SME

Unikátna jazda s vodíkovým autom. Z výfuku ide para

Okrem dobrého pocitu z jazdy bez emisií ponúka vodíkové auto všetko, čo šofér očakáva. Honda FCX Clarity môže jazdou smelo konkurovať dnešným autám. Bežná dostupnosť je ďaleko, ale nádej neumrela.

Aká je realita? Honda FCX Clarity jazdí na úrovni sedanov strednej triedy. Ponúka nadštandardný priestor na sedenie, tiché cestovanie a slušnú dynamiku. Sériová výroba je v nedohľadne a čerpacie stanice ojedinelé.Aká je realita? Honda FCX Clarity jazdí na úrovni sedanov strednej triedy. Ponúka nadštandardný priestor na sedenie, tiché cestovanie a slušnú dynamiku. Sériová výroba je v nedohľadne a čerpacie stanice ojedinelé. (Zdroj: Honda)

NERATOVICE. Predstavte si, že auto aktivujete tlačidlom Power, prepnete krátku páčku voliča režimu do polohy D a v tichosti bez zvuku motora sa pohnete. Auto nemusíte pred jazdou nabíjať a z výfuku syčí čistá para.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po stránke dynamiky a kvality cestovania vám nebude v luxusnom vodíkovom aute nič chýbať. Na čerpacej stanici natankujete za 25 eur plnú nádrž a prejdete na nej ďalších 450 kilometrov.

Sen o automobilovej idylke naruší iba skutočnosť, že na Slovensku neexistuje čerpacia stanica na vodík, v susednom Česku je len jedna a autá tohto typu nie sú bežne v predaji.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci je jav využitia vodíka na výrobu elektrickej energie ešte starší ako auto samo, a vodíku môžeme mať koľko chceme, existujú stále neprekonateľné prekážky. S prihliadnutím na proces získania a využitia vodíka, ktorý získame z vody a po použití je produktom voda, sme jazdili s autom na vodu.

Auto na vodíkový pohon môže mať prijateľnú, hoci nie ideálnu hmotnosť, komponenty umožňujú postaviť priestranný interiér a vozidlu z užívateľského hľadiska na prvý pohľad nič nechýba.

Akurát doprava a príprava vodíka na čerpanie do auta je pomerne zložitá, čerpacích staníc nedostatok a výroba palivových článkov zložitá. Navyše membrány v článkoch sú z platiny, tej je nedostatok, je drahá a na premenu vodíka na elektrickú energiu nevyhnutná.

Napriek zdanlivo neprekonateľným prekážkam Honda od roku 2002 vyvíja „jazdenie pre nasledujúcich sto rokov“. Doteraz vyrobila skúšobnú sériu 50 vozidiel FCX Clarity, pričom dve jazdia v Európe, majú najazdených vyše 18 000 kilometrov a jedno z týchto vozidiel sme reálne vyskúšali.

SkryťVypnúť reklamu

Nič mu nechýba

Prvý pozitívny šok z polosériovej Hondy FCX spôsobil interiér. Auto vyzerá ako sériové v každom detaile a ničím nenaznačuje, že by to bol iba prototyp, urobený na demonštráciu pohonu.

Každý jeden plast presne lícuje, výbava má okrem tempomatu, klimatizácie, vyhrievaných aj odvetrávaných sedadiel tiež navigáciu, palubný pevný disk a všetky systémy, ktoré dnes prináležia sedanu strednej triedy.

Inak povedané, FCX Clarity je po užívateľskej stránke auto, ktoré by človek zobral okamžite. FCX jazdí relatívne ticho a počuť v podstate iba hluk od elektromotora. Ovládacia páčka „prevodovky“ je blízko volantu a motoristovi stačí pár minút, aby sa stihol zorientovať. Interiér svojim pohodlím doslova hýčka štvorčlennú posádku a ani po najazdení 18 000 kilometrov nevidieť na ňom znaky používania.

SkryťVypnúť reklamu

Zrýchľuje ako šesťvalec

Výhoda elektromotora je evidentná pri rozjazde. Auto kontinuálne zrýchľuje a plný výkon má vodič dostupný prakticky od počiatočných otáčok. V praxi to znamená, že počiatočné zrýchlenie je také, akoby bol pod kapotou veľký šesťvalcový motor.

Pre praktickú jazdu je to veľmi dôležité, pretože stačí „brnknúť“ po plyne a auto okamžite zrýchľuje. Žiadne radenie, žiadne čakanie na vysoké otáčky. Elektronicky by bolo vhodné obmedziť prudký záťah elektromotora pri parkovaní.

Podvozok potrebuje pozornosť

Pri porovnaní s dnešnou konkurenciou klasických áut by si ešte viac pozornosti zaslúžil podvozok, pretože hmotnosť auta mu robí trochu starosti a v zákrutách sa nakláňa.

Páčilo sa nám riadenie a prehľadné ovládacie prvky. Dokonca výhľad šikmo dopredu je veľmi dobrý. Obávame sa však, že čím budú autá bližšie sériovej výrobe, tým budú predné stĺpiky hrubšie a výhľad horší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po jazdeckej stránke dokážeme Hondu FCX Clarity akceptovať už dnes, čo znamená, že vodíkové auto vie jazdiť ako každé iné. Použiteľné bude až vtedy, ak sa rozbehne ekologický vodíkový kolobeh.

Ekologický kruh z vody do vody

Predstavy o využití vodíka v automobilovom priemysle a automobilovej doprave sú na prvý pohľad veľmi jednoduché. Za pomoci ekologicky vyrobenej elektrickej energie zo slnka vetra alebo vodnej elektrárne treba urobiť elektrolýzu vody a získať vodík, ktorého by sme takto mali koľko chceme.

Po transporte stačí vodík načerpať do nádrže auta a v palivovom článku nechať zreagovať s kyslíkom a tak vyrobiť elektrickú energiu na pohyb auta. Produktom je para, ktorá kondenzuje, dostáva sa v podobe zrážok na zem a voda sa opäť použije na výrobu vodíka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niekoľko faktov na záver

  • Modulárny systém pohonu dovoľuje konštruktérom rovnomerne rozložiť hmotnosť auta a nenechať sa obmedzovať pri tvorbe interiéru.
  • Dynamické vlastnosti elektromotora sú na jazdenie lepšie ako u spaľovacieho. Odpadajú zložité prevodovky a rozbeh ej plynulejší.
  • Dnešné vodíkové autá môžu fungovať už od -30 stupňovej vonkajšej teploty. Palivový článok s výstupným výkonom 100 kW má hmotnosť iba 67 kilogramov.

Honda FCX Clarity – základné parametre

elektromotor AC synchrónny s permanentným magnetom
výkon elektromotora 100 kW
krútiaci moment 256 Nm
palivové články PEMFC – membránové
batérie lhitium ionove 288 V
palivo stlačený vodík (cca 35 Mpa)
objem nádrže na palivo 171 litrov
čas plnenia nádrže 4 minúty
dojazd na jednu nádrž 450 km
spotreba (ekvivalent k fosílnemu palivu) 2,8 (diesel) 3,2 (benzín) l/100 km
karoséria štvordverová, samonosná
dĺžka 4835 mm
šírka 1845 mm
výška 1470 mm
rázvor 2800 mm
poh. hmotnosť 1625 kg
miesta na sedenie 4
cena nie je možné stanoviť
najazdené kilometre 18 000 km
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 308
  2. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 971
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 5 163
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 823
  5. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 712
  6. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 633
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 189
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 000
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Varga: Ako sa slovenský človek pomiatol ...
  2. Miroslav Daniš: Kto ešte nemá HACIENDU, nech sa prihlási na PPA-čke
  3. Eva Bachletová: Pracovné a iné obedy
  4. Vladimír Krátky: Šťuka smrdí od hlavy .
  5. Štefan Šturdzík: Facky od spravodlivosti trafili presne.
  6. Ivan Čáni: Súdruh premiér Fico, tok financií sa zvykne aj kontrolovať a nielen rozdrbávať.
  7. Vladimír Bojničan: Kresťanská demokracia je oxymoron. A KDH to opäť ukazuje až brutálne presne
  8. Otilia Horrocks: Minister nie je žiadna kreditná karta alebo v ktorej súkromnej zbierke skončí busta Cecílie? plus video
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 39 290
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 896
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 7 497
  4. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 729
  5. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 5 234
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 4 900
  7. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 512
  8. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 095
  1. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  2. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  3. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  4. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  5. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  7. Tupou Ceruzou: Žiačik
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
SkryťZatvoriť reklamu