Fólie na policajnom aute, hmotnosť nákladiaku a mriežka

Je potrebné mať mriežku v osobnom aute? Aké ťažké smie byť nákladné auto? A prečo smú mať policajti fólie na predných bočných sklách?

Je nutné mať mriežku v aute?

Mario: "Je nutné mať namontovanú mriežku v aute, aj keď nie je uvedená v technickom ako súčasť výbavy, ale auto je kategórie M1 (alebo N1?)? Je to Peugeot 307 SW combi. Ja som fyzická osoba a aj predchádzajúci majiteľ je fyzická osoba."

Auto s mriežkou si môže kúpiť nielen právnická osoba ale aj fyzická - teda motorista, ktorý auto nepoužíva na podnikanie.

Mriežka sa v minulosti dávala do áut, ktoré boli na nerozoznanie od osobných, preto, aby si podnikateľ mohol z ceny vozidla odpočítať DPH. Takýto odpočet sa dal urobiť len z nákladných áut.

§ 21, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo, ktoré
a) nie je schválené na premávku na pozemných komunikáciách,
b) sa nezhoduje so schváleným typom alebo na ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky, alebo ktoré je dodatočne vybavené neschváleným systémom, komponentom alebo samostatnou technickou jednotkou,

Podľa predpisov, ktoré platili ešte nedávno, mohlo nákladné auto vyzerať rovnako ako osobné, no muselo mať mriežku.

Podnikatelia si tak kupovali vozidlá kategórie N1 (malé nákladné) namiesto M1 (osobné do 3,5 tony), aby ušetrili. Mriežku brali ako nutné zlo.

Keďže už vozidlo N1 nemusí mať mriežku, na to, aby sa dala odpočítať DPH, nové autá sa už s mriežkou takmer nepredávajú. Ojazdených s mriežkou je ale stále dosť. Pravdepodobne také si kúpil aj Mario.

Vyzerá to teda tak, že Mariove auto je kategórie N1. V takom prípade mriežka nie je súčasťou výbavy auta ale jej integrálnou súčasťou. Respektíve súčasťou karosérie. Preto nie je možné ju len tak demontovať bez príslušnej byrokracie. A to aj napriek tomu, že mriežka nie je v techničáku zapísaná.

Ako sa zbaviť mriežky

Policajti si z dátumu prvej evidencie vozidla vedia veľmi rýchlo zistiť, či auto kategórie N1, ktoré je odvodené z kategórie M1, musí mať mriežku alebo nie. Ani technickou kontrolou neprejdete bez mriežky. Ak nechcete riskovať pokutu, zadržanie techničáku alebo tabuliek s evidenčným číslom, mriežky sa zbavte až po schválení obvodným úradom pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie.

Koľko môže vážiť miešačka?

Martin: "Chcel by som sa opýtať ako je to vlastne z hmotnosťou nákladných vozidiel. Pracujem ako vodič z povolania na nákladnom vozidle kategórie N3G (Nákladné špeciálne na prepravu betónu), kde je celková hmotnosť vozidla 28 500 kg. Ale podľa nariadenia vlády č. 349/2009 Z. z. je určená nižšia hmotnosť: 26 ton. Zamestnávateľ tvrdí, že on platí cestnú daň za úžitkové vozidlá s 3 nápravami do 29 t vrátane, tak môžeme mať celkovú váhu 28 500 kg. Tak by ma zaujímalo, koľko vlastne môže vozidlo vážiť na pozemných komunikáciách."

Najväčšie prípustné hmotnosti

a) motorových vozidiel s tromi nápravami: 25 t

b) ak je hnacia náprava vybavená dvojitou montážou pneumatík a vzduchovým odpružením alebo odpružením uznaným za rovnocenné v rámci Európskych spoločenstiev alebo ak je každá hnacia náprava vybavená dvojitou montážou pneumatík a najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu nepresahuje 9,5 t: 26 t

Cestná daň nemá nič spoločné s tým, akú najväčšiu hmotnosť smie mať vozidlo na cestách. Nariadenie vlády v tejto súvislosti skutočne uvádza, že nákladiak, ktorý má tri nápravy, by sa po cestách nemalo pohybovať, ak má viac ako 25 respektíve 26 ton.

Jazda s autom po cestách, ktoré je ťažšie, ako má byť, je závažným dopravným priestupkom, za ktorý môžu policajti zadržať aj vodičák.

Je len jediná možnosť, ako by trojnápravová miešačka, ktorú šoféruje Martin, smela po cestách jazdiť beztrestne, aj keby vážila 28,5 tony. Vozidlo by museli na ceste prevádzkovať ako nadrozmerný náklad.

Ak by ale Martin šoféroval štvornápravovú miešačku, horný limit by mal až pri 32 tonách.

Prečo môžu mať policajti fólie aj tam, kde to iné autá majú zakázané?

Robert: "Všimol som si, že niektoré policajné vozidlá, či už označené alebo aj neoznačené, majú aj predné bočné sklá s tmavými fóliami. Pokiaľ viem, predpisy to u nás bežným ľuďom nepovoľujú. Zaujímalo by ma, či majú na takúto výnimku právo a aj nejaké oficiálne povolenie, alebo si jednoducho dovoľujú porušovať predpisy z pozície arogancie moci."

Môže sa to zdať ako arogancia moci. Policajti však nemajú zakázané používať fólie na bočných oknách auta v úrovni vodiča. Umožňuje im to zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách tým, že sa na nich nevzťahuje.

Predpisy, ktoré určujú pravidlá napríklad o technickom stave vozidla alebo o jeho výbave, sa nevzťahujú na skupiny vozidiel patriace:

  • Ministerstvu obrany Slovenskej republiky a rozpočtovým organizáciám a príspevkovým organizáciám v jeho pôsobnosti,
  • ozbrojený silám Slovenskej republiky,
  • Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky vrátane ním určeným rozpočtovým organizáciám a príspevkovým organizáciám,
  • Policajného zboru,
  • Zboru väzenskej a justičnej stráže,
  • Železničnej polícii,
  • Slovenskej informačnej službe a
  • Hasičskému a záchrannému zboru.

Policajné autá by teoreticky mohli mať aj čelné sklo prelepené tmavou fóliou, ak by si to v rámci vlastných štruktúr dokázali obhájiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  8. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  2. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  3. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  4. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  5. Slováci rozhodli o najlepšom!
  6. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  7. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  8. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  10. Dobrodružstvo s vodou
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 8 482
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 5 571
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 274
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 077
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 976
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 920
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 882
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 372
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 291
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 532

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Juraj Sagan je v úniku a mieri za obhajobou titulu majstra Slovenska

Od roku 2011 svieti v zozname slovenských šampiónov iba meno Sagan. Minulý rok však Petra zosadil jeho brat Juraj.

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie.

Neprehliadnite tiež

Veteránistov pod Tatrami neodradilo počasie

Na Ružomberskej ruži sa zišlo 142 posádok.

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.