SME
Piatok, 19. apríl , 2019

Šoférujete firemné auto? Viete, aké doklady a povinnosti navyše vás čakajú?

Väčšina firiem, ale aj živnostníkov potrebuje na svoju prevádzku vozidlá. S prevádzkovaním firemných áut, či už osobných alebo nákladných, sa ale spájajú administratívne povinnosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete, čo všetko potrebujete na šoférovanie nákladných firemných vozidiel? Musia mať vodiči špeciálne testy alebo len psychotesty? Je potrebný špeciálny doklad? A čo v prípade osobných firemných áut?

Kvalifikačná karta vodiča na nákladiaky a autobusy

Ak má nákladiak nad 3,5 tony, okrem klasických dokladov, ktoré musí mať pri sebe každý vodič, musíte mať ako šofér takéhoto nákladiaku pri sebe aj doklady o tom, že ste zdravotne a psychicky spôsobilí. Tieto doklady však už čoskoro budú súčasťou vodičského preukazu.

Aby ste mohli šoférovať vozidlá ťažšie ako 3,5 tony, musíte mať oprávnenie na šoférovanie vozidiel skupiny C alebo C+E. Vodiči nákladnej dopravy tiež musia absolvovať základnú kvalifikáciu vodiča a pravidelný výcvik. Dokladom o tom je osvedčenie a kvalifikačná karta vodiča. Každých 5 rokov si osvedčenie treba obnovovať.

Základná kvalifikácia je kurz pre vodičov osobnej (autobusy) alebo nákladnej dopravy (nákladiaky nad 3,5 tony), ktorý sa skladá z 280 hodín teórie a 20 hodín praktickej prípravy. Vodič si v rámci neho nielen zopakuje klasické predpisy, ale získa aj vedomosti o zodpovednosti pri preprave tovaru a osôb. Kurz sa končí skúškou.

Znalosti sa potom každých 5 rokov obnovujú na kurzoch pravidelného výcviku, po ktorom vodič dostane osvedčenie platné 5 rokov.

Psychotesty a pravidelné kontroly

Vodiči skupín C, C+E, D a D+E, ešte pre tým, ako sa dostanú k vodičskému preukazu, musia podstúpiť aj psychotesty. Neskôr sú povinní podrobiť sa pravidelným lekárskym a psychologickým vyšetreniam, ktoré musia absolvovať každých 5 rokov.

Povinnosť podrobiť sa psychotestom počas skúšky na vodičák a následne kontrolám majú aj vodiči iných krajín. "Táto povinnosť sa vzťahuje na vodiča, ktorý je občanom Slovenka alebo iného členského štátu Európskej únie, Nórska, Lichtenštajnska, Islandu, Švajčiarska," informovala Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia policajného zboru.

Taktiež vodiči nečlenského štátu Európskej únie majú túto povinnosť, ale len vtedy, ak sú zamestnaní u dopravcu, ktorý sídli v niektorom z členských štátov. "Alebo ak dopravca so sídlom v členskom štáte využíva jeho služby na základe inej ako pracovnej zmluvy," dodáva Baloghová.

Na vedenie osobného firemného auta nepotrebujete extra doklad

Ako je to s osobnými firemnými vozidlami? Kedysi sa tiež nazývali referentské. Tento pojem sa však využíva už iba v praxi, súčasná legislatíva tento pojem nepozná. Dnes je zaužívané, že vodič takéhoto vozidla je uvedený ako "pracovník, ktorý na pracovnej ceste vedie vozidlo prevádzkovateľa (zamestnávateľa)," informoval Igor Holéczy z Národného inšpektorátu práce.

Ak vodiča referentského vozidla zastaví policajná hliadka, nepotrebuje mať pri sebe nejaké špeciálne doklady. Stačia klasické, ako keby ste šoférovali vlastné auto.

Povinné sú preškolenia

Zamestnávateľ vodičov firemných osobných áut má však viaceré povinnosti. "Zamestnávateľ je povinný pravidelne, zrozumiteľne a preukázateľne oboznamovať každého zamestnanca s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci," ozrejmuje Holéczy.

Zamestnanci musia prechádzať povinnými školeniami. Toto preškolenie zabezpečuje zamestnávateľ. Obsah a perióda opakovania závisia od druhu práce, a teda u každého povolania to môže byť rozdielne.

Zamestnávateľ je okrem toho povinný zamestnancov informovať o tom, ako sa poskytuje prvá pomoc, nutný je teda kurz. Podobne je to s informovaním o iných opatreniach a postupoch, ktoré by boli potrebné v prípade, ak by bol ohrozený ľudský život.

Školenie vodičov nemusí vykonávať autoškola. Môžu ho vykonávať aj iné právnické a fyzické osoby, samozrejme zákonnou cestou.

"Pokiaľ chce fyzická alebo právnická osoba vykonávať tieto školenia pre zamestnancov iného zamestnávateľa, požiada Národný inšpektorát práce o vydanie oprávnenia pre výchovu a vzdelávanie na skupinu 01.1 Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci a ustanovené pracovné podmienky zamestnancov a vedúcich zamestnancov," informuje Holéczy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 28 280
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 271
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 326
  4. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 6 746
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 684
  6. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 4 107
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 076
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 001
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 887
  10. Volkswagen Touareg ALL INCLUSIVE je ešte príťažlivejší 3 268

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Súčasná teológia nemôže byť iba návodom na sexuálnu výchovu (píše Michal Havran)

Posolstvo Veľkej noci sa stráca.

Pohľad do interiéru Katedrály Notre-Dame po požiari.

Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov

Raz do roka sa dá Liptovská Mara zažiť inak.

Aj časť Bobrovníka skončila pod vodou. Takto sa vynárajú základy.

Rebríček slobody tlače je zmanipulovaný, tvrdia politici Smeru

Novinári sa stávajú škodnou, tvrdí analytik.

Slovensko sa v aktuálnom rebríčku slobody tlače umiestnilo na 35. mieste. (ilustračné foto)
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Neznášam, keď sa náboženstvom oháňajú politici

Netreba sa pri riadení štátu riadiť najmä zákonmi?

Maroš Šefčovič.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa