SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Pred STK bolo auto pojazdné, po kontrole ho odtiahli

Peter Dobrota z Jovíc prišiel koncom februára na Stanicu technickej kontroly v Rožňave s pojazdným autom. Po približne 20 minútach mu auto vytlačili z priestorov STK s tým, že je nepojazdné.

Stanica technickej kontroly. Jej zamestnanci tvrdia, že auto sa u nich určite nepokazilo.Stanica technickej kontroly. Jej zamestnanci tvrdia, že auto sa u nich určite nepokazilo. (Zdroj: jak)

Peter Dobrota z Jovíc prišiel koncom februára na Stanicu technickej kontroly (STK) v Rožňave s pojazdným autom. Po približne 20 minútach mu auto vytlačili z priestorov STK s tým, že je nepojazdné. Firma, ktorá vykonávala kontrolu, odmieta akúkoľvek zodpovednosť.

ROŽŇAVA. Dôchodca Peter Dobrota z Jovíc išiel autom Škoda Octavia 1.9 Tdi na povinnú emisnú kontrolu do STK v Rožňave. "Auto, s ktorým som prišiel na kontrolu, bolo v úplnom poriadku a príkladne som sa oň staral. Asi po 20 minútach si ma zavolali a auto vytlačili von s tým, že údajne samovoľne zhasol motor a nejde naštartovať. Prišlo mi to veľmi zvláštne, a tak som zavolal syna a auto sme odtiahli do najbližšieho servisu," hovorí P. Dobrota.

V rožňavskom pneuservise, kam auto napokon odtiahli, tvrdia, že motor je neopraviteľný. "Pán Dobrota nám pritiahol auto značky Škoda Octavia 1.9 tdi, rok výroby 2003, s približne 215-tisíc najazdenými kilometrami. Po dôkladnej prehliadke motora sme zistili, že sa zlomil hriadeľ na treťom valci. Čo znamená, že motor je neopraviteľný. Zlomenie muselo nastať pri vytočení na príliš veľké otáčky. Auto pred kontrolou mohlo byť pokojne v poriadku, ak by nebolo, tak by technici museli niečo pri vytáčaní motora počuť. Diesel nemá rád vysoké otáčky, obzvlášť keď na to auto nebolo pred tým zvyknuté," povedal pre denník Korzár zamestnanec pneuservisu.

STK v Rožňave odmieta zodpovednosť

Reakciu sme chceli získať aj zo strany vykonávateľa kontroly. Tam nám však k tomuto prípadu odmietli poskytnúť bližšie informácie. "Konzultovali sme tento prípad s naším nadriadeným orgánom S-EKA, s. r. o., a bližšie sa k nemu odmietame vyjadriť. Stojíme si však za tým, že u nás sa to auto nepokazilo," povedala zástupkyňa riaditeľa STK v Rožňave Erika Demková.

Ochotného prístupu zo strany STK sa P. Dobrota nedočkal. "Bol som tam päťkrát a oni mi stále tvrdili to isté, že všetko prebehlo podľa predpisov. Posielal som im aj minulý týždeň doporučený list, v ktorom žiadam o oficiálne vyhlásenie, zatiaľ som však nedostal žiadnu odpoveď. Neviem kam a na koho sa mám obrátiť. Okrem toho nechápem prečo, keď mali nejaké podozrenie na poruchu, túto kontrolu začali vykonávať. V súčasnosti ak je nejaká porucha, tak ju elektronika hlási, a ja som si nič také nevšimol."

Dôkazné bremeno je na poškodenom

"V prvom rade musím povedať, že nemám pred sebou žiadne podklady k tejto udalosti. Emisná kontrola sa vykonáva metódou voľnej akcelerácie, nesmú sa však prekročiť maximálne konštrukčné otáčky motora, ktoré uvádza výrobca. Pri prípadnom poškodení auta je technik zodpovedný iba vtedy, ak nedodrží správne metódy postupu," hovorí Peter Lenďák, výkonný riaditeľ firmy S-EKA, na ktorú sa odvolávali aj v STK Rožňava.

"Motor musí byť pred kontrolou zahriaty na primeranú teplotu, ktorá sa zaznamenáva. Ak sú rozoznateľné predvídateľné poruchy motora, ako napríklad klepanie, nepristúpi sa k meraniu emisií. Pokiaľ ide o poškodenie hriadeľa, tak podľa môjho názoru ide s najväčšou pravdepodobnosťou o únavový lom, ktorého zlomenie vysoká akcelerácia pri meraní urýchlila. Poškodeného plne chápem, no podľa súčasnej platnej legislatívy je dôkazné bremeno na ňom. Pokiaľ s danou firmou nedospejú k nejakej džentlmenskej dohode, musí si dotyčný zaplatiť súdneho znalca, ktorý určí, či bolo poškodenie predvídateľné, alebo nie," dodáva Lenďák na margo možného pochybenia pri meraní emisií.

S-EKA je poverená organizácia pre emisné kontroly cestných motorových vozidiel.

jak
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 189
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 333
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 091
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 617
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 491
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 405
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 280
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 089
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L