LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Základ všetkého je správne načasovanie a kedy, keď nie teraz, pred začiatkom novej motorkárskej sezóny, je lepšia doba na to, aby som vám predstavil novinky pre naše hlavy.
Obe krásavice z krajiny vychádzajúceho slnka sú starostlivo zabalené s množstvom dodatkového príslušenstva. V ich neprospech hrá len to, že čierna nie je moja farba.
Požičanému koňovi ale na farbu srsti nepozeraj. Asi je to tak dobre, lebo ak mi Jožko Červienka z Asia Car Impx dodal Multiteca v bielo-modrej kombinácii, tak by som bol zmietaný túžbou o bohapustú defraudáciu.
X-spirit II je prilba určená pre milovníkov rýchlosti a okruhov. Prilba je zložená zo sklenených vlákien a multikompozitných materiálov s cieľom poskytnúť jazdcovi optimálnu tvrdosť škrupiny pohlcujúcej nárazy.
Vychytávky typu pinlock s uzamykateľným mechanizmom a D- ringové zapínanie beriem pri prilbách určených na okruhy za esenciálne. Za samostatný riadok však určite stoja štyri písmená EQRS (emergency quick relase system). Tento systém umožňuje bezpečne sňať prilbu z jazdcovej hlavy bez poranenia krčnej chrbtice.
O tom, že to nie je žiadna rozpočtovka, vás možno presvedčia štyri veľkosti vonkajších škrupín prilby (pri konkurencii sú nastokrát úspechom tri veľkosti škrupiny) . Váha je 1450g +- 50g, čo ani s prižmúrením očí nie je najlepší údaj v tejto triede, aj keď si odmyslím karbónovú konkurenciu.
Prítomnosť odnímateľného bradového deflektoru, ktorý znižuje turbulencie a hluk v prilbe, hodnotím ako príjemný malý detail, ktorý umocňuje celkový dojem detailnej a premyslenej koncepcie. Dômyselný systém ventilácie a aaerodynamika s posuvným spojlerom pre optimálne nastavenie prúdenia vzduchu ma v tom utvrdzujú.
Multitec, ako som už spomenul, je vyklápačka. Čo z toho vyplýva? Že musí byť čo najviac univerzálna. Pohodlná pri malých aj veľkých rýchlostiach. Za dažďa nepremokavá a nezahmlievajúca sa.
V zime dostatočne uzavretá, a v lete vám pri prvom prudkom brzdení nesmie zletieť výklopná čeľusť do prekvapenej tváre, ako sa mi to stalo pri dvoch iných značkách nemeckého a talianskeho pôvodu.
Na dlhých túrach vás musí rozmaznávať perfektným komfortom a musí byť tichá, aby ste si vedeli vychutnať obľúbenú pesničku cez handsfree sadu.
Podľa výrobcu to nie je obyčajná vyklápačka, ale športová vyklápačka testovaná do 300km/h, vraj s pozitívnym feedbackom. Samozrejme, iba na nemeckých diaľniciach, kde nie sú rýchlostné limity.
Ako prvý ľahký nedostatok jej chcem napísať absenciu slnečného štítu. To turistika predsa musí mať. Ale čo to je ešte v škatuli? Druhý tónovaný štít? No dobre, z hľadiska redukcie hmotnosti toto riešenie beriem, ale praktické to teda rozhodne nie je.
V škatuli nachádzam aj deflektor a nie hocijaký bradový, ale okolo celej prilby. Večná škoda, že sa mi ho tam pri januárovom teste Grisa skrehnutými prstami nepodarilo dopasovať ani na tri krát.
Multitec je rovnako zo sklenených vlákien ako Xspirit vystužený dvoma hmotami o rozdielnej hustote, ktoré majú na starosť pohlcovať prípadné nárazy. Škrupina, ktorá ich obopína, sa vyrába v dvoch veľkostiach. Je to však prvá vyklápačka, čo mám v rukách, ktorá sa zapína D-Ringovým zapínaním, a to kvitujem, lebo cesta na okruh s touto prilbou je tým pádom voľná.
Váha 1590g je údaj na vyklápačku veľmi dobrý, ale v týchto váhových kategóriách sa bez problémov pohybuje aj početná konkurencia. Šesť ventilačných otvorov na prívod čerstvého vzduchu.
Dva z nich sú dômyselne vyvedené na plexi tak, aby sa nezahmlievalo (princíp pozná každý z nás z auta), ale v zime bez pinlocku proti zahmlievaniu skrátka nestíhajú.
A príslušenstvo? No nevyber si z ôsmich farieb plexi aspoň dve, a zo šiestich veľkostí lícnych futier práve tú, ktorá ti zapasuje tak, aby si sa cítil maximálne komfortne .
CELKOVÉ HODNOTENIE V ČÍSLACH
Model | X-Spirit II | Multitec |
Dizajn | 7/10 | 8/10 |
váha | 4/10 | 8/10 |
komfort a ergonómia | 8/10 | 9/10 |
cena / výkon | 7/10 | 8/10 |
SPOLU | 26/40 | 33/40 |
Autor: Jano „raptor“ Grácz