SME
reklama

Šoférujete firemné auto? Viete, aké doklady a povinnosti navyše vás čakajú?

Väčšina firiem, ale aj živnostníkov potrebuje na svoju prevádzku vozidlá. S prevádzkovaním firemných áut, či už osobných alebo nákladných, sa ale spájajú administratívne povinnosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete, čo všetko potrebujete na šoférovanie nákladných firemných vozidiel? Musia mať vodiči špeciálne testy alebo len psychotesty? Je potrebný špeciálny doklad? A čo v prípade osobných firemných áut?

Kvalifikačná karta vodiča na nákladiaky a autobusy

Ak má nákladiak nad 3,5 tony, okrem klasických dokladov, ktoré musí mať pri sebe každý vodič, musíte mať ako šofér takéhoto nákladiaku pri sebe aj doklady o tom, že ste zdravotne a psychicky spôsobilí. Tieto doklady však už čoskoro budú súčasťou vodičského preukazu.

Aby ste mohli šoférovať vozidlá ťažšie ako 3,5 tony, musíte mať oprávnenie na šoférovanie vozidiel skupiny C alebo C+E. Vodiči nákladnej dopravy tiež musia absolvovať základnú kvalifikáciu vodiča a pravidelný výcvik. Dokladom o tom je osvedčenie a kvalifikačná karta vodiča. Každých 5 rokov si osvedčenie treba obnovovať.

Základná kvalifikácia je kurz pre vodičov osobnej (autobusy) alebo nákladnej dopravy (nákladiaky nad 3,5 tony), ktorý sa skladá z 280 hodín teórie a 20 hodín praktickej prípravy. Vodič si v rámci neho nielen zopakuje klasické predpisy, ale získa aj vedomosti o zodpovednosti pri preprave tovaru a osôb. Kurz sa končí skúškou.

Znalosti sa potom každých 5 rokov obnovujú na kurzoch pravidelného výcviku, po ktorom vodič dostane osvedčenie platné 5 rokov.

Psychotesty a pravidelné kontroly

Vodiči skupín C, C+E, D a D+E, ešte pre tým, ako sa dostanú k vodičskému preukazu, musia podstúpiť aj psychotesty. Neskôr sú povinní podrobiť sa pravidelným lekárskym a psychologickým vyšetreniam, ktoré musia absolvovať každých 5 rokov.

Povinnosť podrobiť sa psychotestom počas skúšky na vodičák a následne kontrolám majú aj vodiči iných krajín. "Táto povinnosť sa vzťahuje na vodiča, ktorý je občanom Slovenka alebo iného členského štátu Európskej únie, Nórska, Lichtenštajnska, Islandu, Švajčiarska," informovala Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia policajného zboru.

Taktiež vodiči nečlenského štátu Európskej únie majú túto povinnosť, ale len vtedy, ak sú zamestnaní u dopravcu, ktorý sídli v niektorom z členských štátov. "Alebo ak dopravca so sídlom v členskom štáte využíva jeho služby na základe inej ako pracovnej zmluvy," dodáva Baloghová.

Na vedenie osobného firemného auta nepotrebujete extra doklad

Ako je to s osobnými firemnými vozidlami? Kedysi sa tiež nazývali referentské. Tento pojem sa však využíva už iba v praxi, súčasná legislatíva tento pojem nepozná. Dnes je zaužívané, že vodič takéhoto vozidla je uvedený ako "pracovník, ktorý na pracovnej ceste vedie vozidlo prevádzkovateľa (zamestnávateľa)," informoval Igor Holéczy z Národného inšpektorátu práce.

Ak vodiča referentského vozidla zastaví policajná hliadka, nepotrebuje mať pri sebe nejaké špeciálne doklady. Stačia klasické, ako keby ste šoférovali vlastné auto.

Povinné sú preškolenia

Zamestnávateľ vodičov firemných osobných áut má však viaceré povinnosti. "Zamestnávateľ je povinný pravidelne, zrozumiteľne a preukázateľne oboznamovať každého zamestnanca s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci," ozrejmuje Holéczy.

Zamestnanci musia prechádzať povinnými školeniami. Toto preškolenie zabezpečuje zamestnávateľ. Obsah a perióda opakovania závisia od druhu práce, a teda u každého povolania to môže byť rozdielne.

Zamestnávateľ je okrem toho povinný zamestnancov informovať o tom, ako sa poskytuje prvá pomoc, nutný je teda kurz. Podobne je to s informovaním o iných opatreniach a postupoch, ktoré by boli potrebné v prípade, ak by bol ohrozený ľudský život.

Školenie vodičov nemusí vykonávať autoškola. Môžu ho vykonávať aj iné právnické a fyzické osoby, samozrejme zákonnou cestou.

"Pokiaľ chce fyzická alebo právnická osoba vykonávať tieto školenia pre zamestnancov iného zamestnávateľa, požiada Národný inšpektorát práce o vydanie oprávnenia pre výchovu a vzdelávanie na skupinu 01.1 Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci a ustanovené pracovné podmienky zamestnancov a vedúcich zamestnancov," informuje Holéczy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 25 441
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 632
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 930
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 321
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 230
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 878
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 674
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 149
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 442
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 592
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 458
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 295
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu