SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Škodovka predviedla pohon všetkých kolies

Česká automobilka využila Barcelonu na prezentáciu systému Haldex vo svojich modeloch. Hoci by sa na prvý pohľad zdalo, že v prímorskej oblasti je to nemožné, pripravené skúšky nás presvedčili o opaku.

(Zdroj: Škoda)

BARCELONA. Pri myšlienke na Barcelonu asi väčšine ľudí prebehne hlavou spojitosť s celosvetovo uznávaným futbalovým klubom alebo veľmi špecifická architektúra pána Gaudího. Niekedy však môže toto mesto na pár dní asociovať aj úplne iné, nečakané oblasti.

Škoda zorganizovala pre novinárov medzinárodnú prezentáciu práve v Barcelone. Nebolo by to nič neobvyklé, keby nešlo o akciu venovanú pohonom 4x4, konkrétne systému Haldex štvrtej generácie.

Väčšina z nás by asi očakávala prezentáciu takéhoto systému niekde v horách, na snehu. O to príjemnejším prekvapením bolo, že pre automobily s pohonom 4x4 boli pripravené viaceré disciplíny na veľkom polygóne a na suchu.

Na začiatok okreska

Cestou z letiska sme vystriedali dieslový Yeti a najsilnejší benzínový Superb s automatickou prevodovkou. Jazda po serpentínach pomedzi skalnaté vrchy do kopca a potom zase dolu, bola skôr zážitková, než dynamická.

Asfalt bol klzký a serpentíny nahusto a keďže sme prileteli spolu s poľskými kolegami v horských zákrutách sme išli za sebou, takže aj temperament jazdy sme museli prispôsobiť „kolónovému“ štýlu.

Príjazdom na cvičisko sa všetko zrýchlilo. Hostesky čakali s rozpismi rôznych disciplín, na ktoré sme sa mali prihlasovať a postupne ich absolvovať. Ako som už spomínala, škodovka nenechala nič na náhodu a všetkých päť modelov, do ktorých sa montuje Haldex bolo pripravených predviesť svoje schopnosti.

Na okruhu s Octaviou

Na pripravenom veľkom okruhu sme si vyskúšali, ako jazdiť správnu stopu. Najprv sme išli v závese za inštruktorom, ktorý nám do vysielačky, ako to už na okruhoch býva, popisoval správnu stopu a my sme ju za ním kopírovali. Každým kolom sme zvyšovali rýchlosť a dostávali simultánne spätnú väzbu na náš štýl jazdy.

Cieľom disciplíny bolo ukázať, ako funguje Haldex pri zmenách povrchu od drsného cez klzký asfalt, prudkej zmene rýchlosti a najmä prácu diferenciálu pri vykrajovaní zákrut.

Cez jamy s Yetim

Hneď po absolvovaní tejto skúšky čakala na nás ďalšia a to malý okruh na Škoda Yeti na off-roadovej trati. Túto sme prechádzali opäť sami, inštruktor nás pozoroval zvonku a pokyny dával cez vysielačku. Cieľ bol jasný, podrobiť testu vozidlo, ktoré je z modelovej palety najviac nasmerované na nespevnené povrchy.

S Yetim sme na tomto mieste skúšali bočné náklony, kríženie náprav a nebyť inštruktora, myslím, že niektoré pasáže by som sa neodvážila sama vyhodnotiť. Ako skúsenosť to bolo dobré, ale myslím si, že v skutočnosti na také povrchy sa nikto nikdy s Yetim hrabať nebude.
Konečný verdikt, Yeti zvládne oveľa extrémnejšie prekážky, ako by sa na prvý pohľad zdalo.

Správne a rýchlo na Superbe

Ďalšou testovacou jazdou bol malý okruh na veľmi klzkom asfalte, kde sme presadli za volant Škoda Superb. Inštruktor nám dal najskôr školenie o tom, čo nás čaká, neskôr sme sa mohli presunúť na miesto diania.

Organizačný tím si tu pre nás pripravil bonbónik. Inštruktor mal v systéme na analyzovanie jázd nahratú demo verziu svojej jazdy na okruhu. Záznam obsahoval on-board zábery na cestu z vozidla a tiež na šoféra, nákres stopy, ktorú išiel po okruhu, aktuálnu rýchlosť, čas okruhu a merač preťaženia G počas jazdy.

Našou úlohou bolo prejsť okruh čo najrýchlejšie a v čo najlepšej stope. Každý pred jazdou odovzdal svoj USB kľúč inštruktorovi, ktorý ho napojil do zariadenia a tak sme získali každý nielen on-boar záber z našej jazdy, ale aj vyhodnotenie stopy oproti demo na grafe.

Nakoniec prašné a strmé kopce

Po okruhu sme sa vybrali na opačnú stranu areálu. Opäť nás čakali Škody Yeti. Táto časť bola prašná, plná strmých stúpaní a rovnako strmých klesaní, rôznych náklonov a samozrejme, nespevnená. Pýchou tohto malého „terénneho“ vozidla je asistent na rozjazd v kopci, čo nie je nič výnimočné, ale ako prvý model českej automobilky má aj asistenta na jazdu dole kopcom.

Stačí zapnúť ovládač „off road“, mať zaradený stupeň od 1 do 3, spiatočku alebo neutrál a môžete sa pohodlne venovať točeniu volantom. Všetko ostatné za vás zvládne elektronika.
Ja som to skúšala na neutrále a systém fungoval naozaj dobre.

Systém sa využíva pri približne 10 stupňovom náklone, prechodne akceptuje aj 8 stupňov, pokiaľ je ale dlhodobo terén rovnejší, asistent sa vypne. Rovnako má obmedzenia aj na rýchlosť. Môžeme ho využívať len do rýchlosti 30 km/h.

Miestami, kde som mala pocit, že už takmer stojíme, pridala som plyn a po spustení pedála systém ďalej pokračoval vo svojej práci, ale už pri rýchlosti, akú som mu stlačením akcelerátora zadefinovala. Pre bezchybnú prácu asistenta je dôležité nestláčať žiadne pedále, mať nohy na zemi a len točiť volantom. Pri pribrzďovaní je aktívny ABS systém, takže pokiaľ všetko funguje dobre, nemôže dôjsť k zablokovaniu kolies.

Škodovka pripravila zaujímavú prezentáciu z hľadiska všetkých modelov, do ktorých sa systém Haldex montuje, aj v pestrosti disciplín. Je možné, že mnohí majitelia pohonu 4x4 sa do podobných terénov nikdy nedostanú. Napriek tomu je dobré si vyskúšať, čo reálne zvládne. A podobný tréning šoférskej zručnosti prospeje každému.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 388
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 292
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 105
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 431
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 027
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 166
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 692
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 381
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 301
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 4 439
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poukazovanie na akúsi „kritickú infraštruktúru“ je kastovou verziou rakúsko-uhorského dedičstva.

20. jan
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

12 h
Petra Vlhová.

V zjazde obhájila svoj najlepší výsledok.

2 h