SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Stačí, aby chodcom nedali semafor a nie je jasné, kto má prednosť

Ako jazdiť na blikajúcu zelenú na semaforoch? A kto má prednosť? Vodič odbočujúci na zelenú šípku na semafore alebo chodec, ktorého neriadi semafor?

Ako jazdiť na blikajúcu zelenú na semaforoch a prečo vtedy žltá svieti rovnako dlho, ako blikanie zelenej? A kto má prednosť? Vodič odbočujúci na zelenú šípku na semafore alebo chodec, ktorého neriadi semafor?

Blikajúca zelená nie je to isté ako žltá

Peter: "Ako sa má "správne" jazdiť v Bratislave na semaforoch, na ktorých "bliká" zelená? Problém, ktorý mám, je ten, že vo Viedni sú semafory nastavené inak (podľa mňa logicky). Rozdiel spočíva v tom, čo sa deje, keď zelená dobliká. Vo Viedni defakto nesvieti oranžová a hneď sa prepína na červenú, pričom v Bratislave ostal interval zobrazenia oranžovej nezmenený."

Podľa dopravných predpisov sa na riadenie dopravy v križovatkách používajú zvyčajne semafory s tromi farbami: červená, žltá a zelená. Zjednodušene platí, že na červenú sa stojí, na zelenú ide a na žltú sa smie ísť, iba ak vozidlo nie je možné bezpečne zastaviť pred semaforom.

Blikajúca zelená je signálom pre vodiča, že zelená prestane svietiť. Tento signál nijako nenahrádza žlté svetlo na semafore.

Vodič by mal už na blikajúcu zelenú spomaľovať tak, aby mohol na žltú zastať pred križovatkou. Môže sa ale stať, že nebude môcť bezpečne zastaviť ani na blikajúcu zelenú, ani na žltú (záleží od toho, ako trvá signál) a bude musieť vojsť do križovatky. Potom to nebude priestupok, ak nepôjde na červenú. Pri blikajúcej zelenej je sa však pravdepodobnosť vjazdu do križovatky na červenú prudko znižuje.

Z toho, čo napísal Peter, to vyzerá tak, že žltá svieti vo Viedni na semaforoch s blikajúcou zelenou veľmi krátko. Ak by tam nesvietila vôbec, hneď po blikaní by bolo potrebné zastaviť za každú cenu.

Systém s dostatočne dlho svietiacim žltým svetlom na semafore a s blikajúcou zelenou tak, ako sa používa na Slovensku, umožňuje nielen dopredu upozorniť vodiča na blížiaci sa koniec zelenej, ale dať mu aj príležitosť pokojne zastaviť pred semaforom.

Keď začne blikať zelená, viete už z diaľky, že sa chystá žltá a červená. Vodič tak má výrazne viac času na posúdenie situácie bez toho, aby riskoval vojdenie do križovatky na červenú.

Chýbajúci semafor pre chodcov alebo nevhodný pre autá

Ondrej: "V Nitre, pri obchodnom centre Mlyny, je nejednoznačná križovatka. Keď sa zo Štúrovej ulice odbočuje na Ulicu Česko-slovenskej armády, je k dispozícii pruh, v ktorom je možné odbočiť alebo pokračovať ďalej na most. Na ostrovčeku medzi možnými cestami je semafor, na ktorom pre daný pruh svieti jedno spoločné svetlo pre oba smery (nie plné svetlo). Čiže, ak odbočujem doprava, semafor sa nachádza vľavo (čo je v poriadku) a napravo sa nachádza blikajúce oranžové svetlo, s tabuľou upozorňujúcou na priechod pre chodcov (ktorý nemá semafor) a tabuľou daj prednosť. Môžem odbočiť doprava kedykoľvek, ak pustím chodcov, alebo nie?"

01.jpg

Na základe fotky sa dá jednoznačne povedať, že v prípade, ak svieti semafor (na fotke vľavo), vodič je povinný riadiť sa ním. Tento signál je totiž podľa dopravných pravidiel nadradený dopravnej značke Daj prednosť v jazde. Blikajúca žltá z hľadiska predností nijak situáciu neovplyvňuje. Funguje ako "upozorňovač" na dopravnú značku a na nevyhnutnosť dbať na zvýšenú opatrnosť.

02.jpgTrojfarebný semafor, o ktorom napísal Ondrej, je zložený zo signálov so šípkami. Pre vodičov to znamená, že ak im zasvieti zelená, majú cestu voľnú.

V takejto situácii je zvyčajne pri priechode pre chodcov semafor, ktorý zabraňuje chodcom vstúpiť na vozovku v čase, keď majú autá zelenú na základe zelenej šípky v trojfarebnom semafore. Na križovatke v Nitre, ktorú Ondrej odfotil, však semafor pre chodcov chýba. Alebo by semafor pre autá mal obsahovať plné svetlá a nie šípky.

Na jednom mieste tak majú prednosť aj chodci aj vozidlá, ktoré majú zelenú. Chodci z dôvodu priechodu pre chodcov, vozidlá pre zelenú na semafore. Ak by sa tam stala dopravná nehoda, určiť vinníka by mohol byť veľký problém.

Semafory pre autá nie sú určené pre chodcov. Preto im priechod dáva právo prednosti pred vozidlami. Lenže zelená šípka na semafore dáva vozidlám absolútnu prednosť pred ostatnými účastníkmi cestnej premávky. Obe tieto pravidlá naraz na jednom mieste tvoria rozpor, ktorý predpisy nijako neriešia.

Na danom mieste preto vodičom odbočujúcim vľavo odporúčame byť mimoriadne opatrní aj napriek zelenej šípke na semafore. Chodci by si tam takisto mali dávať veľký pozor. Najmä v situácii, keď chodec ide z pohľadu fotografa zľava doprava a nevidí, aké svetlo svieti na semafore odbočujúcim autám.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  2. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  3. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  6. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  7. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  4. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  8. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Recruitment allowance as an employment recruitment instrument
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 450
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 14 976
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 753
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 129
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 884
  6. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 189
  7. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 063
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 029
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 817
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


9 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Búranie Istropolisu na pokračovanie...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí...
  2. Marcel Horacek: Živoj je fajn - časť druhá
  3. Barbora Kujundžić: Na aké veci si treba dávať pri malých deťoch pozor
  4. Juraj Švarc: Vyhlásil som lockdown…ale mediálny!
  5. Matej Vagač: Stromy na Dunajskom nábreží sú nateraz zachránené
  6. Ondrej Škvarenina: Ako manipulovať štatistiky o Covid-19
  7. Marek Mačuha: Roznášajú covid deti ?
  8. INESS: Cena zamestnanca
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 680
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 416
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 726
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 245
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 919
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 743
  7. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 447
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 167
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu