SME
reklama

Škodovka predviedla pohon všetkých kolies

Česká automobilka využila Barcelonu na prezentáciu systému Haldex vo svojich modeloch. Hoci by sa na prvý pohľad zdalo, že v prímorskej oblasti je to nemožné, pripravené skúšky nás presvedčili o opaku.

(Zdroj: Škoda)

BARCELONA. Pri myšlienke na Barcelonu asi väčšine ľudí prebehne hlavou spojitosť s celosvetovo uznávaným futbalovým klubom alebo veľmi špecifická architektúra pána Gaudího. Niekedy však môže toto mesto na pár dní asociovať aj úplne iné, nečakané oblasti.

Škoda zorganizovala pre novinárov medzinárodnú prezentáciu práve v Barcelone. Nebolo by to nič neobvyklé, keby nešlo o akciu venovanú pohonom 4x4, konkrétne systému Haldex štvrtej generácie.

Väčšina z nás by asi očakávala prezentáciu takéhoto systému niekde v horách, na snehu. O to príjemnejším prekvapením bolo, že pre automobily s pohonom 4x4 boli pripravené viaceré disciplíny na veľkom polygóne a na suchu.

Na začiatok okreska

Cestou z letiska sme vystriedali dieslový Yeti a najsilnejší benzínový Superb s automatickou prevodovkou. Jazda po serpentínach pomedzi skalnaté vrchy do kopca a potom zase dolu, bola skôr zážitková, než dynamická.

Asfalt bol klzký a serpentíny nahusto a keďže sme prileteli spolu s poľskými kolegami v horských zákrutách sme išli za sebou, takže aj temperament jazdy sme museli prispôsobiť „kolónovému“ štýlu.

Príjazdom na cvičisko sa všetko zrýchlilo. Hostesky čakali s rozpismi rôznych disciplín, na ktoré sme sa mali prihlasovať a postupne ich absolvovať. Ako som už spomínala, škodovka nenechala nič na náhodu a všetkých päť modelov, do ktorých sa montuje Haldex bolo pripravených predviesť svoje schopnosti.

Na okruhu s Octaviou

Na pripravenom veľkom okruhu sme si vyskúšali, ako jazdiť správnu stopu. Najprv sme išli v závese za inštruktorom, ktorý nám do vysielačky, ako to už na okruhoch býva, popisoval správnu stopu a my sme ju za ním kopírovali. Každým kolom sme zvyšovali rýchlosť a dostávali simultánne spätnú väzbu na náš štýl jazdy.

Cieľom disciplíny bolo ukázať, ako funguje Haldex pri zmenách povrchu od drsného cez klzký asfalt, prudkej zmene rýchlosti a najmä prácu diferenciálu pri vykrajovaní zákrut.

Cez jamy s Yetim

Hneď po absolvovaní tejto skúšky čakala na nás ďalšia a to malý okruh na Škoda Yeti na off-roadovej trati. Túto sme prechádzali opäť sami, inštruktor nás pozoroval zvonku a pokyny dával cez vysielačku. Cieľ bol jasný, podrobiť testu vozidlo, ktoré je z modelovej palety najviac nasmerované na nespevnené povrchy.

S Yetim sme na tomto mieste skúšali bočné náklony, kríženie náprav a nebyť inštruktora, myslím, že niektoré pasáže by som sa neodvážila sama vyhodnotiť. Ako skúsenosť to bolo dobré, ale myslím si, že v skutočnosti na také povrchy sa nikto nikdy s Yetim hrabať nebude.
Konečný verdikt, Yeti zvládne oveľa extrémnejšie prekážky, ako by sa na prvý pohľad zdalo.

Správne a rýchlo na Superbe

Ďalšou testovacou jazdou bol malý okruh na veľmi klzkom asfalte, kde sme presadli za volant Škoda Superb. Inštruktor nám dal najskôr školenie o tom, čo nás čaká, neskôr sme sa mohli presunúť na miesto diania.

Organizačný tím si tu pre nás pripravil bonbónik. Inštruktor mal v systéme na analyzovanie jázd nahratú demo verziu svojej jazdy na okruhu. Záznam obsahoval on-board zábery na cestu z vozidla a tiež na šoféra, nákres stopy, ktorú išiel po okruhu, aktuálnu rýchlosť, čas okruhu a merač preťaženia G počas jazdy.

Našou úlohou bolo prejsť okruh čo najrýchlejšie a v čo najlepšej stope. Každý pred jazdou odovzdal svoj USB kľúč inštruktorovi, ktorý ho napojil do zariadenia a tak sme získali každý nielen on-boar záber z našej jazdy, ale aj vyhodnotenie stopy oproti demo na grafe.

Nakoniec prašné a strmé kopce

Po okruhu sme sa vybrali na opačnú stranu areálu. Opäť nás čakali Škody Yeti. Táto časť bola prašná, plná strmých stúpaní a rovnako strmých klesaní, rôznych náklonov a samozrejme, nespevnená. Pýchou tohto malého „terénneho“ vozidla je asistent na rozjazd v kopci, čo nie je nič výnimočné, ale ako prvý model českej automobilky má aj asistenta na jazdu dole kopcom.

Stačí zapnúť ovládač „off road“, mať zaradený stupeň od 1 do 3, spiatočku alebo neutrál a môžete sa pohodlne venovať točeniu volantom. Všetko ostatné za vás zvládne elektronika.
Ja som to skúšala na neutrále a systém fungoval naozaj dobre.

Systém sa využíva pri približne 10 stupňovom náklone, prechodne akceptuje aj 8 stupňov, pokiaľ je ale dlhodobo terén rovnejší, asistent sa vypne. Rovnako má obmedzenia aj na rýchlosť. Môžeme ho využívať len do rýchlosti 30 km/h.

Miestami, kde som mala pocit, že už takmer stojíme, pridala som plyn a po spustení pedála systém ďalej pokračoval vo svojej práci, ale už pri rýchlosti, akú som mu stlačením akcelerátora zadefinovala. Pre bezchybnú prácu asistenta je dôležité nestláčať žiadne pedále, mať nohy na zemi a len točiť volantom. Pri pribrzďovaní je aktívny ABS systém, takže pokiaľ všetko funguje dobre, nemôže dôjsť k zablokovaniu kolies.

Škodovka pripravila zaujímavú prezentáciu z hľadiska všetkých modelov, do ktorých sa systém Haldex montuje, aj v pestrosti disciplín. Je možné, že mnohí majitelia pohonu 4x4 sa do podobných terénov nikdy nedostanú. Napriek tomu je dobré si vyskúšať, čo reálne zvládne. A podobný tréning šoférskej zručnosti prospeje každému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 740
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 069
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 902
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 617
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 675
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 104
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 099
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  2. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  3. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  4. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  5. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  6. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  7. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu