Hrozí nám pri cestách až priveľa dopravných značiek?

Mnohým sa zdá, že je na cestách priveľa dopravných značiek. Pri pomyslení na to, že by mali pribudnúť ďalšie, sa vynára otázka, či sa cesty nezmenia na les značiek.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Veď, čo keby pri výjazdoch z parkovísk museli byť umiestňované aj značky označujúce hlavnú cestu? Niekedy sa tiež objavujú tabule, ktoré sa snažia tváriť ako dopravná značka.

Musia byť pri výjazdoch z parkovísk značky Hlavná cesta?

Juraj: "Chcel by som sa spýtať na Váš názor ohľadom osadenia zanačiek P8-Hlavná cesta a P1-Daj prednosť v jazde. Citujem vyhlášku 9/2009, čl. 19 bod 1. Zaujala ma druhá veta: Ak je na úpravu prednosti v jazde cez križovatku použitá značka č. P 1, musí byť na hlavnej ceste v obci umiestnená značka č. P 8 a mimo obce najmä značka č. P 5 alebo č. P 6. Je potrebné, aby každý výjazd z parkoviska (a to hlavne v meste), ktorý je označený P1-Daj prednosť v jazde, bol na hlavnej ceste označený značkou P8-Hlavná cesta? Nedochádza k zbytočnému "preznačkovaniu" ulíc? V prípade križovatky tvaru T je potrebné označiť hlavnú cestu z oboch strán? Alebo to nie je potrebné, kde sa vedľajšia cesta pripája zľava?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Prednosti v jazde vyplývajú z rôznych pravidiel cestnej premávky. V križovatke môže prednosť určovať všeobecné ustanovenie zákona o cestnej premávke, dopravné značky, semafor alebo policajt. Ak by prednosť určovali kombinácie týchto možností, mohol by nastať v premávke chaos.

Značka Daj prednosť v jazde (č. P 1) ...

... sa umiestňuje pred hranicou križovatky, ale môže sa použiť na úpravu prednosti v jazde aj vo vnútri väčšej alebo zložitejšej križovatky alebo ju možno použiť na mieste, kde
je potrebné vodičovi prikázať, zopakovať alebo zdôrazniť povinnosť dať prednosť v jazde. Ak je na úpravu prednosti v jazde cez križovatku použitá značka č. P 1 musí byť na hlavnej ceste v obci umiestnená značka č. P 8 a mimo obce najmä značka č. P 5 alebo č. P 6. Značku č. P 1možno použiť ako značku predbežnú spolu s dodatkovou tabuľkou č. E 2 s uvedením skutočnej vzdialenosti k predmetnému miestu

Predstavte si križovatku tvaru X, kde hlavná cesta smeruje rovno. Hlavná cesta by pritom bola označená iba dopravnou značkou a na vedľajšej by bol fungujúci semafor. Akonáhle by na semafore naskočila zelená, do križovatky by boli púšťané vozidlá z každého smeru. Všetci by mali prednosť a na krku pravdepodobne aj haváriu.

To isté platí aj pre situáciu, kedy by bol jeden smer križovatky riadený dopravnou značkou a pre vodičov prichádzajúcich z iných smerov by platilo pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho z pravej strany vášho vozidla.

Pravidlo, o ktorom nám Juraj napísal, má v križovatke svoje opodstatnenie, aby si minimalizovalo riziko havárií a prípadných konfliktov medzi vodičmi.

Výjazd z parkoviska nie je križovatka

Juraj sa ale pýtal, či povinnosť označovať križovatky dopravnými značkami Daj prednosť v jazde a Hlavná cesta platí aj pre výjazdy z parkoviska.

Verejné parkovisko je súčasťou cesty a keďže sa cesta sama so sebou nemôže krížiť, spájať alebo rozpájať, výjazd z parkoviska nemôže byť križovatkou. A ani nie je.

Preto sa na výjazd z parkoviska nevzťahuje veta z vyhlášky, na ktorú upozorňuje Juraj. Preto sa nemusí na cestu umiestňovať dopravná značka Hlavná cesta a preto nehrozí preznačkovanie ulíc.

Problém s odlíšením parkoviska, lesnej alebo poľnej cesty od "normálnej" cesty

Problém ale nastane, keď vodič idúci po ceste objektívne nedokáže vizuálne odlíšiť výjazd z parkoviska od križovatky. Stačí, aby vodič nepoznal lokalitu a zároveň nemohol objektívne vidieť dopravnú značku.

Podobný problém môže vzniknúť aj na výjazdoch z poľnej a lesnej cesty. Nie je výnimkou, ak je poľná alebo lesná cesta na prvý pohľad kvalitnejšia ako miestne komunikácie.

Zo zákona vyplýva, že prednosť musí vždy dávať vozidlo na lesnej alebo poľnej ceste. Ale ak na hlavnej ceste vodič nedostane informáciu o tom, že sa blíži napojenie lesnej alebo poľnej cesty, ako má vedieť, že má prednosť?

Bez dopravného značenia vodič na hlavnej neurobí nič zlé, ak zastaví a dá prednosť vozidlu vychádzajúcemu z poľnej alebo lesnej cesty alebo z parkoviska. Bez informácií je to preňho klasická križovatka, na ktorej platí pravidlo prednosti vozidla prichádzajúceho sprava.

Otestujte si znalosti z dopravných pravidiel

Kde je vyhradené miesto pre zdravotne postihnutých?

Vavro: "Chcel by som sa spýtať, či sa už niekto stretol s nasledovnou značkou, respektíve s dodatkovou značkou. A či je logické ju postaviť pred parkovacie miesto a dodatkom ju upresniť na úplne opačnú stranu parkoviska? Ja som sa s ňou stretol vo Zvolene pred jedným obchodným domom."

Snimka004.jpg

Snimka003.jpgDopravná značka a dodatková tabuľka so symbolom vozíka by mali byť v súlade s predpismi. Ak totiž chce niekto označiť vyhradené miesto pre zdravotne postihnutých, musí použiť kombináciu modrých značiek s veľkým písmenom P a symbolom vozíka.

Pod spomínanými značkami sa nachádza ešte jedna modrá tabuľka s bielymi prúžkami a malým symbolom vozíka. Na prvý pohľad to vyzerá ako dodatková tabuľka, ktorá znázorňuje, ktoré miesto na parkovisku je vyhradené pre zdravotne postihnutých.

Prvý pohľad ale v tomto prípade nič neznamená rovnako ako tá tabuľka s bielymi prúžkami. Podľa predpisov to nie je dodatková tabuľka a teda ani dopravné značenie.

Ak chcel správca parkoviska umiestniť vyhradené miesto pre zdravotne postihnutých na opačný koniec parkoviska, mal tam premiestniť celé dopravné značenie. Je to síce o čosi nákladnejšie, ako umiestnenie kúska pomaľovaného plechu, ale je to v súlade s pravidlami.

Podľa súčasného stavu je na parkovisku vyhradeným miestom pre zdravotne postihnutých práve to, ktoré je vľavo.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 12 392
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 184
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 4 525
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 706
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 283
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 090
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 962
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 620
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 484
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 418

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ocenený psychológ o Rómoch: Ak sú v partii, je tam bašavel a robia

Keď má človek motyku v ruke, pomáha mu to vymotať sa z ťažkostí, hovorí psychológ Štefan Straka, ktorý učí Rómov ekologickému záhradníčeniu.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.