SME
Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky

Kto by mal byť vinný za nehodu s protiidúcim autom pri obchádzaní zaparkovaných?

Stačí, aby vodič nevidel, čo sa deje za zákrutou a neškodný prejazd okolo zaparkovaných áut sa môže skončiť aj zadržaním vodičského preukazu.

Naraziť do stojaceho auta, ak ide oproti iné auto, nie je nič nereálne ak miesta medzi idúcim a stojacim vozidlom nie je nazvyš. V prípade, že sa potom stane dopravná nehoda, môže vinník prísť aj o vodičák.

V mestách nie je problém, aby zaparkované autá skomplikovali cestnú premávku. Niekedy je na vine vodič obchádzajúceho auta, niekedy vodiči tých stojacich.

Lucia: "Kto je na vine? V situácii na ceste v obci bez jazdných pruhov sú zaparkované autá pozdĺž chodníka a to raz vpravo (cca tri autá) a raz vľavo (cca tri autá) tak, aby po prejazde ulicou auto kľučkovalo (ako had). Vždy vedľa zaparkovaného auta je priestor na prejazd dvoch áut, ale tento priestor je relatívne úzky, takže môže dôjsť ku kolízii alebo k oškretiu auta. Kto je zodpovedný za škodu? Je vinný vodič, ktorý by mal eventuálne zastať pred prekážkou (resp. zaparkovanými autami) a dať prednosť oprotiidúcemu vodičovi?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

V prvom rade treba povedať, že autá stojace na kraji cesty s nevyznačenými parkovacími miestami, ak nenechajú zákonom určené 3 metre pre každý smer jazdy, porušujú dopravné predpisy. A ak sa kvôli takémuto priestupku stane dopravná nehoda, vina za kolíziu pripadne aj vodičom zaparkovaných áut.

Situácia, o ktorej nám napísala Lucia, sa dá riešiť dvomi spôsobmi. Záleží od toho, či vodič, ktorý obchádza stojace autá, má objektívne možnosť vidieť protiidúce vozidlá alebo nie.

Na rovnej ceste

§ 14, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Predstavte si, že cesta je rovná a vodiči v oboch smeroch majú možnosť do ďaleka vidieť, čo sa deje v opačnom smere cesty. Keďže vodič, ktorí obchádza autá, nesmie ohroziť a ani obmedziť protiidúce autá, pravdepodobnosť, že mu prisúdia aspoň spoluvinu za kolíziu v zúženom priestore, je veľmi veľká.

Vodič by mal vedieť odhadnúť, či jeho jazda v zúženom priestore pri obchádzaní stojacich áut, môže viesť ku kolízii alebo nie. Ak si nie je istý, mal by počkať, kým autá vo voľnom smere prejdú a až následne by mal obísť prekážajúce stojace autá.

Zrážka s protiidúcim autom alebo havária so zaparkovanými autami by mala byť prisúdená vodičovi, ktorý obchádzal stojace vozidlá. Keďže bez problémov by mal možnosť vidieť oprotiidúce autá, mal by vedieť situáciu posúdiť tak, aby sa vyhol nehode. A v prípade riskovania obchádzaním áut v čase, keď oproti ide iné vozidlo, by mal vedieť ovládať auto tak, aby do nikoho nenarazil.

Istý podiel spoluviny by však mal pripadnúť aj vodičom stojacich áut, ak pre každý smer jazdy nenechali minimálne 3 metre široký jazdný pruh.

Stojace autá pred zákrutou

Situácia, o ktorej nám napísala Lucia, by sa riešila inak, ak by zaparkované autá stáli pred zákrutou. Predstavte si, že idete autom, vozidlá stoja na kraji cesty na pravej strane tesne pred zákrutou, ktorá ohýba cestu vpravo. Do zákruty ale nemáte možnosť vidieť, pretože vám v tom bránia kríky.

Čo by ste urobili, ak by ste mali obísť autá, ktoré pri parkovaní nenechali predpísanú voľnú šírku vozovky?

Vodič má len tri možnosti: odstaviť auto a rovnako porušiť predpisy ako vodiči stojacich áut, alebo otočiť sa a ísť späť, čo je najnebezpečnejšia s ponúkaných možností, alebo pokračovať v jazde obídením áut.

Obchádzanie v takomto prípade nie je veľmi bezpečné, ak vaša schopnosť dokonale ovládať auto v krízovej situácii nie je stopercentná. Stačí malá panika a aj keby bol dostatočný priestor medzi oprotiidúcim autom a stojacimi autami, ľahko sa to môže skončiť zrážkou na jednej či druhej strane vášho auta.

Preto vždy treba zachovať pokoj. Ak si budete aspoň ako tak istí, že oproti vám nejde žiadne auto, môžete stojace autá obísť. Urobte tak ale mimoriadne opatrne, aby ste čo najskôr obišli zaparkované autá a pritom mali možnosť sa vyhnúť protiidúcemu autu alebo pred ním zastaviť tak, aby ste sa nezrazili.

Ak by sa havárii nedalo vyhnúť, zodpovednosť by do veľkej miery mala pripadnúť vodičom zaparkovaných áut, ktorých konanie by ohrozilo bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Tým, že by zaparkovali autá pri ceste, by buď znemožnili prejazd úsekom cesty alebo by ohrozili vodičov v oboch smeroch jazdy.

V závislosti od spôsobu zrážky by teoreticky istý podiel viny mohol pripadnúť aj vodičovi obchádzajúceho vozidla. Napríklad, ak by obchádzal "zoširoka" alebo príliš rýchlo.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  2. FIIT – vedomosti, ktoré majú zmysel
  3. Štúdium, ktoré sadne
  4. Získaj náskok pred štartom
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  2. Tieto farmy dávajú prácu domácim. A podporujú región
  3. Cirkevné gymnázium v Snine patrí medzi najlepšie v kraji
  4. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  5. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  6. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  7. Dáma s pávím pierkom
  8. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  9. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  10. Získaj náskok pred štartom
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 22 364
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 12 476
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 10 071
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 9 995
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 8 311
  6. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 7 423
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 774
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 5 896
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 175
  10. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť 4 643
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Alena Zsuzsová počas hlavného pojednávania vo veci vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej na Špecializovanom trestnom súde v Pezinku. (14.1.2020)

Tep srdca merajú veľmi presne.

1 h
Opatrenia v boji s koronavírusom sa opäť sprísnia.

Bude sa dať chodiť do prírody? Kde bude nutný respirátor?

3 h

Maďarsko rozdalo krajanom viac ako miliardu.

33m

Neprehliadnite tiež

BMW 545e xDrive

Pohon v tomto aute dokáže zaujať aj zarytých odporcov.

25. feb
McLaren Artura

Prevodovka nového superšportu nemá spiatočku.

25. feb
Nové logo Peugeot.

Prvýkrát firma použila logo s levom v roku 1847.

25. feb
Maskovaná Škoda Fabia

Známe sú už motory aj rozmery auta.

25. feb