Do odbočujúceho auta narazilo to, ktoré ho predbiehalo. Kto je na vine?

Predstavte si, že odbočujete vľavo. Oproti vám nič nejde. Zrazu však do vás z ľavej strany narazí auto, ktoré vás predbiehalo. Kto je na vine?

O takejto situácii nám napísal Roman. Podľa jeho názoru by mohol za nehodu odbočujúci vodič. Skutočne?

Roman: "Po rovnom dlhom úseku hlavnej cesty mimo obce s prerušovanou čiarou išli za sebou štyri osobné vozidlá. Vozidlo č.4 išlo za prvými troma vozidlami pozadu o cca 100 m. Prvé tri vozidlá spomalili a keď sa k nim vozidlo č.4 priblížilo, začalo ich predbiehať tak, že vyhodilo smerovku a zaradilo sa do predbiehacieho ľavého pruhu.

Vozidlo č.4 predbehlo vozidlo č.3 a vozidlo č.2. Pri predbiehaní vozidla č.2 vyhodilo vozidlo č.1 smerovku doľava na odbočenie cez cestu na neoznačené parkovisko. Keď bolo vozidlo č.4 na úrovni vozidla č.1, tak vozidlo č.1 doňho odbočilo vľavo a spôsobilo tým autonehodu.

Parkovisko ani križovatka neboli na ceste označené dopravným značením. Vozidlo č. 4 počas predbiehania neohrozilo ani vozidlo za ním ani oproti idúce vozidlo, pretože tam žiadne vozidlá neboli a neohrozilo ani iného účastníka cestnej premávky.

Podľa môjho názoru pri predbiehaní, pokiaľ je už predbiehajúce vozidlo zaradené v ľavom jazdnom pruhu, nesmie ohroziť predbiehané vozidlo v pravom jazdnom pruhu (čo sa nestalo, pretože predbiehanie začalo a vozidlo č.4 bolo už zaradené v ľavom jazdnom pruhu ešte pred vyhodením smerovky vozidla č.1). A naopak, predbiehané vozidlo v pravom jazdnom pruhu nesmie počas predbiehania ohroziť predbiehajúce vozidlo v ľavom jazdnom pruhu (čo sa stalo, pretože počas predbiehania vozidlo č.1 vyhodilo smerovku vľavo, zmenilo smer jazdy a nabúralo do vozidla č.4).

Podľa môjho názoru je vinníkom vodič vozidla č.1.

Vozidlá č. 1, 2 a 3 neboli na ceste rozťahané, ale išli tesne za sebou."

Aby sa dalo určiť, či je podľa popísanej situácie vinníkom vodič vozidla č.4 alebo vodič vozidla č.1, je nevyhnutné zosumarizovať si príslušné dopravné predpisy, ktoré by sa na situáciu mohli priamo vzťahovať.

Pre vodiča vozidla č.4 platí:

  • Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje.
  • Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.
  • Vodič nesmie predchádzať, ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
  • Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

Pre vodiča vozidla č.1 platí:

  • Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.
  • Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.

Kto je na vine?

O tom, kto je zodpovedný za nehodu, určí odpoveď na otázku, kedy bolo vozidlo č.1 odbočujúce.

Podľa toho, čo napísal Roman, vozidlo č.1 zaplo smerovky doľava v čase, keď vozidlo č.4 bolo v ľavom jazdnom pruhu a už predchádzalo vozidlo č.1.

Zákon vyžaduje, aby sa nepredchádzalo vozidlo, ktoré dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo.

Z formulácie ustanovenia zákona o cestnej premávke vyplýva, že sa to pre cesty s jedným pruhom v danom smere vzťahuje iba na situáciu, kedy je z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky možné predísť pomalšie vozidlo z pravej strany. To sa dá dosiahnuť fyzicky len na začiatku manévru predchádzania.

Keď už je vozidlo v ľavom jazdnom pruhu a predchádza pomalšie auto tak, že už je čiastočne vedľa neho, dá sa buď dokončiť predchádzanie vľavo alebo spomaliť a zaradiť sa späť za predchádzané vozidlo. Druhé riešenie je možné spraviť bezpečne jedine vtedy, keď pomalšie vozidlo nebrzdí.

Keďže sa vodič vozidla č.1 rozhodol odbočiť vľavo, je veľmi pravdepodobné, že spomalil. Vodič vozidla č.4 tak mal len jediné východisko: dokončiť predbiehací manéver.

Vodič vozidla č.4 zjavne neporušil žiadne dopravné predpisy. Na rozdiel od vodiča vozidla č.1.

Každý, kto odbočuje vľavo, nesmie ohroziť vodiča vozidlo, ktoré ide za ním. To, že vodič vozidla č.1 zapol smerovky vľavo, vôbec nevadí. Ale to, že si nezvolil bezpečnú situáciu na odbočenie, z neho robí vinníka nehody. Jeho odbočenie vľavo sa v kontexte popísanej situácie dá chápať aj ako bránenie predchádzaniu.

Z opisu situácia to vyzerá tak, že vodič vozidla č.1 si pred odbočením neskontroloval situáciu za sebou v spätnom zrkadle a bez ohľadu na okolnosti sa rozhodol odbočiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 266
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 461
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 083
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 524
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 402
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 395
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 375
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 336
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 007

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.