SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Unikátna jazda s vodíkovým autom. Z výfuku ide para

Okrem dobrého pocitu z jazdy bez emisií ponúka vodíkové auto všetko, čo šofér očakáva. Honda FCX Clarity môže jazdou smelo konkurovať dnešným autám. Bežná dostupnosť je ďaleko, ale nádej neumrela.

Aká je realita? Honda FCX Clarity jazdí na úrovni sedanov strednej triedy. Ponúka nadštandardný priestor na sedenie, tiché cestovanie a slušnú dynamiku. Sériová výroba je v nedohľadne a čerpacie stanice ojedinelé.Aká je realita? Honda FCX Clarity jazdí na úrovni sedanov strednej triedy. Ponúka nadštandardný priestor na sedenie, tiché cestovanie a slušnú dynamiku. Sériová výroba je v nedohľadne a čerpacie stanice ojedinelé. (Zdroj: Honda)

NERATOVICE. Predstavte si, že auto aktivujete tlačidlom Power, prepnete krátku páčku voliča režimu do polohy D a v tichosti bez zvuku motora sa pohnete. Auto nemusíte pred jazdou nabíjať a z výfuku syčí čistá para.

Po stránke dynamiky a kvality cestovania vám nebude v luxusnom vodíkovom aute nič chýbať. Na čerpacej stanici natankujete za 25 eur plnú nádrž a prejdete na nej ďalších 450 kilometrov.

Sen o automobilovej idylke naruší iba skutočnosť, že na Slovensku neexistuje čerpacia stanica na vodík, v susednom Česku je len jedna a autá tohto typu nie sú bežne v predaji.

Hoci je jav využitia vodíka na výrobu elektrickej energie ešte starší ako auto samo, a vodíku môžeme mať koľko chceme, existujú stále neprekonateľné prekážky. S prihliadnutím na proces získania a využitia vodíka, ktorý získame z vody a po použití je produktom voda, sme jazdili s autom na vodu.

Auto na vodíkový pohon môže mať prijateľnú, hoci nie ideálnu hmotnosť, komponenty umožňujú postaviť priestranný interiér a vozidlu z užívateľského hľadiska na prvý pohľad nič nechýba.

Akurát doprava a príprava vodíka na čerpanie do auta je pomerne zložitá, čerpacích staníc nedostatok a výroba palivových článkov zložitá. Navyše membrány v článkoch sú z platiny, tej je nedostatok, je drahá a na premenu vodíka na elektrickú energiu nevyhnutná.

Napriek zdanlivo neprekonateľným prekážkam Honda od roku 2002 vyvíja „jazdenie pre nasledujúcich sto rokov“. Doteraz vyrobila skúšobnú sériu 50 vozidiel FCX Clarity, pričom dve jazdia v Európe, majú najazdených vyše 18 000 kilometrov a jedno z týchto vozidiel sme reálne vyskúšali.

Nič mu nechýba

Prvý pozitívny šok z polosériovej Hondy FCX spôsobil interiér. Auto vyzerá ako sériové v každom detaile a ničím nenaznačuje, že by to bol iba prototyp, urobený na demonštráciu pohonu.

Každý jeden plast presne lícuje, výbava má okrem tempomatu, klimatizácie, vyhrievaných aj odvetrávaných sedadiel tiež navigáciu, palubný pevný disk a všetky systémy, ktoré dnes prináležia sedanu strednej triedy.

Inak povedané, FCX Clarity je po užívateľskej stránke auto, ktoré by človek zobral okamžite. FCX jazdí relatívne ticho a počuť v podstate iba hluk od elektromotora. Ovládacia páčka „prevodovky“ je blízko volantu a motoristovi stačí pár minút, aby sa stihol zorientovať. Interiér svojim pohodlím doslova hýčka štvorčlennú posádku a ani po najazdení 18 000 kilometrov nevidieť na ňom znaky používania.

Zrýchľuje ako šesťvalec

Výhoda elektromotora je evidentná pri rozjazde. Auto kontinuálne zrýchľuje a plný výkon má vodič dostupný prakticky od počiatočných otáčok. V praxi to znamená, že počiatočné zrýchlenie je také, akoby bol pod kapotou veľký šesťvalcový motor.

Pre praktickú jazdu je to veľmi dôležité, pretože stačí „brnknúť“ po plyne a auto okamžite zrýchľuje. Žiadne radenie, žiadne čakanie na vysoké otáčky. Elektronicky by bolo vhodné obmedziť prudký záťah elektromotora pri parkovaní.

Podvozok potrebuje pozornosť

Pri porovnaní s dnešnou konkurenciou klasických áut by si ešte viac pozornosti zaslúžil podvozok, pretože hmotnosť auta mu robí trochu starosti a v zákrutách sa nakláňa.

Páčilo sa nám riadenie a prehľadné ovládacie prvky. Dokonca výhľad šikmo dopredu je veľmi dobrý. Obávame sa však, že čím budú autá bližšie sériovej výrobe, tým budú predné stĺpiky hrubšie a výhľad horší.

Po jazdeckej stránke dokážeme Hondu FCX Clarity akceptovať už dnes, čo znamená, že vodíkové auto vie jazdiť ako každé iné. Použiteľné bude až vtedy, ak sa rozbehne ekologický vodíkový kolobeh.

Ekologický kruh z vody do vody

Predstavy o využití vodíka v automobilovom priemysle a automobilovej doprave sú na prvý pohľad veľmi jednoduché. Za pomoci ekologicky vyrobenej elektrickej energie zo slnka vetra alebo vodnej elektrárne treba urobiť elektrolýzu vody a získať vodík, ktorého by sme takto mali koľko chceme.

Po transporte stačí vodík načerpať do nádrže auta a v palivovom článku nechať zreagovať s kyslíkom a tak vyrobiť elektrickú energiu na pohyb auta. Produktom je para, ktorá kondenzuje, dostáva sa v podobe zrážok na zem a voda sa opäť použije na výrobu vodíka.

Niekoľko faktov na záver

  • Modulárny systém pohonu dovoľuje konštruktérom rovnomerne rozložiť hmotnosť auta a nenechať sa obmedzovať pri tvorbe interiéru.
  • Dynamické vlastnosti elektromotora sú na jazdenie lepšie ako u spaľovacieho. Odpadajú zložité prevodovky a rozbeh ej plynulejší.
  • Dnešné vodíkové autá môžu fungovať už od -30 stupňovej vonkajšej teploty. Palivový článok s výstupným výkonom 100 kW má hmotnosť iba 67 kilogramov.

Honda FCX Clarity – základné parametre

elektromotor AC synchrónny s permanentným magnetom
výkon elektromotora 100 kW
krútiaci moment 256 Nm
palivové články PEMFC – membránové
batérie lhitium ionove 288 V
palivo stlačený vodík (cca 35 Mpa)
objem nádrže na palivo 171 litrov
čas plnenia nádrže 4 minúty
dojazd na jednu nádrž 450 km
spotreba (ekvivalent k fosílnemu palivu) 2,8 (diesel) 3,2 (benzín) l/100 km
karoséria štvordverová, samonosná
dĺžka 4835 mm
šírka 1845 mm
výška 1470 mm
rázvor 2800 mm
poh. hmotnosť 1625 kg
miesta na sedenie 4
cena nie je možné stanoviť
najazdené kilometre 18 000 km
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 663
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 939
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 765
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 188
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 619
  6. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 2 474
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 209
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 026
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Melos-Étos, medzinárodný festival súčasnej hudby Bratislava, 8. - 17. november 2022
  2. Post Bellum SK: Bez nohavíc, s krvavými stehnami i nosom musel šliapať po ulici k mame
  3. Ladislav Kucharik: Nepál 5 Chitwan a odlet
  4. Elena Antalová: Krava je super, hoci nejde o mlieko
  5. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  6. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  7. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  8. Irena Šimuneková: Bralce
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 14 305
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 508
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 419
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 834
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 4 471
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 462
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 367
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 091
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu