Stačí, aby chodcom nedali semafor a nie je jasné, kto má prednosť

Ako jazdiť na blikajúcu zelenú na semaforoch? A kto má prednosť? Vodič odbočujúci na zelenú šípku na semafore alebo chodec, ktorého neriadi semafor?

Ako jazdiť na blikajúcu zelenú na semaforoch a prečo vtedy žltá svieti rovnako dlho, ako blikanie zelenej? A kto má prednosť? Vodič odbočujúci na zelenú šípku na semafore alebo chodec, ktorého neriadi semafor?

Blikajúca zelená nie je to isté ako žltá

Peter: "Ako sa má "správne" jazdiť v Bratislave na semaforoch, na ktorých "bliká" zelená? Problém, ktorý mám, je ten, že vo Viedni sú semafory nastavené inak (podľa mňa logicky). Rozdiel spočíva v tom, čo sa deje, keď zelená dobliká. Vo Viedni defakto nesvieti oranžová a hneď sa prepína na červenú, pričom v Bratislave ostal interval zobrazenia oranžovej nezmenený."

Podľa dopravných predpisov sa na riadenie dopravy v križovatkách používajú zvyčajne semafory s tromi farbami: červená, žltá a zelená. Zjednodušene platí, že na červenú sa stojí, na zelenú ide a na žltú sa smie ísť, iba ak vozidlo nie je možné bezpečne zastaviť pred semaforom.

Blikajúca zelená je signálom pre vodiča, že zelená prestane svietiť. Tento signál nijako nenahrádza žlté svetlo na semafore.

Vodič by mal už na blikajúcu zelenú spomaľovať tak, aby mohol na žltú zastať pred križovatkou. Môže sa ale stať, že nebude môcť bezpečne zastaviť ani na blikajúcu zelenú, ani na žltú (záleží od toho, ako trvá signál) a bude musieť vojsť do križovatky. Potom to nebude priestupok, ak nepôjde na červenú. Pri blikajúcej zelenej je sa však pravdepodobnosť vjazdu do križovatky na červenú prudko znižuje.

Z toho, čo napísal Peter, to vyzerá tak, že žltá svieti vo Viedni na semaforoch s blikajúcou zelenou veľmi krátko. Ak by tam nesvietila vôbec, hneď po blikaní by bolo potrebné zastaviť za každú cenu.

Systém s dostatočne dlho svietiacim žltým svetlom na semafore a s blikajúcou zelenou tak, ako sa používa na Slovensku, umožňuje nielen dopredu upozorniť vodiča na blížiaci sa koniec zelenej, ale dať mu aj príležitosť pokojne zastaviť pred semaforom.

Keď začne blikať zelená, viete už z diaľky, že sa chystá žltá a červená. Vodič tak má výrazne viac času na posúdenie situácie bez toho, aby riskoval vojdenie do križovatky na červenú.

Chýbajúci semafor pre chodcov alebo nevhodný pre autá

Ondrej: "V Nitre, pri obchodnom centre Mlyny, je nejednoznačná križovatka. Keď sa zo Štúrovej ulice odbočuje na Ulicu Česko-slovenskej armády, je k dispozícii pruh, v ktorom je možné odbočiť alebo pokračovať ďalej na most. Na ostrovčeku medzi možnými cestami je semafor, na ktorom pre daný pruh svieti jedno spoločné svetlo pre oba smery (nie plné svetlo). Čiže, ak odbočujem doprava, semafor sa nachádza vľavo (čo je v poriadku) a napravo sa nachádza blikajúce oranžové svetlo, s tabuľou upozorňujúcou na priechod pre chodcov (ktorý nemá semafor) a tabuľou daj prednosť. Môžem odbočiť doprava kedykoľvek, ak pustím chodcov, alebo nie?"

01.jpg

Na základe fotky sa dá jednoznačne povedať, že v prípade, ak svieti semafor (na fotke vľavo), vodič je povinný riadiť sa ním. Tento signál je totiž podľa dopravných pravidiel nadradený dopravnej značke Daj prednosť v jazde. Blikajúca žltá z hľadiska predností nijak situáciu neovplyvňuje. Funguje ako "upozorňovač" na dopravnú značku a na nevyhnutnosť dbať na zvýšenú opatrnosť.

02.jpgTrojfarebný semafor, o ktorom napísal Ondrej, je zložený zo signálov so šípkami. Pre vodičov to znamená, že ak im zasvieti zelená, majú cestu voľnú.

V takejto situácii je zvyčajne pri priechode pre chodcov semafor, ktorý zabraňuje chodcom vstúpiť na vozovku v čase, keď majú autá zelenú na základe zelenej šípky v trojfarebnom semafore. Na križovatke v Nitre, ktorú Ondrej odfotil, však semafor pre chodcov chýba. Alebo by semafor pre autá mal obsahovať plné svetlá a nie šípky.

Na jednom mieste tak majú prednosť aj chodci aj vozidlá, ktoré majú zelenú. Chodci z dôvodu priechodu pre chodcov, vozidlá pre zelenú na semafore. Ak by sa tam stala dopravná nehoda, určiť vinníka by mohol byť veľký problém.

Semafory pre autá nie sú určené pre chodcov. Preto im priechod dáva právo prednosti pred vozidlami. Lenže zelená šípka na semafore dáva vozidlám absolútnu prednosť pred ostatnými účastníkmi cestnej premávky. Obe tieto pravidlá naraz na jednom mieste tvoria rozpor, ktorý predpisy nijako neriešia.

Na danom mieste preto vodičom odbočujúcim vľavo odporúčame byť mimoriadne opatrní aj napriek zelenej šípke na semafore. Chodci by si tam takisto mali dávať veľký pozor. Najmä v situácii, keď chodec ide z pohľadu fotografa zľava doprava a nevidí, aké svetlo svieti na semafore odbočujúcim autám.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 317
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 943
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 179
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 321
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 925
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 892
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 742
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 574
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 521
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 493

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Zapíše sa Sagan do dejín? Rozhodnúť môže jedna vec

Vlani nebol najväčším favoritom, ale aj tak vyhral.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.