SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Pred STK bolo auto pojazdné, po kontrole ho odtiahli

Peter Dobrota z Jovíc prišiel koncom februára na Stanicu technickej kontroly v Rožňave s pojazdným autom. Po približne 20 minútach mu auto vytlačili z priestorov STK s tým, že je nepojazdné.

Stanica technickej kontroly. Jej zamestnanci tvrdia, že auto sa u nich určite nepokazilo.Stanica technickej kontroly. Jej zamestnanci tvrdia, že auto sa u nich určite nepokazilo. (Zdroj: jak)

Peter Dobrota z Jovíc prišiel koncom februára na Stanicu technickej kontroly (STK) v Rožňave s pojazdným autom. Po približne 20 minútach mu auto vytlačili z priestorov STK s tým, že je nepojazdné. Firma, ktorá vykonávala kontrolu, odmieta akúkoľvek zodpovednosť.

ROŽŇAVA. Dôchodca Peter Dobrota z Jovíc išiel autom Škoda Octavia 1.9 Tdi na povinnú emisnú kontrolu do STK v Rožňave. "Auto, s ktorým som prišiel na kontrolu, bolo v úplnom poriadku a príkladne som sa oň staral. Asi po 20 minútach si ma zavolali a auto vytlačili von s tým, že údajne samovoľne zhasol motor a nejde naštartovať. Prišlo mi to veľmi zvláštne, a tak som zavolal syna a auto sme odtiahli do najbližšieho servisu," hovorí P. Dobrota.

V rožňavskom pneuservise, kam auto napokon odtiahli, tvrdia, že motor je neopraviteľný. "Pán Dobrota nám pritiahol auto značky Škoda Octavia 1.9 tdi, rok výroby 2003, s približne 215-tisíc najazdenými kilometrami. Po dôkladnej prehliadke motora sme zistili, že sa zlomil hriadeľ na treťom valci. Čo znamená, že motor je neopraviteľný. Zlomenie muselo nastať pri vytočení na príliš veľké otáčky. Auto pred kontrolou mohlo byť pokojne v poriadku, ak by nebolo, tak by technici museli niečo pri vytáčaní motora počuť. Diesel nemá rád vysoké otáčky, obzvlášť keď na to auto nebolo pred tým zvyknuté," povedal pre denník Korzár zamestnanec pneuservisu.

STK v Rožňave odmieta zodpovednosť

Reakciu sme chceli získať aj zo strany vykonávateľa kontroly. Tam nám však k tomuto prípadu odmietli poskytnúť bližšie informácie. "Konzultovali sme tento prípad s naším nadriadeným orgánom S-EKA, s. r. o., a bližšie sa k nemu odmietame vyjadriť. Stojíme si však za tým, že u nás sa to auto nepokazilo," povedala zástupkyňa riaditeľa STK v Rožňave Erika Demková.

Ochotného prístupu zo strany STK sa P. Dobrota nedočkal. "Bol som tam päťkrát a oni mi stále tvrdili to isté, že všetko prebehlo podľa predpisov. Posielal som im aj minulý týždeň doporučený list, v ktorom žiadam o oficiálne vyhlásenie, zatiaľ som však nedostal žiadnu odpoveď. Neviem kam a na koho sa mám obrátiť. Okrem toho nechápem prečo, keď mali nejaké podozrenie na poruchu, túto kontrolu začali vykonávať. V súčasnosti ak je nejaká porucha, tak ju elektronika hlási, a ja som si nič také nevšimol."

Dôkazné bremeno je na poškodenom

"V prvom rade musím povedať, že nemám pred sebou žiadne podklady k tejto udalosti. Emisná kontrola sa vykonáva metódou voľnej akcelerácie, nesmú sa však prekročiť maximálne konštrukčné otáčky motora, ktoré uvádza výrobca. Pri prípadnom poškodení auta je technik zodpovedný iba vtedy, ak nedodrží správne metódy postupu," hovorí Peter Lenďák, výkonný riaditeľ firmy S-EKA, na ktorú sa odvolávali aj v STK Rožňava.

"Motor musí byť pred kontrolou zahriaty na primeranú teplotu, ktorá sa zaznamenáva. Ak sú rozoznateľné predvídateľné poruchy motora, ako napríklad klepanie, nepristúpi sa k meraniu emisií. Pokiaľ ide o poškodenie hriadeľa, tak podľa môjho názoru ide s najväčšou pravdepodobnosťou o únavový lom, ktorého zlomenie vysoká akcelerácia pri meraní urýchlila. Poškodeného plne chápem, no podľa súčasnej platnej legislatívy je dôkazné bremeno na ňom. Pokiaľ s danou firmou nedospejú k nejakej džentlmenskej dohode, musí si dotyčný zaplatiť súdneho znalca, ktorý určí, či bolo poškodenie predvídateľné, alebo nie," dodáva Lenďák na margo možného pochybenia pri meraní emisií.

S-EKA je poverená organizácia pre emisné kontroly cestných motorových vozidiel.

jak
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 822
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 029
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 381
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 209
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 833
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 681
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 344
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 042
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 555
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 492
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 830
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 388
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 525
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 394
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
SkryťZatvoriť reklamu