázané ísť rýchlejšie, ako je určené dopravnou značkou, nie je prekážkou cestnej premávky.

Môžu totiž nastať situácie, kedy by počas hustejšej premávky vozidlá presúvajúce sa z pravého pruhu do vedľajšieho (stredného alebo ľavého) ohrozili plynulosť cestnej premávky a možno aj jej bezpečnosť.

Z tohto všetkého vyplýva, že väčšinou sa do zákonom určeného obmedzenia dostaneme pre istotu. Nikdy totiž neviete, kedy sa "smola" nalepí práve na vás. Havarovať pri 80-ke vám dáva väčšiu šancu prežiť ako pri 130-ke.

Aj keď môže byť otravné spomaľovať na 80-ku na diaľnici zdanlivo bezdôvodne, je to v záujme bezpečnosti cestnej premávky a aj vašej.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 19 017
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 939
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 996
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 134
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 461
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 000
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 982
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 743
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 611
  10. Slováci triedia lepšie 1 212

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.