SME
Utorok, 26. september, 2023 | Meniny má Edita
reklama

Kradnuté autá zostávajú väčšinou na Slovensku

Za posledných 5 rokov sa na Slovensku odcudzilo viac ako 20-tisíc vozidiel. Ich počet v ostatných rokoch síce mierne klesá, hodnota odcudzených vozidiel ale paradoxne stúpa.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

V kurze sú stále častejšie vozidlá vyššej triedy renomovaných značiek. Automobilová kriminalita spôsobuje našim občanom škody prevyšujúce 70 miliónov EURO za rok.

Podvody s vozidlami sa stali v poslednom období, ktoré sa nieslo v znamení ekonomicko-hospodárskej krízy, takmer národným športom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozrite si, aké autá sa kradnú a kde - mapa, štatistiky, tabuľky, grafy

Zamysleli ste sa niekedy, kam sa podeli a neustále miznú tie tisícky vozidiel? Predpokladajme, že boli odcudzené za účelom získania finančného prospechu, preto pravdepodobne neskončili v dvoch vlnách "šrotovného", aj keď sa to samozrejme vylúčiť nedá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najviac ukradnutých áut nejde do zahraničia

Medzi verejnosťou prevláda všeobecný názor, že sa kradnuté autá vyvážajú do zahraničia, alebo sa rozoberajú na náhradné diely. Prax ale poukazuje na iné praktiky zlodejov.

Podľa neoficiálnych odhadov je viac ako 60% odcudzených vozidiel opätovne zaregistrovaných na Slovensku, 30% vyvezených a necelých 10% rozobraných a použitých na náhradné diely. Ak sa podľa oficiálnych štatistík v súčasnosti odcudzí na Slovensku v priemere viac ako 9 vozidiel každý deň, tak z toho cca 6 zostáva na Slovensku a po zmene identity je ponúkaná na predaj nič netušiacim záujemcom.

Keď k tomu prirátame

  • vozidlá dovezené zo zahraničia a legalizované ako jednotlivo dovezené nové vozidlá,
  • dovezené vozidlá a legalizované na slovenské doklady,
  • vozidlá legalizované v predošlom období, ktoré bez náležitej kontroly opakovane prechádzajú registračnou procedúrou,

vyjdú nám desiatky zlegalizovaných vozidiel, ktoré sú na Slovensku predávané a znovu uvádzané do premávky na cestách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bežnou obhliadkou nezistíte, či je auto kradnuté

V zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov je vozidlo s neoprávneným vonkajším zásahom do konštrukcie vozidla, do dokladov vozidla alebo do identifikátorov vozidla nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.

Keďže neoprávnené manipulácie používané pri legalizáciách sú v súčasnosti vysoko sofistikované, ich odhalenie bežnou obhliadkou vozidla pred vykonaním zmeny v evidencii vozidiel je nereálne. Pritom sa neoprávnený vonkajší zásah do konštrukcie vozidla, ktorý ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky, ani nezisťuje.

Zlegalizovať kradnuté auto sa dá aj nevedomky

Ak orgán Policajného zboru po zaevidovaní zmeny v evidencii vozidiel vydá osvedčenie o evidencii bez náležitého overenia neoprávnených manipulácií, uvedie sa do premávky na cestách aj vozidlo, ktoré je pre premávku nespôsobilé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Členské štáty EÚ by mali v rámci svojho vnútorného práva zabezpečiť, aby nedochádzalo k zneužívaniu registračných dokladov vozidla a k legalizácii – schváleniu vozidiel na cestnú premávku, ktoré nespĺňajú podmienky spôsobilosti. Pod "spôsobilosťou" sa nemyslí technická spôsobilosť, ktorú overujú stanice technickej kontroly. V tomto prípade to súvisí s neoprávnenou zmenou identity vozidla, s neoprávneným zásahom do konštrukcie a dokladov vozidla.

Autor je riaditeľ poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  2. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  3. Most nahradia v Trenčíne záhradou s kaviarňami
  4. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  7. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  8. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  1. Hennessy oslavuje 50 rokov Hip Hopu
  2. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  3. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  4. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  5. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  6. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  7. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  8. Nerovnováha v kontrole močového mechúra
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 968
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 497
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 110
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 3 957
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 3 846
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 3 514
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 2 615
  8. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 451
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na fotografii je (zľava) konkurzný právnik Zoroslav Kollár a predseda parlamentu Boris Kollár.

Bývalý riaditeľ SIS hovorí o pomste.


18m
Volebný model agentúry NMS Market Research, ktorá pre denník SME kombinovanou metódou on-line zberu a telefonického prieskumu zisťovala popularitu strán so zberom od 21. do 24. septembra.

Denník SME prináša posledný volebný model pred parlamentnými voľbami.


3 h
Peter Schutz

Lepšie než budovanie väčšiny s extrémistami sú predčasné voľby, ukazuje sa v Španielsku.


56m
Predseda strany Smer Robert Fico.

Ruský expert na Slovensko si myslí, že Hlas so Smerom nebude spolupracovať.


4 h
reklama

Blogy SME

  1. Juraj Droba: Prečo voliť SASKU
  2. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin? (4/7)
  3. Radka Wagingerová: Približne 13% mladých ľudí trpí duševnými poruchami
  4. Lucia Nicholsonová: Toto sú 3 dôvody, prečo z volieb neodstúpime
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo spája námestníka daňových kriminalistov s kauzou Rozuzlenie?
  6. Anna Miľanová: Fotografia: Prenos obrazu... 2023
  7. Marek Mačuha: Nedovoľte Matovičovi s Ficom vyhrať
  8. Ľudovít Paulis: Čo budú mať vedci, učitelia a zamestnávatelia z návratu SaS na ministerstvo školstva?
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 157
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 50 765
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 169
  4. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 33 654
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 32 493
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 262
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 591
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 208
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu