Hyundai presedlá na turbomotory

Šéf oddelenia vývoja motorov automobilky Hyundai nám poodhalil najbližšiu budúcnosť značky v oblasti poháňacích jednotiek. Hyundai uvedie na trh celú paletu turbomotorov so zdvihovým objemom od 1,0 až po 1,6 l.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

ŽENEVA. Kórejci radikálne pridávajú na všetkých frontoch. Ich modely patria medzi najobliehanejšie novinky na autosalónoch. Zlepšujú sa v dizajne, konštrukcii, kvalite, nových nápadoch aj v technológiách. Čo nové sa ale deje v oblasti motorov? Opýtali sme sa šéfa oddelenia vývoja motorov Jürgena Grimma.

Vaše atmosferické motory vynikajú v porovnaní s konkurenciou nadpriemernými výkonmi. Nie to však len marketingový ťah? Na papieri to vyzerá dobre, ale bežná jazda je často krát príjemnejšia s konkurenčným motorom, ktorý je síce na papieri slabší, no v nižších otáčkach zaberá lepšie než ten váš.

Pokiaľ ide o benzínové motory, momentálne kladieme celosvetovo dôraz na agregáty s atmosferickým nasávaním. Na dosiahnutie lepšieho ťahu v nízkych otáčkach potrebujete väčší výkon pri nižších otáčkach, preto vyvíjame novú generáciu benzínových motorov s objemom od 1,2 po 1,6 l, ktoré dostanú tiež preplňované verzie (turbodúchadlom na výfukové plyny). Tieto motory budú mať maximálny krútiaci moment dosiahnuteľný už pri 1200 až 1500 ot. 1/min., takže v ich prípade určite pocítite intenzívnejší ťah, väčšiu silu už od spodných otáčok.

Môžeme v budúcnosti očakávať preplňované verzie v celej palete benzínových motorov?

11_hyun_big.jpgV Európe počítame s dvomi hlavnými rodinami zážihových motorov, z ktorých každý bude mať aj verziu s turbom. Ako som už spomenul, najmenšia sa nazýva Kappa a začína benzínovým trojvalcom objemu 1,0 l. Tento motor je už dnes dostupný v modeli i10. Jeho preplňovaná verzia pribudne čoskoro (poznámka redakcie: trojvalec Kappa zdvihového objemu 998 cm³ mal premiéru v Ženeve. Vďaka preplňovaniu vyniká výbornými parametrami – 81 kW/110 k a 137 Nm).

Potom budeme mať ešte 1,2-litrový štvorvalec s turbom a výkonom do 88 kW/120 k, ktorého maximálny krútiaci moment niekde medzi 180 až 200 Nm bude dosiahnuteľný pri nízkych 1500 ot. 1/min. Pre výkonnejšie verzie bude k dispozícii rodina motorov nazvaná Gamma s objemom od 1,6 l. Tu na výstavisku ho nájdete napríklad v novinke Veloster. Tento agregát dostane tiež prepĺňanú verziu s výkonom až 147 kW/200 k a krútiacim momentom viac ako 200 Nm. (poznámka redakcie: na motor 1,6 l nadviaže aj preplňovaný dvojliter s výkonom okolo 183 kW/250 k).

Objaví sa v novej generácii modelu i30 ešte nejaký atmosferický motor alebo presedláte kompletne na turbomotory?

V súčasnosti montované zážihové motory 1.6 a 2.0 CVVT budú v budúcnosti dostupné s preplňovaním aj bez. Agregát GDI s priamym vstrekovaním benzínu dostane turbo nakoniec.

Viete si predstaviť, že ponuka motorov pre kombík i40 by mohla začínať malým štvorvalcom 1.2 Turbo?

Je to možné, pretože agregát 1.2 Turbo bude disponovať výkonom od 77 kW/105 k do 88 kW/120 k.

Pri motore 1.2 Turbo ste sa inšpirovali agregátom 1.2 TSI od VW?

Nepotrebujeme inšpiráciu. Technológia je rovnaká, vychádza z fyziky. My ho len vyvíjame o niečo neskôr. V súčasnosti sa sústredíme na GDI motory s priamym vstrekom benzínu a unikátnym konceptom využívajúcim Lambda One (pomer vzduch - palivo vo valci sa rovná jednej, pozn. red.). 12_hyun_big.jpg

Takže celosvetovo vieme operovať s trojcestným katalyzátorom a v budúcnosti prejdeme na turbomotory. Takže to je fyzika, nie inšpirácia. Dúfame, že v budúcnosti aj s našimi väčšími modelmi ako i30 a i40 dosiahneme vďaka malým motorom excelentnú spotrebu a nízke emisie CO2 pod 125g/km. To je náš cieľ do budúcnosti.

Budete tieto motory štandardne kombinovať so systémom štart/stop?

Súčasťou štandardnej výbavy bude iba v našich ekologických modeloch s technológiou Blue Drive. Pokiaľ zákazníci budú stále viac požadovať vo svojich vozidlách systém štart/stop, je možné, že ho začneme montovať aj štandardne.

Údajne pripravujete bi-turbo verziu motoroa 1.7 CRDi. Kedy a v ktorých modeloch sa objaví?

Premiéru bude mať v modeloch ix35 a i40. V prípade modelu i40 to bude najsilnejší diesel s výkonom niekde medzi 110 kW/ 150 a 118 kW/160 k.

Budete nejakým spôsobom vylepšovať aj súčasný naftový dvojliter? Napríklad pridaním bi-turbo technológie.

Bi-turbo je našim konceptom budúcnosti, pretože zodpovedá našej snahe o downsizing a umožňuje dávať malé motory do veľkých áut s vysokým výkonom. My sme už v Paríži na autosalóne predstavili 2.2 l diesel motor s dvojstupňovým preplňovaním, ktorý bude dostupný pre veľké autá ako SantaFe alebo v budúcnosti Genesis.

Aký je Váš názor, čo je z hľadiska pomeru výkon/spotreba/cena lepšie, použiť dve turbá (jedno väčšie, druhé menšie), alebo turbo s technológiou twin –scroll?

Z pohľadu ceny je lacnejšie twin-scrollturbo, ale nedosiahnete s ním taký výkon ako s dvojitým preplňovaním. Čo sa spotreby týka, twin-turbo s väčším výkonom bude mať vždy aj trochu vyššiu spotrebu.

Budete používať bi-turbo koncept aj u benzínových motorov alebo iba v naftovom segmente?

13_hyun_big.jpgV benzínovom segmente to dáva väčší zmysel u veľkoobjemových motorov, ktoré v Európe nepredávame. V USA ponúkame V8 motory, ale v Európe sa sústreďujeme na štvorvalce, ktoré tu reprezentujú hlavný segment. Šesťvalec budeme ponúkať len v modeloch ako Genesis Coupé, ktorý bude časom nahradený novým.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 681
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 621
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 498
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 099
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 005
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 875
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.