Do odbočujúceho auta narazilo to, ktoré ho predbiehalo. Kto je na vine?

Predstavte si, že odbočujete vľavo. Oproti vám nič nejde. Zrazu však do vás z ľavej strany narazí auto, ktoré vás predbiehalo. Kto je na vine?

O takejto situácii nám napísal Roman. Podľa jeho názoru by mohol za nehodu odbočujúci vodič. Skutočne?

Roman: "Po rovnom dlhom úseku hlavnej cesty mimo obce s prerušovanou čiarou išli za sebou štyri osobné vozidlá. Vozidlo č.4 išlo za prvými troma vozidlami pozadu o cca 100 m. Prvé tri vozidlá spomalili a keď sa k nim vozidlo č.4 priblížilo, začalo ich predbiehať tak, že vyhodilo smerovku a zaradilo sa do predbiehacieho ľavého pruhu.

Vozidlo č.4 predbehlo vozidlo č.3 a vozidlo č.2. Pri predbiehaní vozidla č.2 vyhodilo vozidlo č.1 smerovku doľava na odbočenie cez cestu na neoznačené parkovisko. Keď bolo vozidlo č.4 na úrovni vozidla č.1, tak vozidlo č.1 doňho odbočilo vľavo a spôsobilo tým autonehodu.

Parkovisko ani križovatka neboli na ceste označené dopravným značením. Vozidlo č. 4 počas predbiehania neohrozilo ani vozidlo za ním ani oproti idúce vozidlo, pretože tam žiadne vozidlá neboli a neohrozilo ani iného účastníka cestnej premávky.

Podľa môjho názoru pri predbiehaní, pokiaľ je už predbiehajúce vozidlo zaradené v ľavom jazdnom pruhu, nesmie ohroziť predbiehané vozidlo v pravom jazdnom pruhu (čo sa nestalo, pretože predbiehanie začalo a vozidlo č.4 bolo už zaradené v ľavom jazdnom pruhu ešte pred vyhodením smerovky vozidla č.1). A naopak, predbiehané vozidlo v pravom jazdnom pruhu nesmie počas predbiehania ohroziť predbiehajúce vozidlo v ľavom jazdnom pruhu (čo sa stalo, pretože počas predbiehania vozidlo č.1 vyhodilo smerovku vľavo, zmenilo smer jazdy a nabúralo do vozidla č.4).

Podľa môjho názoru je vinníkom vodič vozidla č.1.

Vozidlá č. 1, 2 a 3 neboli na ceste rozťahané, ale išli tesne za sebou."

Aby sa dalo určiť, či je podľa popísanej situácie vinníkom vodič vozidla č.4 alebo vodič vozidla č.1, je nevyhnutné zosumarizovať si príslušné dopravné predpisy, ktoré by sa na situáciu mohli priamo vzťahovať.

Pre vodiča vozidla č.4 platí:

  • Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje.
  • Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.
  • Vodič nesmie predchádzať, ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
  • Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

Pre vodiča vozidla č.1 platí:

  • Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.
  • Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.

Kto je na vine?

O tom, kto je zodpovedný za nehodu, určí odpoveď na otázku, kedy bolo vozidlo č.1 odbočujúce.

Podľa toho, čo napísal Roman, vozidlo č.1 zaplo smerovky doľava v čase, keď vozidlo č.4 bolo v ľavom jazdnom pruhu a už predchádzalo vozidlo č.1.

Zákon vyžaduje, aby sa nepredchádzalo vozidlo, ktoré dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo.

Z formulácie ustanovenia zákona o cestnej premávke vyplýva, že sa to pre cesty s jedným pruhom v danom smere vzťahuje iba na situáciu, kedy je z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky možné predísť pomalšie vozidlo z pravej strany. To sa dá dosiahnuť fyzicky len na začiatku manévru predchádzania.

Keď už je vozidlo v ľavom jazdnom pruhu a predchádza pomalšie auto tak, že už je čiastočne vedľa neho, dá sa buď dokončiť predchádzanie vľavo alebo spomaliť a zaradiť sa späť za predchádzané vozidlo. Druhé riešenie je možné spraviť bezpečne jedine vtedy, keď pomalšie vozidlo nebrzdí.

Keďže sa vodič vozidla č.1 rozhodol odbočiť vľavo, je veľmi pravdepodobné, že spomalil. Vodič vozidla č.4 tak mal len jediné východisko: dokončiť predbiehací manéver.

Vodič vozidla č.4 zjavne neporušil žiadne dopravné predpisy. Na rozdiel od vodiča vozidla č.1.

Každý, kto odbočuje vľavo, nesmie ohroziť vodiča vozidlo, ktoré ide za ním. To, že vodič vozidla č.1 zapol smerovky vľavo, vôbec nevadí. Ale to, že si nezvolil bezpečnú situáciu na odbočenie, z neho robí vinníka nehody. Jeho odbočenie vľavo sa v kontexte popísanej situácie dá chápať aj ako bránenie predchádzaniu.

Z opisu situácia to vyzerá tak, že vodič vozidla č.1 si pred odbočením neskontroloval situáciu za sebou v spätnom zrkadle a bez ohľadu na okolnosti sa rozhodol odbočiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 590
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 936
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 097
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 304
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 395
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 887
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 847
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 827
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 737
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 433

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.