TECHNOLÓGIE

Audi odhaľuje budúcnosť pohonu Quattro. Bude elektrická

Dva elektromotory navyše a namiesto kardanového hriadeľa, inteligentná elektronika. Audi A5 2,0 TFSI Quattro je vďaka nim rýchlejšie i úspornejšie.

(Zdroj: Audi)

BRATISLAVA. Ak má Audi vo svojom portfóliu „poklad“, tak je ním bezpochyby pohon všetkých kolies Quattro. Tento systém sa zaslúžil o niekdajšie úspechy ingolstadtskej značky v automobilových súťažiach, dal meno skvelému športovému modelu a čiastočne prispel k tomu, že Audi postúpilo do klubu takzvaných prémiových značiek.

Zákazníci si vlani kúpili takmer 438 000 áut s malým štítkom Quattro na maske chladiča. Inak povedané, štyri z desiatich Audi predaných v uplynulom roku, disponovali pohonom všetkých kolies.

Chystajú revolúciu

Quattro nedávno oslávilo tridsiate výročie svojho vzniku. Za ten čas ho nemeckí konštruktéri mnohokrát vylepšili, pre najbližšie roky však pripravujú ozajstnú revolúciu. Budúcnosť približuje funkčný prototyp Audi A5 e-tron Quattro.

Ten po konštrukčnej stránke vychádza zo štandardného kupé A5 Quattro. Pod prednou kapotou pracuje zážihový turbomotor 2,0 TFSI (155 kW/211 k). Medzi ním a novou štvorstupňovou dvojspojkovou prevodovkou R-Tronic, je umiestnený malý elektrický agregát (33 kW/45 k). Výkony oboch poháňacích jednotiek sa prenášajú na prednú nápravu.

Zadné kolesá roztáča prostredníctvom elektronicky riadeného diferenciálu druhý elektromotor (60 kW/82 k). Celkový výkon poháňacej sústavy predstavuje 235 kW (320 k).

Mechanické prepojenie medzi nápravami nahradilo elektrické. Audi vyvinulo softvér, ktorý ovláda distribúciu krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá. Využíva pritom informácie od senzorov, monitorujúcich prípadné prekĺznutie niektorého z kolies.

Kliknite - obrázok zväčšíte


Elektrika pridá výkon a zníži spotrebu

Audi A5 e-tron Quattro zrýchli z pokoja na 100 km/h za 5,9 sekundy, teda o 0,6 s. rýchlejšie, než to dokáže sériové A5 2,0 TFSI Quattro. Priestor v stredovom tuneli, kde obyčajne rotuje kardanový hriadeľ, v prototype zaberajú lítiovo-iónové články. Ich úlohou je dodávať energiu obom elektromotorom.

Batérie dobíja spaľovací agregát a je ich tiež možné pripojiť na domácu elektrickú sieť. Takto im dokážete prinavrátiť energiu už za dve hodiny. Audi A5 e-tron Quattro je potom schopné jazdiť výlučne na elektrický pohon - najviac asi 40 kilometrov rýchlosťou do 100 km/h.

Podľa súčasnej - pre plug-in hybridy absolútne nezmyselnej - metodiky merania spotreby paliva, prototyp v priemere spotrebuje len 2,7 litra benzínu na sto kilometrov. Sama automobilka však priznáva, že ide o nereálnu hodnotu. Realita sa pohybuje niekde okolo siedmich litrov. Na auto s výkonom 235 kW (320 k) to nie je zlá cifra...

Strašiakom je hmotnosť

Audi plánuje v roku 2014 začať predávať sériové vozidlo, vybavené pohonom 4x4 založeným na princípe konceptu A5 e-tron Quattro. Ten priniesol veľa pozitív, ale aj negatívum, v podobe nárastu hmotnosti. Elektromotory a najmä batérie ju vyhnali na 1600 kilogramov. Pritom všetko, čo sa dalo, technici odľahčili. Hliník a uhlíkovými vláknami vystužené plasty našli bohaté uplatnenie tam, kde má štandardné Audi A5 diely z ocele. Ťažko povedať, či ich použijú aj v sériovom aute. Ak áno, otázna bude jeho konečná cena.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 25 903
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 126
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 912
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 178
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 581
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 446
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 379
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 325
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 210
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 994

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

ŠPORT

Hamšík vyrovnal gólový rekord Maradonu v drese Neapola

Marek Hamšík dal za Neapol 115 gólov.

KOMENTÁRE

Ako by vyzeral ideálny parlament

V Národnej rade by neboli fašisti ani Smer.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.