Kradnuté autá zostávajú väčšinou na Slovensku

Za posledných 5 rokov sa na Slovensku odcudzilo viac ako 20-tisíc vozidiel. Ich počet v ostatných rokoch síce mierne klesá, hodnota odcudzených vozidiel ale paradoxne stúpa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V kurze sú stále častejšie vozidlá vyššej triedy renomovaných značiek. Automobilová kriminalita spôsobuje našim občanom škody prevyšujúce 70 miliónov EURO za rok.

Podvody s vozidlami sa stali v poslednom období, ktoré sa nieslo v znamení ekonomicko-hospodárskej krízy, takmer národným športom.

Pozrite si, aké autá sa kradnú a kde - mapa, štatistiky, tabuľky, grafy

Zamysleli ste sa niekedy, kam sa podeli a neustále miznú tie tisícky vozidiel? Predpokladajme, že boli odcudzené za účelom získania finančného prospechu, preto pravdepodobne neskončili v dvoch vlnách "šrotovného", aj keď sa to samozrejme vylúčiť nedá.

Najviac ukradnutých áut nejde do zahraničia

Medzi verejnosťou prevláda všeobecný názor, že sa kradnuté autá vyvážajú do zahraničia, alebo sa rozoberajú na náhradné diely. Prax ale poukazuje na iné praktiky zlodejov.

Podľa neoficiálnych odhadov je viac ako 60% odcudzených vozidiel opätovne zaregistrovaných na Slovensku, 30% vyvezených a necelých 10% rozobraných a použitých na náhradné diely. Ak sa podľa oficiálnych štatistík v súčasnosti odcudzí na Slovensku v priemere viac ako 9 vozidiel každý deň, tak z toho cca 6 zostáva na Slovensku a po zmene identity je ponúkaná na predaj nič netušiacim záujemcom.

Keď k tomu prirátame

  • vozidlá dovezené zo zahraničia a legalizované ako jednotlivo dovezené nové vozidlá,
  • dovezené vozidlá a legalizované na slovenské doklady,
  • vozidlá legalizované v predošlom období, ktoré bez náležitej kontroly opakovane prechádzajú registračnou procedúrou,

vyjdú nám desiatky zlegalizovaných vozidiel, ktoré sú na Slovensku predávané a znovu uvádzané do premávky na cestách.

Bežnou obhliadkou nezistíte, či je auto kradnuté

V zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov je vozidlo s neoprávneným vonkajším zásahom do konštrukcie vozidla, do dokladov vozidla alebo do identifikátorov vozidla nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.

Keďže neoprávnené manipulácie používané pri legalizáciách sú v súčasnosti vysoko sofistikované, ich odhalenie bežnou obhliadkou vozidla pred vykonaním zmeny v evidencii vozidiel je nereálne. Pritom sa neoprávnený vonkajší zásah do konštrukcie vozidla, ktorý ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky, ani nezisťuje.

Zlegalizovať kradnuté auto sa dá aj nevedomky

Ak orgán Policajného zboru po zaevidovaní zmeny v evidencii vozidiel vydá osvedčenie o evidencii bez náležitého overenia neoprávnených manipulácií, uvedie sa do premávky na cestách aj vozidlo, ktoré je pre premávku nespôsobilé.

Členské štáty EÚ by mali v rámci svojho vnútorného práva zabezpečiť, aby nedochádzalo k zneužívaniu registračných dokladov vozidla a k legalizácii – schváleniu vozidiel na cestnú premávku, ktoré nespĺňajú podmienky spôsobilosti. Pod "spôsobilosťou" sa nemyslí technická spôsobilosť, ktorú overujú stanice technickej kontroly. V tomto prípade to súvisí s neoprávnenou zmenou identity vozidla, s neoprávneným zásahom do konštrukcie a dokladov vozidla.

Autor je riaditeľ poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 224
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 4 774
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 861
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 148
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 651
  6. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 650
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 356
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 202
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 075
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 056

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Rakúšania kontroly obhajujú migrantmi, Slováci tomu nerozumejú

Rakúšania stále náhodne kontrolujú.

DOMOV

Esbéeskar môže v obchode šacovať. Ak je to dobrovoľné

Ak zariadenie zapípa, pracovník SBS by mal zákazníka požiadať o blok.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.