Fólie na policajnom aute, hmotnosť nákladiaku a mriežka

Je potrebné mať mriežku v osobnom aute? Aké ťažké smie byť nákladné auto? A prečo smú mať policajti fólie na predných bočných sklách?

Je nutné mať mriežku v aute?

Mario: "Je nutné mať namontovanú mriežku v aute, aj keď nie je uvedená v technickom ako súčasť výbavy, ale auto je kategórie M1 (alebo N1?)? Je to Peugeot 307 SW combi. Ja som fyzická osoba a aj predchádzajúci majiteľ je fyzická osoba."

Auto s mriežkou si môže kúpiť nielen právnická osoba ale aj fyzická - teda motorista, ktorý auto nepoužíva na podnikanie.

Mriežka sa v minulosti dávala do áut, ktoré boli na nerozoznanie od osobných, preto, aby si podnikateľ mohol z ceny vozidla odpočítať DPH. Takýto odpočet sa dal urobiť len z nákladných áut.

§ 21, zákon č. 725/2004 Z.z.:

(2) Prevádzkovateľ vozidla nesmie v premávke na pozemných komunikáciách prevádzkovať vozidlo, ktoré
a) nie je schválené na premávku na pozemných komunikáciách,
b) sa nezhoduje so schváleným typom alebo na ktorom boli vykonané neoprávnené zásahy do systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky, alebo ktoré je dodatočne vybavené neschváleným systémom, komponentom alebo samostatnou technickou jednotkou,

Podľa predpisov, ktoré platili ešte nedávno, mohlo nákladné auto vyzerať rovnako ako osobné, no muselo mať mriežku.

Podnikatelia si tak kupovali vozidlá kategórie N1 (malé nákladné) namiesto M1 (osobné do 3,5 tony), aby ušetrili. Mriežku brali ako nutné zlo.

Keďže už vozidlo N1 nemusí mať mriežku, na to, aby sa dala odpočítať DPH, nové autá sa už s mriežkou takmer nepredávajú. Ojazdených s mriežkou je ale stále dosť. Pravdepodobne také si kúpil aj Mario.

Vyzerá to teda tak, že Mariove auto je kategórie N1. V takom prípade mriežka nie je súčasťou výbavy auta ale jej integrálnou súčasťou. Respektíve súčasťou karosérie. Preto nie je možné ju len tak demontovať bez príslušnej byrokracie. A to aj napriek tomu, že mriežka nie je v techničáku zapísaná.

Ako sa zbaviť mriežky

Policajti si z dátumu prvej evidencie vozidla vedia veľmi rýchlo zistiť, či auto kategórie N1, ktoré je odvodené z kategórie M1, musí mať mriežku alebo nie. Ani technickou kontrolou neprejdete bez mriežky. Ak nechcete riskovať pokutu, zadržanie techničáku alebo tabuliek s evidenčným číslom, mriežky sa zbavte až po schválení obvodným úradom pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie.

Koľko môže vážiť miešačka?

Martin: "Chcel by som sa opýtať ako je to vlastne z hmotnosťou nákladných vozidiel. Pracujem ako vodič z povolania na nákladnom vozidle kategórie N3G (Nákladné špeciálne na prepravu betónu), kde je celková hmotnosť vozidla 28 500 kg. Ale podľa nariadenia vlády č. 349/2009 Z. z. je určená nižšia hmotnosť: 26 ton. Zamestnávateľ tvrdí, že on platí cestnú daň za úžitkové vozidlá s 3 nápravami do 29 t vrátane, tak môžeme mať celkovú váhu 28 500 kg. Tak by ma zaujímalo, koľko vlastne môže vozidlo vážiť na pozemných komunikáciách."

Najväčšie prípustné hmotnosti

a) motorových vozidiel s tromi nápravami: 25 t

b) ak je hnacia náprava vybavená dvojitou montážou pneumatík a vzduchovým odpružením alebo odpružením uznaným za rovnocenné v rámci Európskych spoločenstiev alebo ak je každá hnacia náprava vybavená dvojitou montážou pneumatík a najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu nepresahuje 9,5 t: 26 t

Cestná daň nemá nič spoločné s tým, akú najväčšiu hmotnosť smie mať vozidlo na cestách. Nariadenie vlády v tejto súvislosti skutočne uvádza, že nákladiak, ktorý má tri nápravy, by sa po cestách nemalo pohybovať, ak má viac ako 25 respektíve 26 ton.

Jazda s autom po cestách, ktoré je ťažšie, ako má byť, je závažným dopravným priestupkom, za ktorý môžu policajti zadržať aj vodičák.

Je len jediná možnosť, ako by trojnápravová miešačka, ktorú šoféruje Martin, smela po cestách jazdiť beztrestne, aj keby vážila 28,5 tony. Vozidlo by museli na ceste prevádzkovať ako nadrozmerný náklad.

Ak by ale Martin šoféroval štvornápravovú miešačku, horný limit by mal až pri 32 tonách.

Prečo môžu mať policajti fólie aj tam, kde to iné autá majú zakázané?

Robert: "Všimol som si, že niektoré policajné vozidlá, či už označené alebo aj neoznačené, majú aj predné bočné sklá s tmavými fóliami. Pokiaľ viem, predpisy to u nás bežným ľuďom nepovoľujú. Zaujímalo by ma, či majú na takúto výnimku právo a aj nejaké oficiálne povolenie, alebo si jednoducho dovoľujú porušovať predpisy z pozície arogancie moci."

Môže sa to zdať ako arogancia moci. Policajti však nemajú zakázané používať fólie na bočných oknách auta v úrovni vodiča. Umožňuje im to zákon o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách tým, že sa na nich nevzťahuje.

Predpisy, ktoré určujú pravidlá napríklad o technickom stave vozidla alebo o jeho výbave, sa nevzťahujú na skupiny vozidiel patriace:

  • Ministerstvu obrany Slovenskej republiky a rozpočtovým organizáciám a príspevkovým organizáciám v jeho pôsobnosti,
  • ozbrojený silám Slovenskej republiky,
  • Ministerstvu vnútra Slovenskej republiky vrátane ním určeným rozpočtovým organizáciám a príspevkovým organizáciám,
  • Policajného zboru,
  • Zboru väzenskej a justičnej stráže,
  • Železničnej polícii,
  • Slovenskej informačnej službe a
  • Hasičskému a záchrannému zboru.

Policajné autá by teoreticky mohli mať aj čelné sklo prelepené tmavou fóliou, ak by si to v rámci vlastných štruktúr dokázali obhájiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 443
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 168
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 937
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 327
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 173
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 027
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 891
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 696
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 609
  10. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 348

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Potrebujete liek? e-Zdravie môže výdaj skomplikovať

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

DOMOV

Dobré ráno: Nové Hviezdne vojny? Ako sa z hanby stal zázrak

Hviezdne vojny môžu byť filmom roka.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.