Kto by mal mať prednosť? Otáčajúci sa alebo odbočujúci?

Prejazd niektorými križovatkami je komplikovaný, ak cez ňu v rovnakom čase chce prejsť vozidlo, ktoré sa otáča a odbočujúce auto.

Zložité situácie na cestách by sa často dali zjednodušiť, ak by vodiči rešpektovali dopravné značenie.

Tam, kde značenie nepomáha, si treba pomôcť buď komplikovanom analýzou dopravných predpisov alebo slušnosťou a toleranciou všetkých zúčastnených. Potom by sa z ciest vytratili kolízne situácie. O jednej z nich nám napísal Jozef z Bratislavy.

Jozef:"Kto má prednosť v jazde pri nasledujúcej situácii (Galvaniho ul. v BA):
  • vozidlo A sa nachádza na hlavnej ceste a otáča sa na križovatke do protismeru;
  • vozidlo B sa nachádza na vedľajšej ceste a odbočuje vpravo;

01.jpg

Otázka znie: má dať vozidlo A prednosť protiidúcemu vozidlu B, alebo vozidlo B má dať prednosť vozidlu A na hlavnej ceste? Takmer denne som totiž v pozícii vozidla A, ale vozidlá B z vedľajšej ceste podľa mňa nerešpektujú značku "daj prednosť v jazde", agresívne vytrubujú a vytvárajú nebezpečné kolízne situácie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Spomínaná križovatka síce nie je riadená, ale otáčať sa tam do protismernej premávky povolené nie je. Dôvodom je fakt, že dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám o cestnej premávke.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (č. C 25)

... označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými
značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou možno vyznačiť, kde platí povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Medzi všeobecné pravidlá patrí aj to, že na neriadenej križovatke sa vodič smie otočiť. Zároveň však musí rešpektovať dopravné značenie, ktoré to neumožňuje. A keďže má značenie prednosť, treba sa riadiť ním.

Zvislé aj vodorovné dopravné značenie umožňujú vozidlám odbočiť vľavo prípadne ísť rovno, no nie sa tam otáčať. Z tohto pohľadu tam kolízne situácie vyvolávajú práve otáčajúci sa.

Na ceste sú namaľované šípky vľavo a pred križovatkou je dopravná značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25).

Podľa definície značka označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.

02.jpg
zdroj: norc.sk

Predstavme si ale situáciu, že by tam otáčanie do protismernej premávky bolo povolené.

Kedy by malo prednosť vozidlo A

Podľa náčrtu a popisu situácie musí dať vozidlo B prednosť vozidlám na hlavnej ceste, ak chce odbočiť vpravo na hlavnú. Vozidlo A, ak sa chce otočiť do protismernej premávky na hlavnej, musí dať prednosť protiidúcim vozidlám na hlavnej idúcim v opačnom smere.

Ak by na vozovke, na ktorú sa chcú dostať v tom istom čase obe vozidlá, A aj B, nebolo viac vyznačených jazdných pruhov, prednosť by malo jednoznačne vozidlo A. Vzniknúť by však mohla kolízna situácia, keďže máloktorý vodič na vedľajšej ceste predpokladá, že vozidlo A by neodbočovalo, ale sa otáčalo v križovatke. Vodiči oboch vozidiel by v takomto prípade mali byť mimoriadne opatrní.

V autoškolách sa učí situácia, kedy vozidlo A so zapnutými smerovkami vľavo a vozidlo B odbočujúce vpravo, prechádzajú križovatkou naraz, pretože sa predpokladá, že vozidlo A odbočuje a neotáča sa do protismernej premávky. Toto je jeden z dôvodov, prečo tam dopravné značenie v skutočnosti neumožňuje otáčať sa do protismeru.

Vyznačené jazdné pruhy situáciu komplikujú

Na Galvaniho ulici v Bratislave má každý jazdný smer dva jazdné pruhy. Na križovatke, o ktorej nám Jozef napísal, sú jazdné pruhy vyznačené prerušovanou vodorovnou čiarou. Preto tam do hry vstupujú pravidlá jazdy v jazdných pruhoch.

Ak sa vodič A dokáže otočiť v križovatke tak, že z ľavého pruhu sa dostane do ľavého pruhu v opačnom smere bez toho, aby čo i len časťou auta musel prejsť cez pravý jazdný pruh v opačnom smere, žiadny problém by nemal nastať. Vozidlo A totiž skončí v ľavom jazdnom pruhu, vozidlo B odbočí do pravého jazdného pruhu bez konfliktu s vozidlom A. Ani jedno z áut tak neporuší pravidlá o dávaní prednosti v jazde.

Dôležité smerovky

Lenže, nie vždy sa dá do protismeru otočiť tak, aby ste nevošli čiastočne do pravého jazdného pruhu. Ak chce otáčajúce sa vozidlo prejsť cez pravý jazdný pruh, smie tak podľa predpisov spraviť len s použitím smeroviek zapnutých vpravo, aby o úmysle vodiča vozidla A boli informovaní ostatní účastníci cestnej premávky.

Takto zapnúť smerovky v dostatočnom predstihu tak, aby to bolo v premávke zrozumiteľné, je však zvyčajne fyzicky nemožné.

Bez smeroviek, ktoré by informovali iných o snahe vozidla A prejsť cez pravý pruh, do neho vozidlo A nesmie prejsť. Preto by z pohľadu dopravných pravidiel malo ako prvé prejsť pravým pruhom vozidlo B. Až následne vozidlo A.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 290
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 230
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 905
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 460
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 439
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 122
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 548
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 429
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 354
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.