SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Do odbočujúceho auta narazilo to, ktoré ho predbiehalo. Kto je na vine?

Predstavte si, že odbočujete vľavo. Oproti vám nič nejde. Zrazu však do vás z ľavej strany narazí auto, ktoré vás predbiehalo. Kto je na vine?

O takejto situácii nám napísal Roman. Podľa jeho názoru by mohol za nehodu odbočujúci vodič. Skutočne?

Roman: "Po rovnom dlhom úseku hlavnej cesty mimo obce s prerušovanou čiarou išli za sebou štyri osobné vozidlá. Vozidlo č.4 išlo za prvými troma vozidlami pozadu o cca 100 m. Prvé tri vozidlá spomalili a keď sa k nim vozidlo č.4 priblížilo, začalo ich predbiehať tak, že vyhodilo smerovku a zaradilo sa do predbiehacieho ľavého pruhu.

Vozidlo č.4 predbehlo vozidlo č.3 a vozidlo č.2. Pri predbiehaní vozidla č.2 vyhodilo vozidlo č.1 smerovku doľava na odbočenie cez cestu na neoznačené parkovisko. Keď bolo vozidlo č.4 na úrovni vozidla č.1, tak vozidlo č.1 doňho odbočilo vľavo a spôsobilo tým autonehodu.

Parkovisko ani križovatka neboli na ceste označené dopravným značením. Vozidlo č. 4 počas predbiehania neohrozilo ani vozidlo za ním ani oproti idúce vozidlo, pretože tam žiadne vozidlá neboli a neohrozilo ani iného účastníka cestnej premávky.

Podľa môjho názoru pri predbiehaní, pokiaľ je už predbiehajúce vozidlo zaradené v ľavom jazdnom pruhu, nesmie ohroziť predbiehané vozidlo v pravom jazdnom pruhu (čo sa nestalo, pretože predbiehanie začalo a vozidlo č.4 bolo už zaradené v ľavom jazdnom pruhu ešte pred vyhodením smerovky vozidla č.1). A naopak, predbiehané vozidlo v pravom jazdnom pruhu nesmie počas predbiehania ohroziť predbiehajúce vozidlo v ľavom jazdnom pruhu (čo sa stalo, pretože počas predbiehania vozidlo č.1 vyhodilo smerovku vľavo, zmenilo smer jazdy a nabúralo do vozidla č.4).

Podľa môjho názoru je vinníkom vodič vozidla č.1.

Vozidlá č. 1, 2 a 3 neboli na ceste rozťahané, ale išli tesne za sebou."

Aby sa dalo určiť, či je podľa popísanej situácie vinníkom vodič vozidla č.4 alebo vodič vozidla č.1, je nevyhnutné zosumarizovať si príslušné dopravné predpisy, ktoré by sa na situáciu mohli priamo vzťahovať.

Pre vodiča vozidla č.4 platí:

  • Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje.
  • Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.
  • Vodič nesmie predchádzať, ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
  • Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

Pre vodiča vozidla č.1 platí:

  • Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.
  • Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.

Kto je na vine?

O tom, kto je zodpovedný za nehodu, určí odpoveď na otázku, kedy bolo vozidlo č.1 odbočujúce.

Podľa toho, čo napísal Roman, vozidlo č.1 zaplo smerovky doľava v čase, keď vozidlo č.4 bolo v ľavom jazdnom pruhu a už predchádzalo vozidlo č.1.

Zákon vyžaduje, aby sa nepredchádzalo vozidlo, ktoré dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo.

Z formulácie ustanovenia zákona o cestnej premávke vyplýva, že sa to pre cesty s jedným pruhom v danom smere vzťahuje iba na situáciu, kedy je z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky možné predísť pomalšie vozidlo z pravej strany. To sa dá dosiahnuť fyzicky len na začiatku manévru predchádzania.

Keď už je vozidlo v ľavom jazdnom pruhu a predchádza pomalšie auto tak, že už je čiastočne vedľa neho, dá sa buď dokončiť predchádzanie vľavo alebo spomaliť a zaradiť sa späť za predchádzané vozidlo. Druhé riešenie je možné spraviť bezpečne jedine vtedy, keď pomalšie vozidlo nebrzdí.

Keďže sa vodič vozidla č.1 rozhodol odbočiť vľavo, je veľmi pravdepodobné, že spomalil. Vodič vozidla č.4 tak mal len jediné východisko: dokončiť predbiehací manéver.

Vodič vozidla č.4 zjavne neporušil žiadne dopravné predpisy. Na rozdiel od vodiča vozidla č.1.

Každý, kto odbočuje vľavo, nesmie ohroziť vodiča vozidlo, ktoré ide za ním. To, že vodič vozidla č.1 zapol smerovky vľavo, vôbec nevadí. Ale to, že si nezvolil bezpečnú situáciu na odbočenie, z neho robí vinníka nehody. Jeho odbočenie vľavo sa v kontexte popísanej situácie dá chápať aj ako bránenie predchádzaniu.

Z opisu situácia to vyzerá tak, že vodič vozidla č.1 si pred odbočením neskontroloval situáciu za sebou v spätnom zrkadle a bez ohľadu na okolnosti sa rozhodol odbočiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 554
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 037
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 547
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 612
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 662
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 855
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 007
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 982
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 957
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 537
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Prezidentka nepodporuje sankcie za odmietnutie testovania (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Cyklisti počas 16. etapy na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric