Miro nás upozornil na situáciu, v rámci ktorej policajti merali rýchlosť a tých, ktorí porušili predpisy, odstavovali v križovatke hlavného ťahu.
Miro: "Posielam vám jeden z príkladov absolútnej ignorácie predpisov dopravnej polície pri meraní rýchlosti na "mimoriadne nebezpečnom úseku" rovnej cesty pri obci Lovinobaňa v Lučeneckom okrese (povolená rýchlosť mimo obce 90 km/hod).
Všetky priestupky riešili v strede križovatky, odstavené autá blokovali príjazdy v protismere a výjazdy boli k svojmu účelu rovnako nepoužiteľné.
Zaujímavý bol aj výber priestupkov - ja som bol vybratý z kolóny rovnako rýchlo idúcich vozidiel ako jediný a to som videl merajúcu protiidúcu audinu, ktorá nás musela zaznamenať všetkých rovnako v ten istý moment. Takže asi EN TEN TÝKY ..."
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Policajti majú oprávnenie kontrolovať dodržiavanie pravidiel cestnej premávky vodičmi. Aj merať rýchlosť vozidiel. Smú tiež vozidlá zastavovať. Všetko má však svoje pravidlá.
Základom je neohroziť bezpečnosť cestnej premávky a pokiaľ sa to dá ani ju neobmedziť. To, čo nafotil Miro, tomu ale nenasvedčuje.
Vodiči sú povinní rešpektovať dodržiavanie najvyššej povolenej rýchlosti. A je pritom jedno, či ide o bezpečný alebo nebezpečný úsek. Je to dôležitý prvok prevencie, pretože nikdy neviete, či vám niečo nevojde do cesty. A čím vyššia rýchlosť, tým máte menej času na reagovanie.
Tak, ako vodiči ani policajti nesmú robiť na cestách, čo sa im zachce.
Výnimka, ktorá je nebezpečná, neplatí ani pre policajtov
(4) Výnimku z druhej časti tohto zákona, ktorá je v cestnej premávke okamžite potrebná, môže povoliť policajt na mieste samom v nevyhnutnej miere a za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky.
Policajti smú rozhodnúť o výnimke z dopravných pravidiel, ak je to okamžite potrebné a zároveň sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. Smú teda zastavovať vozidlá v podstate kdekoľvek, ak tým ale neohrozia bezpečnosť na ceste.
Zastaviť vozidlo v križovatke nepatrí medzi bezpečný čin. Stačí, že by ste sa dobrovoľne z vlastnej vôle rozhodli zastaviť auto tak, ako to vidno na fotkách a mastná pokuta za ohrozenie cestnej premávky by vás neminula.
Vodiči, ktorých policajti zastavovali, môžu byť v tomto prípade nevinne, pretože sú povinní poslúchnuť pokyn policajtov. Rozhodnutie policajta o tom, že auto má stáť uprostred križovatky alebo v odbočovacom pruhu v protismere, musí vodič rešpektovať. Mohlo sa tiež stať, že vodič zastavil nevhodne z vlastnej vôle. Policajt by však v takom prípade mal zariadiť, aby auto neblokovalo križovatku,
Predstavte si, že by ste vychádzali z vedľajšej cesty a krížom cez váš jazdný pruh by stáli odstavené autá. Prejsť takýmto miestom v súlade s predpismi sa v podstate nedá. A stačí, aby sa z hlavnej cesty rozhodlo nejaké auto odbočovať na vedľajšiu, na miesto, kde sa vy budete snažiť obísť stojace autá a nehodová situácia je na svete.
Podľa čoho vyberajú tých, ktorých budú pokutovať?
Ak platí to, čo Miro napísal, policajti si zvolili zvláštny prístup aj k výberu vozidiel na zastavenie. Vôbec sa nedá hovoriť o spravodlivosti, ak si policajti z kolóny idúcej rovnakou rýchlosťou vyberú len jedno auto. Alebo im technika umožňuje v jednom čase dokázať prekročenie rýchlosti len u jedného vozidla v kolóne áut idúcich približne takou istou rýchlosťou?
V prípade, že policajti sami nebudú rešpektovať princípy spravodlivosti a na základe neznámych motivácií si budú uľahčovať prácu v rozpore s predpismi, sa asi nikdy nedočkáme bezpečnejších ciest.
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.