SME

Hyundai presedlá na turbomotory

Šéf oddelenia vývoja motorov automobilky Hyundai nám poodhalil najbližšiu budúcnosť značky v oblasti poháňacích jednotiek. Hyundai uvedie na trh celú paletu turbomotorov so zdvihovým objemom od 1,0 až po 1,6 l.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

ŽENEVA. Kórejci radikálne pridávajú na všetkých frontoch. Ich modely patria medzi najobliehanejšie novinky na autosalónoch. Zlepšujú sa v dizajne, konštrukcii, kvalite, nových nápadoch aj v technológiách. Čo nové sa ale deje v oblasti motorov? Opýtali sme sa šéfa oddelenia vývoja motorov Jürgena Grimma.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vaše atmosferické motory vynikajú v porovnaní s konkurenciou nadpriemernými výkonmi. Nie to však len marketingový ťah? Na papieri to vyzerá dobre, ale bežná jazda je často krát príjemnejšia s konkurenčným motorom, ktorý je síce na papieri slabší, no v nižších otáčkach zaberá lepšie než ten váš.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ ide o benzínové motory, momentálne kladieme celosvetovo dôraz na agregáty s atmosferickým nasávaním. Na dosiahnutie lepšieho ťahu v nízkych otáčkach potrebujete väčší výkon pri nižších otáčkach, preto vyvíjame novú generáciu benzínových motorov s objemom od 1,2 po 1,6 l, ktoré dostanú tiež preplňované verzie (turbodúchadlom na výfukové plyny). Tieto motory budú mať maximálny krútiaci moment dosiahnuteľný už pri 1200 až 1500 ot. 1/min., takže v ich prípade určite pocítite intenzívnejší ťah, väčšiu silu už od spodných otáčok.

Môžeme v budúcnosti očakávať preplňované verzie v celej palete benzínových motorov?

11_hyun_big.jpgV Európe počítame s dvomi hlavnými rodinami zážihových motorov, z ktorých každý bude mať aj verziu s turbom. Ako som už spomenul, najmenšia sa nazýva Kappa a začína benzínovým trojvalcom objemu 1,0 l. Tento motor je už dnes dostupný v modeli i10. Jeho preplňovaná verzia pribudne čoskoro (poznámka redakcie: trojvalec Kappa zdvihového objemu 998 cm³ mal premiéru v Ženeve. Vďaka preplňovaniu vyniká výbornými parametrami – 81 kW/110 k a 137 Nm).

SkryťVypnúť reklamu

Potom budeme mať ešte 1,2-litrový štvorvalec s turbom a výkonom do 88 kW/120 k, ktorého maximálny krútiaci moment niekde medzi 180 až 200 Nm bude dosiahnuteľný pri nízkych 1500 ot. 1/min. Pre výkonnejšie verzie bude k dispozícii rodina motorov nazvaná Gamma s objemom od 1,6 l. Tu na výstavisku ho nájdete napríklad v novinke Veloster. Tento agregát dostane tiež prepĺňanú verziu s výkonom až 147 kW/200 k a krútiacim momentom viac ako 200 Nm. (poznámka redakcie: na motor 1,6 l nadviaže aj preplňovaný dvojliter s výkonom okolo 183 kW/250 k).

Objaví sa v novej generácii modelu i30 ešte nejaký atmosferický motor alebo presedláte kompletne na turbomotory?

V súčasnosti montované zážihové motory 1.6 a 2.0 CVVT budú v budúcnosti dostupné s preplňovaním aj bez. Agregát GDI s priamym vstrekovaním benzínu dostane turbo nakoniec.

SkryťVypnúť reklamu

Viete si predstaviť, že ponuka motorov pre kombík i40 by mohla začínať malým štvorvalcom 1.2 Turbo?

Je to možné, pretože agregát 1.2 Turbo bude disponovať výkonom od 77 kW/105 k do 88 kW/120 k.

Pri motore 1.2 Turbo ste sa inšpirovali agregátom 1.2 TSI od VW?

Nepotrebujeme inšpiráciu. Technológia je rovnaká, vychádza z fyziky. My ho len vyvíjame o niečo neskôr. V súčasnosti sa sústredíme na GDI motory s priamym vstrekom benzínu a unikátnym konceptom využívajúcim Lambda One (pomer vzduch - palivo vo valci sa rovná jednej, pozn. red.). 12_hyun_big.jpg

Takže celosvetovo vieme operovať s trojcestným katalyzátorom a v budúcnosti prejdeme na turbomotory. Takže to je fyzika, nie inšpirácia. Dúfame, že v budúcnosti aj s našimi väčšími modelmi ako i30 a i40 dosiahneme vďaka malým motorom excelentnú spotrebu a nízke emisie CO2 pod 125g/km. To je náš cieľ do budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Budete tieto motory štandardne kombinovať so systémom štart/stop?

Súčasťou štandardnej výbavy bude iba v našich ekologických modeloch s technológiou Blue Drive. Pokiaľ zákazníci budú stále viac požadovať vo svojich vozidlách systém štart/stop, je možné, že ho začneme montovať aj štandardne.

Údajne pripravujete bi-turbo verziu motoroa 1.7 CRDi. Kedy a v ktorých modeloch sa objaví?

Premiéru bude mať v modeloch ix35 a i40. V prípade modelu i40 to bude najsilnejší diesel s výkonom niekde medzi 110 kW/ 150 a 118 kW/160 k.

Budete nejakým spôsobom vylepšovať aj súčasný naftový dvojliter? Napríklad pridaním bi-turbo technológie.

Bi-turbo je našim konceptom budúcnosti, pretože zodpovedá našej snahe o downsizing a umožňuje dávať malé motory do veľkých áut s vysokým výkonom. My sme už v Paríži na autosalóne predstavili 2.2 l diesel motor s dvojstupňovým preplňovaním, ktorý bude dostupný pre veľké autá ako SantaFe alebo v budúcnosti Genesis.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aký je Váš názor, čo je z hľadiska pomeru výkon/spotreba/cena lepšie, použiť dve turbá (jedno väčšie, druhé menšie), alebo turbo s technológiou twin –scroll?

Z pohľadu ceny je lacnejšie twin-scrollturbo, ale nedosiahnete s ním taký výkon ako s dvojitým preplňovaním. Čo sa spotreby týka, twin-turbo s väčším výkonom bude mať vždy aj trochu vyššiu spotrebu.

Budete používať bi-turbo koncept aj u benzínových motorov alebo iba v naftovom segmente?

13_hyun_big.jpgV benzínovom segmente to dáva väčší zmysel u veľkoobjemových motorov, ktoré v Európe nepredávame. V USA ponúkame V8 motory, ale v Európe sa sústreďujeme na štvorvalce, ktoré tu reprezentujú hlavný segment. Šesťvalec budeme ponúkať len v modeloch ako Genesis Coupé, ktorý bude časom nahradený novým.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Zhováral sa Michal Karpat

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 531
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 410
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 062
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 781
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 629
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 588
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 024
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  2. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  3. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  4. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  5. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  8. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 469
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 697
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 370
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 811
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 322
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 083
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 468
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 504
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu