SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Kradnuté autá zostávajú väčšinou na Slovensku

Za posledných 5 rokov sa na Slovensku odcudzilo viac ako 20-tisíc vozidiel. Ich počet v ostatných rokoch síce mierne klesá, hodnota odcudzených vozidiel ale paradoxne stúpa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V kurze sú stále častejšie vozidlá vyššej triedy renomovaných značiek. Automobilová kriminalita spôsobuje našim občanom škody prevyšujúce 70 miliónov EURO za rok.

Podvody s vozidlami sa stali v poslednom období, ktoré sa nieslo v znamení ekonomicko-hospodárskej krízy, takmer národným športom.

Pozrite si, aké autá sa kradnú a kde - mapa, štatistiky, tabuľky, grafy

Zamysleli ste sa niekedy, kam sa podeli a neustále miznú tie tisícky vozidiel? Predpokladajme, že boli odcudzené za účelom získania finančného prospechu, preto pravdepodobne neskončili v dvoch vlnách "šrotovného", aj keď sa to samozrejme vylúčiť nedá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najviac ukradnutých áut nejde do zahraničia

Medzi verejnosťou prevláda všeobecný názor, že sa kradnuté autá vyvážajú do zahraničia, alebo sa rozoberajú na náhradné diely. Prax ale poukazuje na iné praktiky zlodejov.

Podľa neoficiálnych odhadov je viac ako 60% odcudzených vozidiel opätovne zaregistrovaných na Slovensku, 30% vyvezených a necelých 10% rozobraných a použitých na náhradné diely. Ak sa podľa oficiálnych štatistík v súčasnosti odcudzí na Slovensku v priemere viac ako 9 vozidiel každý deň, tak z toho cca 6 zostáva na Slovensku a po zmene identity je ponúkaná na predaj nič netušiacim záujemcom.

Keď k tomu prirátame

  • vozidlá dovezené zo zahraničia a legalizované ako jednotlivo dovezené nové vozidlá,
  • dovezené vozidlá a legalizované na slovenské doklady,
  • vozidlá legalizované v predošlom období, ktoré bez náležitej kontroly opakovane prechádzajú registračnou procedúrou,

vyjdú nám desiatky zlegalizovaných vozidiel, ktoré sú na Slovensku predávané a znovu uvádzané do premávky na cestách.

SkryťVypnúť reklamu

Bežnou obhliadkou nezistíte, či je auto kradnuté

V zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov je vozidlo s neoprávneným vonkajším zásahom do konštrukcie vozidla, do dokladov vozidla alebo do identifikátorov vozidla nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.

Keďže neoprávnené manipulácie používané pri legalizáciách sú v súčasnosti vysoko sofistikované, ich odhalenie bežnou obhliadkou vozidla pred vykonaním zmeny v evidencii vozidiel je nereálne. Pritom sa neoprávnený vonkajší zásah do konštrukcie vozidla, ktorý ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky, ani nezisťuje.

Zlegalizovať kradnuté auto sa dá aj nevedomky

Ak orgán Policajného zboru po zaevidovaní zmeny v evidencii vozidiel vydá osvedčenie o evidencii bez náležitého overenia neoprávnených manipulácií, uvedie sa do premávky na cestách aj vozidlo, ktoré je pre premávku nespôsobilé.

SkryťVypnúť reklamu

Členské štáty EÚ by mali v rámci svojho vnútorného práva zabezpečiť, aby nedochádzalo k zneužívaniu registračných dokladov vozidla a k legalizácii – schváleniu vozidiel na cestnú premávku, ktoré nespĺňajú podmienky spôsobilosti. Pod "spôsobilosťou" sa nemyslí technická spôsobilosť, ktorú overujú stanice technickej kontroly. V tomto prípade to súvisí s neoprávnenou zmenou identity vozidla, s neoprávneným zásahom do konštrukcie a dokladov vozidla.

Autor je riaditeľ poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  3. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  4. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 977
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 847
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 11 311
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 430
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 394
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 896
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 3 541
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 199
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

MG ZS a MG EHS

Cenník vyzerá ako pred vlnou zdražovania.


3 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl

Blogy SME

  1. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  2. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  3. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  4. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  5. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 100 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  6. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  7. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch
  8. Andrej Hossa: Zdokonaľte sa v jazykoch a otvorte si dvere k množstvu ďalších príležitostí
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 193
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 038
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 154
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 015
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 739
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 058
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 925
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu