Stačí, aby chodcom nedali semafor a nie je jasné, kto má prednosť

Ako jazdiť na blikajúcu zelenú na semaforoch? A kto má prednosť? Vodič odbočujúci na zelenú šípku na semafore alebo chodec, ktorého neriadi semafor?

Ako jazdiť na blikajúcu zelenú na semaforoch a prečo vtedy žltá svieti rovnako dlho, ako blikanie zelenej? A kto má prednosť? Vodič odbočujúci na zelenú šípku na semafore alebo chodec, ktorého neriadi semafor?

Blikajúca zelená nie je to isté ako žltá

Peter: "Ako sa má "správne" jazdiť v Bratislave na semaforoch, na ktorých "bliká" zelená? Problém, ktorý mám, je ten, že vo Viedni sú semafory nastavené inak (podľa mňa logicky). Rozdiel spočíva v tom, čo sa deje, keď zelená dobliká. Vo Viedni defakto nesvieti oranžová a hneď sa prepína na červenú, pričom v Bratislave ostal interval zobrazenia oranžovej nezmenený."

Podľa dopravných predpisov sa na riadenie dopravy v križovatkách používajú zvyčajne semafory s tromi farbami: červená, žltá a zelená. Zjednodušene platí, že na červenú sa stojí, na zelenú ide a na žltú sa smie ísť, iba ak vozidlo nie je možné bezpečne zastaviť pred semaforom.

Blikajúca zelená je signálom pre vodiča, že zelená prestane svietiť. Tento signál nijako nenahrádza žlté svetlo na semafore.

Vodič by mal už na blikajúcu zelenú spomaľovať tak, aby mohol na žltú zastať pred križovatkou. Môže sa ale stať, že nebude môcť bezpečne zastaviť ani na blikajúcu zelenú, ani na žltú (záleží od toho, ako trvá signál) a bude musieť vojsť do križovatky. Potom to nebude priestupok, ak nepôjde na červenú. Pri blikajúcej zelenej je sa však pravdepodobnosť vjazdu do križovatky na červenú prudko znižuje.

Z toho, čo napísal Peter, to vyzerá tak, že žltá svieti vo Viedni na semaforoch s blikajúcou zelenou veľmi krátko. Ak by tam nesvietila vôbec, hneď po blikaní by bolo potrebné zastaviť za každú cenu.

Systém s dostatočne dlho svietiacim žltým svetlom na semafore a s blikajúcou zelenou tak, ako sa používa na Slovensku, umožňuje nielen dopredu upozorniť vodiča na blížiaci sa koniec zelenej, ale dať mu aj príležitosť pokojne zastaviť pred semaforom.

Keď začne blikať zelená, viete už z diaľky, že sa chystá žltá a červená. Vodič tak má výrazne viac času na posúdenie situácie bez toho, aby riskoval vojdenie do križovatky na červenú.

Chýbajúci semafor pre chodcov alebo nevhodný pre autá

Ondrej: "V Nitre, pri obchodnom centre Mlyny, je nejednoznačná križovatka. Keď sa zo Štúrovej ulice odbočuje na Ulicu Česko-slovenskej armády, je k dispozícii pruh, v ktorom je možné odbočiť alebo pokračovať ďalej na most. Na ostrovčeku medzi možnými cestami je semafor, na ktorom pre daný pruh svieti jedno spoločné svetlo pre oba smery (nie plné svetlo). Čiže, ak odbočujem doprava, semafor sa nachádza vľavo (čo je v poriadku) a napravo sa nachádza blikajúce oranžové svetlo, s tabuľou upozorňujúcou na priechod pre chodcov (ktorý nemá semafor) a tabuľou daj prednosť. Môžem odbočiť doprava kedykoľvek, ak pustím chodcov, alebo nie?"

01.jpg

Na základe fotky sa dá jednoznačne povedať, že v prípade, ak svieti semafor (na fotke vľavo), vodič je povinný riadiť sa ním. Tento signál je totiž podľa dopravných pravidiel nadradený dopravnej značke Daj prednosť v jazde. Blikajúca žltá z hľadiska predností nijak situáciu neovplyvňuje. Funguje ako "upozorňovač" na dopravnú značku a na nevyhnutnosť dbať na zvýšenú opatrnosť.

02.jpgTrojfarebný semafor, o ktorom napísal Ondrej, je zložený zo signálov so šípkami. Pre vodičov to znamená, že ak im zasvieti zelená, majú cestu voľnú.

V takejto situácii je zvyčajne pri priechode pre chodcov semafor, ktorý zabraňuje chodcom vstúpiť na vozovku v čase, keď majú autá zelenú na základe zelenej šípky v trojfarebnom semafore. Na križovatke v Nitre, ktorú Ondrej odfotil, však semafor pre chodcov chýba. Alebo by semafor pre autá mal obsahovať plné svetlá a nie šípky.

Na jednom mieste tak majú prednosť aj chodci aj vozidlá, ktoré majú zelenú. Chodci z dôvodu priechodu pre chodcov, vozidlá pre zelenú na semafore. Ak by sa tam stala dopravná nehoda, určiť vinníka by mohol byť veľký problém.

Semafory pre autá nie sú určené pre chodcov. Preto im priechod dáva právo prednosti pred vozidlami. Lenže zelená šípka na semafore dáva vozidlám absolútnu prednosť pred ostatnými účastníkmi cestnej premávky. Obe tieto pravidlá naraz na jednom mieste tvoria rozpor, ktorý predpisy nijako neriešia.

Na danom mieste preto vodičom odbočujúcim vľavo odporúčame byť mimoriadne opatrní aj napriek zelenej šípke na semafore. Chodci by si tam takisto mali dávať veľký pozor. Najmä v situácii, keď chodec ide z pohľadu fotografa zľava doprava a nevidí, aké svetlo svieti na semafore odbočujúcim autám.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 749
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 190
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 351
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 164
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 576
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 489
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 808
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 753
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 887
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 015

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop