Kto by mal mať prednosť? Otáčajúci sa alebo odbočujúci?

Prejazd niektorými križovatkami je komplikovaný, ak cez ňu v rovnakom čase chce prejsť vozidlo, ktoré sa otáča a odbočujúce auto.

Zložité situácie na cestách by sa často dali zjednodušiť, ak by vodiči rešpektovali dopravné značenie.

Tam, kde značenie nepomáha, si treba pomôcť buď komplikovanom analýzou dopravných predpisov alebo slušnosťou a toleranciou všetkých zúčastnených. Potom by sa z ciest vytratili kolízne situácie. O jednej z nich nám napísal Jozef z Bratislavy.

Jozef:"Kto má prednosť v jazde pri nasledujúcej situácii (Galvaniho ul. v BA):
  • vozidlo A sa nachádza na hlavnej ceste a otáča sa na križovatke do protismeru;
  • vozidlo B sa nachádza na vedľajšej ceste a odbočuje vpravo;

01.jpg

Otázka znie: má dať vozidlo A prednosť protiidúcemu vozidlu B, alebo vozidlo B má dať prednosť vozidlu A na hlavnej ceste? Takmer denne som totiž v pozícii vozidla A, ale vozidlá B z vedľajšej ceste podľa mňa nerešpektujú značku "daj prednosť v jazde", agresívne vytrubujú a vytvárajú nebezpečné kolízne situácie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Spomínaná križovatka síce nie je riadená, ale otáčať sa tam do protismernej premávky povolené nie je. Dôvodom je fakt, že dopravné značenie je v prípade rozporu nadradené všeobecným pravidlám o cestnej premávke.

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (č. C 25)

... označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými
značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou možno vyznačiť, kde platí povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky.

Medzi všeobecné pravidlá patrí aj to, že na neriadenej križovatke sa vodič smie otočiť. Zároveň však musí rešpektovať dopravné značenie, ktoré to neumožňuje. A keďže má značenie prednosť, treba sa riadiť ním.

Zvislé aj vodorovné dopravné značenie umožňujú vozidlám odbočiť vľavo prípadne ísť rovno, no nie sa tam otáčať. Z tohto pohľadu tam kolízne situácie vyvolávajú práve otáčajúci sa.

Na ceste sú namaľované šípky vľavo a pred križovatkou je dopravná značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (C 25).

Podľa definície značka označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.

02.jpg
zdroj: norc.sk

Predstavme si ale situáciu, že by tam otáčanie do protismernej premávky bolo povolené.

Kedy by malo prednosť vozidlo A

Podľa náčrtu a popisu situácie musí dať vozidlo B prednosť vozidlám na hlavnej ceste, ak chce odbočiť vpravo na hlavnú. Vozidlo A, ak sa chce otočiť do protismernej premávky na hlavnej, musí dať prednosť protiidúcim vozidlám na hlavnej idúcim v opačnom smere.

Ak by na vozovke, na ktorú sa chcú dostať v tom istom čase obe vozidlá, A aj B, nebolo viac vyznačených jazdných pruhov, prednosť by malo jednoznačne vozidlo A. Vzniknúť by však mohla kolízna situácia, keďže máloktorý vodič na vedľajšej ceste predpokladá, že vozidlo A by neodbočovalo, ale sa otáčalo v križovatke. Vodiči oboch vozidiel by v takomto prípade mali byť mimoriadne opatrní.

V autoškolách sa učí situácia, kedy vozidlo A so zapnutými smerovkami vľavo a vozidlo B odbočujúce vpravo, prechádzajú križovatkou naraz, pretože sa predpokladá, že vozidlo A odbočuje a neotáča sa do protismernej premávky. Toto je jeden z dôvodov, prečo tam dopravné značenie v skutočnosti neumožňuje otáčať sa do protismeru.

Vyznačené jazdné pruhy situáciu komplikujú

Na Galvaniho ulici v Bratislave má každý jazdný smer dva jazdné pruhy. Na križovatke, o ktorej nám Jozef napísal, sú jazdné pruhy vyznačené prerušovanou vodorovnou čiarou. Preto tam do hry vstupujú pravidlá jazdy v jazdných pruhoch.

Ak sa vodič A dokáže otočiť v križovatke tak, že z ľavého pruhu sa dostane do ľavého pruhu v opačnom smere bez toho, aby čo i len časťou auta musel prejsť cez pravý jazdný pruh v opačnom smere, žiadny problém by nemal nastať. Vozidlo A totiž skončí v ľavom jazdnom pruhu, vozidlo B odbočí do pravého jazdného pruhu bez konfliktu s vozidlom A. Ani jedno z áut tak neporuší pravidlá o dávaní prednosti v jazde.

Dôležité smerovky

Lenže, nie vždy sa dá do protismeru otočiť tak, aby ste nevošli čiastočne do pravého jazdného pruhu. Ak chce otáčajúce sa vozidlo prejsť cez pravý jazdný pruh, smie tak podľa predpisov spraviť len s použitím smeroviek zapnutých vpravo, aby o úmysle vodiča vozidla A boli informovaní ostatní účastníci cestnej premávky.

Takto zapnúť smerovky v dostatočnom predstihu tak, aby to bolo v premávke zrozumiteľné, je však zvyčajne fyzicky nemožné.

Bez smeroviek, ktoré by informovali iných o snahe vozidla A prejsť cez pravý pruh, do neho vozidlo A nesmie prejsť. Preto by z pohľadu dopravných pravidiel malo ako prvé prejsť pravým pruhom vozidlo B. Až následne vozidlo A.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  2. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  3. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  4. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  5. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  7. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  8. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  9. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  10. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 11 676
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 728
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 080
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 767
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 499
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 203
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 151
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 108
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 039
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 355

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo patríme k najšpinavším štátom EÚ? Odpoveď leží aj na okraji Bratislavy

Nikto zaň nechce niesť zodpovednosť. No halda odpadu znečisťuje okolie.

EKONOMIKA

Vyšla nová vlastnícka štruktúra Váhostavu, zverejnila ju aj Penta či Brhel

Široký odhalil, akým spôsobom vlastní firmu.

DOMOV

Z Národného pokladu Matice slovenskej zmizla časť zlata

Kontrola ukázala aj poškodenie umeleckých diel.

Neprehliadnite tiež

Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Ťažký elektromobil dosiahol limit v sedemdesiatke.

Poznáme najlepšie motory roka 2017

Najvyššie ocenenie pripadlo už druhýkrát motoru z Ferrari, získal v ankete dokopy už sedem cien.

Aj so štvorvalcom je BMW 420i Cabrio veľmi zábavné auto (test)

BMW ukázalo, že stále dokáže vyrobiť príťažlivé a dynamické auto i bez strechy.

Veteránistov pod Tatrami neodradilo počasie

Na Ružomberskej ruži sa zišlo 142 posádok.