Aj keď dodržal rýchlosť, dostal pokutu od železničného policajta

Prečo jazdiť cez priecestie pomaly, keď tadiaľ vlaky nejazdia? Prečo vodič dostal pokutu od železničného policajta, keď neprekročil najvyššiu povolenú rýchlosť?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V súvislosti so železničným priecestím sa v našej e-mailovej schránke objavilo niekoľko otázok.

Prečo jazdiť cez priecestie pomaly, keď tadiaľ vlaky nejazdia? Prečo vodič dostal pokutu od železničného policajta, ak neprekročil najvyššiu povolenú rýchlosť? A čomu dať prednosť? Stopke alebo blikajúcemu bielemu svetlu?

Pokuta za dodržanie najvyššej povolenej rýchlosti

Jaroslav: "Dnes som dostal pokutu za prekročenie rýchlosti na ceste smerom z Nitry do Topoľčian pred Topoľčanmi. Na železničnom priecestí, kde blikalo biele svetlo, ma zastavila železničná polícia v sprievode štátnej. Vraj som prekročil rýchlosť, pretože som šiel cez priecestie rýchlosťou 46 km/h. Pán policajt zo železničnej polície ma začal poučovať, že keď bliká biele výstražné svetlo, má sa prechádzať rýchlosťou 30 km/h."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Podľa zákona o cestnej premávke, ak na signalizačnom zariadení železničného priecestia svieti prerušované biele svetlo, cez priecestie sa smie ísť najviac 50-kou.

§ 27, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km/h; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

Ak teda Jaroslav šiel cez priecestie rýchlosťou 46 km/h, neprekročil najvyššiu dovolenú rýchlosť.

To, že priestupok riešil železničný policajt, je v poriadku. V obvode železničných dráh má železničný policajt oprávnenie odhaľovať spáchané priestupky a prejednávať ich.

Netušíme, či železničný policajt iba nepozná predpisy, ktoré kontroluje, alebo si ich prispôsobil nejakému svojmu cieľu. V každom prípade bolo jeho rozhodnutie o pokute za údajné prekročenie rýchlosti nezákonné, ak v tom čase na priecestí svietilo prerušované biele svetlo.

Jaroslav pokutu nemal zaplatiť. Ak podpísal bloček, súhlasil s porušením predpisov. Zaplatené peniaze z pokuty však má šancu získať späť. Bez pomoci právnika to ale bude mimoriadne ťažké.

Prečo ísť pomaly cez priecestie bez vlakov?

Vladimír: "Už niekoľko rokov jazdím po ceste Zvolen - Banská Bystrica - Ružomberok a stále ma trápi dopravná značka Pozor vlak, ktorá je osadená na začiatku mesta Ružomberok na hlavnej ceste. Chcem podotknúť, že na začiatku mesta je dopravná značka, ktorá povoľuje 70 km/h.

Táto trať, ktorá je cez túto hlavnú cestu vedená, už dávno nie je prevádzkovaná ŽSR. Je z časti zaliata asfaltom, koľaje sú zarastené trávou, nikdy som po tejto trati nevidel prejsť nijakú lokomotívu. Potvrdilo mi to "X" tzv. domorodcov. Napriek tomuto je tam dopravná značka, ktorá prikazuje ísť po tomto železničnom priechode (a aj 30 m pred ním) maximálnou rýchlosťou 30 km/h. Všimol som si, že túto dopravnú značku nerešpektuje skoro nik, hlavne domáci."

01.jpgNech sú okolnosti v okolí dopravného značenia akékoľvek, vodič je povinný rešpektovať dopravné pravidlá. Ich súčasťou je aj úprava pravidiel dopravnými značkami.

Ak je pred železničným priecestím umiestnená značka Železničné priecestie bez závor, či už tadiaľ vlaky jazdia alebo nie, vodič musí 50 metrov pred priecestím spomaliť na predpísanú rýchlosť.

Keďže na mieste, o ktorom píše Vladimír, nie je umiestnená svetelná signalizácia s prerušovaným bielym svetlom, cez priecestie treba jazdiť najviac 30-kou.

Keďže tadiaľ vlaky nejazdia, je to už len otázka na správcu úseku, dokedy sa tam bude musieť jazdiť pomaly. Vlaky už zjavne dôvod nie sú. Ešte by argumentom mohlo byť poškodenie vozovky ťažším vozidlami, ak by cez priecestie prechádzali rýchlejšie. Mohol by tam potom z toho pokojne vzniknúť tankodrom. A v neposlednom rade, rýchlejší prejazd cez priecestie môže poškodiť aj vozidlo.

Platí stopka alebo biele svetlo?

Jaro: "Mám otázku ohľadne dopravného značenia na priecestí. Jedná sa o priecestie s priecestným zabezpečovacím zariadením s prerušovaným bielym svetlom. Okrem tohoto PZZ je pred priecestím umiestnená z oboch strán dopravná značka STOP. Platí v tomto prípade, že svetelná signalizácia je nadradená zvislej dopravnej značke? Alebo som povinný vždy zastaviť pred priecestím?"

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke je dopravným zariadením aj signalizačné zariadenie s prerušovaným bielym svetlom pred železničným priecestím. Každé dopravné zariadenie je pritom nadradené zvislému dopravnému značeniu.

Keď teda na priecestí bliká biele svetlo, stopka pred priecestím neplatí a môže ním prejsť rýchlosťou najviac 50 km/h. Ak by ale signalizačné zariadenie vôbec nesvietilo, vodič musí pred priecestím zastaviť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 652
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 786
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 645
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 565
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 295
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 115
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 983
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 896
  9. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 837

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Politológ Kusý: Danko je veľmi labilný človek

Politológ hodnotí Dankovo vystupovanie na verejnosti.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.