Bodový systém nezabráni arogancii na cestách

Pre väčšinu ľudí je dôležité, aby sa v zdraví dostala do svojho cieľa. Nájdu sa však vodiči, ktorí neváhajú pre svoje priority ohroziť nielen seba ale aj iných.

Veľa sa už diskutovalo o tom, ako postihnúť hazardérov na cestách tak, aby netrpela slušná väčšina. Dobré riešenia sa však hľadajú ťažko. Andrej navrhuje zmeniť systém sankcií a priestupkov na bodový.

Andrej: "Existuje, alebo existovala na Slovensku diskusia kompetentných o bodovom systéme? Bodový systém je síce tvrdý, ale dá sa jazdiť ešte arogantnejšie, ako sa jazdí teraz?

Každý, kto pravidelne jazdí rýchlo, si to jednoducho môže dovoliť, ale jazda bez vodičáku je predsa len už tuhá káva aj pre arogantných. Zažil som si systém v Británii na vlastnej koži a donútil ma jazdiť opatrnejšie a disciplinovanejšie."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

O bodovom systéme sa diskutovalo

Počas prípravy novely zákona o cestnej premávke sa objavili úvahy o tom, či by nebolo vhodnejšie prejsť zo súčasného systému sankcií na bodový systém. Našli sa však dôvody, pre ktoré sa rozhodlo zostať pri súčasnom spôsobe.

Ak by sa mal na Slovensku zavádzať bodový systém sankcií za porušovanie dopravných predpisov, znamenalo by to veľký zásah do viacerých právnych predpisov. Po zavedení by tiež hrozilo viac byrokracie, ktorá by nikomu neprospela.

Skúsenosť z Česka takisto nepodporuje zavedenie bodového systému. V súčasnosti tam novelizujú súvisiace predpisy, pričom menia nastavenie celého systému tak, že sa výrazne podobá na náš existujúci. Vypúšťajú drobné priestupky z bodového systému a sprísňujú tie, ktoré môžu viesť k tragédii. Aj na Slovensku dostane vodič za drobný priestupok pokutu a za závažný mu hrozí zadržanie vodičského preukazu.

Dokonca aj na Slovensku platí, že vám za určené obdobie (posledných 12 mesiacov) zoberú vodičák, ak spáchate tri závažné dopravné priestupky. Tento systém sa dokonca bude sprísňovať vo vzťahu k alkoholu za volantom.

Problém nie je v systéme pokút

Problém so sankcionovaním arogantných vodičov na Slovensku, ktorých je v našej krajine viac ako dosť, nebude v tom, či máme alebo nemáme bodový systém tak ako vo Veľkej Británii alebo v Česku.

Je to skôr otázka toho, aké možnosti majú na Slovensku vodiči a policajti. Predpisy toho policajtom pri mnohých porušeniach predpisov, ktoré "zaváňajú" veľkým nebezpečenstvom, veľa neumožňujú. Aj nedostatok vhodného technického vybavenia a s tým súvisiaca dôkazná núdza bude vždy úspešne pôsobiť voči snahám predstaviteľov polície znížiť množstvo úmrtí na cestách a počet dopravných nehôd.

Pozrite si, aké dopravné priestupky sa vám podarilo zaznamenať

Dokázať nebezpečnú jazdu, ak ju nikto nenatočí alebo ak sa neskončí nehodou, je v podstate takmer nemožné. A keď ju aj niekto natočí, sankcia 60 eur je smiešna vo vzťahu k tomu, aké riziko s ňou prichádza.

Ďalším problémom policajtov sú niektorí ich kolegovia, ktorí svojim neprofesionálnym správaním nepomáhajú budovať dobré meno polície. Znižuje to ich rešpekt v spoločnosti, ktorá zákonite bude ignorovať aj predpisy. Stačí, aby policajt nepoznal pravidlá alebo ich nechcel poznať.

Vodičom chýba motivácia zmeniť svoje správanie

Vodiči na Slovensku toto všetko vedia. Mnohým chýbajú etické a morálne zábrany. Keďže sa riadia zásadami egoizmu, ich záujmy sú nad dopravné pravidlá a dokážu ísť doslova cez mŕtvoly. Niektorých pritom nič nenúti, aby sa to zmenilo.

Veľké sebavedomie dokáže potlačiť pud sebazáchovy vodiča. Keď si k tomu pridáme veľmi malú pravdepodobnosť toho, že policajt zastaví a obviní agresívneho vodiča z priestupku, motivácia jazdiť si primárne podľa svojich potrieb prudko rastie.

Nech bude systém sankcií za dopravné priestupky akýkoľvek, nech budú tresty akokoľvek prísne za porušenie pravidiel na cestách, vodiči svoje správanie nezmenia, prípadne veľmi málo. Jedinou možnosťou je motivovať ich k dodržiavaniu pravidiel.

Motivácie môžu byť len dve: neustále vodičom pripomínať výhody rešpektovania dopravných predpisov, ktoré majú zabezpečiť, aby sa dostali do cieľa svojej cesty živí a zdraví a nevýhody ich porušovania. Ďalšou, nemenej dôležitou motiváciou, je nekompromisné vynucovanie si dodržiavania pravidiel podľa zásad spravodlivosti. V oboch prípadoch má Slovensko pred sebou ešte veľa práce.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 752
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 797
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 042
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 687
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 134
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 007
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 646
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 583
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 344
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 762

Téma: Zmena dopravných pravidiel 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.