SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Nehody na železničných priecestiach spôsobuje aj ignorovanie predpisov

Železnice slovenskej republiky chystajú tento rok opravu trinástich železničných priecestí. Medzi opravenými by malo byť priecestie na trase Čadca – Skalité, kde sa minulý rok stalo 27 dopravných nehôd.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Železnice slovenskej republiky (ŽSR) chystajú tento rok opravu trinástich železničných priecestí. Medzi opravenými by malo byť priecestie na trase Čadca – Skalité, kde sa minulý rok stalo 27 dopravných nehôd.

ŽSR majú už teraz schválený plán na opravu trinástich železničných priecestí. Cena rekonštrukcie je určená podľa "koľajnosti trate, rozsahu vybavenia zabezpečovacieho zariadenia, realizácie sanácie pod priecestím, rozsah úprav na oboch stranách priecestia a podobne", objasňuje Zuzana Chalupová z komunikačného odboru ŽSR.

Okrem tejto rekonštrukcie priecestí ŽSR plánuje v blízkom období aj zmenu v signalizácií, a teda zrušenie bieleho prerušovaného svetla. Viac sa o tom dočítate v článku Rozlúčte sa s bielym svetlom na železničných priecestiach.

Zoznam železničných priecestí, ktoré zrekonštruujú:

Miesta rekonštrukcie: Cena rekonštrukcie:
Vydrník – Poprad, k.č.2, km 197,874 95 000.-€
Zvolen – Sliač, km 1,215 132 000.- €
Humenné – Udavské Laskovce, km 67,320 125 000.- €
Nová Maša – Č. Skala, km 36,509
169 000.- €
Čadca – Skalité, km 4,465 83 000.- €
Chynorany, km 18,386 143 000.- €
Galanta – Gáň, koľ.č.1,2, km 0,760 214 000.- €
BA N.Mesto – P.Biskupice, km 4,419 320 000.- €
V.Leváre – Sekule, k.č.1,2, km 41,214 201 000.- €
Lipt.Teplá, k.č.1,2, km 272,483 198 000.- €
P. Biskupice, km 10,323 147 000.- €
Palárikov – Šurany, km 6,179 137 000.- €
Trenčín – Chynorany, km 11,961 175 000.- €

Za nehody sú zodpovední aj riskujúci vodiči

Každý rok sa na niektorom zo železničných priecestí stane nehoda, za ktorú niekto zaplatí životom. Minulý rok tu zahynulo 11 ľudí. Dôvodom zrážok je, okrem iného, aj porušenie dopravných predpisov. Mnohí vodiči však dopravné predpisy neakceptujú.

"Počas vyšetrovania nehody sme mnohokrát zistili, že vodič obehol celú skupinu stojacich vozidiel a vbehol priamo pod prichádzajúci vlak. Ľudia si mnohokrát neuvedomujú, že brzdná dráha vlaku môže byť až jeden kilometer," informuje Chalupová. Okrem vodičov predpisy často porušujú aj chodci či cyklisti.

Rok

Počet priecestí

Počet nehôd

Počet mŕtvych

Počet ťažko zranených

2000

2486

46

9

5

2001

2486

67

13

6

2002

2481

75

14

8

2003

2479

41

6

15

2004

2479

59

10

5

2005

2479

71

7

16

2006

2322

60

12

9

2007

2307

69

6

14

2008

2307

69

17

17

2009

2265

51

26

14

2010

2220

50

11 (9 chodci, 2 vodič)

7

ŽSR priecestia monitoruje

Správanie účastníkov premávky je na priecestiach často kontrolované.

ŽSR spolu so železničnou políciou monitorujú "dodržiavania pravidiel prechádzania cez priecestia zo strany účastníkov cestnej premávky a taktiež rešpektovanie dodržiavania zastavenia pred priecestím," objasňuje Chalupová.

Je teda pravdepodobné, že pri porušovaní predpisov na priecestiach vás videli.

Veľkým problémom je vandalizmus

Dôvodom nehody môžu byť aj vandali. Tí sú pre ŽSR veľkým problémom. Úmyselne poškodzujú zariadenia, ktoré zabezpečujú priecestia.

Rozbitá optika výstražných svetiel, zlomené rahná, poškodené, vyvrátené stojany, ale i krádeže komponentov zabezpečovacieho zariadenia, to všetko je poškodené aj zásluhou vandalov, vysvetľuje Chalupová. Dodáva, že aj malá škoda môže byť príčinou nehody so "značnou škodou na majetku". Môže to dokonca skončiť aj smrťou nevinných ľudí.

Nehodu môže spôsobiť aj malé poškodenie trate. Upozorniť na zlý stav môže každý a to buď prostredníctvom webovej stránky ŽSR alebo u príslušného správcu, respektíve aj u obsluhujúceho zamestnanca najbližšej železničnej stanice.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 705
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 294
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 531
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 160
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 231
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 533
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 266
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


9 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


6 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


2 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  3. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 963
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 021
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 793
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 696
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 704
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 643
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu