Hyundai presedlá na turbomotory

Šéf oddelenia vývoja motorov automobilky Hyundai nám poodhalil najbližšiu budúcnosť značky v oblasti poháňacích jednotiek. Hyundai uvedie na trh celú paletu turbomotorov so zdvihovým objemom od 1,0 až po 1,6 l.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

ŽENEVA. Kórejci radikálne pridávajú na všetkých frontoch. Ich modely patria medzi najobliehanejšie novinky na autosalónoch. Zlepšujú sa v dizajne, konštrukcii, kvalite, nových nápadoch aj v technológiách. Čo nové sa ale deje v oblasti motorov? Opýtali sme sa šéfa oddelenia vývoja motorov Jürgena Grimma.

Vaše atmosferické motory vynikajú v porovnaní s konkurenciou nadpriemernými výkonmi. Nie to však len marketingový ťah? Na papieri to vyzerá dobre, ale bežná jazda je často krát príjemnejšia s konkurenčným motorom, ktorý je síce na papieri slabší, no v nižších otáčkach zaberá lepšie než ten váš.

Pokiaľ ide o benzínové motory, momentálne kladieme celosvetovo dôraz na agregáty s atmosferickým nasávaním. Na dosiahnutie lepšieho ťahu v nízkych otáčkach potrebujete väčší výkon pri nižších otáčkach, preto vyvíjame novú generáciu benzínových motorov s objemom od 1,2 po 1,6 l, ktoré dostanú tiež preplňované verzie (turbodúchadlom na výfukové plyny). Tieto motory budú mať maximálny krútiaci moment dosiahnuteľný už pri 1200 až 1500 ot. 1/min., takže v ich prípade určite pocítite intenzívnejší ťah, väčšiu silu už od spodných otáčok.

Môžeme v budúcnosti očakávať preplňované verzie v celej palete benzínových motorov?

11_hyun_big.jpgV Európe počítame s dvomi hlavnými rodinami zážihových motorov, z ktorých každý bude mať aj verziu s turbom. Ako som už spomenul, najmenšia sa nazýva Kappa a začína benzínovým trojvalcom objemu 1,0 l. Tento motor je už dnes dostupný v modeli i10. Jeho preplňovaná verzia pribudne čoskoro (poznámka redakcie: trojvalec Kappa zdvihového objemu 998 cm³ mal premiéru v Ženeve. Vďaka preplňovaniu vyniká výbornými parametrami – 81 kW/110 k a 137 Nm).

Potom budeme mať ešte 1,2-litrový štvorvalec s turbom a výkonom do 88 kW/120 k, ktorého maximálny krútiaci moment niekde medzi 180 až 200 Nm bude dosiahnuteľný pri nízkych 1500 ot. 1/min. Pre výkonnejšie verzie bude k dispozícii rodina motorov nazvaná Gamma s objemom od 1,6 l. Tu na výstavisku ho nájdete napríklad v novinke Veloster. Tento agregát dostane tiež prepĺňanú verziu s výkonom až 147 kW/200 k a krútiacim momentom viac ako 200 Nm. (poznámka redakcie: na motor 1,6 l nadviaže aj preplňovaný dvojliter s výkonom okolo 183 kW/250 k).

Objaví sa v novej generácii modelu i30 ešte nejaký atmosferický motor alebo presedláte kompletne na turbomotory?

V súčasnosti montované zážihové motory 1.6 a 2.0 CVVT budú v budúcnosti dostupné s preplňovaním aj bez. Agregát GDI s priamym vstrekovaním benzínu dostane turbo nakoniec.

Viete si predstaviť, že ponuka motorov pre kombík i40 by mohla začínať malým štvorvalcom 1.2 Turbo?

Je to možné, pretože agregát 1.2 Turbo bude disponovať výkonom od 77 kW/105 k do 88 kW/120 k.

Pri motore 1.2 Turbo ste sa inšpirovali agregátom 1.2 TSI od VW?

Nepotrebujeme inšpiráciu. Technológia je rovnaká, vychádza z fyziky. My ho len vyvíjame o niečo neskôr. V súčasnosti sa sústredíme na GDI motory s priamym vstrekom benzínu a unikátnym konceptom využívajúcim Lambda One (pomer vzduch - palivo vo valci sa rovná jednej, pozn. red.). 12_hyun_big.jpg

Takže celosvetovo vieme operovať s trojcestným katalyzátorom a v budúcnosti prejdeme na turbomotory. Takže to je fyzika, nie inšpirácia. Dúfame, že v budúcnosti aj s našimi väčšími modelmi ako i30 a i40 dosiahneme vďaka malým motorom excelentnú spotrebu a nízke emisie CO2 pod 125g/km. To je náš cieľ do budúcnosti.

Budete tieto motory štandardne kombinovať so systémom štart/stop?

Súčasťou štandardnej výbavy bude iba v našich ekologických modeloch s technológiou Blue Drive. Pokiaľ zákazníci budú stále viac požadovať vo svojich vozidlách systém štart/stop, je možné, že ho začneme montovať aj štandardne.

Údajne pripravujete bi-turbo verziu motoroa 1.7 CRDi. Kedy a v ktorých modeloch sa objaví?

Premiéru bude mať v modeloch ix35 a i40. V prípade modelu i40 to bude najsilnejší diesel s výkonom niekde medzi 110 kW/ 150 a 118 kW/160 k.

Budete nejakým spôsobom vylepšovať aj súčasný naftový dvojliter? Napríklad pridaním bi-turbo technológie.

Bi-turbo je našim konceptom budúcnosti, pretože zodpovedá našej snahe o downsizing a umožňuje dávať malé motory do veľkých áut s vysokým výkonom. My sme už v Paríži na autosalóne predstavili 2.2 l diesel motor s dvojstupňovým preplňovaním, ktorý bude dostupný pre veľké autá ako SantaFe alebo v budúcnosti Genesis.

Aký je Váš názor, čo je z hľadiska pomeru výkon/spotreba/cena lepšie, použiť dve turbá (jedno väčšie, druhé menšie), alebo turbo s technológiou twin –scroll?

Z pohľadu ceny je lacnejšie twin-scrollturbo, ale nedosiahnete s ním taký výkon ako s dvojitým preplňovaním. Čo sa spotreby týka, twin-turbo s väčším výkonom bude mať vždy aj trochu vyššiu spotrebu.

Budete používať bi-turbo koncept aj u benzínových motorov alebo iba v naftovom segmente?

13_hyun_big.jpgV benzínovom segmente to dáva väčší zmysel u veľkoobjemových motorov, ktoré v Európe nepredávame. V USA ponúkame V8 motory, ale v Európe sa sústreďujeme na štvorvalce, ktoré tu reprezentujú hlavný segment. Šesťvalec budeme ponúkať len v modeloch ako Genesis Coupé, ktorý bude časom nahradený novým.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 465
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 423
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 267
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 10 160
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 126
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 405
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 388
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 323
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 805
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 222

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

PLUS

Zločin po slovensky: Ako zomrela Mária?

Temný zločin zo 60. rokov ožíva vďaka novinárovi Jánovi Čomajovi.

SPIŠ KORZÁR

Pri Hrabušiciach horel balón, 12 cestujúcich stihlo ujsť

Teplovzdušný balón sa zachytil na elektrickom vedení.

DOMOV

Kotlebovci bohatli, teraz môžu prísť o milióny

Po vstupe do župy sa im začalo dariť, kupovali autá aj domy.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.