TECHNOLÓGIE

Audi odhaľuje budúcnosť pohonu Quattro. Bude elektrická

Dva elektromotory navyše a namiesto kardanového hriadeľa, inteligentná elektronika. Audi A5 2,0 TFSI Quattro je vďaka nim rýchlejšie i úspornejšie.

(Zdroj: Audi)

BRATISLAVA. Ak má Audi vo svojom portfóliu „poklad“, tak je ním bezpochyby pohon všetkých kolies Quattro. Tento systém sa zaslúžil o niekdajšie úspechy ingolstadtskej značky v automobilových súťažiach, dal meno skvelému športovému modelu a čiastočne prispel k tomu, že Audi postúpilo do klubu takzvaných prémiových značiek.

Zákazníci si vlani kúpili takmer 438 000 áut s malým štítkom Quattro na maske chladiča. Inak povedané, štyri z desiatich Audi predaných v uplynulom roku, disponovali pohonom všetkých kolies.

Článok pokračuje pod video reklamou

Chystajú revolúciu

Quattro nedávno oslávilo tridsiate výročie svojho vzniku. Za ten čas ho nemeckí konštruktéri mnohokrát vylepšili, pre najbližšie roky však pripravujú ozajstnú revolúciu. Budúcnosť približuje funkčný prototyp Audi A5 e-tron Quattro.

Ten po konštrukčnej stránke vychádza zo štandardného kupé A5 Quattro. Pod prednou kapotou pracuje zážihový turbomotor 2,0 TFSI (155 kW/211 k). Medzi ním a novou štvorstupňovou dvojspojkovou prevodovkou R-Tronic, je umiestnený malý elektrický agregát (33 kW/45 k). Výkony oboch poháňacích jednotiek sa prenášajú na prednú nápravu.

Zadné kolesá roztáča prostredníctvom elektronicky riadeného diferenciálu druhý elektromotor (60 kW/82 k). Celkový výkon poháňacej sústavy predstavuje 235 kW (320 k).

Mechanické prepojenie medzi nápravami nahradilo elektrické. Audi vyvinulo softvér, ktorý ovláda distribúciu krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Využíva pritom informácie od senzorov, monitorujúcich prípadné prekĺznutie niektorého z kolies.

Kliknite - obrázok zväčšíte


Elektrika pridá výkon a zníži spotrebu

Audi A5 e-tron Quattro zrýchli z pokoja na 100 km/h za 5,9 sekundy, teda o 0,6 s. rýchlejšie, než to dokáže sériové A5 2,0 TFSI Quattro. Priestor v stredovom tuneli, kde obyčajne rotuje kardanový hriadeľ, v prototype zaberajú lítiovo-iónové články. Ich úlohou je dodávať energiu obom elektromotorom.

Batérie dobíja spaľovací agregát a je ich tiež možné pripojiť na domácu elektrickú sieť. Takto im dokážete prinavrátiť energiu už za dve hodiny. Audi A5 e-tron Quattro je potom schopné jazdiť výlučne na elektrický pohon - najviac asi 40 kilometrov rýchlosťou do 100 km/h.

Podľa súčasnej - pre plug-in hybridy absolútne nezmyselnej - metodiky merania spotreby paliva, prototyp v priemere spotrebuje len 2,7 litra benzínu na sto kilometrov. Sama automobilka však priznáva, že ide o nereálnu hodnotu. Realita sa pohybuje niekde okolo siedmich litrov. Na auto s výkonom 235 kW (320 k) to nie je zlá cifra...

Strašiakom je hmotnosť

Audi plánuje v roku 2014 začať predávať sériové vozidlo, vybavené pohonom 4x4 založeným na princípe konceptu A5 e-tron Quattro. Ten priniesol veľa pozitív, ale aj negatívum, v podobe nárastu hmotnosti. Elektromotory a najmä batérie ju vyhnali na 1600 kilogramov. Pritom všetko, čo sa dalo, technici odľahčili. Hliník a uhlíkovými vláknami vystužené plasty našli bohaté uplatnenie tam, kde má štandardné Audi A5 diely z ocele. Ťažko povedať, či ich použijú aj v sériovom aute. Ak áno, otázna bude jeho konečná cena.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 039
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 14 486
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 489
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 6 987
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 412
  6. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 5 799
  7. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 258
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 104
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 3 792
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 432

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Novinár Hanus: Keď som zistil, že som sa v kauze Cervanová mýlil, nemohol som spať

Niektoré katolícke média neinformovali o kauze Bezák, lebo sa rozhodli, že budú láskavé, aby neznepokovali čitateľov, vraví MARTIN HANUS.

TECH

Ako si vybrať najlepší fotoaparát podľa toho, čo chcete fotiť

Od lacných kompaktov až po drahú zrkadlovku.

KOMENTÁRE

Danko s Ficom si dávno zvykli na Bugára, ktorý nereptá

Bugár pripravil pre Fica s Dankom naozaj nepríjemnú situáciu.

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.