TECHNOLÓGIE

Audi odhaľuje budúcnosť pohonu Quattro. Bude elektrická

Dva elektromotory navyše a namiesto kardanového hriadeľa, inteligentná elektronika. Audi A5 2,0 TFSI Quattro je vďaka nim rýchlejšie i úspornejšie.

(Zdroj: Audi)

BRATISLAVA. Ak má Audi vo svojom portfóliu „poklad“, tak je ním bezpochyby pohon všetkých kolies Quattro. Tento systém sa zaslúžil o niekdajšie úspechy ingolstadtskej značky v automobilových súťažiach, dal meno skvelému športovému modelu a čiastočne prispel k tomu, že Audi postúpilo do klubu takzvaných prémiových značiek.

Zákazníci si vlani kúpili takmer 438 000 áut s malým štítkom Quattro na maske chladiča. Inak povedané, štyri z desiatich Audi predaných v uplynulom roku, disponovali pohonom všetkých kolies.

Chystajú revolúciu

Quattro nedávno oslávilo tridsiate výročie svojho vzniku. Za ten čas ho nemeckí konštruktéri mnohokrát vylepšili, pre najbližšie roky však pripravujú ozajstnú revolúciu. Budúcnosť približuje funkčný prototyp Audi A5 e-tron Quattro.

Ten po konštrukčnej stránke vychádza zo štandardného kupé A5 Quattro. Pod prednou kapotou pracuje zážihový turbomotor 2,0 TFSI (155 kW/211 k). Medzi ním a novou štvorstupňovou dvojspojkovou prevodovkou R-Tronic, je umiestnený malý elektrický agregát (33 kW/45 k). Výkony oboch poháňacích jednotiek sa prenášajú na prednú nápravu.

Zadné kolesá roztáča prostredníctvom elektronicky riadeného diferenciálu druhý elektromotor (60 kW/82 k). Celkový výkon poháňacej sústavy predstavuje 235 kW (320 k).

Mechanické prepojenie medzi nápravami nahradilo elektrické. Audi vyvinulo softvér, ktorý ovláda distribúciu krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Využíva pritom informácie od senzorov, monitorujúcich prípadné prekĺznutie niektorého z kolies.

Kliknite - obrázok zväčšíte


Elektrika pridá výkon a zníži spotrebu

Audi A5 e-tron Quattro zrýchli z pokoja na 100 km/h za 5,9 sekundy, teda o 0,6 s. rýchlejšie, než to dokáže sériové A5 2,0 TFSI Quattro. Priestor v stredovom tuneli, kde obyčajne rotuje kardanový hriadeľ, v prototype zaberajú lítiovo-iónové články. Ich úlohou je dodávať energiu obom elektromotorom.

Batérie dobíja spaľovací agregát a je ich tiež možné pripojiť na domácu elektrickú sieť. Takto im dokážete prinavrátiť energiu už za dve hodiny. Audi A5 e-tron Quattro je potom schopné jazdiť výlučne na elektrický pohon - najviac asi 40 kilometrov rýchlosťou do 100 km/h.

Podľa súčasnej - pre plug-in hybridy absolútne nezmyselnej - metodiky merania spotreby paliva, prototyp v priemere spotrebuje len 2,7 litra benzínu na sto kilometrov. Sama automobilka však priznáva, že ide o nereálnu hodnotu. Realita sa pohybuje niekde okolo siedmich litrov. Na auto s výkonom 235 kW (320 k) to nie je zlá cifra...

Strašiakom je hmotnosť

Audi plánuje v roku 2014 začať predávať sériové vozidlo, vybavené pohonom 4x4 založeným na princípe konceptu A5 e-tron Quattro. Ten priniesol veľa pozitív, ale aj negatívum, v podobe nárastu hmotnosti. Elektromotory a najmä batérie ju vyhnali na 1600 kilogramov. Pritom všetko, čo sa dalo, technici odľahčili. Hliník a uhlíkovými vláknami vystužené plasty našli bohaté uplatnenie tam, kde má štandardné Audi A5 diely z ocele. Ťažko povedať, či ich použijú aj v sériovom aute. Ak áno, otázna bude jeho konečná cena.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 290
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 230
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 905
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 460
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 439
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 122
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 548
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 429
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 354
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 099

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.