Aj keď dodržal rýchlosť, dostal pokutu od železničného policajta

Prečo jazdiť cez priecestie pomaly, keď tadiaľ vlaky nejazdia? Prečo vodič dostal pokutu od železničného policajta, keď neprekročil najvyššiu povolenú rýchlosť?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V súvislosti so železničným priecestím sa v našej e-mailovej schránke objavilo niekoľko otázok.

Prečo jazdiť cez priecestie pomaly, keď tadiaľ vlaky nejazdia? Prečo vodič dostal pokutu od železničného policajta, ak neprekročil najvyššiu povolenú rýchlosť? A čomu dať prednosť? Stopke alebo blikajúcemu bielemu svetlu?

Pokuta za dodržanie najvyššej povolenej rýchlosti

Jaroslav: "Dnes som dostal pokutu za prekročenie rýchlosti na ceste smerom z Nitry do Topoľčian pred Topoľčanmi. Na železničnom priecestí, kde blikalo biele svetlo, ma zastavila železničná polícia v sprievode štátnej. Vraj som prekročil rýchlosť, pretože som šiel cez priecestie rýchlosťou 46 km/h. Pán policajt zo železničnej polície ma začal poučovať, že keď bliká biele výstražné svetlo, má sa prechádzať rýchlosťou 30 km/h."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Podľa zákona o cestnej premávke, ak na signalizačnom zariadení železničného priecestia svieti prerušované biele svetlo, cez priecestie sa smie ísť najviac 50-kou.

§ 27, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

Ak teda Jaroslav šiel cez priecestie rýchlosťou 46 km/h, neprekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť.

To, že priestupok riešil železničný policajt, je v poriadku. V obvode železničných dráh má železničný policajt oprávnenie odhaľovať spáchané priestupky a prejednávať ich.

Netušíme, či železničný policajt iba nepozná predpisy, ktoré kontroluje, alebo si ich prispôsobil nejakému svojmu cieľu. V každom prípade bolo jeho rozhodnutie o pokute za údajné prekročenie rýchlosti nezákonné, ak v tom čase na priecestí svietilo prerušované biele svetlo.

Jaroslav pokutu nemal zaplatiť. Ak podpísal bloček, súhlasil s porušením predpisov. Zaplatené peniaze z pokuty však má šancu získať späť. Bez pomoci právnika to ale bude mimoriadne ťažké.

Prečo ísť pomaly cez priecestie bez vlakov?

Vladimír: "Už niekoľko rokov jazdím po ceste Zvolen - Banská Bystrica - Ružomberok a stále ma trápi dopravná značka Pozor vlak, ktorá je osadená na začiatku mesta Ružomberok na hlavnej ceste. Chcem podotknúť, že na začiatku mesta je dopravná značka, ktorá povoľuje 70 km/h.

Táto trať, ktorá je cez túto hlavnú cestu vedená, už dávno nie je prevádzkovaná ŽSR. Je z časti zaliata asfaltom, koľaje sú zarastené trávou, nikdy som po tejto trati nevidel prejsť nijakú lokomotívu. Potvrdilo mi to "X" tzv. domorodcov. Napriek tomuto je tam dopravná značka, ktorá prikazuje ísť po tomto železničnom priechode (a aj 30 m pred ním) maximálnou rýchlosťou 30 km/h. Všimol som si, že túto dopravnú značku nerešpektuje skoro nik, hlavne domáci."

01.jpgNech sú okolnosti v okolí dopravného značenia akékoľvek, vodič je povinný rešpektovať dopravné pravidlá. Ich súčasťou je aj úprava pravidiel dopravnými značkami.

Ak je pred železničným priecestím umiestnená značka Železničné priecestie bez závor, či už tadiaľ vlaky jazdia alebo nie, vodič musí 50 metrov pred priecestím spomaliť na predpísanú rýchlosť.

Keďže na mieste, o ktorom píše Vladimír, nie je umiestnená svetelná signalizácia s prerušovaným bielym svetlom, cez priecestie treba jazdiť najviac 30-kou.

Keďže tadiaľ vlaky nejazdia, je to už len otázka na správcu úseku, dokedy sa tam bude musieť jazdiť pomaly. Vlaky už zjavne dôvod nie sú. Ešte by argumentom mohlo byť poškodenie vozovky ťažším vozidlami, ak by cez priecestie prechádzali rýchlejšie. Mohol by tam potom z toho pokojne vzniknúť tankodrom. A v neposlednom rade, rýchlejší prejazd cez priecestie môže poškodiť aj vozidlo.

Platí stopka alebo biele svetlo?

Jaro: "Mám otázku ohľadne dopravného značenia na priecestí. Jedná sa o priecestie s priecestným zabezpečovacím zariadením s prerušovaným bielym svetlom. Okrem tohoto PZZ je pred priecestím umiestnená z oboch strán dopravná značka STOP. Platí v tomto prípade, že svetelná signalizácia je nadradená zvislej dopravnej značke? Alebo som povinný vždy zastaviť pred priecestím?"

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke je dopravným zariadením aj signalizačné zariadenie s prerušovaným bielym svetlom pred železničným priecestím. Každé dopravné zariadenie je pritom nadradené zvislému dopravnému značeniu.

Keď teda na priecestí bliká biele svetlo, stopka pred priecestím neplatí a môže ním prejsť rýchlosťou najviac 50 km/h. Ak by ale signalizačné zariadenie vôbec nesvietilo, vodič musí pred priecestím zastaviť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  7. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  5. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  6. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  7. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  8. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  10. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 11 096
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 537
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 960
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 645
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 336
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 119
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 966
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 847
  9. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 2 695
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 971

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Čo spravili štyri české večery s Putinom a dvadsať klamstiev

Už aj českí diváci mohli sledovať rozhovory režiséra Olivera Stona s ruským prezidentom.

SVET

Odpoveď Ficovi: Nie ste v tom sami, Nemci podrazili aj Čechov

Dúfame, že UEFA konečne prijme nové pravidlá.

EKONOMIKA

Železnice chcú nové rušne za milióny, zrýchlia rýchliky

Na desaťročný nájom si podnik vyčlenil 60 miliónov eur.

Neprehliadnite tiež

Seat predstavil malý crossover Arona

Arona je druhé z troch SUV, ktoré plánuje Seat vyrábať.

Michelin vyzýva na testovanie opotrebovaných pneumatík

Niektorí výrobcovia podnecujú vodičov, aby pneumatiky menili predčasne.

BMW predstavilo novú X3, dostala obrovskú masku chladiča

Novinka má kvalitnejší interiér aj verziu M.

Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Ťažký elektromobil dosiahol limit v sedemdesiatke.