Hyundai presedlá na turbomotory

Šéf oddelenia vývoja motorov automobilky Hyundai nám poodhalil najbližšiu budúcnosť značky v oblasti poháňacích jednotiek. Hyundai uvedie na trh celú paletu turbomotorov so zdvihovým objemom od 1,0 až po 1,6 l.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

ŽENEVA. Kórejci radikálne pridávajú na všetkých frontoch. Ich modely patria medzi najobliehanejšie novinky na autosalónoch. Zlepšujú sa v dizajne, konštrukcii, kvalite, nových nápadoch aj v technológiách. Čo nové sa ale deje v oblasti motorov? Opýtali sme sa šéfa oddelenia vývoja motorov Jürgena Grimma.

Vaše atmosferické motory vynikajú v porovnaní s konkurenciou nadpriemernými výkonmi. Nie to však len marketingový ťah? Na papieri to vyzerá dobre, ale bežná jazda je často krát príjemnejšia s konkurenčným motorom, ktorý je síce na papieri slabší, no v nižších otáčkach zaberá lepšie než ten váš.

Pokiaľ ide o benzínové motory, momentálne kladieme celosvetovo dôraz na agregáty s atmosferickým nasávaním. Na dosiahnutie lepšieho ťahu v nízkych otáčkach potrebujete väčší výkon pri nižších otáčkach, preto vyvíjame novú generáciu benzínových motorov s objemom od 1,2 po 1,6 l, ktoré dostanú tiež preplňované verzie (turbodúchadlom na výfukové plyny). Tieto motory budú mať maximálny krútiaci moment dosiahnuteľný už pri 1200 až 1500 ot. 1/min., takže v ich prípade určite pocítite intenzívnejší ťah, väčšiu silu už od spodných otáčok.

Môžeme v budúcnosti očakávať preplňované verzie v celej palete benzínových motorov?

11_hyun_big.jpgV Európe počítame s dvomi hlavnými rodinami zážihových motorov, z ktorých každý bude mať aj verziu s turbom. Ako som už spomenul, najmenšia sa nazýva Kappa a začína benzínovým trojvalcom objemu 1,0 l. Tento motor je už dnes dostupný v modeli i10. Jeho preplňovaná verzia pribudne čoskoro (poznámka redakcie: trojvalec Kappa zdvihového objemu 998 cm³ mal premiéru v Ženeve. Vďaka preplňovaniu vyniká výbornými parametrami – 81 kW/110 k a 137 Nm).

Potom budeme mať ešte 1,2-litrový štvorvalec s turbom a výkonom do 88 kW/120 k, ktorého maximálny krútiaci moment niekde medzi 180 až 200 Nm bude dosiahnuteľný pri nízkych 1500 ot. 1/min. Pre výkonnejšie verzie bude k dispozícii rodina motorov nazvaná Gamma s objemom od 1,6 l. Tu na výstavisku ho nájdete napríklad v novinke Veloster. Tento agregát dostane tiež prepĺňanú verziu s výkonom až 147 kW/200 k a krútiacim momentom viac ako 200 Nm. (poznámka redakcie: na motor 1,6 l nadviaže aj preplňovaný dvojliter s výkonom okolo 183 kW/250 k).

Objaví sa v novej generácii modelu i30 ešte nejaký atmosferický motor alebo presedláte kompletne na turbomotory?

V súčasnosti montované zážihové motory 1.6 a 2.0 CVVT budú v budúcnosti dostupné s preplňovaním aj bez. Agregát GDI s priamym vstrekovaním benzínu dostane turbo nakoniec.

Viete si predstaviť, že ponuka motorov pre kombík i40 by mohla začínať malým štvorvalcom 1.2 Turbo?

Je to možné, pretože agregát 1.2 Turbo bude disponovať výkonom od 77 kW/105 k do 88 kW/120 k.

Pri motore 1.2 Turbo ste sa inšpirovali agregátom 1.2 TSI od VW?

Nepotrebujeme inšpiráciu. Technológia je rovnaká, vychádza z fyziky. My ho len vyvíjame o niečo neskôr. V súčasnosti sa sústredíme na GDI motory s priamym vstrekom benzínu a unikátnym konceptom využívajúcim Lambda One (pomer vzduch - palivo vo valci sa rovná jednej, pozn. red.). 12_hyun_big.jpg

Takže celosvetovo vieme operovať s trojcestným katalyzátorom a v budúcnosti prejdeme na turbomotory. Takže to je fyzika, nie inšpirácia. Dúfame, že v budúcnosti aj s našimi väčšími modelmi ako i30 a i40 dosiahneme vďaka malým motorom excelentnú spotrebu a nízke emisie CO2 pod 125g/km. To je náš cieľ do budúcnosti.

Budete tieto motory štandardne kombinovať so systémom štart/stop?

Súčasťou štandardnej výbavy bude iba v našich ekologických modeloch s technológiou Blue Drive. Pokiaľ zákazníci budú stále viac požadovať vo svojich vozidlách systém štart/stop, je možné, že ho začneme montovať aj štandardne.

Údajne pripravujete bi-turbo verziu motoroa 1.7 CRDi. Kedy a v ktorých modeloch sa objaví?

Premiéru bude mať v modeloch ix35 a i40. V prípade modelu i40 to bude najsilnejší diesel s výkonom niekde medzi 110 kW/ 150 a 118 kW/160 k.

Budete nejakým spôsobom vylepšovať aj súčasný naftový dvojliter? Napríklad pridaním bi-turbo technológie.

Bi-turbo je našim konceptom budúcnosti, pretože zodpovedá našej snahe o downsizing a umožňuje dávať malé motory do veľkých áut s vysokým výkonom. My sme už v Paríži na autosalóne predstavili 2.2 l diesel motor s dvojstupňovým preplňovaním, ktorý bude dostupný pre veľké autá ako SantaFe alebo v budúcnosti Genesis.

Aký je Váš názor, čo je z hľadiska pomeru výkon/spotreba/cena lepšie, použiť dve turbá (jedno väčšie, druhé menšie), alebo turbo s technológiou twin –scroll?

Z pohľadu ceny je lacnejšie twin-scrollturbo, ale nedosiahnete s ním taký výkon ako s dvojitým preplňovaním. Čo sa spotreby týka, twin-turbo s väčším výkonom bude mať vždy aj trochu vyššiu spotrebu.

Budete používať bi-turbo koncept aj u benzínových motorov alebo iba v naftovom segmente?

13_hyun_big.jpgV benzínovom segmente to dáva väčší zmysel u veľkoobjemových motorov, ktoré v Európe nepredávame. V USA ponúkame V8 motory, ale v Európe sa sústreďujeme na štvorvalce, ktoré tu reprezentujú hlavný segment. Šesťvalec budeme ponúkať len v modeloch ako Genesis Coupé, ktorý bude časom nahradený novým.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 24 982
  2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 343
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 4 677
  4. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 4 450
  5. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 384
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 888
  7. Zábavný aj sebavedomý 3 581
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 207
  9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 040
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 522

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bán o debatách s kotlebovcami: Povedali, že Mazurek je ešte nevycválaný

Diskusie s tvrdým jadrom ĽSNS sú na hrane, agresivita je však prejav strachu, tvrdí novinár Andrej Bán.

SVET

Prvý coming out českej politiky! No a čo?

Česi nie sú až takí tolerantní ako skôr ľahostajní.

KOMENTÁRE

Varšava chce zavrieť Tuska. A s ním poľskú demokraciu

Poľsko začalo s kriminalizáciou politických protivníkov.

Neprehliadnite tiež

Classic Show Brno 2017 je komorný veľtrh, plný hviezd

Classic Show nebýva veľká výstava, no organizátorom sa tam zvyčajne podarí pritiahnuť zaujímavé exponáty.

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.

Maťo Homola stavil na nový tím a nové auto

Po úspešnej sezóne v TCR bude slovenský pretekár, Maťo Homola, obhajovať výborné 5. miesto.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop