SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Škodovka predviedla pohon všetkých kolies

Česká automobilka využila Barcelonu na prezentáciu systému Haldex vo svojich modeloch. Hoci by sa na prvý pohľad zdalo, že v prímorskej oblasti je to nemožné, pripravené skúšky nás presvedčili o opaku.

(Zdroj: Škoda)

BARCELONA. Pri myšlienke na Barcelonu asi väčšine ľudí prebehne hlavou spojitosť s celosvetovo uznávaným futbalovým klubom alebo veľmi špecifická architektúra pána Gaudího. Niekedy však môže toto mesto na pár dní asociovať aj úplne iné, nečakané oblasti.

Škoda zorganizovala pre novinárov medzinárodnú prezentáciu práve v Barcelone. Nebolo by to nič neobvyklé, keby nešlo o akciu venovanú pohonom 4x4, konkrétne systému Haldex štvrtej generácie.

Väčšina z nás by asi očakávala prezentáciu takéhoto systému niekde v horách, na snehu. O to príjemnejším prekvapením bolo, že pre automobily s pohonom 4x4 boli pripravené viaceré disciplíny na veľkom polygóne a na suchu.

Na začiatok okreska

Cestou z letiska sme vystriedali dieslový Yeti a najsilnejší benzínový Superb s automatickou prevodovkou. Jazda po serpentínach pomedzi skalnaté vrchy do kopca a potom zase dolu, bola skôr zážitková, než dynamická.

Asfalt bol klzký a serpentíny nahusto a keďže sme prileteli spolu s poľskými kolegami v horských zákrutách sme išli za sebou, takže aj temperament jazdy sme museli prispôsobiť „kolónovému“ štýlu.

Príjazdom na cvičisko sa všetko zrýchlilo. Hostesky čakali s rozpismi rôznych disciplín, na ktoré sme sa mali prihlasovať a postupne ich absolvovať. Ako som už spomínala, škodovka nenechala nič na náhodu a všetkých päť modelov, do ktorých sa montuje Haldex bolo pripravených predviesť svoje schopnosti.

Na okruhu s Octaviou

Na pripravenom veľkom okruhu sme si vyskúšali, ako jazdiť správnu stopu. Najprv sme išli v závese za inštruktorom, ktorý nám do vysielačky, ako to už na okruhoch býva, popisoval správnu stopu a my sme ju za ním kopírovali. Každým kolom sme zvyšovali rýchlosť a dostávali simultánne spätnú väzbu na náš štýl jazdy.

Cieľom disciplíny bolo ukázať, ako funguje Haldex pri zmenách povrchu od drsného cez klzký asfalt, prudkej zmene rýchlosti a najmä prácu diferenciálu pri vykrajovaní zákrut.

Cez jamy s Yetim

Hneď po absolvovaní tejto skúšky čakala na nás ďalšia a to malý okruh na Škoda Yeti na off-roadovej trati. Túto sme prechádzali opäť sami, inštruktor nás pozoroval zvonku a pokyny dával cez vysielačku. Cieľ bol jasný, podrobiť testu vozidlo, ktoré je z modelovej palety najviac nasmerované na nespevnené povrchy.

S Yetim sme na tomto mieste skúšali bočné náklony, kríženie náprav a nebyť inštruktora, myslím, že niektoré pasáže by som sa neodvážila sama vyhodnotiť. Ako skúsenosť to bolo dobré, ale myslím si, že v skutočnosti na také povrchy sa nikto nikdy s Yetim hrabať nebude.
Konečný verdikt, Yeti zvládne oveľa extrémnejšie prekážky, ako by sa na prvý pohľad zdalo.

Správne a rýchlo na Superbe

Ďalšou testovacou jazdou bol malý okruh na veľmi klzkom asfalte, kde sme presadli za volant Škoda Superb. Inštruktor nám dal najskôr školenie o tom, čo nás čaká, neskôr sme sa mohli presunúť na miesto diania.

Organizačný tím si tu pre nás pripravil bonbónik. Inštruktor mal v systéme na analyzovanie jázd nahratú demo verziu svojej jazdy na okruhu. Záznam obsahoval on-board zábery na cestu z vozidla a tiež na šoféra, nákres stopy, ktorú išiel po okruhu, aktuálnu rýchlosť, čas okruhu a merač preťaženia G počas jazdy.

Našou úlohou bolo prejsť okruh čo najrýchlejšie a v čo najlepšej stope. Každý pred jazdou odovzdal svoj USB kľúč inštruktorovi, ktorý ho napojil do zariadenia a tak sme získali každý nielen on-boar záber z našej jazdy, ale aj vyhodnotenie stopy oproti demo na grafe.

Nakoniec prašné a strmé kopce

Po okruhu sme sa vybrali na opačnú stranu areálu. Opäť nás čakali Škody Yeti. Táto časť bola prašná, plná strmých stúpaní a rovnako strmých klesaní, rôznych náklonov a samozrejme, nespevnená. Pýchou tohto malého „terénneho“ vozidla je asistent na rozjazd v kopci, čo nie je nič výnimočné, ale ako prvý model českej automobilky má aj asistenta na jazdu dole kopcom.

Stačí zapnúť ovládač „off road“, mať zaradený stupeň od 1 do 3, spiatočku alebo neutrál a môžete sa pohodlne venovať točeniu volantom. Všetko ostatné za vás zvládne elektronika.
Ja som to skúšala na neutrále a systém fungoval naozaj dobre.

Systém sa využíva pri približne 10 stupňovom náklone, prechodne akceptuje aj 8 stupňov, pokiaľ je ale dlhodobo terén rovnejší, asistent sa vypne. Rovnako má obmedzenia aj na rýchlosť. Môžeme ho využívať len do rýchlosti 30 km/h.

Miestami, kde som mala pocit, že už takmer stojíme, pridala som plyn a po spustení pedála systém ďalej pokračoval vo svojej práci, ale už pri rýchlosti, akú som mu stlačením akcelerátora zadefinovala. Pre bezchybnú prácu asistenta je dôležité nestláčať žiadne pedále, mať nohy na zemi a len točiť volantom. Pri pribrzďovaní je aktívny ABS systém, takže pokiaľ všetko funguje dobre, nemôže dôjsť k zablokovaniu kolies.

Škodovka pripravila zaujímavú prezentáciu z hľadiska všetkých modelov, do ktorých sa systém Haldex montuje, aj v pestrosti disciplín. Je možné, že mnohí majitelia pohonu 4x4 sa do podobných terénov nikdy nedostanú. Napriek tomu je dobré si vyskúšať, čo reálne zvládne. A podobný tréning šoférskej zručnosti prospeje každému.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  5. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  6. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  3. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  4. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  5. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  6. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  7. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  8. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 217
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 11 440
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 453
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 314
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 884
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 104
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 631
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 460
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 190
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 831
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Mutácia z južnej Afriky prináša mnoho otázok.


16 h

Pri Pellegrinim bola jeho ornamentálna funkcia aspoň jasne komunikovaná.


Učiteľka počas dištančného vyučovania v zatvorenej škole.

Školy sú zatvorené v tridsiatke okresov.


16 h

Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


20 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Martin Pilnik: Povinné očkovanie? Fakt? Ak jedným prikážete, iným musíte očkovanie zakázať
  2. Dušan Koniar: Zákon 255/1946 zvýhodňoval vybranú skupinu
  3. Samuel Ivančák: Jedno leto s hudbou
  4. Vlasta Žampová: Marián Robovi „Ak budem mať pokoj, ty budeš premiérom“
  5. Miroslav Galovič: Na Igora mi nesiahajte! (Dnes bez servítky).
  6. Martin Greguš: Aký vplyv má miera zaočkovanosti na počet úmrtí na COVID 19....nemci v tom už majú jasno...štatistika nepustí...
  7. Marián Lukáč: Blog o slobode
  8. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #27 - očkovanie proti chrípke Influvac Tetra
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 310
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 345
  3. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 930
  4. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 819
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 430
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 118
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 869
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 771
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu