BRATISLAVA. Od novembra na diaľnici D 1 medzi Bratislavou a Trnavou vodiči nesmú jazdiť rýchlejšie ako 110 kilometrov za hodinu. Len za január a február zomreli medzi Bratislavou a Trnavou štyria ľudia, čo je rovnaký počet mŕtvych ako za celý vlaňajší rok.
„Pokiaľ viem, dve z týchto nehôd spôsobilo nedodržanie základných predpisov. Nedá sa povedať, či má na to zmena maximálnej rýchlosti určujúci vplyv,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.
Mŕtvi na cestách v roku 2008 zomrelo na cestách 558 ľudí, vo februári 2009 začal platiť nový zákon o cestnej premávke, vlani zahynulo 346 ľudí, od začiatku tohto roka do 13. marca na cestách prišlo o život 55 ľudí. za rovnaké obdobie roku 2010 to bolo 54 ľudí.
Nehodovosť však oproti minulému roku klesla. Za prvé dva mesiace sa na úseku stalo 45 nehôd, vlani za rovnaké obdobie 80.
„Toto opatrenie by malo do istej miery eliminovať riziká a zvyšovať bezpečnosť na tomto úseku,“ hovoril minulý rok minister dopravy Ján Figeľ o znížení maximálnej rýchlosti na D 1 o dvadsať kilometrov oproti iným diaľniciam.
Opatrenie reagovalo aj na nehodu z júla 2010, keď zahynul vodič dodávky, ktorý dostal defekt. Išiel pomaly v treťom pruhu na najbližšie odpočívadlo a z cesty ho zmietol kamión.
Drahovský zníženie rýchlosti skôr kritizuje. „Od novembra tam vládne mierna nervozita, lebo autá idú vo všetkých troch pruhoch približne rovnako rýchlo - keď sa zjaví rýchlejšie idúce auto, s majákom i bez, autá v strednom pruhu sa boja pridať a zaradiť sa do bočných pruhov.“