Kradnuté autá zostávajú väčšinou na Slovensku

Za posledných 5 rokov sa na Slovensku odcudzilo viac ako 20-tisíc vozidiel. Ich počet v ostatných rokoch síce mierne klesá, hodnota odcudzených vozidiel ale paradoxne stúpa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V kurze sú stále častejšie vozidlá vyššej triedy renomovaných značiek. Automobilová kriminalita spôsobuje našim občanom škody prevyšujúce 70 miliónov EURO za rok.

Podvody s vozidlami sa stali v poslednom období, ktoré sa nieslo v znamení ekonomicko-hospodárskej krízy, takmer národným športom.

Pozrite si, aké autá sa kradnú a kde - mapa, štatistiky, tabuľky, grafy

Zamysleli ste sa niekedy, kam sa podeli a neustále miznú tie tisícky vozidiel? Predpokladajme, že boli odcudzené za účelom získania finančného prospechu, preto pravdepodobne neskončili v dvoch vlnách "šrotovného", aj keď sa to samozrejme vylúčiť nedá.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najviac ukradnutých áut nejde do zahraničia

Medzi verejnosťou prevláda všeobecný názor, že sa kradnuté autá vyvážajú do zahraničia, alebo sa rozoberajú na náhradné diely. Prax ale poukazuje na iné praktiky zlodejov.

Podľa neoficiálnych odhadov je viac ako 60% odcudzených vozidiel opätovne zaregistrovaných na Slovensku, 30% vyvezených a necelých 10% rozobraných a použitých na náhradné diely. Ak sa podľa oficiálnych štatistík v súčasnosti odcudzí na Slovensku v priemere viac ako 9 vozidiel každý deň, tak z toho cca 6 zostáva na Slovensku a po zmene identity je ponúkaná na predaj nič netušiacim záujemcom.

Keď k tomu prirátame

  • vozidlá dovezené zo zahraničia a legalizované ako jednotlivo dovezené nové vozidlá,
  • dovezené vozidlá a legalizované na slovenské doklady,
  • vozidlá legalizované v predošlom období, ktoré bez náležitej kontroly opakovane prechádzajú registračnou procedúrou,

vyjdú nám desiatky zlegalizovaných vozidiel, ktoré sú na Slovensku predávané a znovu uvádzané do premávky na cestách.

Bežnou obhliadkou nezistíte, či je auto kradnuté

V zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov je vozidlo s neoprávneným vonkajším zásahom do konštrukcie vozidla, do dokladov vozidla alebo do identifikátorov vozidla nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.

Keďže neoprávnené manipulácie používané pri legalizáciách sú v súčasnosti vysoko sofistikované, ich odhalenie bežnou obhliadkou vozidla pred vykonaním zmeny v evidencii vozidiel je nereálne. Pritom sa neoprávnený vonkajší zásah do konštrukcie vozidla, ktorý ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky, ani nezisťuje.

Zlegalizovať kradnuté auto sa dá aj nevedomky

Ak orgán Policajného zboru po zaevidovaní zmeny v evidencii vozidiel vydá osvedčenie o evidencii bez náležitého overenia neoprávnených manipulácií, uvedie sa do premávky na cestách aj vozidlo, ktoré je pre premávku nespôsobilé.

Členské štáty EÚ by mali v rámci svojho vnútorného práva zabezpečiť, aby nedochádzalo k zneužívaniu registračných dokladov vozidla a k legalizácii – schváleniu vozidiel na cestnú premávku, ktoré nespĺňajú podmienky spôsobilosti. Pod "spôsobilosťou" sa nemyslí technická spôsobilosť, ktorú overujú stanice technickej kontroly. V tomto prípade to súvisí s neoprávnenou zmenou identity vozidla, s neoprávneným zásahom do konštrukcie a dokladov vozidla.

Autor je riaditeľ poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  2. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  3. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  4. Bayer posilňuje svoju značku
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  7. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  8. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  9. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  10. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 927
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 358
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 028
  4. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 12 794
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 161
  6. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 10 065
  7. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 6 166
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 080
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 315
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 161

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí