SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Stačí, aby chodcom nedali semafor a nie je jasné, kto má prednosť

Ako jazdiť na blikajúcu zelenú na semaforoch? A kto má prednosť? Vodič odbočujúci na zelenú šípku na semafore alebo chodec, ktorého neriadi semafor?

Ako jazdiť na blikajúcu zelenú na semaforoch a prečo vtedy žltá svieti rovnako dlho, ako blikanie zelenej? A kto má prednosť? Vodič odbočujúci na zelenú šípku na semafore alebo chodec, ktorého neriadi semafor?

Blikajúca zelená nie je to isté ako žltá

Peter: "Ako sa má "správne" jazdiť v Bratislave na semaforoch, na ktorých "bliká" zelená? Problém, ktorý mám, je ten, že vo Viedni sú semafory nastavené inak (podľa mňa logicky). Rozdiel spočíva v tom, čo sa deje, keď zelená dobliká. Vo Viedni defakto nesvieti oranžová a hneď sa prepína na červenú, pričom v Bratislave ostal interval zobrazenia oranžovej nezmenený."

Podľa dopravných predpisov sa na riadenie dopravy v križovatkách používajú zvyčajne semafory s tromi farbami: červená, žltá a zelená. Zjednodušene platí, že na červenú sa stojí, na zelenú ide a na žltú sa smie ísť, iba ak vozidlo nie je možné bezpečne zastaviť pred semaforom.

Blikajúca zelená je signálom pre vodiča, že zelená prestane svietiť. Tento signál nijako nenahrádza žlté svetlo na semafore.

Vodič by mal už na blikajúcu zelenú spomaľovať tak, aby mohol na žltú zastať pred križovatkou. Môže sa ale stať, že nebude môcť bezpečne zastaviť ani na blikajúcu zelenú, ani na žltú (záleží od toho, ako trvá signál) a bude musieť vojsť do križovatky. Potom to nebude priestupok, ak nepôjde na červenú. Pri blikajúcej zelenej je sa však pravdepodobnosť vjazdu do križovatky na červenú prudko znižuje.

Z toho, čo napísal Peter, to vyzerá tak, že žltá svieti vo Viedni na semaforoch s blikajúcou zelenou veľmi krátko. Ak by tam nesvietila vôbec, hneď po blikaní by bolo potrebné zastaviť za každú cenu.

Systém s dostatočne dlho svietiacim žltým svetlom na semafore a s blikajúcou zelenou tak, ako sa používa na Slovensku, umožňuje nielen dopredu upozorniť vodiča na blížiaci sa koniec zelenej, ale dať mu aj príležitosť pokojne zastaviť pred semaforom.

Keď začne blikať zelená, viete už z diaľky, že sa chystá žltá a červená. Vodič tak má výrazne viac času na posúdenie situácie bez toho, aby riskoval vojdenie do križovatky na červenú.

Chýbajúci semafor pre chodcov alebo nevhodný pre autá

Ondrej: "V Nitre, pri obchodnom centre Mlyny, je nejednoznačná križovatka. Keď sa zo Štúrovej ulice odbočuje na Ulicu Česko-slovenskej armády, je k dispozícii pruh, v ktorom je možné odbočiť alebo pokračovať ďalej na most. Na ostrovčeku medzi možnými cestami je semafor, na ktorom pre daný pruh svieti jedno spoločné svetlo pre oba smery (nie plné svetlo). Čiže, ak odbočujem doprava, semafor sa nachádza vľavo (čo je v poriadku) a napravo sa nachádza blikajúce oranžové svetlo, s tabuľou upozorňujúcou na priechod pre chodcov (ktorý nemá semafor) a tabuľou daj prednosť. Môžem odbočiť doprava kedykoľvek, ak pustím chodcov, alebo nie?"

01.jpg

Na základe fotky sa dá jednoznačne povedať, že v prípade, ak svieti semafor (na fotke vľavo), vodič je povinný riadiť sa ním. Tento signál je totiž podľa dopravných pravidiel nadradený dopravnej značke Daj prednosť v jazde. Blikajúca žltá z hľadiska predností nijak situáciu neovplyvňuje. Funguje ako "upozorňovač" na dopravnú značku a na nevyhnutnosť dbať na zvýšenú opatrnosť.

02.jpgTrojfarebný semafor, o ktorom napísal Ondrej, je zložený zo signálov so šípkami. Pre vodičov to znamená, že ak im zasvieti zelená, majú cestu voľnú.

V takejto situácii je zvyčajne pri priechode pre chodcov semafor, ktorý zabraňuje chodcom vstúpiť na vozovku v čase, keď majú autá zelenú na základe zelenej šípky v trojfarebnom semafore. Na križovatke v Nitre, ktorú Ondrej odfotil, však semafor pre chodcov chýba. Alebo by semafor pre autá mal obsahovať plné svetlá a nie šípky.

Na jednom mieste tak majú prednosť aj chodci aj vozidlá, ktoré majú zelenú. Chodci z dôvodu priechodu pre chodcov, vozidlá pre zelenú na semafore. Ak by sa tam stala dopravná nehoda, určiť vinníka by mohol byť veľký problém.

Semafory pre autá nie sú určené pre chodcov. Preto im priechod dáva právo prednosti pred vozidlami. Lenže zelená šípka na semafore dáva vozidlám absolútnu prednosť pred ostatnými účastníkmi cestnej premávky. Obe tieto pravidlá naraz na jednom mieste tvoria rozpor, ktorý predpisy nijako neriešia.

Na danom mieste preto vodičom odbočujúcim vľavo odporúčame byť mimoriadne opatrní aj napriek zelenej šípke na semafore. Chodci by si tam takisto mali dávať veľký pozor. Najmä v situácii, keď chodec ide z pohľadu fotografa zľava doprava a nevidí, aké svetlo svieti na semafore odbočujúcim autám.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 091
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 224
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 243
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 753
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 861
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 853
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 797
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 208
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.