Do odbočujúceho auta narazilo to, ktoré ho predbiehalo. Kto je na vine?

Predstavte si, že odbočujete vľavo. Oproti vám nič nejde. Zrazu však do vás z ľavej strany narazí auto, ktoré vás predbiehalo. Kto je na vine?

O takejto situácii nám napísal Roman. Podľa jeho názoru by mohol za nehodu odbočujúci vodič. Skutočne?

Roman: "Po rovnom dlhom úseku hlavnej cesty mimo obce s prerušovanou čiarou išli za sebou štyri osobné vozidlá. Vozidlo č.4 išlo za prvými troma vozidlami pozadu o cca 100 m. Prvé tri vozidlá spomalili a keď sa k nim vozidlo č.4 priblížilo, začalo ich predbiehať tak, že vyhodilo smerovku a zaradilo sa do predbiehacieho ľavého pruhu.

Vozidlo č.4 predbehlo vozidlo č.3 a vozidlo č.2. Pri predbiehaní vozidla č.2 vyhodilo vozidlo č.1 smerovku doľava na odbočenie cez cestu na neoznačené parkovisko. Keď bolo vozidlo č.4 na úrovni vozidla č.1, tak vozidlo č.1 doňho odbočilo vľavo a spôsobilo tým autonehodu.

Parkovisko ani križovatka neboli na ceste označené dopravným značením. Vozidlo č. 4 počas predbiehania neohrozilo ani vozidlo za ním ani oproti idúce vozidlo, pretože tam žiadne vozidlá neboli a neohrozilo ani iného účastníka cestnej premávky.

Podľa môjho názoru pri predbiehaní, pokiaľ je už predbiehajúce vozidlo zaradené v ľavom jazdnom pruhu, nesmie ohroziť predbiehané vozidlo v pravom jazdnom pruhu (čo sa nestalo, pretože predbiehanie začalo a vozidlo č.4 bolo už zaradené v ľavom jazdnom pruhu ešte pred vyhodením smerovky vozidla č.1). A naopak, predbiehané vozidlo v pravom jazdnom pruhu nesmie počas predbiehania ohroziť predbiehajúce vozidlo v ľavom jazdnom pruhu (čo sa stalo, pretože počas predbiehania vozidlo č.1 vyhodilo smerovku vľavo, zmenilo smer jazdy a nabúralo do vozidla č.4).

Podľa môjho názoru je vinníkom vodič vozidla č.1.

Vozidlá č. 1, 2 a 3 neboli na ceste rozťahané, ale išli tesne za sebou."

Aby sa dalo určiť, či je podľa popísanej situácie vinníkom vodič vozidla č.4 alebo vodič vozidla č.1, je nevyhnutné zosumarizovať si príslušné dopravné predpisy, ktoré by sa na situáciu mohli priamo vzťahovať.

Pre vodiča vozidla č.4 platí:

  • Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje.
  • Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.
  • Vodič nesmie predchádzať, ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
  • Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

Pre vodiča vozidla č.1 platí:

  • Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.
  • Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.

Kto je na vine?

O tom, kto je zodpovedný za nehodu, určí odpoveď na otázku, kedy bolo vozidlo č.1 odbočujúce.

Podľa toho, čo napísal Roman, vozidlo č.1 zaplo smerovky doľava v čase, keď vozidlo č.4 bolo v ľavom jazdnom pruhu a už predchádzalo vozidlo č.1.

Zákon vyžaduje, aby sa nepredchádzalo vozidlo, ktoré dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo.

Z formulácie ustanovenia zákona o cestnej premávke vyplýva, že sa to pre cesty s jedným pruhom v danom smere vzťahuje iba na situáciu, kedy je z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky možné predísť pomalšie vozidlo z pravej strany. To sa dá dosiahnuť fyzicky len na začiatku manévru predchádzania.

Keď už je vozidlo v ľavom jazdnom pruhu a predchádza pomalšie auto tak, že už je čiastočne vedľa neho, dá sa buď dokončiť predchádzanie vľavo alebo spomaliť a zaradiť sa späť za predchádzané vozidlo. Druhé riešenie je možné spraviť bezpečne jedine vtedy, keď pomalšie vozidlo nebrzdí.

Keďže sa vodič vozidla č.1 rozhodol odbočiť vľavo, je veľmi pravdepodobné, že spomalil. Vodič vozidla č.4 tak mal len jediné východisko: dokončiť predbiehací manéver.

Vodič vozidla č.4 zjavne neporušil žiadne dopravné predpisy. Na rozdiel od vodiča vozidla č.1.

Každý, kto odbočuje vľavo, nesmie ohroziť vodiča vozidlo, ktoré ide za ním. To, že vodič vozidla č.1 zapol smerovky vľavo, vôbec nevadí. Ale to, že si nezvolil bezpečnú situáciu na odbočenie, z neho robí vinníka nehody. Jeho odbočenie vľavo sa v kontexte popísanej situácie dá chápať aj ako bránenie predchádzaniu.

Z opisu situácia to vyzerá tak, že vodič vozidla č.1 si pred odbočením neskontroloval situáciu za sebou v spätnom zrkadle a bez ohľadu na okolnosti sa rozhodol odbočiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 747
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 787
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 581
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 6 546
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 546
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 347
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 979
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 207
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 743
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 052

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žena, ktorá prežila Mengeleho pokusy, koncentrák aj pochod smrti

Viola Fischerová zomrela vo štvrtok vo veku 94 rokov.

KOMENTÁRE

Harabin sa s Kotlebom bez pochyby vo všetkom zhodne

Žiaľ, dostali sme sa do situácie, keď za totalitné smerovanie idú kohosi karhať tí, čo kedysi sami inému totalitnému režimu aktívne prisluhovali.

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Inteligentná domácnosť je drahá. Slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.