SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Aj keď dodržal rýchlosť, dostal pokutu od železničného policajta

Prečo jazdiť cez priecestie pomaly, keď tadiaľ vlaky nejazdia? Prečo vodič dostal pokutu od železničného policajta, keď neprekročil najvyššiu povolenú rýchlosť?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V súvislosti so železničným priecestím sa v našej e-mailovej schránke objavilo niekoľko otázok.

Prečo jazdiť cez priecestie pomaly, keď tadiaľ vlaky nejazdia? Prečo vodič dostal pokutu od železničného policajta, ak neprekročil najvyššiu povolenú rýchlosť? A čomu dať prednosť? Stopke alebo blikajúcemu bielemu svetlu?

Pokuta za dodržanie najvyššej povolenej rýchlosti

Jaroslav: "Dnes som dostal pokutu za prekročenie rýchlosti na ceste smerom z Nitry do Topoľčian pred Topoľčanmi. Na železničnom priecestí, kde blikalo biele svetlo, ma zastavila železničná polícia v sprievode štátnej. Vraj som prekročil rýchlosť, pretože som šiel cez priecestie rýchlosťou 46 km/h. Pán policajt zo železničnej polície ma začal poučovať, že keď bliká biele výstražné svetlo, má sa prechádzať rýchlosťou 30 km/h."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Podľa zákona o cestnej premávke, ak na signalizačnom zariadení železničného priecestia svieti prerušované biele svetlo, cez priecestie sa smie ísť najviac 50-kou.

§ 27, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

Ak teda Jaroslav šiel cez priecestie rýchlosťou 46 km/h, neprekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť.

To, že priestupok riešil železničný policajt, je v poriadku. V obvode železničných dráh má železničný policajt oprávnenie odhaľovať spáchané priestupky a prejednávať ich.

Netušíme, či železničný policajt iba nepozná predpisy, ktoré kontroluje, alebo si ich prispôsobil nejakému svojmu cieľu. V každom prípade bolo jeho rozhodnutie o pokute za údajné prekročenie rýchlosti nezákonné, ak v tom čase na priecestí svietilo prerušované biele svetlo.

Jaroslav pokutu nemal zaplatiť. Ak podpísal bloček, súhlasil s porušením predpisov. Zaplatené peniaze z pokuty však má šancu získať späť. Bez pomoci právnika to ale bude mimoriadne ťažké.

Prečo ísť pomaly cez priecestie bez vlakov?

Vladimír: "Už niekoľko rokov jazdím po ceste Zvolen - Banská Bystrica - Ružomberok a stále ma trápi dopravná značka Pozor vlak, ktorá je osadená na začiatku mesta Ružomberok na hlavnej ceste. Chcem podotknúť, že na začiatku mesta je dopravná značka, ktorá povoľuje 70 km/h.

Táto trať, ktorá je cez túto hlavnú cestu vedená, už dávno nie je prevádzkovaná ŽSR. Je z časti zaliata asfaltom, koľaje sú zarastené trávou, nikdy som po tejto trati nevidel prejsť nijakú lokomotívu. Potvrdilo mi to "X" tzv. domorodcov. Napriek tomuto je tam dopravná značka, ktorá prikazuje ísť po tomto železničnom priechode (a aj 30 m pred ním) maximálnou rýchlosťou 30 km/h. Všimol som si, že túto dopravnú značku nerešpektuje skoro nik, hlavne domáci."

01.jpgNech sú okolnosti v okolí dopravného značenia akékoľvek, vodič je povinný rešpektovať dopravné pravidlá. Ich súčasťou je aj úprava pravidiel dopravnými značkami.

Ak je pred železničným priecestím umiestnená značka Železničné priecestie bez závor, či už tadiaľ vlaky jazdia alebo nie, vodič musí 50 metrov pred priecestím spomaliť na predpísanú rýchlosť.

Keďže na mieste, o ktorom píše Vladimír, nie je umiestnená svetelná signalizácia s prerušovaným bielym svetlom, cez priecestie treba jazdiť najviac 30-kou.

Keďže tadiaľ vlaky nejazdia, je to už len otázka na správcu úseku, dokedy sa tam bude musieť jazdiť pomaly. Vlaky už zjavne dôvod nie sú. Ešte by argumentom mohlo byť poškodenie vozovky ťažším vozidlami, ak by cez priecestie prechádzali rýchlejšie. Mohol by tam potom z toho pokojne vzniknúť tankodrom. A v neposlednom rade, rýchlejší prejazd cez priecestie môže poškodiť aj vozidlo.

Platí stopka alebo biele svetlo?

Jaro: "Mám otázku ohľadne dopravného značenia na priecestí. Jedná sa o priecestie s priecestným zabezpečovacím zariadením s prerušovaným bielym svetlom. Okrem tohoto PZZ je pred priecestím umiestnená z oboch strán dopravná značka STOP. Platí v tomto prípade, že svetelná signalizácia je nadradená zvislej dopravnej značke? Alebo som povinný vždy zastaviť pred priecestím?"

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke je dopravným zariadením aj signalizačné zariadenie s prerušovaným bielym svetlom pred železničným priecestím. Každé dopravné zariadenie je pritom nadradené zvislému dopravnému značeniu.

Keď teda na priecestí bliká biele svetlo, stopka pred priecestím neplatí a môže ním prejsť rýchlosťou najviac 50 km/h. Ak by ale signalizačné zariadenie vôbec nesvietilo, vodič musí pred priecestím zastaviť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 412
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 756
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 151
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 034
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 613
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 493
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 794
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

V názve OĽaNO už Budajova Zmena zdola nie je.


9 h

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


13 h
Vyhrotená kampaň Babišovi k víťazstvu v prezidentských voľbách nepomohla.

Babišova kampaň prekročila hranice etiky.


9 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Je vôbec možné pospájať slovenský politický bordel?


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


11 h
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 21 433
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 183
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 850
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 669
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 367
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 881
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu