Unikátna jazda s vodíkovým autom. Z výfuku ide para

Okrem dobrého pocitu z jazdy bez emisií ponúka vodíkové auto všetko, čo šofér očakáva. Honda FCX Clarity môže jazdou smelo konkurovať dnešným autám. Bežná dostupnosť je ďaleko, ale nádej neumrela.

Aká je realita? Honda FCX Clarity jazdí na úrovni sedanov strednej triedy. Ponúka nadštandardný priestor na sedenie, tiché cestovanie a slušnú dynamiku. Sériová výroba je v nedohľadne a čerpacie stanice ojedinelé.(Zdroj: Honda)

NERATOVICE. Predstavte si, že auto aktivujete tlačidlom Power, prepnete krátku páčku voliča režimu do polohy D a v tichosti bez zvuku motora sa pohnete. Auto nemusíte pred jazdou nabíjať a z výfuku syčí čistá para.

Po stránke dynamiky a kvality cestovania vám nebude v luxusnom vodíkovom aute nič chýbať. Na čerpacej stanici natankujete za 25 eur plnú nádrž a prejdete na nej ďalších 450 kilometrov.

Sen o automobilovej idylke naruší iba skutočnosť, že na Slovensku neexistuje čerpacia stanica na vodík, v susednom Česku je len jedna a autá tohto typu nie sú bežne v predaji.

Hoci je jav využitia vodíka na výrobu elektrickej energie ešte starší ako auto samo, a vodíku môžeme mať koľko chceme, existujú stále neprekonateľné prekážky. S prihliadnutím na proces získania a využitia vodíka, ktorý získame z vody a po použití je produktom voda, sme jazdili s autom na vodu.

Auto na vodíkový pohon môže mať prijateľnú, hoci nie ideálnu hmotnosť, komponenty umožňujú postaviť priestranný interiér a vozidlu z užívateľského hľadiska na prvý pohľad nič nechýba.

Akurát doprava a príprava vodíka na čerpanie do auta je pomerne zložitá, čerpacích staníc nedostatok a výroba palivových článkov zložitá. Navyše membrány v článkoch sú z platiny, tej je nedostatok, je drahá a na premenu vodíka na elektrickú energiu nevyhnutná.

Napriek zdanlivo neprekonateľným prekážkam Honda od roku 2002 vyvíja „jazdenie pre nasledujúcich sto rokov“. Doteraz vyrobila skúšobnú sériu 50 vozidiel FCX Clarity, pričom dve jazdia v Európe, majú najazdených vyše 18 000 kilometrov a jedno z týchto vozidiel sme reálne vyskúšali.

Nič mu nechýba

Prvý pozitívny šok z polosériovej Hondy FCX spôsobil interiér. Auto vyzerá ako sériové v každom detaile a ničím nenaznačuje, že by to bol iba prototyp, urobený na demonštráciu pohonu.

Každý jeden plast presne lícuje, výbava má okrem tempomatu, klimatizácie, vyhrievaných aj odvetrávaných sedadiel tiež navigáciu, palubný pevný disk a všetky systémy, ktoré dnes prináležia sedanu strednej triedy.

Inak povedané, FCX Clarity je po užívateľskej stránke auto, ktoré by človek zobral okamžite. FCX jazdí relatívne ticho a počuť v podstate iba hluk od elektromotora. Ovládacia páčka „prevodovky“ je blízko volantu a motoristovi stačí pár minút, aby sa stihol zorientovať. Interiér svojim pohodlím doslova hýčka štvorčlennú posádku a ani po najazdení 18 000 kilometrov nevidieť na ňom znaky používania.

Zrýchľuje ako šesťvalec

Výhoda elektromotora je evidentná pri rozjazde. Auto kontinuálne zrýchľuje a plný výkon má vodič dostupný prakticky od počiatočných otáčok. V praxi to znamená, že počiatočné zrýchlenie je také, akoby bol pod kapotou veľký šesťvalcový motor.

Pre praktickú jazdu je to veľmi dôležité, pretože stačí „brnknúť“ po plyne a auto okamžite zrýchľuje. Žiadne radenie, žiadne čakanie na vysoké otáčky. Elektronicky by bolo vhodné obmedziť prudký záťah elektromotora pri parkovaní.

Podvozok potrebuje pozornosť

Pri porovnaní s dnešnou konkurenciou klasických áut by si ešte viac pozornosti zaslúžil podvozok, pretože hmotnosť auta mu robí trochu starosti a v zákrutách sa nakláňa.

Páčilo sa nám riadenie a prehľadné ovládacie prvky. Dokonca výhľad šikmo dopredu je veľmi dobrý. Obávame sa však, že čím budú autá bližšie sériovej výrobe, tým budú predné stĺpiky hrubšie a výhľad horší.

Po jazdeckej stránke dokážeme Hondu FCX Clarity akceptovať už dnes, čo znamená, že vodíkové auto vie jazdiť ako každé iné. Použiteľné bude až vtedy, ak sa rozbehne ekologický vodíkový kolobeh.

Ekologický kruh z vody do vody

Predstavy o využití vodíka v automobilovom priemysle a automobilovej doprave sú na prvý pohľad veľmi jednoduché. Za pomoci ekologicky vyrobenej elektrickej energie zo slnka vetra alebo vodnej elektrárne treba urobiť elektrolýzu vody a získať vodík, ktorého by sme takto mali koľko chceme.

Po transporte stačí vodík načerpať do nádrže auta a v palivovom článku nechať zreagovať s kyslíkom a tak vyrobiť elektrickú energiu na pohyb auta. Produktom je para, ktorá kondenzuje, dostáva sa v podobe zrážok na zem a voda sa opäť použije na výrobu vodíka.

Niekoľko faktov na záver

  • Modulárny systém pohonu dovoľuje konštruktérom rovnomerne rozložiť hmotnosť auta a nenechať sa obmedzovať pri tvorbe interiéru.
  • Dynamické vlastnosti elektromotora sú na jazdenie lepšie ako u spaľovacieho. Odpadajú zložité prevodovky a rozbeh ej plynulejší.
  • Dnešné vodíkové autá môžu fungovať už od -30 stupňovej vonkajšej teploty. Palivový článok s výstupným výkonom 100 kW má hmotnosť iba 67 kilogramov.

Honda FCX Clarity – základné parametre

elektromotor AC synchrónny s permanentným magnetom
výkon elektromotora 100 kW
krútiaci moment 256 Nm
palivové články PEMFC – membránové
batérie lhitium ionove 288 V
palivo stlačený vodík (cca 35 Mpa)
objem nádrže na palivo 171 litrov
čas plnenia nádrže 4 minúty
dojazd na jednu nádrž 450 km
spotreba (ekvivalent k fosílnemu palivu) 2,8 (diesel) 3,2 (benzín) l/100 km
karoséria štvordverová, samonosná
dĺžka 4835 mm
šírka 1845 mm
výška 1470 mm
rázvor 2800 mm
poh. hmotnosť 1625 kg
miesta na sedenie 4
cena nie je možné stanoviť
najazdené kilometre 18 000 km

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 221
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 303
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 875
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 790
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 458
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 369
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 252
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 846

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.