BRATISLAVA. Jeep Grand Cherokee modelového roku 2011 priniesol najmä zmeny pod prednou kapotou. Nový naftový šesťvalec z dielne Fiat Powertrain ponúka z objemu troch litrov výkon 177 kW (241 koní) a k objemu patričný krútiaci moment 550 Nm.
Výrobcom uvádzaná spotreba 8,3 litra na 100 kilometrov predstavuje o 19 percent nižšiu hodnotu oproti predchodcovi. Alternatívna druhá verzia určená pre Európu bude dosahovať výkon 140 kW (190 koní) a krútiaci moment 440 Nm.
Moderná technika z Punta
Konštruktéri v šesťvalci použili vstrekovače novej generácie , ktoré pracujú pod tlakom 1 800 barov. V podstate ide o technológiu MultiJet II, ktorá sa prvýkrát objavila v roku 2009 v 1,3-litrovom vznetovom motore vozidiel Punto Evo.
Diesel pre Jeep Grand Cherokee má blok valcov s rozovretím 60 stupňov a je vyrobený zo šedej zliatiny. Vŕtanie má veľkosť 83 mm a zdvih 92 mm. Celkový objem je 2 987 cm3.
Napriek objemu schudol
Motor váži 230 kilogramov a pri dĺžke 695 mm, šírke 729 mm a výške 697,5 mm ho možno označiť za pomerne kompaktný a ľahký. Na zvýšenie konštrukčnej tuhosti bloku motora je použitá dvojdielna hliníková olejová vaňa zvyšujúca pevnosť a prispievajúca k tichému chodu motora.
Spodná časť vane je spevnená pre jazdu v teréne. Objem olejovej náplne motora nie je rozhodne malý, pretože na jednu náplň treba 7,7 litra oleja.
Stačí jedno turbo a znížená kompresia
Kompresný pomer nového vznetového motora je znížený z 18,1:1 na hodnotu 16,5:1 čo prispieva k čistejšiemu spaľovaniu a umožňuje dosahovať vyšší výkon. Všetky hlavné ložiská sú vyrobené bez použitia olova pre zníženie vplyvu na životné prostredie pri výrobe a neskôr i pri recyklácii motora.
Nový 3,0-litrový vznetový motor používa jedno turbodúchadlo Garrett VGT 2056 s variabilnou geometriou lopatiek. Kompaktné a ľahké turbodúchadlo dosahuje rýchlu odozvu. Do systému je zaradený medzichladič stlačeného vzduchu typu vzduch-vzduch.
Autor: rch