TECHNOLÓGIE

Audi odhaľuje budúcnosť pohonu Quattro. Bude elektrická

Dva elektromotory navyše a namiesto kardanového hriadeľa, inteligentná elektronika. Audi A5 2,0 TFSI Quattro je vďaka nim rýchlejšie i úspornejšie.

(Zdroj: Audi)

BRATISLAVA. Ak má Audi vo svojom portfóliu „poklad“, tak je ním bezpochyby pohon všetkých kolies Quattro. Tento systém sa zaslúžil o niekdajšie úspechy ingolstadtskej značky v automobilových súťažiach, dal meno skvelému športovému modelu a čiastočne prispel k tomu, že Audi postúpilo do klubu takzvaných prémiových značiek.

Zákazníci si vlani kúpili takmer 438 000 áut s malým štítkom Quattro na maske chladiča. Inak povedané, štyri z desiatich Audi predaných v uplynulom roku, disponovali pohonom všetkých kolies.

Chystajú revolúciu

Quattro nedávno oslávilo tridsiate výročie svojho vzniku. Za ten čas ho nemeckí konštruktéri mnohokrát vylepšili, pre najbližšie roky však pripravujú ozajstnú revolúciu. Budúcnosť približuje funkčný prototyp Audi A5 e-tron Quattro.

Ten po konštrukčnej stránke vychádza zo štandardného kupé A5 Quattro. Pod prednou kapotou pracuje zážihový turbomotor 2,0 TFSI (155 kW/211 k). Medzi ním a novou štvorstupňovou dvojspojkovou prevodovkou R-Tronic, je umiestnený malý elektrický agregát (33 kW/45 k). Výkony oboch poháňacích jednotiek sa prenášajú na prednú nápravu.

Zadné kolesá roztáča prostredníctvom elektronicky riadeného diferenciálu druhý elektromotor (60 kW/82 k). Celkový výkon poháňacej sústavy predstavuje 235 kW (320 k).

Mechanické prepojenie medzi nápravami nahradilo elektrické. Audi vyvinulo softvér, ktorý ovláda distribúciu krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Využíva pritom informácie od senzorov, monitorujúcich prípadné prekĺznutie niektorého z kolies.

Kliknite - obrázok zväčšíte


Elektrika pridá výkon a zníži spotrebu

Audi A5 e-tron Quattro zrýchli z pokoja na 100 km/h za 5,9 sekundy, teda o 0,6 s. rýchlejšie, než to dokáže sériové A5 2,0 TFSI Quattro. Priestor v stredovom tuneli, kde obyčajne rotuje kardanový hriadeľ, v prototype zaberajú lítiovo-iónové články. Ich úlohou je dodávať energiu obom elektromotorom.

Batérie dobíja spaľovací agregát a je ich tiež možné pripojiť na domácu elektrickú sieť. Takto im dokážete prinavrátiť energiu už za dve hodiny. Audi A5 e-tron Quattro je potom schopné jazdiť výlučne na elektrický pohon - najviac asi 40 kilometrov rýchlosťou do 100 km/h.

Podľa súčasnej - pre plug-in hybridy absolútne nezmyselnej - metodiky merania spotreby paliva, prototyp v priemere spotrebuje len 2,7 litra benzínu na sto kilometrov. Sama automobilka však priznáva, že ide o nereálnu hodnotu. Realita sa pohybuje niekde okolo siedmich litrov. Na auto s výkonom 235 kW (320 k) to nie je zlá cifra...

Strašiakom je hmotnosť

Audi plánuje v roku 2014 začať predávať sériové vozidlo, vybavené pohonom 4x4 založeným na princípe konceptu A5 e-tron Quattro. Ten priniesol veľa pozitív, ale aj negatívum, v podobe nárastu hmotnosti. Elektromotory a najmä batérie ju vyhnali na 1600 kilogramov. Pritom všetko, čo sa dalo, technici odľahčili. Hliník a uhlíkovými vláknami vystužené plasty našli bohaté uplatnenie tam, kde má štandardné Audi A5 diely z ocele. Ťažko povedať, či ich použijú aj v sériovom aute. Ak áno, otázna bude jeho konečná cena.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 181
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 043
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 038
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 457
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 007
  6. Kam do tepla v januári? 1 691
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 502
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 356
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 172
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 899

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najdrahšiu kampaň mal Kusý, čísla za plagáty však nesedia

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy na kampaň v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Pozrite si, ako budú musieť dávať autá prednosť chodcom. Možno už budúci rok

Slovenské dopravné predpisy sa majú viac podobať na rakúske.

Diaľničné známky: všetko, čo o nich potrebujete vedieť

Elektronické známky zaviedlo už aj Rakúsko.

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.