Vláda schválila novelu zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Mýtne pokuty sa majú znížiť o viac ako polovicu - v blokovom konaní z 1 655 eur na 700 eur a v správnom konaní z 2 655 eur na 1 300 eur.
BRATISLAVA. Pokuty pre dopravcov za porušenie pravidiel pri výbere mýta majú klesnúť o viac ako polovicu od 1. augusta. Súčasné pokuty za jazdu bez palubnej jednotky alebo bez uhradenia mýtneho, ktoré v blokovom konaní dosahujú 1 655 eur a v správnom konaní 2 655 eur, sa znížia od leta na 700 eur a 1 300 eur.
Pokles mýtnych pokút v prvom prípade o takmer 58 % a v druhom o 51 % umožňuje návrh novely zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, ktorý vláda na stredajšom zasadnutí schválila s pripomienkami.
Novela prináša aj novú sankciu
Novela mýtneho zákona, ktorú predložil minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH), zároveň zavedie pre dopravcov a vodičov ďalšiu sankciu vo výške 600 eur v blokovom a 1 000 eur v správnom konaní.
Pokutu zaplatia, ak na výzvu príslušníka polície nepredložia osvedčenie o evidencii vozidla, technický preukaz alebo iný doklad preukazujúci kategóriu, celkovú hmotnosť vozidla, počet náprav a emisnú triedu. Zavedenie nového priestupku navrhla Mýtna polícia vzhľadom na jeho častý výskyt.
Pre nižšie pokuty klesnú príjmy do štátneho rozpočtu
Minister dopravy po rokovaní vlády povedal, že mýto nastavené minulou vládou bolo aj z pohľadu pokút veľmi drahé, až likvidačné.
"Slovenské pokuty za porušenie zákona o elektronickom mýte bolo najvyššie v stredoeurópskom regióne. Preto rozhodnutie o výraznom znížení pokút považujem za spravodlivé a rozumné. Zredukovanie sadzieb pokút môže tento systém dostať viac do rovnováhy v regióne," uviedol Figeľ.
Vlani, v prvom roku prevádzky mýtneho systému, polícia udelila mýtne pokuty vo výške 6,25 mil. eur za 4 314 zistených priestupkov.
Cieľom novely mýtneho zákona je podľa rezortu dopravy zanalyzovať vývoj priestupkovosti pri výbere mýta. Malo by sa ukázať, či po znížení výšky pokút vzrastie počet priestupkov a či nižšie sankcie budú mať preventívny charakter. Ak sa priestupkovosť pri mýte nezmení, príjmy štátneho rozpočtu v rámci blokového konania podľa ministerstva dopravy klesnú ročne zhruba o 3,63 mil. eur.
Pri zvýšení priestupkovosti o polovicu by sa príjmy mali znížiť ročne o 2,31 mil. eur a pri dvojnásobnom náraste priestupkovosti príjmy klesnú približne o 1 mil. eur.
"V súčasnosti pokuty za porušenie právnych predpisov na úseku mýta sú v takej výške, že pôsobia odstrašujúco pre prípadných porušovateľov a teda majú značne preventívny charakter. Výška pokút za priestupky na úseku výberu mýta v SR patrí k najvyšším v rámci porovnania výšky pokút v okolitých štátoch, a to v Českej republike, Maďarsku, Rakúsku, Nemecku a Poľsku," uviedol rezort dopravy v dôvodovej správe k návrhu novely mýtneho zákona.
Na Slovensku je pritom najnižšia priestupkovosť pri výbere mýta v porovnaní s uvedenými krajinami. "Výška pokút však je aj napriek nízkej priestupkovosti neprimeraná k stupňu nebezpečnosti samotných priestupkov," tvrdí rezort dopravy.
Polícia bude priebežne mesačne vyhodnocovať početnosť priestupkov pri výbere mýta. Výsledky monitoringu priestupkovosti budú podkladom pre posúdenie účinnosti preventívneho charakteru upravenej výšky pokút a následne pre prípadné ďalšie legislatívne opatrenia pri udeľovaní pokút.