SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Do odbočujúceho auta narazilo to, ktoré ho predbiehalo. Kto je na vine?

Predstavte si, že odbočujete vľavo. Oproti vám nič nejde. Zrazu však do vás z ľavej strany narazí auto, ktoré vás predbiehalo. Kto je na vine?

O takejto situácii nám napísal Roman. Podľa jeho názoru by mohol za nehodu odbočujúci vodič. Skutočne?

Roman: "Po rovnom dlhom úseku hlavnej cesty mimo obce s prerušovanou čiarou išli za sebou štyri osobné vozidlá. Vozidlo č.4 išlo za prvými troma vozidlami pozadu o cca 100 m. Prvé tri vozidlá spomalili a keď sa k nim vozidlo č.4 priblížilo, začalo ich predbiehať tak, že vyhodilo smerovku a zaradilo sa do predbiehacieho ľavého pruhu.

Vozidlo č.4 predbehlo vozidlo č.3 a vozidlo č.2. Pri predbiehaní vozidla č.2 vyhodilo vozidlo č.1 smerovku doľava na odbočenie cez cestu na neoznačené parkovisko. Keď bolo vozidlo č.4 na úrovni vozidla č.1, tak vozidlo č.1 doňho odbočilo vľavo a spôsobilo tým autonehodu.

Parkovisko ani križovatka neboli na ceste označené dopravným značením. Vozidlo č. 4 počas predbiehania neohrozilo ani vozidlo za ním ani oproti idúce vozidlo, pretože tam žiadne vozidlá neboli a neohrozilo ani iného účastníka cestnej premávky.

Podľa môjho názoru pri predbiehaní, pokiaľ je už predbiehajúce vozidlo zaradené v ľavom jazdnom pruhu, nesmie ohroziť predbiehané vozidlo v pravom jazdnom pruhu (čo sa nestalo, pretože predbiehanie začalo a vozidlo č.4 bolo už zaradené v ľavom jazdnom pruhu ešte pred vyhodením smerovky vozidla č.1). A naopak, predbiehané vozidlo v pravom jazdnom pruhu nesmie počas predbiehania ohroziť predbiehajúce vozidlo v ľavom jazdnom pruhu (čo sa stalo, pretože počas predbiehania vozidlo č.1 vyhodilo smerovku vľavo, zmenilo smer jazdy a nabúralo do vozidla č.4).

Podľa môjho názoru je vinníkom vodič vozidla č.1.

Vozidlá č. 1, 2 a 3 neboli na ceste rozťahané, ale išli tesne za sebou."

Aby sa dalo určiť, či je podľa popísanej situácie vinníkom vodič vozidla č.4 alebo vodič vozidla č.1, je nevyhnutné zosumarizovať si príslušné dopravné predpisy, ktoré by sa na situáciu mohli priamo vzťahovať.

Pre vodiča vozidla č.4 platí:

  • Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje.
  • Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.
  • Vodič nesmie predchádzať, ak vodič pred ním idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo podľa odseku 1, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
  • Vodič vozidla idúceho za vozidlom, ktoré odbočuje, musí dbať na zvýšenú opatrnosť a svojou jazdou nesmie ohroziť vodiča odbočujúceho vozidla.

Pre vodiča vozidla č.1 platí:

  • Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť jazdy ani inak brániť predchádzaniu.
  • Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.

Kto je na vine?

O tom, kto je zodpovedný za nehodu, určí odpoveď na otázku, kedy bolo vozidlo č.1 odbočujúce.

Podľa toho, čo napísal Roman, vozidlo č.1 zaplo smerovky doľava v čase, keď vozidlo č.4 bolo v ľavom jazdnom pruhu a už predchádzalo vozidlo č.1.

Zákon vyžaduje, aby sa nepredchádzalo vozidlo, ktoré dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo.

Z formulácie ustanovenia zákona o cestnej premávke vyplýva, že sa to pre cesty s jedným pruhom v danom smere vzťahuje iba na situáciu, kedy je z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky možné predísť pomalšie vozidlo z pravej strany. To sa dá dosiahnuť fyzicky len na začiatku manévru predchádzania.

Keď už je vozidlo v ľavom jazdnom pruhu a predchádza pomalšie auto tak, že už je čiastočne vedľa neho, dá sa buď dokončiť predchádzanie vľavo alebo spomaliť a zaradiť sa späť za predchádzané vozidlo. Druhé riešenie je možné spraviť bezpečne jedine vtedy, keď pomalšie vozidlo nebrzdí.

Keďže sa vodič vozidla č.1 rozhodol odbočiť vľavo, je veľmi pravdepodobné, že spomalil. Vodič vozidla č.4 tak mal len jediné východisko: dokončiť predbiehací manéver.

Vodič vozidla č.4 zjavne neporušil žiadne dopravné predpisy. Na rozdiel od vodiča vozidla č.1.

Každý, kto odbočuje vľavo, nesmie ohroziť vodiča vozidlo, ktoré ide za ním. To, že vodič vozidla č.1 zapol smerovky vľavo, vôbec nevadí. Ale to, že si nezvolil bezpečnú situáciu na odbočenie, z neho robí vinníka nehody. Jeho odbočenie vľavo sa v kontexte popísanej situácie dá chápať aj ako bránenie predchádzaniu.

Z opisu situácia to vyzerá tak, že vodič vozidla č.1 si pred odbočením neskontroloval situáciu za sebou v spätnom zrkadle a bez ohľadu na okolnosti sa rozhodol odbočiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  2. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  3. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 974
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 751
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 125
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 884
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 209
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 061
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 039
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 824
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


8 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Búranie Istropolisu na pokračovanie...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí...
  2. Barbora Kujundžić: Na aké veci si treba dávať pri malých deťoch pozor
  3. Marcel Horacek: Živoj je fajn - časť druhá
  4. Juraj Švarc: Vyhlásil som lockdown…ale mediálny!
  5. Matej Vagač: Stromy na Dunajskom nábreží sú nateraz zachránené
  6. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  7. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  8. INESS: Cena zamestnanca
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 671
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 416
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 725
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 242
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 742
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 455
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 161
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu