Kto by mal mať prednosť? Otáčajúci sa alebo odbočujúci?

Prejazd niektorými križovatkami je komplikovaný, ak cez ňu v rovnakom čase chce prejsť vozidlo, ktoré sa otáča a odbočujúce auto.

Zložité situácie na cestách by sa často dali zjednodušiť, ak by vodiči rešpektovali dopravné značenie.

Tam, kde značenie nepomáha, si treba pomôcť buď komplikovanom analýzou dopravných predpisov alebo slušnosťou a toleranciou všetkých zúčastnených. Potom by sa z ciest vytratili kolízne situácie. O jednej z nich nám napísal Jozef z Bratislavy.

Jozef:"Kto má prednosť v jazde pri nasledujúcej situácii (Galvaniho ul. v BA):
  • vozidlo A sa nachádza na hlavnej ceste a otáča sa na križovatke do protismeru;
  • vozidlo B sa nachádza na vedľajšej ceste a odbočuje vpravo;

01.jpg

Otázka znie: má dať vozidlo A prednosť protiidúcemu vozidlu B, alebo vozidlo B má dať prednosť vozidlu A na hlavnej ceste? Takmer denne som totiž v pozícii vozidla A, ale vozidlá B z vedľajšej ceste podľa mňa nerešpektujú značku "daj prednosť v jazde", agresívne vytrubujú a vytvárajú nebezpečné kolízne situácie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Spomínaná križovatka síce nie je riadená, ale otáčať sa tam do protismernej premávky povolené nie je. Dôvodom je fakt, že dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám o cestnej premávke.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (č. C 25)

... označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými
značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou možno vyznačiť, kde platí povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Medzi všeobecné pravidlá patrí aj to, že na neriadenej križovatke sa vodič smie otočiť. Zároveň však musí rešpektovať dopravné značenie, ktoré to neumožňuje. A keďže má značenie prednosť, treba sa riadiť ním.

Zvislé aj vodorovné dopravné značenie umožňujú vozidlám odbočiť vľavo prípadne ísť rovno, no nie sa tam otáčať. Z tohto pohľadu tam kolízne situácie vyvolávajú práve otáčajúci sa.

Na ceste sú namaľované šípky vľavo a pred križovatkou je dopravná značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25).

Podľa definície značka označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.

02.jpg
zdroj: norc.sk

Predstavme si ale situáciu, že by tam otáčanie do protismernej premávky bolo povolené.

Kedy by malo prednosť vozidlo A

Podľa náčrtu a popisu situácie musí dať vozidlo B prednosť vozidlám na hlavnej ceste, ak chce odbočiť vpravo na hlavnú. Vozidlo A, ak sa chce otočiť do protismernej premávky na hlavnej, musí dať prednosť protiidúcim vozidlám na hlavnej idúcim v opačnom smere.

Ak by na vozovke, na ktorú sa chcú dostať v tom istom čase obe vozidlá, A aj B, nebolo viac vyznačených jazdných pruhov, prednosť by malo jednoznačne vozidlo A. Vzniknúť by však mohla kolízna situácia, keďže máloktorý vodič na vedľajšej ceste predpokladá, že vozidlo A by neodbočovalo, ale sa otáčalo v križovatke. Vodiči oboch vozidiel by v takomto prípade mali byť mimoriadne opatrní.

V autoškolách sa učí situácia, kedy vozidlo A so zapnutými smerovkami vľavo a vozidlo B odbočujúce vpravo, prechádzajú križovatkou naraz, pretože sa predpokladá, že vozidlo A odbočuje a neotáča sa do protismernej premávky. Toto je jeden z dôvodov, prečo tam dopravné značenie v skutočnosti neumožňuje otáčať sa do protismeru.

Vyznačené jazdné pruhy situáciu komplikujú

Na Galvaniho ulici v Bratislave má každý jazdný smer dva jazdné pruhy. Na križovatke, o ktorej nám Jozef napísal, sú jazdné pruhy vyznačené prerušovanou vodorovnou čiarou. Preto tam do hry vstupujú pravidlá jazdy v jazdných pruhoch.

Ak sa vodič A dokáže otočiť v križovatke tak, že z ľavého pruhu sa dostane do ľavého pruhu v opačnom smere bez toho, aby čo i len časťou auta musel prejsť cez pravý jazdný pruh v opačnom smere, žiadny problém by nemal nastať. Vozidlo A totiž skončí v ľavom jazdnom pruhu, vozidlo B odbočí do pravého jazdného pruhu bez konfliktu s vozidlom A. Ani jedno z áut tak neporuší pravidlá o dávaní prednosti v jazde.

Dôležité smerovky

Lenže, nie vždy sa dá do protismeru otočiť tak, aby ste nevošli čiastočne do pravého jazdného pruhu. Ak chce otáčajúce sa vozidlo prejsť cez pravý jazdný pruh, smie tak podľa predpisov spraviť len s použitím smeroviek zapnutých vpravo, aby o úmysle vodiča vozidla A boli informovaní ostatní účastníci cestnej premávky.

Takto zapnúť smerovky v dostatočnom predstihu tak, aby to bolo v premávke zrozumiteľné, je však zvyčajne fyzicky nemožné.

Bez smeroviek, ktoré by informovali iných o snahe vozidla A prejsť cez pravý pruh, do neho vozidlo A nesmie prejsť. Preto by z pohľadu dopravných pravidiel malo ako prvé prejsť pravým pruhom vozidlo B. Až následne vozidlo A.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  2. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  3. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  4. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  5. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  6. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  7. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  8. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  10. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 402
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 22 013
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 16 422
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 206
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 943
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 7 837
  7. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 422
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 216
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 401
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 4 605

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chýba desaťtisíc itečkárov. Firmy sa obzerajú aj po Ukrajincoch

Dopyt po informatikoch rastie a Slovensko ho nedokáže zasýtiť.

PLUS

Slovenskí penzisti budú aj naďalej chorí a chudobní

Žiaden dôchodkový strop nepomôže. Toto je vysvetlenie.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Koľko stojí jeden slovenský poslanec

Nezávislý neznamená neplatný.

Neprehliadnite tiež

Aké chyby robíte pri parkovaní? Pozrite si deväť najčastejších

Niektoré chyby predlžujú manéver, iné porušujú zákon.

Hyundaie a Kie horia pričasto, upozorňuje watchdogová organizácia

Centrum bezpečnosti áut žiada o prešetrenie, čo sa deje pod kapotou.

Nemá strechu ani rádio. Tak si Porsche predstavuje 911

Odľahčený kabriolet je darčekom k sedemdesiatemu výročiu automobilky.