ŽENEVA. Tento rozhovor nebol plánovaný, pretože šéfovia talianskych značiek sú počas autosalónov plne obsadení. Ak som ale mal chuť sa s niekým neformálne porozpráva, riaditeľ spoločnosti Fiat Auto patril medzi prvých. Vo Fiate sa totiž v poslednom čase tak veľa zmenilo, že pomaly strácam prehľad. Najvyšší čas opýtať sa, čo možno od Fiat Auto v najbližších rokoch očakávať. Mal som na to v Ženeve 15 minút.
V minulosti pracoval pre automobilky Ford a Toyota, a hoci do Fiatu prišiel len v októbri minulého roku, stal sa kľúčovým tvorcom novej stratégie značky. Riaditeľ automobilky Fiat Auto - Andrea Formica.
V poslednom období sa vo Fiate veľa zmenilo. Mnohé projekty boli buď stopnuté alebo prehodnotené. Ste kľúčovým tvorcom novej stratégie značky Fiat. Akým smerom sa teda bude uberať?
Tohtoročná Geneva Motor Show je začiatkom novej stratégie automobilky Fiat. Stratégie produktového lídra. V našej expozícii vidieť a cítiť, že je radikálne odlišná v porovnaní s minulými ročníkmi. Zameraná na nové technológie, odkaz minulosti a inovácie. Sme veľmi hrdí na svoju históriu.
Fiat je na trhu vyše sto rokov a máme čo ponúknuť. Prezentujeme tu nový Freemont, ktorý je prvou lastovičkou mohutnej modelovej ofenzívy. V priebehu najbližších 30 mesiacov uvedieme na trh až sedem nových modelov a to hovorím iba o značke Fiat. Nemám tým na mysli aj značky Alfa Romeo, Lancia a Jeep, ktoré nepochybne prinesú ďalšie nové autá.
Sedem nových modelov príde do konca roka 2013, čo v podstate znamená, že celá modelová paleta môže byť buď vymenená alebo výrazne vylepšená. Tu v Ženeve tiež uvádzame nový koncept nazvaný Air Technologies. Tento koncept zahŕňa všetky technológie, ktoré Fiat doposiaľ vyvinul.
Technológie znižujúce emisie pri súčasnom zvýšení efektivity pohonných jednotiek. Počnúc motormi, cez prevodovky, alternatívne pohony až po riadiace jednotky a jazdný štýl samozrejme, ktorý je tiež veľmi dôležitou zložkou pri znižovaní emisií CO₂.
Fiat je stále jediným výrobcom automobilov, ktorý ponúka veľmi ojedinelý systém Eco Drive, na základe ktorého vie vodič vyhodnocovať svoj jazdný štýl a s jeho pomocou reálne dosiahnuť nižšiu spotrebu paliva a tvorbu emisií.
Čo je nové s projektom Topolino?
Ja viem o ňom všetko (smiech)... Ale teraz seriózne. Predpokladám, že máte na mysli Fiat City Car, ktorý je jedným zo siedmych pripravovaných modelov, ktoré som spomínal.
Akým smerom sa posunie nové Bravo? Pán Marchionne ( šéf koncernu Fiat, pozn. redakcie) v jednom z posledných rozhovorov povedal, že Bravo musí byť koncepčne drasticky prepracované. Môžete povedať k tomu niečo viac?
Je pravda, že nedávno sme živo diskutovali na tému, aký charakter by Fiat v segmente C mal mať. Je nepochybné, že segment C v posledných rokoch zažil niekoľko rôznych neúspechov. Preto sme si presne pomenovali, aký by nový Fiat segmentu C mal byť, aby mal potenciál uspieť. To je všetko, čo môžem prezradiť.
Spomínali ste sedem nových modelov. Počítate medzi nimi aj s malým SUV, o ktorom sa pred časom hovorilo?
Dnes prezentujeme Freemont, ktorý nie je nevyhnutné nazývať čistokrvné SUV. Skôr sa prikláňam k označeniu Crossover. Keď sa bavíme o segmente SUV, v skupine máme jednu fantastickú značku, ktorá nemusí nikomu nič dokazovať o svojich schopnostiach.
Jepp je veľmi silná značka, s ktorou plánujeme v Európe expandovať . V spolupráci s Jeepom prinesieme niekoľko nových produktov, ktorými pokryjeme nielen segmenty, kde Jeep momentálne nie je zastúpený.
Bude pokračovať spolupráca so Suzuki v prípade modelu Sedici?
Zatiaľ áno, ako dlho vám neviem odpovedať.
Opýtam sa inak. Dostane Sedici nástupcu?
Diskutujeme o tom, pretože máme tu aj Jeep.
⃰⃰(Krátko po ženevskom autosalóne Jeep oznámil, že pripravuje konkurenta pre Nissan Juke. Postavený bude na platforme modelu Fiat Punto Evo a podobne ako Juke ho budú vyrábať s pohonom predných aj všetkých štyroch kolies – pozn. redakcie).
Akým smerom sa bude vyvíjať stratégia v oblasti motorov? Pretože máte vynikajúce benzínové agregáty Multi Air a Twin Air, ale pre väčšinu klientov prehnane drahé a tým pádom nedostupné. Preto tvoria len malé percento predajov a ľudia kupujú hlavne staré dvojventilové motory. Čo s tým mienite robiť?
Vyvinúť inovatívny motor, akým je Twin Air neznamená, že z modelovej skladby odstránime ostatné motory. Štvorvalec 1.2 8V s výkonom 51 kW/69 k je fantastický motor, preto sme ho aj vybrali ako základnú motorizáciu pre novú Lanciu Ypsilon.
Z pohľadu kultúry chodu a jazdných výkonov je to stále jeden z najlepších motorov v automobilovom priemysle. Určite nemáme v úmysle ho odstaviť. Samozrejme, Twin Air je pokrokovejší , akýmsi stelesnením efektivity medzi konvenčnými benzínovými motormi.
Pre Fiat je ale výhodnejší ako obohatenie ponuky, než byť nástupcom súčasného štvorvalca objemu 1,2 l. Napríklad Fiat 500 sa výborne predáva s oboma motormi.
Čo sa udeje s Fiatom 500? O chvíľu by mal prísť facelift? Budete niečo na ňom upravovať alebo dostane len kozmetické zmeny?
Dobrá otázka. Fiat 500 je totiž jednou z mála ikon v automobilovom priemysle. Keď rozmýšľate ako udržať nejaký produkt konkurencieschopný počas celého životného cyklu, zvyčajne facelit je jednou z možností. Keď ale budeme niečo inovovať na modeli Cinquecento, tak iba drobnosti. Určite nepôjde o radikálnu zmenu.
Keď sa pozriete na model 500, ktorý sme uviedli v USA, zbadáte drobné odlišnosti rešpektujúce špecifické lokálne požiadavky trhu. Jedna opcia by mohla byť zjednotiť tieto dva modely do jedného (americkú a európsku verziu, čiže pravdepodobne americkú uviesť v Európe ako facelift), ale zatiaľ nebolo nič rozhodnuté.
Cinquento je stále dostatočne svieže, výborne sa predáva, a preto si myslíme, že zatiaľ nepotrebuje žiadnu zmenu.
Koncom roka uvediete na trh nový Fiat Panda. Môžete o ňom niečo prezradiť?
Panda je doslova majstrovským kúskom, nadčasovým autom. Jej vek sa nijak negatívne neodráža na jej predajoch, preto spolu s novou Pandou budeme stále vyrábať aj súčasnú. Síce iba jednu verziu, ale určite ju neodstavíme, pretože sme presvedčení, že aj po uvedení novej generácie bude stále dopyt po tej súčasnej.
Môžem potvrdiť, že nová Panda bude mať premiéru koncom tohto roka. Ukážeme ju na jesennom autosalóne vo Frankfurte a bude to príjemné prekvapenie aj pre tých ľudí, ktorí si myslia, že súčasnú Pandu nie je možné vylepšiť. Bolo pre nás veľkou výzvou posunúť Pandu ďalej, preto budete naozaj prekvapení.
Autor: Zhováral sa Michal Karpat