SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Aj keď dodržal rýchlosť, dostal pokutu od železničného policajta

Prečo jazdiť cez priecestie pomaly, keď tadiaľ vlaky nejazdia? Prečo vodič dostal pokutu od železničného policajta, keď neprekročil najvyššiu povolenú rýchlosť?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V súvislosti so železničným priecestím sa v našej e-mailovej schránke objavilo niekoľko otázok.

Prečo jazdiť cez priecestie pomaly, keď tadiaľ vlaky nejazdia? Prečo vodič dostal pokutu od železničného policajta, ak neprekročil najvyššiu povolenú rýchlosť? A čomu dať prednosť? Stopke alebo blikajúcemu bielemu svetlu?

Pokuta za dodržanie najvyššej povolenej rýchlosti

Jaroslav: "Dnes som dostal pokutu za prekročenie rýchlosti na ceste smerom z Nitry do Topoľčian pred Topoľčanmi. Na železničnom priecestí, kde blikalo biele svetlo, ma zastavila železničná polícia v sprievode štátnej. Vraj som prekročil rýchlosť, pretože som šiel cez priecestie rýchlosťou 46 km/h. Pán policajt zo železničnej polície ma začal poučovať, že keď bliká biele výstražné svetlo, má sa prechádzať rýchlosťou 30 km/h."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Podľa zákona o cestnej premávke, ak na signalizačnom zariadení železničného priecestia svieti prerušované biele svetlo, cez priecestie sa smie ísť najviac 50-kou.

§ 27, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

Ak teda Jaroslav šiel cez priecestie rýchlosťou 46 km/h, neprekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť.

To, že priestupok riešil železničný policajt, je v poriadku. V obvode železničných dráh má železničný policajt oprávnenie odhaľovať spáchané priestupky a prejednávať ich.

Netušíme, či železničný policajt iba nepozná predpisy, ktoré kontroluje, alebo si ich prispôsobil nejakému svojmu cieľu. V každom prípade bolo jeho rozhodnutie o pokute za údajné prekročenie rýchlosti nezákonné, ak v tom čase na priecestí svietilo prerušované biele svetlo.

Jaroslav pokutu nemal zaplatiť. Ak podpísal bloček, súhlasil s porušením predpisov. Zaplatené peniaze z pokuty však má šancu získať späť. Bez pomoci právnika to ale bude mimoriadne ťažké.

Prečo ísť pomaly cez priecestie bez vlakov?

Vladimír: "Už niekoľko rokov jazdím po ceste Zvolen - Banská Bystrica - Ružomberok a stále ma trápi dopravná značka Pozor vlak, ktorá je osadená na začiatku mesta Ružomberok na hlavnej ceste. Chcem podotknúť, že na začiatku mesta je dopravná značka, ktorá povoľuje 70 km/h.

Táto trať, ktorá je cez túto hlavnú cestu vedená, už dávno nie je prevádzkovaná ŽSR. Je z časti zaliata asfaltom, koľaje sú zarastené trávou, nikdy som po tejto trati nevidel prejsť nijakú lokomotívu. Potvrdilo mi to "X" tzv. domorodcov. Napriek tomuto je tam dopravná značka, ktorá prikazuje ísť po tomto železničnom priechode (a aj 30 m pred ním) maximálnou rýchlosťou 30 km/h. Všimol som si, že túto dopravnú značku nerešpektuje skoro nik, hlavne domáci."

01.jpgNech sú okolnosti v okolí dopravného značenia akékoľvek, vodič je povinný rešpektovať dopravné pravidlá. Ich súčasťou je aj úprava pravidiel dopravnými značkami.

Ak je pred železničným priecestím umiestnená značka Železničné priecestie bez závor, či už tadiaľ vlaky jazdia alebo nie, vodič musí 50 metrov pred priecestím spomaliť na predpísanú rýchlosť.

Keďže na mieste, o ktorom píše Vladimír, nie je umiestnená svetelná signalizácia s prerušovaným bielym svetlom, cez priecestie treba jazdiť najviac 30-kou.

Keďže tadiaľ vlaky nejazdia, je to už len otázka na správcu úseku, dokedy sa tam bude musieť jazdiť pomaly. Vlaky už zjavne dôvod nie sú. Ešte by argumentom mohlo byť poškodenie vozovky ťažším vozidlami, ak by cez priecestie prechádzali rýchlejšie. Mohol by tam potom z toho pokojne vzniknúť tankodrom. A v neposlednom rade, rýchlejší prejazd cez priecestie môže poškodiť aj vozidlo.

Platí stopka alebo biele svetlo?

Jaro: "Mám otázku ohľadne dopravného značenia na priecestí. Jedná sa o priecestie s priecestným zabezpečovacím zariadením s prerušovaným bielym svetlom. Okrem tohoto PZZ je pred priecestím umiestnená z oboch strán dopravná značka STOP. Platí v tomto prípade, že svetelná signalizácia je nadradená zvislej dopravnej značke? Alebo som povinný vždy zastaviť pred priecestím?"

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke je dopravným zariadením aj signalizačné zariadenie s prerušovaným bielym svetlom pred železničným priecestím. Každé dopravné zariadenie je pritom nadradené zvislému dopravnému značeniu.

Keď teda na priecestí bliká biele svetlo, stopka pred priecestím neplatí a môže ním prejsť rýchlosťou najviac 50 km/h. Ak by ale signalizačné zariadenie vôbec nesvietilo, vodič musí pred priecestím zastaviť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  6. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  7. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  1. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  2. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  3. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  4. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  5. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  6. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  10. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 203
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 11 052
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 360
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 677
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 312
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 089
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 379
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 198
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 170
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 834
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


18 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Samuel Ivančák: Jedno leto s hudbou
  2. Martin Greguš: Aký vplyv má miera zaočkovanosti na počet úmrtí na COVID 19....nemci v tom už majú jasno...štatistika nepustí...
  3. Vlasta Žampová: Marián Robovi „Ak budem mať pokoj, ty budeš premiérom“
  4. Miroslav Galovič: Na Igora mi nesiahajte! (Dnes bez servítky).
  5. Marián Lukáč: Blog o slobode
  6. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #27 - očkovanie proti chrípke Influvac Tetra
  7. Pavol Horňák: Keď sa vonku zjesení #3 - O ambicióznom liste
  8. Štefan Vidlár: Sabotéri pandémije
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 292
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 410
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 950
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 920
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 443
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 424
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 863
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 765
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu