BRATISLAVA, BREZNO. Počítadlo čiastkových kilometrov redakčného testu prekročilo päťstokilometrovú hranicu práve vo chvíľach, kedy sme si začali zvykať na novú koncepciu interiéru modelov Ford.
Zmenilo sa tiež správanie motora, ktorý po ubehnutí štyritisíc kilometrov chytal druhý dych. Celkovo nový C-Max nie je auto prvého dojmu a šoféra si získava jazdením. Jedine dizajn päťdverovej karosérie s proporciami kompaktného vanu je celkom príťažlivý na prvý pohľad.
Tvary C-Maxu už nie sú tak výnimočné medzi ostatnými Fordami ako to bolo pri prvej generácii. Dnes mu v triede pribudol predĺžený Grand C-MAX s posuvnými zadnými dverami. A to je dôvod, prečo sme nad karosériou začali pochybovať a uvažovať, či by nebolo lepšie siahnuť po verzii Grand.
Tichý na prvý dotyk
Ford opäť raz potvrdil svoju dominanciu v konštrukcii a naladení podvozkov, pretože stačí prejsť kilometer po zlej ceste a každému je jasné, že toto auto je iná liga. Navyše zladenie mechanických komponentov ako radenia, záberu spojky a prevodových pomerov je úžasná.
Volant oplýva množstvom tlačidiel. Horné štvorsmerové ovládače sú v pohodlnom dosahu. Na ovládanie autorádia a tempomatu v dolnej časti volantu treba dlhšie prsty a trochu vykrútenú ruku. Hlasitosť sme radšej korigovali otočným ovládačom na rádiu. |
Po stránke mechanického ovládania dokáže C-Max učarovať. Jeho podvozok na nerovnostiach neodskakuje, nepočuť buchnutia na záplatách cesty a celkovo bežný hluk od podvozka zaniká niekde v karosérii. Jazdné vlastnosti v zákrutách aj na diaľnici robia šoférovi radosť.
Nežerie veľa
Samozrejme vo vyšších rýchlostiach by mu pristal šiesty rýchlostný stupeň, ale aj s päťstupňovou prevodovkou je spotreba motora výborná. Na to, aby motor citeľnejšie zrýchlil, potrebuje aspoň 4000 otáčok a to nie každému vyhovuje.
Systém kontroly mŕtveho uhla vo Forde označený ako BLIS má množstvo luxusnejších áut. V modeloch C-Max je to po prvýkrát, ale hlavne ako sériový prvok výbavy Titanium X. |
Jeho dynamika v nižších otáčkach je slabšia, preto mnohí siahnu po diesloch. Pri aute týchto rozmerov je však spotreba 7,3 litra bez ohľadu na štýl jazdy výborná. Dynamika sa zlepšila prekročením štyroch tisíc najazdených kilometrov, akoby chytil druhý dych.
Potrebuje čas
Nový prístrojový panel potrebuje čas, by ste si naň zvykli a na dnešnú dobu je pomerne pestrý. Priznávame, že má svoju logiku a keď si nacvičíte pohyb v menu, je to jednoduché. Palubná doska je však zbytočne masívna a výhľad šikmo do strán neohúri.
Počas testu sme museli meniť zimný čas na letný. Napriek množstvu tlačidiel v kokpite to bol na rozdiel od iných áut jednoduchý úkon. |
Rovnako stredový tunel je príliš masívny. Pri excelentnom odhlučnení podvozka v oblasti okolo čelného skla vyniklo jemné svišťanie na B stĺpiku pri vodičovej, aj na druhej strane pri spolujazdcovej hlave.
Treba vidieť správny cenník
Modularita zadnej časti má byť umocnená špeciálnymi posuvnými sedadlami. To stredné je skôr núdzové než plnohodnotné, ale stále širšie ako ponúka Grand C-MAX. Keď ho vyberiete, môžete dve krajné posunúť dozadu a mierne k sebe.
Dvaja budú mať pohodlné sedenie a medzi nich vojdú napríklad lyže dlhé 160 cm, ale nie dlhšie. Dvom to padne vhod, lebo priestor v ramenách nie je vzadu oslnivý, asi ako na úrovni druhej Octavie. Nad hlavou a na nohy je samozrejme podstatne viac miesta.
|
Výhodou kompaktných vanov je vyšší posed za volantom a lepší prehľad o situácii vpredu než v kombíku. Výhľad cez masívne stĺpiky šikmo dopredu je zlý, ako u všetkých vanov Forda. |
Pri pohľade do štandardného cenníka môžete dostať šok, lebo C-Max nie je vôbec lacný, avšak Ford ako vždy pripravuje a predáva hlavne modely edície X, kde Titanum X stojí podstatne menej ako základné Titanium a navyše má lepšiu výbavu.
Zvýhodnenie vychádza až na 3174 eur. Navyše nás potešil veľmi vysoký bezpečnostný štandard tejto verzie so systémom kontroly mŕtveho uhla BLIS.
Do batožinového priestoru a medzi zadné sedadlá vmestíte lyže s dĺžkou 160 cm. |
Ford C-Max už nie je koncepciou ojedinelý a skutočnosť, že Ford predstavil Grand C-Max potvrdzuje pretlak konkurentov s veľmi praktickými interiérmi. Podľa nás je to dobrá náhrada za Focus kombi alebo alternatíva ku kombi. Ešte sme zvedaví na Grand C-Max. Pred pocitmi z jazdy klobúk dole.
Z testovacieho zápisníka
- stav tachometra pri prevzatí | 3592 |
- otáčky motora pri 130 km/h n 5. stupni | 3750 ot./min. |
- otáčky motora pri 90 km/h na 5.stupni | 2550 ot./min. |
- celková spotreba v teste | 7,3 l/100 km |
- spotreba v diaľničnom tempe Banská Bystrica – Hronský Beňadik | 7,5 l/100km |
- maximálna spotreba v kopcoch | 8,2 l/ 100 km |
- minimálna spotreba mimo mesta | 5,8 l/100 km |
- stav tachometra pri odovzdaní | 4729 km |
Kupujem – nekupujem |
Ford nie je lacná značka ani po akčnej zľave. Lákala by ma verzia C-MAX, pretože dĺžka batožinového priestoru je v tejto triede rozhodujúca a keď je u Forda taká možnosť…Stačí zvoliť vhodnú motorizáciu a viem si predstaviť aj že kupujem. (Rasťo Chvála) |
Ford C-Max Titanium X – základné parametre
Motor | 1,6 Duratec Ti-VCT |
Zdvihový objem (cm3) | 1596 |
Max. výkon( kW/k) | 92/125 |
pri otáčkach (ot./min) | 6000 |
Max. krútiaci moment (Nm) | 159 |
pri otáčkach (ot./min) | 4000 |
Emisie (CO2) | 154 |
Max. rýchlosť (km/h) | 188 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 11,5 |
Kombin. spotreba (l/100km) | 6,6 |
Cena modelu od | 17 590 eur |
Cena test. verzie Titanium X | 20 180 eur |
Podrobné technické parametre nájdete tu.
Vnútorné rozmery - namerané údaje v teste
vonkajšia výška nakladacej hrany | 60,5 cm |
vnútorná výška nakladacej hrany | 11,5 cm |
šírka batožinového priestoru | 101,5 cm |
základná výška po plató | 61 cm |
maximálna výška nakladacieho otvoru | 86,5 cm |
maximálna šírka nakladacieho otvoru | 103 cm |
základná dĺžka kufra | 71 – 81 cm |
Miesto na sedenie vzadu
výška nad sedákom | 93,5 cm |
šírka v ramenách | 137 cm |
šírka v lakťoch | 147 cm |
Miesto na sedenie vpredu
maximálna výška nad sedákom | 104,5 cm |
šírka v ramenách | 143,5 cm |
šírka v lakťoch | 147 cm |