Bodový systém nezabráni arogancii na cestách

Pre väčšinu ľudí je dôležité, aby sa v zdraví dostala do svojho cieľa. Nájdu sa však vodiči, ktorí neváhajú pre svoje priority ohroziť nielen seba ale aj iných.

Veľa sa už diskutovalo o tom, ako postihnúť hazardérov na cestách tak, aby netrpela slušná väčšina. Dobré riešenia sa však hľadajú ťažko. Andrej navrhuje zmeniť systém sankcií a priestupkov na bodový.

Andrej: "Existuje, alebo existovala na Slovensku diskusia kompetentných o bodovom systéme? Bodový systém je síce tvrdý, ale dá sa jazdiť ešte arogantnejšie, ako sa jazdí teraz?

Každý, kto pravidelne jazdí rýchlo, si to jednoducho môže dovoliť, ale jazda bez vodičáku je predsa len už tuhá káva aj pre arogantných. Zažil som si systém v Británii na vlastnej koži a donútil ma jazdiť opatrnejšie a disciplinovanejšie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

O bodovom systéme sa diskutovalo

Počas prípravy novely zákona o cestnej premávke sa objavili úvahy o tom, či by nebolo vhodnejšie prejsť zo súčasného systému sankcií na bodový systém. Našli sa však dôvody, pre ktoré sa rozhodlo zostať pri súčasnom spôsobe.

Ak by sa mal na Slovensku zavádzať bodový systém sankcií za porušovanie dopravných predpisov, znamenalo by to veľký zásah do viacerých právnych predpisov. Po zavedení by tiež hrozilo viac byrokracie, ktorá by nikomu neprospela.

Skúsenosť z Česka takisto nepodporuje zavedenie bodového systému. V súčasnosti tam novelizujú súvisiace predpisy, pričom menia nastavenie celého systému tak, že sa výrazne podobá na náš existujúci. Vypúšťajú drobné priestupky z bodového systému a sprísňujú tie, ktoré môžu viesť k tragédii. Aj na Slovensku dostane vodič za drobný priestupok pokutu a za závažný mu hrozí zadržanie vodičského preukazu.

Dokonca aj na Slovensku platí, že vám za určené obdobie (posledných 12 mesiacov) zoberú vodičák, ak spáchate tri závažné dopravné priestupky. Tento systém sa dokonca bude sprísňovať vo vzťahu k alkoholu za volantom.

Problém nie je v systéme pokút

Problém so sankcionovaním arogantných vodičov na Slovensku, ktorých je v našej krajine viac ako dosť, nebude v tom, či máme alebo nemáme bodový systém tak ako vo Veľkej Británii alebo v Česku.

Je to skôr otázka toho, aké možnosti majú na Slovensku vodiči a policajti. Predpisy toho policajtom pri mnohých porušeniach predpisov, ktoré "zaváňajú" veľkým nebezpečenstvom, veľa neumožňujú. Aj nedostatok vhodného technického vybavenia a s tým súvisiaca dôkazná núdza bude vždy úspešne pôsobiť voči snahám predstaviteľov polície znížiť množstvo úmrtí na cestách a počet dopravných nehôd.

Pozrite si, aké dopravné priestupky sa vám podarilo zaznamenať

Dokázať nebezpečnú jazdu, ak ju nikto nenatočí alebo ak sa neskončí nehodou, je v podstate takmer nemožné. A keď ju aj niekto natočí, sankcia 60 eur je smiešna vo vzťahu k tomu, aké riziko s ňou prichádza.

Ďalším problémom policajtov sú niektorí ich kolegovia, ktorí svojim neprofesionálnym správaním nepomáhajú budovať dobré meno polície. Znižuje to ich rešpekt v spoločnosti, ktorá zákonite bude ignorovať aj predpisy. Stačí, aby policajt nepoznal pravidlá alebo ich nechcel poznať.

Vodičom chýba motivácia zmeniť svoje správanie

Vodiči na Slovensku toto všetko vedia. Mnohým chýbajú etické a morálne zábrany. Keďže sa riadia zásadami egoizmu, ich záujmy sú nad dopravné pravidlá a dokážu ísť doslova cez mŕtvoly. Niektorých pritom nič nenúti, aby sa to zmenilo.

Veľké sebavedomie dokáže potlačiť pud sebazáchovy vodiča. Keď si k tomu pridáme veľmi malú pravdepodobnosť toho, že policajt zastaví a obviní agresívneho vodiča z priestupku, motivácia jazdiť si primárne podľa svojich potrieb prudko rastie.

Nech bude systém sankcií za dopravné priestupky akýkoľvek, nech budú tresty akokoľvek prísne za porušenie pravidiel na cestách, vodiči svoje správanie nezmenia, prípadne veľmi málo. Jedinou možnosťou je motivovať ich k dodržiavaniu pravidiel.

Motivácie môžu byť len dve: neustále vodičom pripomínať výhody rešpektovania dopravných predpisov, ktoré majú zabezpečiť, aby sa dostali do cieľa svojej cesty živí a zdraví a nevýhody ich porušovania. Ďalšou, nemenej dôležitou motiváciou, je nekompromisné vynucovanie si dodržiavania pravidiel podľa zásad spravodlivosti. V oboch prípadoch má Slovensko pred sebou ešte veľa práce.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  2. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  3. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
  6. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  7. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  8. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  9. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  10. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 316
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 874
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 826
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 752
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 587
  6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 254
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 192
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 158
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 561
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 2 509

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nacionalistický kňaz pomáha šíriť propagandu ĽSNS

Ján Košiar, ktorý otvorene podporuje kotlebovcov, píše pre časopis Zväzu protikomunistického odboja. Magazín platí ministerstvo vnútra.

KOMENTÁRE

Antifašisti ani antikomunisti to nepochopili

Neexistuje sloboda len pre jednu vybranú skupinu.

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

KOMENTÁRE

Domáci násilník Danko

Reči, akože „nesystémové strany nevedia riadiť štát“, sú z úst „systémovej“ SNS dokonalou fraškou.

Neprehliadnite tiež

Aj so štvorvalcom je BMW 420i Cabrio veľmi zábavné auto (test)

BMW ukázalo, že stále dokáže vyrobiť príťažlivé a dynamické auto i bez strechy.

Veteránistov pod Tatrami neodradilo počasie

Na Ružomberskej ruži sa zišlo 142 posádok.

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.