Kto by mal byť vinný za nehodu s protiidúcim autom pri obchádzaní zaparkovaných?

Stačí, aby vodič nevidel, čo sa deje za zákrutou a neškodný prejazd okolo zaparkovaných áut sa môže skončiť aj zadržaním vodičského preukazu.

Naraziť do stojaceho auta, ak ide oproti iné auto, nie je nič nereálne ak miesta medzi idúcim a stojacim vozidlom nie je nazvyš. V prípade, že sa potom stane dopravná nehoda, môže vinník prísť aj o vodičák.

V mestách nie je problém, aby zaparkované autá skomplikovali cestnú premávku. Niekedy je na vine vodič obchádzajúceho auta, niekedy vodiči tých stojacich.

Lucia: "Kto je na vine? V situácii na ceste v obci bez jazdných pruhov sú zaparkované autá pozdĺž chodníka a to raz vpravo (cca tri autá) a raz vľavo (cca tri autá) tak, aby po prejazde ulicou auto kľučkovalo (ako had). Vždy vedľa zaparkovaného auta je priestor na prejazd dvoch áut, ale tento priestor je relatívne úzky, takže môže dôjsť ku kolízii alebo k oškretiu auta. Kto je zodpovedný za škodu? Je vinný vodič, ktorý by mal eventuálne zastať pred prekážkou (resp. zaparkovanými autami) a dať prednosť oprotiidúcemu vodičovi?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

V prvom rade treba povedať, že autá stojace na kraji cesty s nevyznačenými parkovacími miestami, ak nenechajú zákonom určené 3 metre pre každý smer jazdy, porušujú dopravné predpisy. A ak sa kvôli takémuto priestupku stane dopravná nehoda, vina za kolíziu pripadne aj vodičom zaparkovaných áut.

Situácia, o ktorej nám napísala Lucia, sa dá riešiť dvomi spôsobmi. Záleží od toho, či vodič, ktorý obchádza stojace autá, má objektívne možnosť vidieť protiidúce vozidlá alebo nie.

Na rovnej ceste

§ 14, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Predstavte si, že cesta je rovná a vodiči v oboch smeroch majú možnosť do ďaleka vidieť, čo sa deje v opačnom smere cesty. Keďže vodič, ktorí obchádza autá, nesmie ohroziť a ani obmedziť protiidúce autá, pravdepodobnosť, že mu prisúdia aspoň spoluvinu za kolíziu v zúženom priestore, je veľmi veľká.

Vodič by mal vedieť odhadnúť, či jeho jazda v zúženom priestore pri obchádzaní stojacich áut, môže viesť ku kolízii alebo nie. Ak si nie je istý, mal by počkať, kým autá vo voľnom smere prejdú a až následne by mal obísť prekážajúce stojace autá.

Zrážka s protiidúcim autom alebo havária so zaparkovanými autami by mala byť prisúdená vodičovi, ktorý obchádzal stojace vozidlá. Keďže bez problémov by mal možnosť vidieť oprotiidúce autá, mal by vedieť situáciu posúdiť tak, aby sa vyhol nehode. A v prípade riskovania obchádzaním áut v čase, keď oproti ide iné vozidlo, by mal vedieť ovládať auto tak, aby do nikoho nenarazil.

Istý podiel spoluviny by však mal pripadnúť aj vodičom stojacich áut, ak pre každý smer jazdy nenechali minimálne 3 metre široký jazdný pruh.

Stojace autá pred zákrutou

Situácia, o ktorej nám napísala Lucia, by sa riešila inak, ak by zaparkované autá stáli pred zákrutou. Predstavte si, že idete autom, vozidlá stoja na kraji cesty na pravej strane tesne pred zákrutou, ktorá ohýba cestu vpravo. Do zákruty ale nemáte možnosť vidieť, pretože vám v tom bránia kríky.

Čo by ste urobili, ak by ste mali obísť autá, ktoré pri parkovaní nenechali predpísanú voľnú šírku vozovky?

Vodič má len tri možnosti: odstaviť auto a rovnako porušiť predpisy ako vodiči stojacich áut, alebo otočiť sa a ísť späť, čo je najnebezpečnejšia s ponúkaných možností, alebo pokračovať v jazde obídením áut.

Obchádzanie v takomto prípade nie je veľmi bezpečné, ak vaša schopnosť dokonale ovládať auto v krízovej situácii nie je stopercentná. Stačí malá panika a aj keby bol dostatočný priestor medzi oprotiidúcim autom a stojacimi autami, ľahko sa to môže skončiť zrážkou na jednej či druhej strane vášho auta.

Preto vždy treba zachovať pokoj. Ak si budete aspoň ako tak istí, že oproti vám nejde žiadne auto, môžete stojace autá obísť. Urobte tak ale mimoriadne opatrne, aby ste čo najskôr obišli zaparkované autá a pritom mali možnosť sa vyhnúť protiidúcemu autu alebo pred ním zastaviť tak, aby ste sa nezrazili.

Ak by sa havárii nedalo vyhnúť, zodpovednosť by do veľkej miery mala pripadnúť vodičom zaparkovaných áut, ktorých konanie by ohrozilo bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Tým, že by zaparkovali autá pri ceste, by buď znemožnili prejazd úsekom cesty alebo by ohrozili vodičov v oboch smeroch jazdy.

V závislosti od spôsobu zrážky by teoreticky istý podiel viny mohol pripadnúť aj vodičovi obchádzajúceho vozidla. Napríklad, ak by obchádzal "zoširoka" alebo príliš rýchlo.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  2. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  3. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  4. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  5. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  6. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  7. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  8. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  9. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  10. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 989
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 468
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 878
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 822
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 479
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 716
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 363
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 282
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 083
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 782

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

EKONOMIKA

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.

PRIMÁR

Experimentálna liečba zastavila sklerózu multiplex na päť rokov

Pomôcť môže transplantácia kmeňových buniek.

DOMOV

Tresty v kauze Čistý deň chýbajú

Resocializačné zariadenie v Galante vyčkáva s prevzatím rozhodnutia o akreditácii.

Neprehliadnite tiež

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop