SME
Piatok, 5. marec, 2021 | Meniny má FridrichKrížovkyKrížovky

Kto by mal mať prednosť? Otáčajúci sa alebo odbočujúci?

Prejazd niektorými križovatkami je komplikovaný, ak cez ňu v rovnakom čase chce prejsť vozidlo, ktoré sa otáča a odbočujúce auto.

Zložité situácie na cestách by sa často dali zjednodušiť, ak by vodiči rešpektovali dopravné značenie.

Tam, kde značenie nepomáha, si treba pomôcť buď komplikovanom analýzou dopravných predpisov alebo slušnosťou a toleranciou všetkých zúčastnených. Potom by sa z ciest vytratili kolízne situácie. O jednej z nich nám napísal Jozef z Bratislavy.

Jozef:"Kto má prednosť v jazde pri nasledujúcej situácii (Galvaniho ul. v BA):
  • vozidlo A sa nachádza na hlavnej ceste a otáča sa na križovatke do protismeru;
  • vozidlo B sa nachádza na vedľajšej ceste a odbočuje vpravo;

01.jpg

Otázka znie: má dať vozidlo A prednosť protiidúcemu vozidlu B, alebo vozidlo B má dať prednosť vozidlu A na hlavnej ceste? Takmer denne som totiž v pozícii vozidla A, ale vozidlá B z vedľajšej ceste podľa mňa nerešpektujú značku "daj prednosť v jazde", agresívne vytrubujú a vytvárajú nebezpečné kolízne situácie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Spomínaná križovatka síce nie je riadená, ale otáčať sa tam do protismernej premávky povolené nie je. Dôvodom je fakt, že dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám o cestnej premávke.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (č. C 25)

... označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými
značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou možno vyznačiť, kde platí povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Medzi všeobecné pravidlá patrí aj to, že na neriadenej križovatke sa vodič smie otočiť. Zároveň však musí rešpektovať dopravné značenie, ktoré to neumožňuje. A keďže má značenie prednosť, treba sa riadiť ním.

Zvislé aj vodorovné dopravné značenie umožňujú vozidlám odbočiť vľavo prípadne ísť rovno, no nie sa tam otáčať. Z tohto pohľadu tam kolízne situácie vyvolávajú práve otáčajúci sa.

Na ceste sú namaľované šípky vľavo a pred križovatkou je dopravná značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25).

Podľa definície značka označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.

02.jpg
zdroj: norc.sk

Predstavme si ale situáciu, že by tam otáčanie do protismernej premávky bolo povolené.

Kedy by malo prednosť vozidlo A

Podľa náčrtu a popisu situácie musí dať vozidlo B prednosť vozidlám na hlavnej ceste, ak chce odbočiť vpravo na hlavnú. Vozidlo A, ak sa chce otočiť do protismernej premávky na hlavnej, musí dať prednosť protiidúcim vozidlám na hlavnej idúcim v opačnom smere.

Ak by na vozovke, na ktorú sa chcú dostať v tom istom čase obe vozidlá, A aj B, nebolo viac vyznačených jazdných pruhov, prednosť by malo jednoznačne vozidlo A. Vzniknúť by však mohla kolízna situácia, keďže máloktorý vodič na vedľajšej ceste predpokladá, že vozidlo A by neodbočovalo, ale sa otáčalo v križovatke. Vodiči oboch vozidiel by v takomto prípade mali byť mimoriadne opatrní.

V autoškolách sa učí situácia, kedy vozidlo A so zapnutými smerovkami vľavo a vozidlo B odbočujúce vpravo, prechádzajú križovatkou naraz, pretože sa predpokladá, že vozidlo A odbočuje a neotáča sa do protismernej premávky. Toto je jeden z dôvodov, prečo tam dopravné značenie v skutočnosti neumožňuje otáčať sa do protismeru.

Vyznačené jazdné pruhy situáciu komplikujú

Na Galvaniho ulici v Bratislave má každý jazdný smer dva jazdné pruhy. Na križovatke, o ktorej nám Jozef napísal, sú jazdné pruhy vyznačené prerušovanou vodorovnou čiarou. Preto tam do hry vstupujú pravidlá jazdy v jazdných pruhoch.

Ak sa vodič A dokáže otočiť v križovatke tak, že z ľavého pruhu sa dostane do ľavého pruhu v opačnom smere bez toho, aby čo i len časťou auta musel prejsť cez pravý jazdný pruh v opačnom smere, žiadny problém by nemal nastať. Vozidlo A totiž skončí v ľavom jazdnom pruhu, vozidlo B odbočí do pravého jazdného pruhu bez konfliktu s vozidlom A. Ani jedno z áut tak neporuší pravidlá o dávaní prednosti v jazde.

Dôležité smerovky

Lenže, nie vždy sa dá do protismeru otočiť tak, aby ste nevošli čiastočne do pravého jazdného pruhu. Ak chce otáčajúce sa vozidlo prejsť cez pravý jazdný pruh, smie tak podľa predpisov spraviť len s použitím smeroviek zapnutých vpravo, aby o úmysle vodiča vozidla A boli informovaní ostatní účastníci cestnej premávky.

Takto zapnúť smerovky v dostatočnom predstihu tak, aby to bolo v premávke zrozumiteľné, je však zvyčajne fyzicky nemožné.

Bez smeroviek, ktoré by informovali iných o snahe vozidla A prejsť cez pravý pruh, do neho vozidlo A nesmie prejsť. Preto by z pohľadu dopravných pravidiel malo ako prvé prejsť pravým pruhom vozidlo B. Až následne vozidlo A.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  2. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  3. Študuj perspektívne programy!
  4. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  1. Last chance to get The Slovak Spectator discounted subscription
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Nové číslo Historickej revue
  5. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  6. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  7. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  8. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  9. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  10. A new, multifunctional centre will revive the Danube embankment
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 664
  2. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 17 361
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 15 726
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 8 773
  5. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 8 491
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 785
  7. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 317
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 7 144
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 6 441
  10. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 5 975
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér a minister zdravotníctva vítali príchod ruskej vakcíny na košickom letisku.

Dôležité bude aj to, na čiu stranu sa postaví Sme rodina.

10 h

Covid má na Slovensku vyše 7500 obetí.

7 h
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Žijeme to, čoho sme sa najviac báli

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Dnes nikto nechce od nás recept, len tragické poučenie, aby nezopakovali naše chyby.

10 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Koniec nových áut so spaľovacím motorom hrozí už v roku 2025.

15 h
Volvo C40 Recharge

V ponuke bude len v plne elektrickej verzii.

3. mar
Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

2. mar
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

2. mar