SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Hrozí nám pri cestách až priveľa dopravných značiek?

Mnohým sa zdá, že je na cestách priveľa dopravných značiek. Pri pomyslení na to, že by mali pribudnúť ďalšie, sa vynára otázka, či sa cesty nezmenia na les značiek.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Veď, čo keby pri výjazdoch z parkovísk museli byť umiestňované aj značky označujúce hlavnú cestu? Niekedy sa tiež objavujú tabule, ktoré sa snažia tváriť ako dopravná značka.

Musia byť pri výjazdoch z parkovísk značky Hlavná cesta?

Juraj: "Chcel by som sa spýtať na Váš názor ohľadom osadenia zanačiek P8-Hlavná cesta a P1-Daj prednosť v jazde. Citujem vyhlášku 9/2009, čl. 19 bod 1. Zaujala ma druhá veta: Ak je na úpravu prednosti v jazde cez križovatku použitá značka č. P 1, musí byť na hlavnej ceste v obci umiestnená značka č. P 8 a mimo obce najmä značka č. P 5 alebo č. P 6. Je potrebné, aby každý výjazd z parkoviska (a to hlavne v meste), ktorý je označený P1-Daj prednosť v jazde, bol na hlavnej ceste označený značkou P8-Hlavná cesta? Nedochádza k zbytočnému "preznačkovaniu" ulíc? V prípade križovatky tvaru T je potrebné označiť hlavnú cestu z oboch strán? Alebo to nie je potrebné, kde sa vedľajšia cesta pripája zľava?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Prednosti v jazde vyplývajú z rôznych pravidiel cestnej premávky. V križovatke môže prednosť určovať všeobecné ustanovenie zákona o cestnej premávke, dopravné značky, semafor alebo policajt. Ak by prednosť určovali kombinácie týchto možností, mohol by nastať v premávke chaos.

Značka Daj prednosť v jazde (č. P 1) ...

... sa umiestňuje pred hranicou križovatky, ale môže sa použiť na úpravu prednosti v jazde aj vo vnútri väčšej alebo zložitejšej križovatky alebo ju možno použiť na mieste, kde
je potrebné vodičovi prikázať, zopakovať alebo zdôrazniť povinnosť dať prednosť v jazde. Ak je na úpravu prednosti v jazde cez križovatku použitá značka č. P 1 musí byť na hlavnej ceste v obci umiestnená značka č. P 8 a mimo obce najmä značka č. P 5 alebo č. P 6. Značku č. P 1možno použiť ako značku predbežnú spolu s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu

Predstavte si križovatku tvaru X, kde hlavná cesta smeruje rovno. Hlavná cesta by pritom bola označená iba dopravnou značkou a na vedľajšej by bol fungujúci semafor. Akonáhle by na semafore naskočila zelená, do križovatky by boli púšťané vozidlá z každého smeru. Všetci by mali prednosť a na krku pravdepodobne aj haváriu.

To isté platí aj pre situáciu, kedy by bol jeden smer križovatky riadený dopravnou značkou a pre vodičov prichádzajúcich z iných smerov by platilo pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho z pravej strany vášho vozidla.

Pravidlo, o ktorom nám Juraj napísal, má v križovatke svoje opodstatnenie, aby si minimalizovalo riziko havárií a prípadných konfliktov medzi vodičmi.

Výjazd z parkoviska nie je križovatka

Juraj sa ale pýtal, či povinnosť označovať križovatky dopravnými značkami Daj prednosť v jazde a Hlavná cesta platí aj pre výjazdy z parkoviska.

Verejné parkovisko je súčasťou cesty a keďže sa cesta sama so sebou nemôže krížiť, spájať alebo rozpájať, výjazd z parkoviska nemôže byť križovatkou. A ani nie je.

Preto sa na výjazd z parkoviska nevzťahuje veta z vyhlášky, na ktorú upozorňuje Juraj. Preto sa nemusí na cestu umiestňovať dopravná značka Hlavná cesta a preto nehrozí preznačkovanie ulíc.

Problém s odlíšením parkoviska, lesnej alebo poľnej cesty od "normálnej" cesty

Problém ale nastane, keď vodič idúci po ceste objektívne nedokáže vizuálne odlíšiť výjazd z parkoviska od križovatky. Stačí, aby vodič nepoznal lokalitu a zároveň nemohol objektívne vidieť dopravnú značku.

Podobný problém môže vzniknúť aj na výjazdoch z poľnej a lesnej cesty. Nie je výnimkou, ak je poľná alebo lesná cesta na prvý pohľad kvalitnejšia ako miestne komunikácie.

Zo zákona vyplýva, že prednosť musí vždy dávať vozidlo na lesnej alebo poľnej ceste. Ale ak na hlavnej ceste vodič nedostane informáciu o tom, že sa blíži napojenie lesnej alebo poľnej cesty, ako má vedieť, že má prednosť?

Bez dopravného značenia vodič na hlavnej neurobí nič zlé, ak zastaví a dá prednosť vozidlu vychádzajúcemu z poľnej alebo lesnej cesty alebo z parkoviska. Bez informácií je to preňho klasická križovatka, na ktorej platí pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Otestujte si znalosti z dopravných pravidiel

Kde je vyhradené miesto pre zdravotne postihnutých?

Vavro: "Chcel by som sa spýtať, či sa už niekto stretol s nasledovnou značkou, respektíve s dodatkovou značkou. A či je logické ju postaviť pred parkovacie miesto a dodatkom ju upresniť na úplne opačnú stranu parkoviska? Ja som sa s ňou stretol vo Zvolene pred jedným obchodným domom."

Snimka004.jpg

Snimka003.jpgDopravná značka a dodatková tabuľka so symbolom vozíka by mali byť v súlade s predpismi. Ak totiž chce niekto označiť vyhradené miesto pre zdravotne postihnutých, musí použiť kombináciu modrých značiek s veľkým písmenom P a symbolom vozíka.

Pod spomínanými značkami sa nachádza ešte jedna modrá tabuľka s bielymi prúžkami a malým symbolom vozíka. Na prvý pohľad to vyzerá ako dodatková tabuľka, ktorá znázorňuje, ktoré miesto na parkovisku je vyhradené pre zdravotne postihnutých.

Prvý pohľad ale v tomto prípade nič neznamená rovnako ako tá tabuľka s bielymi prúžkami. Podľa predpisov to nie je dodatková tabuľka a teda ani dopravné značenie.

Ak chcel správca parkoviska umiestniť vyhradené miesto pre zdravotne postihnutých na opačný koniec parkoviska, mal tam premiestniť celé dopravné značenie. Je to síce o čosi nákladnejšie, ako umiestnenie kúska pomaľovaného plechu, ale je to v súlade s pravidlami.

Podľa súčasného stavu je na parkovisku vyhradeným miestom pre zdravotne postihnutých práve to, ktoré je vľavo.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 849
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 027
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 370
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 235
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 838
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 683
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 349
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 037
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 527
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 483
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 848
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 377
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 388
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu