Šoférujete firemné auto? Viete, aké doklady a povinnosti navyše vás čakajú?

Väčšina firiem, ale aj živnostníkov potrebuje na svoju prevádzku vozidlá. S prevádzkovaním firemných áut, či už osobných alebo nákladných, sa ale spájajú administratívne povinnosti.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete, čo všetko potrebujete na šoférovanie nákladných firemných vozidiel? Musia mať vodiči špeciálne testy alebo len psychotesty? Je potrebný špeciálny doklad? A čo v prípade osobných firemných áut?

Kvalifikačná karta vodiča na nákladiaky a autobusy

Ak má nákladiak nad 3,5 tony, okrem klasických dokladov, ktoré musí mať pri sebe každý vodič, musíte mať ako šofér takéhoto nákladiaku pri sebe aj doklady o tom, že ste zdravotne a psychicky spôsobilí. Tieto doklady však už čoskoro budú súčasťou vodičského preukazu.

Aby ste mohli šoférovať vozidlá ťažšie ako 3,5 tony, musíte mať oprávnenie na šoférovanie vozidiel skupiny C alebo C+E. Vodiči nákladnej dopravy tiež musia absolvovať základnú kvalifikáciu vodiča a pravidelný výcvik. Dokladom o tom je osvedčenie a kvalifikačná karta vodiča. Každých 5 rokov si osvedčenie treba obnovovať.

Základná kvalifikácia je kurz pre vodičov osobnej (autobusy) alebo nákladnej dopravy (nákladiaky nad 3,5 tony), ktorý sa skladá z 280 hodín teórie a 20 hodín praktickej prípravy. Vodič si v rámci neho nielen zopakuje klasické predpisy, ale získa aj vedomosti o zodpovednosti pri preprave tovaru a osôb. Kurz sa končí skúškou.

Znalosti sa potom každých 5 rokov obnovujú na kurzoch pravidelného výcviku, po ktorom vodič dostane osvedčenie platné 5 rokov.

Psychotesty a pravidelné kontroly

Vodiči skupín C, C+E, D a D+E, ešte pre tým, ako sa dostanú k vodičskému preukazu, musia podstúpiť aj psychotesty. Neskôr sú povinní podrobiť sa pravidelným lekárskym a psychologickým vyšetreniam, ktoré musia absolvovať každých 5 rokov.

Povinnosť podrobiť sa psychotestom počas skúšky na vodičák a následne kontrolám majú aj vodiči iných krajín. "Táto povinnosť sa vzťahuje na vodiča, ktorý je občanom Slovenka alebo iného členského štátu Európskej únie, Nórska, Lichtenštajnska, Islandu, Švajčiarska," informovala Denisa Baloghová, hovorkyňa Prezídia policajného zboru.

Taktiež vodiči nečlenského štátu Európskej únie majú túto povinnosť, ale len vtedy, ak sú zamestnaní u dopravcu, ktorý sídli v niektorom z členských štátov. "Alebo ak dopravca so sídlom v členskom štáte využíva jeho služby na základe inej ako pracovnej zmluvy," dodáva Baloghová.

Na vedenie osobného firemného auta nepotrebujete extra doklad

Ako je to s osobnými firemnými vozidlami? Kedysi sa tiež nazývali referentské. Tento pojem sa však využíva už iba v praxi, súčasná legislatíva tento pojem nepozná. Dnes je zaužívané, že vodič takéhoto vozidla je uvedený ako "pracovník, ktorý na pracovnej ceste vedie vozidlo prevádzkovateľa (zamestnávateľa)," informoval Igor Holéczy z Národného inšpektorátu práce.

Ak vodiča referentského vozidla zastaví policajná hliadka, nepotrebuje mať pri sebe nejaké špeciálne doklady. Stačia klasické, ako keby ste šoférovali vlastné auto.

Povinné sú preškolenia

Zamestnávateľ vodičov firemných osobných áut má však viaceré povinnosti. "Zamestnávateľ je povinný pravidelne, zrozumiteľne a preukázateľne oboznamovať každého zamestnanca s právnymi predpismi a ostatnými predpismi na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci," ozrejmuje Holéczy.

Zamestnanci musia prechádzať povinnými školeniami. Toto preškolenie zabezpečuje zamestnávateľ. Obsah a perióda opakovania závisia od druhu práce, a teda u každého povolania to môže byť rozdielne.

Zamestnávateľ je okrem toho povinný zamestnancov informovať o tom, ako sa poskytuje prvá pomoc, nutný je teda kurz. Podobne je to s informovaním o iných opatreniach a postupoch, ktoré by boli potrebné v prípade, ak by bol ohrozený ľudský život.

Školenie vodičov nemusí vykonávať autoškola. Môžu ho vykonávať aj iné právnické a fyzické osoby, samozrejme zákonnou cestou.

"Pokiaľ chce fyzická alebo právnická osoba vykonávať tieto školenia pre zamestnancov iného zamestnávateľa, požiada Národný inšpektorát práce o vydanie oprávnenia pre výchovu a vzdelávanie na skupinu 01.1 Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci a ustanovené pracovné podmienky zamestnancov a vedúcich zamestnancov," informuje Holéczy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 831
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 565
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 493
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 482
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 207
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 008
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 194
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 650
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 030
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 573

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pri kontrole pošty sa Danko môže pozrieť do zahraničia

Bezpečnostné preverovanie zásielok robia aj Slovenská pošta či finančná správa. Obálky však neotvárajú.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: v čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia úroveň a normálnosť na úspech v politike? Alebo budú práve naopak, hendikepom?

DOMOV

SME Naživo: Rusko, aké by Slováci chceli nikdy neexistovalo

V diskusii SME diskutovali odborníci o propagande.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop