Bodový systém nezabráni arogancii na cestách

Pre väčšinu ľudí je dôležité, aby sa v zdraví dostala do svojho cieľa. Nájdu sa však vodiči, ktorí neváhajú pre svoje priority ohroziť nielen seba ale aj iných.

Veľa sa už diskutovalo o tom, ako postihnúť hazardérov na cestách tak, aby netrpela slušná väčšina. Dobré riešenia sa však hľadajú ťažko. Andrej navrhuje zmeniť systém sankcií a priestupkov na bodový.

Andrej: "Existuje, alebo existovala na Slovensku diskusia kompetentných o bodovom systéme? Bodový systém je síce tvrdý, ale dá sa jazdiť ešte arogantnejšie, ako sa jazdí teraz?

Každý, kto pravidelne jazdí rýchlo, si to jednoducho môže dovoliť, ale jazda bez vodičáku je predsa len už tuhá káva aj pre arogantných. Zažil som si systém v Británii na vlastnej koži a donútil ma jazdiť opatrnejšie a disciplinovanejšie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

O bodovom systéme sa diskutovalo

Počas prípravy novely zákona o cestnej premávke sa objavili úvahy o tom, či by nebolo vhodnejšie prejsť zo súčasného systému sankcií na bodový systém. Našli sa však dôvody, pre ktoré sa rozhodlo zostať pri súčasnom spôsobe.

Ak by sa mal na Slovensku zavádzať bodový systém sankcií za porušovanie dopravných predpisov, znamenalo by to veľký zásah do viacerých právnych predpisov. Po zavedení by tiež hrozilo viac byrokracie, ktorá by nikomu neprospela.

Skúsenosť z Česka takisto nepodporuje zavedenie bodového systému. V súčasnosti tam novelizujú súvisiace predpisy, pričom menia nastavenie celého systému tak, že sa výrazne podobá na náš existujúci. Vypúšťajú drobné priestupky z bodového systému a sprísňujú tie, ktoré môžu viesť k tragédii. Aj na Slovensku dostane vodič za drobný priestupok pokutu a za závažný mu hrozí zadržanie vodičského preukazu.

Dokonca aj na Slovensku platí, že vám za určené obdobie (posledných 12 mesiacov) zoberú vodičák, ak spáchate tri závažné dopravné priestupky. Tento systém sa dokonca bude sprísňovať vo vzťahu k alkoholu za volantom.

Problém nie je v systéme pokút

Problém so sankcionovaním arogantných vodičov na Slovensku, ktorých je v našej krajine viac ako dosť, nebude v tom, či máme alebo nemáme bodový systém tak ako vo Veľkej Británii alebo v Česku.

Je to skôr otázka toho, aké možnosti majú na Slovensku vodiči a policajti. Predpisy toho policajtom pri mnohých porušeniach predpisov, ktoré "zaváňajú" veľkým nebezpečenstvom, veľa neumožňujú. Aj nedostatok vhodného technického vybavenia a s tým súvisiaca dôkazná núdza bude vždy úspešne pôsobiť voči snahám predstaviteľov polície znížiť množstvo úmrtí na cestách a počet dopravných nehôd.

Pozrite si, aké dopravné priestupky sa vám podarilo zaznamenať

Dokázať nebezpečnú jazdu, ak ju nikto nenatočí alebo ak sa neskončí nehodou, je v podstate takmer nemožné. A keď ju aj niekto natočí, sankcia 60 eur je smiešna vo vzťahu k tomu, aké riziko s ňou prichádza.

Ďalším problémom policajtov sú niektorí ich kolegovia, ktorí svojim neprofesionálnym správaním nepomáhajú budovať dobré meno polície. Znižuje to ich rešpekt v spoločnosti, ktorá zákonite bude ignorovať aj predpisy. Stačí, aby policajt nepoznal pravidlá alebo ich nechcel poznať.

Vodičom chýba motivácia zmeniť svoje správanie

Vodiči na Slovensku toto všetko vedia. Mnohým chýbajú etické a morálne zábrany. Keďže sa riadia zásadami egoizmu, ich záujmy sú nad dopravné pravidlá a dokážu ísť doslova cez mŕtvoly. Niektorých pritom nič nenúti, aby sa to zmenilo.

Veľké sebavedomie dokáže potlačiť pud sebazáchovy vodiča. Keď si k tomu pridáme veľmi malú pravdepodobnosť toho, že policajt zastaví a obviní agresívneho vodiča z priestupku, motivácia jazdiť si primárne podľa svojich potrieb prudko rastie.

Nech bude systém sankcií za dopravné priestupky akýkoľvek, nech budú tresty akokoľvek prísne za porušenie pravidiel na cestách, vodiči svoje správanie nezmenia, prípadne veľmi málo. Jedinou možnosťou je motivovať ich k dodržiavaniu pravidiel.

Motivácie môžu byť len dve: neustále vodičom pripomínať výhody rešpektovania dopravných predpisov, ktoré majú zabezpečiť, aby sa dostali do cieľa svojej cesty živí a zdraví a nevýhody ich porušovania. Ďalšou, nemenej dôležitou motiváciou, je nekompromisné vynucovanie si dodržiavania pravidiel podľa zásad spravodlivosti. V oboch prípadoch má Slovensko pred sebou ešte veľa práce.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  2. Hitparáda štiav
  3. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  4. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  5. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  6. Malé knedličky, veľké dojmy
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  8. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  9. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  10. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 562
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 056
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 546
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 577
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 532
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 887
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 467
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 650
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 453
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 186

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Británia sa rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

DOLNÝ ZEMPLÍN KORZÁR

Smer na východe už oslavuje MDŽ. Zabáva vtipmi o svokrách

Nikto nespomínal ističe, ceny elektriny, ani dôchodky.

Neprehliadnite tiež

Vettel bol najrýchlejší v prvej časti pondelňajších testov

Pilot Ferrari Sebastian Vettel stanovil najrýchlejší čas prvej pondelňajšej časti, ktorou sa začali testy pred nadchádzajúcou sezónou motoristickej F1.

Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.

Auto, v ktorom smrteľne postrelili Tupaca Shakura, je na predaj

Čierne BMW 750iL, v ktorom v roku 1996 smrteľne postrelili amerického rappera a herca Tupaca Shakura, je na predaj za 1,5 milióna dolárov.

Volkswagen bol minulý rok ziskový, zarobil viac než 5 miliárd eur

Napriek emisnému škandálu sa nemeckej automobilke Volkswagen podarilo vrátiť v minulom roku do čiernych čísiel.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop