SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Aj neviditeľná nehoda môže vytvoriť dopravnú zápchu a vlnu

Už niekoľko minút pobytu v dopravnej zápche dokáže ľudí vystresovať. Predstavte si, že by ste v nej museli denne tráviť hodiny. Možno by ste si začali uvedomovať zákonitosti kolón.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Už niekoľko minút pobytu v dopravnej zápche dokáže ľudí vystresovať. Predstavte si, že by ste v nej museli denne tráviť hodiny. Možno by ste dospeli k rovnakým záverom ako americký motorista.

Bill Beaty zo Seattlu v USA zistil, že kým sa pomaly posúva v kolóne áut, môže zistiť veľa zaujímavých úkazov o tom, ako sa vodiči správajú na ceste. Na svojom blogu napísal, že mu denne trvá cesta cez mesto približne 45 minút. Ale aj to iba vtedy, keď má šťastie. Niekedy je nútený pobudnúť na tej istej ceste aj dve hodiny.

Čas v zápchach využil na pozorovanie zaujímavých úkazov a vzorcov na ceste. Postupne začal vnímať určité opakujúce sa situácie.

Neviditeľné nehody

Už ste niekedy boli na diaľnici a zrazu ste si všimli, že sa prevádzka náhle spomalila? Mysleli ste si, že sa stala dopravná nehoda a pre ňu nasledovalo zdržanie.

Zrazu však všetky automobily pred vami pomerne rýchlo pridali a pokračovali v jazde. Ako keby nehoda odišla bez stopy tak rýchlo ako prišla. Čo spôsobilo spomalenie dopravy a jej náhle uvoľnenie?

twlite1.gif
Zdroj: trafficwaves.org

Beaty si toto vysvetľuje tak, že aj keď je už nehoda odstránená, prvé auto, ktoré ešte bolo za nehodou (čiže za vrakom auta, ktoré blokovalo cestu a tak spomalilo dopravu), muselo spomaliť až príliš. Čiže aj autá za ním a tak vznikla zápcha.

Keď sa aj prvé auto pohne, tak to ďalšie za ním nevyštartuje hneď, ale chvíľu stojí. Až potom sa pohne. Podľa Beatyho funguje dopravná zápcha tak, že aj keď predné autá odchádzajú, tie v strede ešte nemôžu ísť. To má za následok, že vzadu sa kopia ďalšie.

Ide o akúsi vlnu. Vzadu (na konci kolóny) je príliv a vpredu odliv. Čiže autá už neblokuje samotná nehoda, ale to, že táto vlna sa rozpadáva postupne. Stačí, aby do kolóny prichádzalo rovnaké množstvo áut, ako z nej ubúda a zápcha sa len tak rýchlo nerozpadne - len sa bude posúvať dozadu, proti smeru jazdy.

traf2.jpg
Vrak je už odstránený, ale autá vpredu ešte stoja. Časť so zastavenými autami sa posúva dozadu, pričom vzadu autá pribúdajú a vpredu ich ubúda. Zdroj: trafficwaves.org

Príčiny dopravných vĺn

Ako dlho potrvá vlne, kým vás dostihne?
  • Záleží od vzdialenosti najpomalších áut,
  • od zrýchlenia rozbiehajúcich sa áut pred vami,
  • čím skôr sa autá pred vami rozbehnú, tým skôr sa zo zápchy dostanete
Čo môže vlnu eliminovať alebo aspoň zmierniť?
  • voľné výjazdy z cesty v úseku medzi vznikom vlny a vami

Toto nemusí byť spôsobené nehodou. Stačí akákoľvek príčina, ktorá spôsobí prvotné spomalenie. Môže ísť napríklad o situáciu, keď sa autá nezrazia, no spomalia. Aj zlúčenie pruhov dokáže spôsobiť rovnaký efekt.

Životnosť dopravných vĺn môže byť rôzna. Záleží od intezity dopravy, od počtu áut, ktoré uviazli v zápche a aj od toho, ako rýchlo sa autá vpredu "odparujú" a ako rýchlo vzadu pribúdajú.

Čiže najbližšie, keď uviaznete na diaľnici v dopravnej zápche, by ste podľa Beatyho nemali nadávať na zápchu ako takú. Skúste sa na situáciu pozrieť ako na vlnu, ktorá pohltila vaše auto a vašou úlohou je odhadnúť, ako rýchlo sa cez ňu dostanete.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Ako dlho potrvá vlne, kým vás dostihne?
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 487
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 972
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 212
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 848
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 702
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 662
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 376
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 011
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 411
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 367
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 982
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 301
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 532
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 512
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu