Bodový systém nezabráni arogancii na cestách

Pre väčšinu ľudí je dôležité, aby sa v zdraví dostala do svojho cieľa. Nájdu sa však vodiči, ktorí neváhajú pre svoje priority ohroziť nielen seba ale aj iných.

Veľa sa už diskutovalo o tom, ako postihnúť hazardérov na cestách tak, aby netrpela slušná väčšina. Dobré riešenia sa však hľadajú ťažko. Andrej navrhuje zmeniť systém sankcií a priestupkov na bodový.

Andrej: "Existuje, alebo existovala na Slovensku diskusia kompetentných o bodovom systéme? Bodový systém je síce tvrdý, ale dá sa jazdiť ešte arogantnejšie, ako sa jazdí teraz?

Každý, kto pravidelne jazdí rýchlo, si to jednoducho môže dovoliť, ale jazda bez vodičáku je predsa len už tuhá káva aj pre arogantných. Zažil som si systém v Británii na vlastnej koži a donútil ma jazdiť opatrnejšie a disciplinovanejšie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

O bodovom systéme sa diskutovalo

Počas prípravy novely zákona o cestnej premávke sa objavili úvahy o tom, či by nebolo vhodnejšie prejsť zo súčasného systému sankcií na bodový systém. Našli sa však dôvody, pre ktoré sa rozhodlo zostať pri súčasnom spôsobe.

Ak by sa mal na Slovensku zavádzať bodový systém sankcií za porušovanie dopravných predpisov, znamenalo by to veľký zásah do viacerých právnych predpisov. Po zavedení by tiež hrozilo viac byrokracie, ktorá by nikomu neprospela.

Skúsenosť z Česka takisto nepodporuje zavedenie bodového systému. V súčasnosti tam novelizujú súvisiace predpisy, pričom menia nastavenie celého systému tak, že sa výrazne podobá na náš existujúci. Vypúšťajú drobné priestupky z bodového systému a sprísňujú tie, ktoré môžu viesť k tragédii. Aj na Slovensku dostane vodič za drobný priestupok pokutu a za závažný mu hrozí zadržanie vodičského preukazu.

Dokonca aj na Slovensku platí, že vám za určené obdobie (posledných 12 mesiacov) zoberú vodičák, ak spáchate tri závažné dopravné priestupky. Tento systém sa dokonca bude sprísňovať vo vzťahu k alkoholu za volantom.

Problém nie je v systéme pokút

Problém so sankcionovaním arogantných vodičov na Slovensku, ktorých je v našej krajine viac ako dosť, nebude v tom, či máme alebo nemáme bodový systém tak ako vo Veľkej Británii alebo v Česku.

Je to skôr otázka toho, aké možnosti majú na Slovensku vodiči a policajti. Predpisy toho policajtom pri mnohých porušeniach predpisov, ktoré "zaváňajú" veľkým nebezpečenstvom, veľa neumožňujú. Aj nedostatok vhodného technického vybavenia a s tým súvisiaca dôkazná núdza bude vždy úspešne pôsobiť voči snahám predstaviteľov polície znížiť množstvo úmrtí na cestách a počet dopravných nehôd.

Pozrite si, aké dopravné priestupky sa vám podarilo zaznamenať

Dokázať nebezpečnú jazdu, ak ju nikto nenatočí alebo ak sa neskončí nehodou, je v podstate takmer nemožné. A keď ju aj niekto natočí, sankcia 60 eur je smiešna vo vzťahu k tomu, aké riziko s ňou prichádza.

Ďalším problémom policajtov sú niektorí ich kolegovia, ktorí svojim neprofesionálnym správaním nepomáhajú budovať dobré meno polície. Znižuje to ich rešpekt v spoločnosti, ktorá zákonite bude ignorovať aj predpisy. Stačí, aby policajt nepoznal pravidlá alebo ich nechcel poznať.

Vodičom chýba motivácia zmeniť svoje správanie

Vodiči na Slovensku toto všetko vedia. Mnohým chýbajú etické a morálne zábrany. Keďže sa riadia zásadami egoizmu, ich záujmy sú nad dopravné pravidlá a dokážu ísť doslova cez mŕtvoly. Niektorých pritom nič nenúti, aby sa to zmenilo.

Veľké sebavedomie dokáže potlačiť pud sebazáchovy vodiča. Keď si k tomu pridáme veľmi malú pravdepodobnosť toho, že policajt zastaví a obviní agresívneho vodiča z priestupku, motivácia jazdiť si primárne podľa svojich potrieb prudko rastie.

Nech bude systém sankcií za dopravné priestupky akýkoľvek, nech budú tresty akokoľvek prísne za porušenie pravidiel na cestách, vodiči svoje správanie nezmenia, prípadne veľmi málo. Jedinou možnosťou je motivovať ich k dodržiavaniu pravidiel.

Motivácie môžu byť len dve: neustále vodičom pripomínať výhody rešpektovania dopravných predpisov, ktoré majú zabezpečiť, aby sa dostali do cieľa svojej cesty živí a zdraví a nevýhody ich porušovania. Ďalšou, nemenej dôležitou motiváciou, je nekompromisné vynucovanie si dodržiavania pravidiel podľa zásad spravodlivosti. V oboch prípadoch má Slovensko pred sebou ešte veľa práce.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 043
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 184
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 195
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 828
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 724
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 165
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 067
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 064

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia tvrdia, že podobne kroky neplánujú.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.