Unikátna jazda s vodíkovým autom. Z výfuku ide para

Okrem dobrého pocitu z jazdy bez emisií ponúka vodíkové auto všetko, čo šofér očakáva. Honda FCX Clarity môže jazdou smelo konkurovať dnešným autám. Bežná dostupnosť je ďaleko, ale nádej neumrela.

Aká je realita? Honda FCX Clarity jazdí na úrovni sedanov strednej triedy. Ponúka nadštandardný priestor na sedenie, tiché cestovanie a slušnú dynamiku. Sériová výroba je v nedohľadne a čerpacie stanice ojedinelé.(Zdroj: Honda)

NERATOVICE. Predstavte si, že auto aktivujete tlačidlom Power, prepnete krátku páčku voliča režimu do polohy D a v tichosti bez zvuku motora sa pohnete. Auto nemusíte pred jazdou nabíjať a z výfuku syčí čistá para.

Po stránke dynamiky a kvality cestovania vám nebude v luxusnom vodíkovom aute nič chýbať. Na čerpacej stanici natankujete za 25 eur plnú nádrž a prejdete na nej ďalších 450 kilometrov.

Sen o automobilovej idylke naruší iba skutočnosť, že na Slovensku neexistuje čerpacia stanica na vodík, v susednom Česku je len jedna a autá tohto typu nie sú bežne v predaji.

Hoci je jav využitia vodíka na výrobu elektrickej energie ešte starší ako auto samo, a vodíku môžeme mať koľko chceme, existujú stále neprekonateľné prekážky. S prihliadnutím na proces získania a využitia vodíka, ktorý získame z vody a po použití je produktom voda, sme jazdili s autom na vodu.

Auto na vodíkový pohon môže mať prijateľnú, hoci nie ideálnu hmotnosť, komponenty umožňujú postaviť priestranný interiér a vozidlu z užívateľského hľadiska na prvý pohľad nič nechýba.

Akurát doprava a príprava vodíka na čerpanie do auta je pomerne zložitá, čerpacích staníc nedostatok a výroba palivových článkov zložitá. Navyše membrány v článkoch sú z platiny, tej je nedostatok, je drahá a na premenu vodíka na elektrickú energiu nevyhnutná.

Napriek zdanlivo neprekonateľným prekážkam Honda od roku 2002 vyvíja „jazdenie pre nasledujúcich sto rokov“. Doteraz vyrobila skúšobnú sériu 50 vozidiel FCX Clarity, pričom dve jazdia v Európe, majú najazdených vyše 18 000 kilometrov a jedno z týchto vozidiel sme reálne vyskúšali.

Nič mu nechýba

Prvý pozitívny šok z polosériovej Hondy FCX spôsobil interiér. Auto vyzerá ako sériové v každom detaile a ničím nenaznačuje, že by to bol iba prototyp, urobený na demonštráciu pohonu.

Každý jeden plast presne lícuje, výbava má okrem tempomatu, klimatizácie, vyhrievaných aj odvetrávaných sedadiel tiež navigáciu, palubný pevný disk a všetky systémy, ktoré dnes prináležia sedanu strednej triedy.

Inak povedané, FCX Clarity je po užívateľskej stránke auto, ktoré by človek zobral okamžite. FCX jazdí relatívne ticho a počuť v podstate iba hluk od elektromotora. Ovládacia páčka „prevodovky“ je blízko volantu a motoristovi stačí pár minút, aby sa stihol zorientovať. Interiér svojim pohodlím doslova hýčka štvorčlennú posádku a ani po najazdení 18 000 kilometrov nevidieť na ňom znaky používania.

Zrýchľuje ako šesťvalec

Výhoda elektromotora je evidentná pri rozjazde. Auto kontinuálne zrýchľuje a plný výkon má vodič dostupný prakticky od počiatočných otáčok. V praxi to znamená, že počiatočné zrýchlenie je také, akoby bol pod kapotou veľký šesťvalcový motor.

Pre praktickú jazdu je to veľmi dôležité, pretože stačí „brnknúť“ po plyne a auto okamžite zrýchľuje. Žiadne radenie, žiadne čakanie na vysoké otáčky. Elektronicky by bolo vhodné obmedziť prudký záťah elektromotora pri parkovaní.

Podvozok potrebuje pozornosť

Pri porovnaní s dnešnou konkurenciou klasických áut by si ešte viac pozornosti zaslúžil podvozok, pretože hmotnosť auta mu robí trochu starosti a v zákrutách sa nakláňa.

Páčilo sa nám riadenie a prehľadné ovládacie prvky. Dokonca výhľad šikmo dopredu je veľmi dobrý. Obávame sa však, že čím budú autá bližšie sériovej výrobe, tým budú predné stĺpiky hrubšie a výhľad horší.

Po jazdeckej stránke dokážeme Hondu FCX Clarity akceptovať už dnes, čo znamená, že vodíkové auto vie jazdiť ako každé iné. Použiteľné bude až vtedy, ak sa rozbehne ekologický vodíkový kolobeh.

Ekologický kruh z vody do vody

Predstavy o využití vodíka v automobilovom priemysle a automobilovej doprave sú na prvý pohľad veľmi jednoduché. Za pomoci ekologicky vyrobenej elektrickej energie zo slnka vetra alebo vodnej elektrárne treba urobiť elektrolýzu vody a získať vodík, ktorého by sme takto mali koľko chceme.

Po transporte stačí vodík načerpať do nádrže auta a v palivovom článku nechať zreagovať s kyslíkom a tak vyrobiť elektrickú energiu na pohyb auta. Produktom je para, ktorá kondenzuje, dostáva sa v podobe zrážok na zem a voda sa opäť použije na výrobu vodíka.

Niekoľko faktov na záver

  • Modulárny systém pohonu dovoľuje konštruktérom rovnomerne rozložiť hmotnosť auta a nenechať sa obmedzovať pri tvorbe interiéru.
  • Dynamické vlastnosti elektromotora sú na jazdenie lepšie ako u spaľovacieho. Odpadajú zložité prevodovky a rozbeh ej plynulejší.
  • Dnešné vodíkové autá môžu fungovať už od -30 stupňovej vonkajšej teploty. Palivový článok s výstupným výkonom 100 kW má hmotnosť iba 67 kilogramov.

Honda FCX Clarity – základné parametre

elektromotor AC synchrónny s permanentným magnetom
výkon elektromotora 100 kW
krútiaci moment 256 Nm
palivové články PEMFC – membránové
batérie lhitium ionove 288 V
palivo stlačený vodík (cca 35 Mpa)
objem nádrže na palivo 171 litrov
čas plnenia nádrže 4 minúty
dojazd na jednu nádrž 450 km
spotreba (ekvivalent k fosílnemu palivu) 2,8 (diesel) 3,2 (benzín) l/100 km
karoséria štvordverová, samonosná
dĺžka 4835 mm
šírka 1845 mm
výška 1470 mm
rázvor 2800 mm
poh. hmotnosť 1625 kg
miesta na sedenie 4
cena nie je možné stanoviť
najazdené kilometre 18 000 km

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 235
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 971
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 012
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 296
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 230
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 739
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 348
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 547
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 816
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 652

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

VW Arteon: nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.

Spoznali sme slovenské ceny modelu Kia Rio

Novú Kiu Rio predstavili už aj na Slovensku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop