Kto by mal mať prednosť? Otáčajúci sa alebo odbočujúci?

Prejazd niektorými križovatkami je komplikovaný, ak cez ňu v rovnakom čase chce prejsť vozidlo, ktoré sa otáča a odbočujúce auto.

Zložité situácie na cestách by sa často dali zjednodušiť, ak by vodiči rešpektovali dopravné značenie.

Tam, kde značenie nepomáha, si treba pomôcť buď komplikovanom analýzou dopravných predpisov alebo slušnosťou a toleranciou všetkých zúčastnených. Potom by sa z ciest vytratili kolízne situácie. O jednej z nich nám napísal Jozef z Bratislavy.

Jozef:"Kto má prednosť v jazde pri nasledujúcej situácii (Galvaniho ul. v BA):
  • vozidlo A sa nachádza na hlavnej ceste a otáča sa na križovatke do protismeru;
  • vozidlo B sa nachádza na vedľajšej ceste a odbočuje vpravo;

01.jpg

Otázka znie: má dať vozidlo A prednosť protiidúcemu vozidlu B, alebo vozidlo B má dať prednosť vozidlu A na hlavnej ceste? Takmer denne som totiž v pozícii vozidla A, ale vozidlá B z vedľajšej ceste podľa mňa nerešpektujú značku "daj prednosť v jazde", agresívne vytrubujú a vytvárajú nebezpečné kolízne situácie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Spomínaná križovatka síce nie je riadená, ale otáčať sa tam do protismernej premávky povolené nie je. Dôvodom je fakt, že dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám o cestnej premávke.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (č. C 25)

... označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými
značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou možno vyznačiť, kde platí povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Medzi všeobecné pravidlá patrí aj to, že na neriadenej križovatke sa vodič smie otočiť. Zároveň však musí rešpektovať dopravné značenie, ktoré to neumožňuje. A keďže má značenie prednosť, treba sa riadiť ním.

Zvislé aj vodorovné dopravné značenie umožňujú vozidlám odbočiť vľavo prípadne ísť rovno, no nie sa tam otáčať. Z tohto pohľadu tam kolízne situácie vyvolávajú práve otáčajúci sa.

Na ceste sú namaľované šípky vľavo a pred križovatkou je dopravná značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25).

Podľa definície značka označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.

02.jpg
zdroj: norc.sk

Predstavme si ale situáciu, že by tam otáčanie do protismernej premávky bolo povolené.

Kedy by malo prednosť vozidlo A

Podľa náčrtu a popisu situácie musí dať vozidlo B prednosť vozidlám na hlavnej ceste, ak chce odbočiť vpravo na hlavnú. Vozidlo A, ak sa chce otočiť do protismernej premávky na hlavnej, musí dať prednosť protiidúcim vozidlám na hlavnej idúcim v opačnom smere.

Ak by na vozovke, na ktorú sa chcú dostať v tom istom čase obe vozidlá, A aj B, nebolo viac vyznačených jazdných pruhov, prednosť by malo jednoznačne vozidlo A. Vzniknúť by však mohla kolízna situácia, keďže máloktorý vodič na vedľajšej ceste predpokladá, že vozidlo A by neodbočovalo, ale sa otáčalo v križovatke. Vodiči oboch vozidiel by v takomto prípade mali byť mimoriadne opatrní.

V autoškolách sa učí situácia, kedy vozidlo A so zapnutými smerovkami vľavo a vozidlo B odbočujúce vpravo, prechádzajú križovatkou naraz, pretože sa predpokladá, že vozidlo A odbočuje a neotáča sa do protismernej premávky. Toto je jeden z dôvodov, prečo tam dopravné značenie v skutočnosti neumožňuje otáčať sa do protismeru.

Vyznačené jazdné pruhy situáciu komplikujú

Na Galvaniho ulici v Bratislave má každý jazdný smer dva jazdné pruhy. Na križovatke, o ktorej nám Jozef napísal, sú jazdné pruhy vyznačené prerušovanou vodorovnou čiarou. Preto tam do hry vstupujú pravidlá jazdy v jazdných pruhoch.

Ak sa vodič A dokáže otočiť v križovatke tak, že z ľavého pruhu sa dostane do ľavého pruhu v opačnom smere bez toho, aby čo i len časťou auta musel prejsť cez pravý jazdný pruh v opačnom smere, žiadny problém by nemal nastať. Vozidlo A totiž skončí v ľavom jazdnom pruhu, vozidlo B odbočí do pravého jazdného pruhu bez konfliktu s vozidlom A. Ani jedno z áut tak neporuší pravidlá o dávaní prednosti v jazde.

Dôležité smerovky

Lenže, nie vždy sa dá do protismeru otočiť tak, aby ste nevošli čiastočne do pravého jazdného pruhu. Ak chce otáčajúce sa vozidlo prejsť cez pravý jazdný pruh, smie tak podľa predpisov spraviť len s použitím smeroviek zapnutých vpravo, aby o úmysle vodiča vozidla A boli informovaní ostatní účastníci cestnej premávky.

Takto zapnúť smerovky v dostatočnom predstihu tak, aby to bolo v premávke zrozumiteľné, je však zvyčajne fyzicky nemožné.

Bez smeroviek, ktoré by informovali iných o snahe vozidla A prejsť cez pravý pruh, do neho vozidlo A nesmie prejsť. Preto by z pohľadu dopravných pravidiel malo ako prvé prejsť pravým pruhom vozidlo B. Až následne vozidlo A.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 333
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 521
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 152
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 052
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 425
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 294
  7. Kam do tepla v januári? 2 295
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 895
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 156

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.