SME
Piatok, 28. január, 2022 | Meniny má Alfonz

Bodový systém nezabráni arogancii na cestách

Pre väčšinu ľudí je dôležité, aby sa v zdraví dostala do svojho cieľa. Nájdu sa však vodiči, ktorí neváhajú pre svoje priority ohroziť nielen seba ale aj iných.

Veľa sa už diskutovalo o tom, ako postihnúť hazardérov na cestách tak, aby netrpela slušná väčšina. Dobré riešenia sa však hľadajú ťažko. Andrej navrhuje zmeniť systém sankcií a priestupkov na bodový.

Andrej: "Existuje, alebo existovala na Slovensku diskusia kompetentných o bodovom systéme? Bodový systém je síce tvrdý, ale dá sa jazdiť ešte arogantnejšie, ako sa jazdí teraz?

Každý, kto pravidelne jazdí rýchlo, si to jednoducho môže dovoliť, ale jazda bez vodičáku je predsa len už tuhá káva aj pre arogantných. Zažil som si systém v Británii na vlastnej koži a donútil ma jazdiť opatrnejšie a disciplinovanejšie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

O bodovom systéme sa diskutovalo

Počas prípravy novely zákona o cestnej premávke sa objavili úvahy o tom, či by nebolo vhodnejšie prejsť zo súčasného systému sankcií na bodový systém. Našli sa však dôvody, pre ktoré sa rozhodlo zostať pri súčasnom spôsobe.

Ak by sa mal na Slovensku zavádzať bodový systém sankcií za porušovanie dopravných predpisov, znamenalo by to veľký zásah do viacerých právnych predpisov. Po zavedení by tiež hrozilo viac byrokracie, ktorá by nikomu neprospela.

Skúsenosť z Česka takisto nepodporuje zavedenie bodového systému. V súčasnosti tam novelizujú súvisiace predpisy, pričom menia nastavenie celého systému tak, že sa výrazne podobá na náš existujúci. Vypúšťajú drobné priestupky z bodového systému a sprísňujú tie, ktoré môžu viesť k tragédii. Aj na Slovensku dostane vodič za drobný priestupok pokutu a za závažný mu hrozí zadržanie vodičského preukazu.

Dokonca aj na Slovensku platí, že vám za určené obdobie (posledných 12 mesiacov) zoberú vodičák, ak spáchate tri závažné dopravné priestupky. Tento systém sa dokonca bude sprísňovať vo vzťahu k alkoholu za volantom.

Problém nie je v systéme pokút

Problém so sankcionovaním arogantných vodičov na Slovensku, ktorých je v našej krajine viac ako dosť, nebude v tom, či máme alebo nemáme bodový systém tak ako vo Veľkej Británii alebo v Česku.

Je to skôr otázka toho, aké možnosti majú na Slovensku vodiči a policajti. Predpisy toho policajtom pri mnohých porušeniach predpisov, ktoré "zaváňajú" veľkým nebezpečenstvom, veľa neumožňujú. Aj nedostatok vhodného technického vybavenia a s tým súvisiaca dôkazná núdza bude vždy úspešne pôsobiť voči snahám predstaviteľov polície znížiť množstvo úmrtí na cestách a počet dopravných nehôd.

Pozrite si, aké dopravné priestupky sa vám podarilo zaznamenať

Dokázať nebezpečnú jazdu, ak ju nikto nenatočí alebo ak sa neskončí nehodou, je v podstate takmer nemožné. A keď ju aj niekto natočí, sankcia 60 eur je smiešna vo vzťahu k tomu, aké riziko s ňou prichádza.

Ďalším problémom policajtov sú niektorí ich kolegovia, ktorí svojim neprofesionálnym správaním nepomáhajú budovať dobré meno polície. Znižuje to ich rešpekt v spoločnosti, ktorá zákonite bude ignorovať aj predpisy. Stačí, aby policajt nepoznal pravidlá alebo ich nechcel poznať.

Vodičom chýba motivácia zmeniť svoje správanie

Vodiči na Slovensku toto všetko vedia. Mnohým chýbajú etické a morálne zábrany. Keďže sa riadia zásadami egoizmu, ich záujmy sú nad dopravné pravidlá a dokážu ísť doslova cez mŕtvoly. Niektorých pritom nič nenúti, aby sa to zmenilo.

Veľké sebavedomie dokáže potlačiť pud sebazáchovy vodiča. Keď si k tomu pridáme veľmi malú pravdepodobnosť toho, že policajt zastaví a obviní agresívneho vodiča z priestupku, motivácia jazdiť si primárne podľa svojich potrieb prudko rastie.

Nech bude systém sankcií za dopravné priestupky akýkoľvek, nech budú tresty akokoľvek prísne za porušenie pravidiel na cestách, vodiči svoje správanie nezmenia, prípadne veľmi málo. Jedinou možnosťou je motivovať ich k dodržiavaniu pravidiel.

Motivácie môžu byť len dve: neustále vodičom pripomínať výhody rešpektovania dopravných predpisov, ktoré majú zabezpečiť, aby sa dostali do cieľa svojej cesty živí a zdraví a nevýhody ich porušovania. Ďalšou, nemenej dôležitou motiváciou, je nekompromisné vynucovanie si dodržiavania pravidiel podľa zásad spravodlivosti. V oboch prípadoch má Slovensko pred sebou ešte veľa práce.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  2. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  4. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  5. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  6. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  5. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  8. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 10 812
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 068
  3. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 619
  4. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 3 365
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 331
  6. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 3 309
  7. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 802
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 238
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 197
  10. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 1 804
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zoltán Sztojka (26) je odchovanec detského domova, ktorý vypovedá o zneužívaní detí vo viacerých domovoch. V súčasnosti študuje na strednej odbornej škole a popri tom brigáduje.

Zoltán Sztojka zažil pokus o zneužitie.


16 h
Bytovka na Drotárskej ceste v Bratislave, v ktorej si kúpil byt aj Michal Fico, syn Roberta Fica.

Šéf Smeru býva v prenájme u Muňka.


a 1 ďalší 16 h
Pri jednej z hier v detskom tábore ChaChaLand, ktorú ukazuje aj záber z jeho internetovej stránky, zbierali dievčatá ústami z nahých tiel chlapcov cukríky.

Začnime vyžadovať formálne normy, zabránime mnohým zneužitiam.


25. jan

Neprehliadnite tiež

Prvá skica nového Mitsubishi ASX. Premiéru bude mať na jar 2023.

Premiéru bude mať na jar 2023.


23 h
Hyundai Tucson

Uspel ten, kto si spravil včas zásoby.


27. jan
BMW M760 s motorom V12.

Motory V12 sa ponúkali od roku 1987.


25. jan
Škoda 110 R

Na ich siluetu nadviaže nová verzia elektrického Enyaqu.


24. jan

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Skutoční hrdinovia za svoje presvedčenie zomierali, Uhrík zneužíva čo sa dá.
  2. Aleš Tvrdý: Ako naplánovať cestu do Afriky
  3. Daniel Bíro: Miesta, kam môžete ísť na výlet vo voľnom čase
  4. Rudolf Székely: Slovenská pošta: Inštitúcia, ktorá sa zodpovedá len Bohu...
  5. Inštitút strategických politík: Severná Kórea odpaľuje nezvyčajne veľké množstvo rakiet
  6. Michal Šustek: Riešenia udržateľnosti dôchodkového systému (zvýšenie zodpovednosti jednotlivca 7-9/12) - 8. časť
  7. Anna Milanová: Jeseň...
  8. Martina Kotúčová: Schovávaná na jistotu
  1. Simona Kyselicová: Ako sa testuje na Covid v Nórsku. P.S.: Som pozitívna 13 422
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 7 910
  3. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 734
  4. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 5 437
  5. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 5 421
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: Epilóg – Zbohom, Anglicko 5 182
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 4 156
  8. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 4 040
  1. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  2. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  7. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu