Aj neviditeľná nehoda môže vytvoriť dopravnú zápchu a vlnu

Už niekoľko minút pobytu v dopravnej zápche dokáže ľudí vystresovať. Predstavte si, že by ste v nej museli denne tráviť hodiny. Možno by ste si začali uvedomovať zákonitosti kolón.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Už niekoľko minút pobytu v dopravnej zápche dokáže ľudí vystresovať. Predstavte si, že by ste v nej museli denne tráviť hodiny. Možno by ste dospeli k rovnakým záverom ako americký motorista.

Bill Beaty zo Seattlu v USA zistil, že kým sa pomaly posúva v kolóne áut, môže zistiť veľa zaujímavých úkazov o tom, ako sa vodiči správajú na ceste. Na svojom blogu napísal, že mu denne trvá cesta cez mesto približne 45 minút. Ale aj to iba vtedy, keď má šťastie. Niekedy je nútený pobudnúť na tej istej ceste aj dve hodiny.

Čas v zápchach využil na pozorovanie zaujímavých úkazov a vzorcov na ceste. Postupne začal vnímať určité opakujúce sa situácie.

Neviditeľné nehody

Už ste niekedy boli na diaľnici a zrazu ste si všimli, že sa prevádzka náhle spomalila? Mysleli ste si, že sa stala dopravná nehoda a pre ňu nasledovalo zdržanie.

Zrazu však všetky automobily pred vami pomerne rýchlo pridali a pokračovali v jazde. Ako keby nehoda odišla bez stopy tak rýchlo ako prišla. Čo spôsobilo spomalenie dopravy a jej náhle uvoľnenie?

twlite1.gif
Zdroj: trafficwaves.org

Beaty si toto vysvetľuje tak, že aj keď je už nehoda odstránená, prvé auto, ktoré ešte bolo za nehodou (čiže za vrakom auta, ktoré blokovalo cestu a tak spomalilo dopravu), muselo spomaliť až príliš. Čiže aj autá za ním a tak vznikla zápcha.

Keď sa aj prvé auto pohne, tak to ďalšie za ním nevyštartuje hneď, ale chvíľu stojí. Až potom sa pohne. Podľa Beatyho funguje dopravná zápcha tak, že aj keď predné autá odchádzajú, tie v strede ešte nemôžu ísť. To má za následok, že vzadu sa kopia ďalšie.

Ide o akúsi vlnu. Vzadu (na konci kolóny) je príliv a vpredu odliv. Čiže autá už neblokuje samotná nehoda, ale to, že táto vlna sa rozpadáva postupne. Stačí, aby do kolóny prichádzalo rovnaké množstvo áut, ako z nej ubúda a zápcha sa len tak rýchlo nerozpadne - len sa bude posúvať dozadu, proti smeru jazdy.

traf2.jpg
Vrak je už odstránený, ale autá vpredu ešte stoja. Časť so zastavenými autami sa posúva dozadu, pričom vzadu autá pribúdajú a vpredu ich ubúda. Zdroj: trafficwaves.org

Príčiny dopravných vĺn

Ako dlho potrvá vlne, kým vás dostihne?
  • Záleží od vzdialenosti najpomalších áut,
  • od zrýchlenia rozbiehajúcich sa áut pred vami,
  • čím skôr sa autá pred vami rozbehnú, tým skôr sa zo zápchy dostanete
Čo môže vlnu eliminovať alebo aspoň zmierniť?
  • voľné výjazdy z cesty v úseku medzi vznikom vlny a vami

Toto nemusí byť spôsobené nehodou. Stačí akákoľvek príčina, ktorá spôsobí prvotné spomalenie. Môže ísť napríklad o situáciu, keď sa autá nezrazia, no spomalia. Aj zlúčenie pruhov dokáže spôsobiť rovnaký efekt.

Životnosť dopravných vĺn môže byť rôzna. Záleží od intezity dopravy, od počtu áut, ktoré uviazli v zápche a aj od toho, ako rýchlo sa autá vpredu "odparujú" a ako rýchlo vzadu pribúdajú.

Čiže najbližšie, keď uviaznete na diaľnici v dopravnej zápche, by ste podľa Beatyho nemali nadávať na zápchu ako takú. Skúste sa na situáciu pozrieť ako na vlnu, ktorá pohltila vaše auto a vašou úlohou je odhadnúť, ako rýchlo sa cez ňu dostanete.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Ako dlho potrvá vlne, kým vás dostihne?

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 382
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 399
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 281
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 883
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 645
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 057
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 734
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 566
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 103
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 651

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral. V Štúrove žena štrnásť rokov púšťala od rána do večera nahlas operné árie

KOMENTÁRE

Buďte vďační za Fica. My Česi máme iných komunistov

Komunistická strana Čiech a Moravy je ojedinelým reliktom.

TECH

Zjavil sa náhodou, pozrite si ako Phobos obieha Mars

Mesiac pomenovali po bohu strachu.

Neprehliadnite tiež

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.