Škodovka predviedla pohon všetkých kolies

Česká automobilka využila Barcelonu na prezentáciu systému Haldex vo svojich modeloch. Hoci by sa na prvý pohľad zdalo, že v prímorskej oblasti je to nemožné, pripravené skúšky nás presvedčili o opaku.

(Zdroj: Škoda)

BARCELONA. Pri myšlienke na Barcelonu asi väčšine ľudí prebehne hlavou spojitosť s celosvetovo uznávaným futbalovým klubom alebo veľmi špecifická architektúra pána Gaudího. Niekedy však môže toto mesto na pár dní asociovať aj úplne iné, nečakané oblasti.

Škoda zorganizovala pre novinárov medzinárodnú prezentáciu práve v Barcelone. Nebolo by to nič neobvyklé, keby nešlo o akciu venovanú pohonom 4x4, konkrétne systému Haldex štvrtej generácie.

Väčšina z nás by asi očakávala prezentáciu takéhoto systému niekde v horách, na snehu. O to príjemnejším prekvapením bolo, že pre automobily s pohonom 4x4 boli pripravené viaceré disciplíny na veľkom polygóne a na suchu.

Na začiatok okreska

Cestou z letiska sme vystriedali dieslový Yeti a najsilnejší benzínový Superb s automatickou prevodovkou. Jazda po serpentínach pomedzi skalnaté vrchy do kopca a potom zase dolu, bola skôr zážitková, než dynamická.

Asfalt bol klzký a serpentíny nahusto a keďže sme prileteli spolu s poľskými kolegami v horských zákrutách sme išli za sebou, takže aj temperament jazdy sme museli prispôsobiť „kolónovému“ štýlu.

Príjazdom na cvičisko sa všetko zrýchlilo. Hostesky čakali s rozpismi rôznych disciplín, na ktoré sme sa mali prihlasovať a postupne ich absolvovať. Ako som už spomínala, škodovka nenechala nič na náhodu a všetkých päť modelov, do ktorých sa montuje Haldex bolo pripravených predviesť svoje schopnosti.

Na okruhu s Octaviou

Na pripravenom veľkom okruhu sme si vyskúšali, ako jazdiť správnu stopu. Najprv sme išli v závese za inštruktorom, ktorý nám do vysielačky, ako to už na okruhoch býva, popisoval správnu stopu a my sme ju za ním kopírovali. Každým kolom sme zvyšovali rýchlosť a dostávali simultánne spätnú väzbu na náš štýl jazdy.

Cieľom disciplíny bolo ukázať, ako funguje Haldex pri zmenách povrchu od drsného cez klzký asfalt, prudkej zmene rýchlosti a najmä prácu diferenciálu pri vykrajovaní zákrut.

Cez jamy s Yetim

Hneď po absolvovaní tejto skúšky čakala na nás ďalšia a to malý okruh na Škoda Yeti na off-roadovej trati. Túto sme prechádzali opäť sami, inštruktor nás pozoroval zvonku a pokyny dával cez vysielačku. Cieľ bol jasný, podrobiť testu vozidlo, ktoré je z modelovej palety najviac nasmerované na nespevnené povrchy.

S Yetim sme na tomto mieste skúšali bočné náklony, kríženie náprav a nebyť inštruktora, myslím, že niektoré pasáže by som sa neodvážila sama vyhodnotiť. Ako skúsenosť to bolo dobré, ale myslím si, že v skutočnosti na také povrchy sa nikto nikdy s Yetim hrabať nebude.
Konečný verdikt, Yeti zvládne oveľa extrémnejšie prekážky, ako by sa na prvý pohľad zdalo.

Správne a rýchlo na Superbe

Ďalšou testovacou jazdou bol malý okruh na veľmi klzkom asfalte, kde sme presadli za volant Škoda Superb. Inštruktor nám dal najskôr školenie o tom, čo nás čaká, neskôr sme sa mohli presunúť na miesto diania.

Organizačný tím si tu pre nás pripravil bonbónik. Inštruktor mal v systéme na analyzovanie jázd nahratú demo verziu svojej jazdy na okruhu. Záznam obsahoval on-board zábery na cestu z vozidla a tiež na šoféra, nákres stopy, ktorú išiel po okruhu, aktuálnu rýchlosť, čas okruhu a merač preťaženia G počas jazdy.

Našou úlohou bolo prejsť okruh čo najrýchlejšie a v čo najlepšej stope. Každý pred jazdou odovzdal svoj USB kľúč inštruktorovi, ktorý ho napojil do zariadenia a tak sme získali každý nielen on-boar záber z našej jazdy, ale aj vyhodnotenie stopy oproti demo na grafe.

Nakoniec prašné a strmé kopce

Po okruhu sme sa vybrali na opačnú stranu areálu. Opäť nás čakali Škody Yeti. Táto časť bola prašná, plná strmých stúpaní a rovnako strmých klesaní, rôznych náklonov a samozrejme, nespevnená. Pýchou tohto malého „terénneho“ vozidla je asistent na rozjazd v kopci, čo nie je nič výnimočné, ale ako prvý model českej automobilky má aj asistenta na jazdu dole kopcom.

Stačí zapnúť ovládač „off road“, mať zaradený stupeň od 1 do 3, spiatočku alebo neutrál a môžete sa pohodlne venovať točeniu volantom. Všetko ostatné za vás zvládne elektronika.
Ja som to skúšala na neutrále a systém fungoval naozaj dobre.

Systém sa využíva pri približne 10 stupňovom náklone, prechodne akceptuje aj 8 stupňov, pokiaľ je ale dlhodobo terén rovnejší, asistent sa vypne. Rovnako má obmedzenia aj na rýchlosť. Môžeme ho využívať len do rýchlosti 30 km/h.

Miestami, kde som mala pocit, že už takmer stojíme, pridala som plyn a po spustení pedála systém ďalej pokračoval vo svojej práci, ale už pri rýchlosti, akú som mu stlačením akcelerátora zadefinovala. Pre bezchybnú prácu asistenta je dôležité nestláčať žiadne pedále, mať nohy na zemi a len točiť volantom. Pri pribrzďovaní je aktívny ABS systém, takže pokiaľ všetko funguje dobre, nemôže dôjsť k zablokovaniu kolies.

Škodovka pripravila zaujímavú prezentáciu z hľadiska všetkých modelov, do ktorých sa systém Haldex montuje, aj v pestrosti disciplín. Je možné, že mnohí majitelia pohonu 4x4 sa do podobných terénov nikdy nedostanú. Napriek tomu je dobré si vyskúšať, čo reálne zvládne. A podobný tréning šoférskej zručnosti prospeje každému.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 25 937
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 6 125
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 4 744
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 166
  5. Zábavný aj sebavedomý 3 802
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 418
  7. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 354
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 166
  9. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 3 026
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 368

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Golfista, ktorý sa vzoprel Mečiarovi (profil Františka Gauliedera)

Minulý rok uplynulo 20 rokov odvtedy, ako parlament protiprávne zbavil Františka Gauliedera mandátu. Exposlanec v sobotu nadránom zomrel.

PLUS

Bezdomovec, ktorý pil drahé víno a 42-krát daroval krv

Štefan Karner žil osem rokov na ulici. Netradične.

NITRA

Bývalého poslanca parlamentu Gauliedera našli mŕtveho

Príčiny smrti vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Classic Show Brno 2017 je komorný veľtrh, plný hviezd

Classic Show nebýva veľká výstava, no organizátorom sa tam zvyčajne podarí pritiahnuť zaujímavé exponáty.

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop