TECHNOLÓGIE

Audi odhaľuje budúcnosť pohonu Quattro. Bude elektrická

Dva elektromotory navyše a namiesto kardanového hriadeľa, inteligentná elektronika. Audi A5 2,0 TFSI Quattro je vďaka nim rýchlejšie i úspornejšie.

(Zdroj: Audi)

BRATISLAVA. Ak má Audi vo svojom portfóliu „poklad“, tak je ním bezpochyby pohon všetkých kolies Quattro. Tento systém sa zaslúžil o niekdajšie úspechy ingolstadtskej značky v automobilových súťažiach, dal meno skvelému športovému modelu a čiastočne prispel k tomu, že Audi postúpilo do klubu takzvaných prémiových značiek.

Zákazníci si vlani kúpili takmer 438 000 áut s malým štítkom Quattro na maske chladiča. Inak povedané, štyri z desiatich Audi predaných v uplynulom roku, disponovali pohonom všetkých kolies.

Chystajú revolúciu

Quattro nedávno oslávilo tridsiate výročie svojho vzniku. Za ten čas ho nemeckí konštruktéri mnohokrát vylepšili, pre najbližšie roky však pripravujú ozajstnú revolúciu. Budúcnosť približuje funkčný prototyp Audi A5 e-tron Quattro.

Ten po konštrukčnej stránke vychádza zo štandardného kupé A5 Quattro. Pod prednou kapotou pracuje zážihový turbomotor 2,0 TFSI (155 kW/211 k). Medzi ním a novou štvorstupňovou dvojspojkovou prevodovkou R-Tronic, je umiestnený malý elektrický agregát (33 kW/45 k). Výkony oboch poháňacích jednotiek sa prenášajú na prednú nápravu.

Zadné kolesá roztáča prostredníctvom elektronicky riadeného diferenciálu druhý elektromotor (60 kW/82 k). Celkový výkon poháňacej sústavy predstavuje 235 kW (320 k).

Mechanické prepojenie medzi nápravami nahradilo elektrické. Audi vyvinulo softvér, ktorý ovláda distribúciu krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Využíva pritom informácie od senzorov, monitorujúcich prípadné prekĺznutie niektorého z kolies.

Kliknite - obrázok zväčšíte


Elektrika pridá výkon a zníži spotrebu

Audi A5 e-tron Quattro zrýchli z pokoja na 100 km/h za 5,9 sekundy, teda o 0,6 s. rýchlejšie, než to dokáže sériové A5 2,0 TFSI Quattro. Priestor v stredovom tuneli, kde obyčajne rotuje kardanový hriadeľ, v prototype zaberajú lítiovo-iónové články. Ich úlohou je dodávať energiu obom elektromotorom.

Batérie dobíja spaľovací agregát a je ich tiež možné pripojiť na domácu elektrickú sieť. Takto im dokážete prinavrátiť energiu už za dve hodiny. Audi A5 e-tron Quattro je potom schopné jazdiť výlučne na elektrický pohon - najviac asi 40 kilometrov rýchlosťou do 100 km/h.

Podľa súčasnej - pre plug-in hybridy absolútne nezmyselnej - metodiky merania spotreby paliva, prototyp v priemere spotrebuje len 2,7 litra benzínu na sto kilometrov. Sama automobilka však priznáva, že ide o nereálnu hodnotu. Realita sa pohybuje niekde okolo siedmich litrov. Na auto s výkonom 235 kW (320 k) to nie je zlá cifra...

Strašiakom je hmotnosť

Audi plánuje v roku 2014 začať predávať sériové vozidlo, vybavené pohonom 4x4 založeným na princípe konceptu A5 e-tron Quattro. Ten priniesol veľa pozitív, ale aj negatívum, v podobe nárastu hmotnosti. Elektromotory a najmä batérie ju vyhnali na 1600 kilogramov. Pritom všetko, čo sa dalo, technici odľahčili. Hliník a uhlíkovými vláknami vystužené plasty našli bohaté uplatnenie tam, kde má štandardné Audi A5 diely z ocele. Ťažko povedať, či ich použijú aj v sériovom aute. Ak áno, otázna bude jeho konečná cena.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 878
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 454
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 729
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 695
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 954
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 752
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 478
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 462
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 652
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Nový Ford Fiesta ST dostal trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop