Jazdili sme s novým dvojvalcom Fiat

Nie kríza, ale tlak na znižovanie spotreby a emisií prinútil talianskych konštruktérov oprášiť takmer zabudnutú koncepciu dvojvalcového motora. Výsledok stojí za to, hoci pri prvej jazde nás nový agregát TwinAir potešil viac temperamentom, ako malým apetí

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, KOŠICE. Kým konkurencia sa v snahe ušetriť každý deciliter benzínu i náklady uchyľuje k trojvalcovým motorom, Fiat čerpá z histórie a bohatých skúseností s dvojvalcami.

Veď výroba doteraz poslednej dvojvalcovej fiatky - modelu 126 - skončila až na jeseň roku 2000. Populárneho poľského Malucha sme preto v rámci netradičného porovnania postavili proti novodobému Fiatu 500 s novým agregátom TwinAir pod kapotou.

Tajomstvo novinky sa ukrýva v plnení jej valcov. Sacie ventily neovláda vačkový hriadeľ, ale elektrohydraulický systém MultiAir. Technici zásluhou tohto riešenia dosiahli presnejšiu reguláciu zmesi nasávanej do valcov. V prípade potreby sa sacie ventily môžu otvoriť aj dvakrát počas jednej otáčky kľukového hriadeľa.

Výfukové ventily otvára tradičný vačkový hriadeľ, spojený s kľukovkou prostredníctvom reťaze. Druhým tajomstvom je prepĺňanie malým, vodou chladeným, turbodúchadlom. Len 85 kg vážiaci agregát tak zo zdvihového objemu 0,9 litra vyprodukuje 63 kW (85 k) pri otáčkach 5500/min a solídnych 145 Nm pri 1900 ot./min.

Má rád otáčky

Naše obavy z veľkých vibrácií malého motora boli rýchlo zažehnané. Účinne ich tlmí masívny vyvažovací hriadeľ, ktorý rotuje dvojnásobnými otáčkami proti smeru otáčania kľukového hriadeľa. Akcelerátor je prekvapujúco citlivý, ale agregát potrebuje prekročiť hranicu 2000 otáčok, aby zabral.

Pod touto úrovňou sa evidentne trápi, čo dáva najavo nepríjemným dunením. Vytáčanie až po červené pole otáčkomera mu nevadí, výraznejšiu výkonovú špičku od neho ale nečakajte. Auto vážiace 1005 kg je vďaka motoru TwinAir mimoriadne živé.

Dvojvalec robí radosť svojou pružnosťou i zvukom. Každý zo spolujazdcov konštatoval, že akustickým prejavom do istej miery pripomína Malucha a starú Päťstovku. Pritom nie je natoľko výrazný, že by pri dlhej jazde unavoval. Motor spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou má dostatok energie aj na jazdu po diaľnici a pri rýchlomerom ukazovanej hodnote 140 km/h točí na päťku znesiteľných 3500 ot./min.

Surový motor „žerie“

Samostatnú kapitolu predstavuje spotreba benzínu. Poháňacia jednotka je štandardne vybavená systémom štart/stop, indikátorom vhodného okamihu na preradenie i režimom Eco. Ten je vhodný najmä pre jazdu v meste a spúšťa sa tlačidlom na stredovej konzole.

Elektronika v záujme zníženia spotreby zredukuje hodnotu najvyššieho krútiaceho momentu na 100 Nm a auto citeľne zlenivie. Konštruktéri aj vďaka týmto pomocníkom namerali priemernú spotrebu 4,1 l/100 km a emisie CO2 95 g/km, čím sa TwinAir údajne stal najšetrnejším nehybridným zážihovým motorom na trhu.

Zábavný, no ešte poriadne nezabehnutý dvojvalec podporený modifikovaným podvozkom Päťstovky, ktorý teraz lepšie tlmí nerovnosti, nás doslova nútil točiť ho a jazdu si vyslovene užívať. Ekologický režim sme aktivovali iba zriedka. Výsledok? Palubný počítač nám po asi tisícke absolvovaných kilometrov ukázal hodnotu 6,2/100 km. Predpokladáme, že s pribúdajúcimi kilometrami na počítadle a umiernenejšou jazdou spotreba klesne.

S Maluchom to treba vedieť

Ak Päťstovka je právoplatným zástupcom kategórie miniáut, kam zaradiť ešte útlejšiu 126ku? Hoci má hranatejšiu karosériu, vďaka miniatúrnym rozmerom pôsobí vedľa svojej modernejšej konkurentky priam bezbranne. Je až zarážajúce, že Maluch kedysi plnil úlohu rodinného vozidla. Dnes neobstojí ani jeho priestorová ponuka na predných sedadlách, nie to ešte vzadu.

Z inej doby

Povyšovať vlastnosti modernej Päťstovky nad „youngtimera“, ktorý debutoval ešte v roku 1972, by nebolo fér. Nám šlo skôr o symbolické porovnanie techniky. Fiat 126 poháňa dvojvalcový motor s objemom 0,65 litra, ukrytý pod zadnou kapotou. Je umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou a predstavuje prototyp jednoduchosti. Chladí ho nápor vzduchu, vystačí si s dvojventilovou technikou a reťazovým rozvodom OHV.

Novšie verzie mali namiesto rozdeľovača bezkontaktné zapaľovanie a dokonca aj katalyzátor. Maluch sa však nikdy nedočkal vstrekovavania paliva, až do konca svojho života si musel vystačiť s karburátorom. Výkonové parametre sú na dnešné pomery úsmevné - 17,6 kW (24 k) a 41 Nm.

Tesne lepší

Studený motor štartujeme za pomoci sytiča. Všetko je správne nastavené, takže dlho neotáľa a hneď dá o sebe vedieť. Kvôli masívnym vibráciám máme pocit, že spod zadnej kapoty o chvíľu vyskočí. Dávame sa do pohybu a trasenie ustáva, bublavý zvuk vzduchom chladeného agregátu však silnie. Skúsený majiteľ auta Fiat 126 v meste nemá problém udržať tempo s premávkou.

Hluk a extrémne nepresná kulisa štvorstupňovej manuálnej prevodovky sú otravné, spotrebou na úrovni šiestich litrov však Maluch prekonal svoju modernejšiu konkurentku. Jazda s ním má svoje čaro. Oceniť ho ale dokáže iba fanúšik týchto áut. Vodič zvyknutý na modernú techniku by spoza jeho volantu zutekal na kilometre ďaleko.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  2. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 264
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 901
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 727
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 243
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 548
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 003
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 920
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 773
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 549
  10. Splnený sen 478

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana. Sťahovanie filmov teraz menia za transparentnosť.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

PLUS

Zázračný návod na úspech bol podvod

Chcete zvýšiť šance pred pohovorom? Už neplatí to, čo kedysi.

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

Neprehliadnite tiež

ONLINE: Sledujte s nami Veľkú cenu USA

Hamilton si môže v týchto pretekoch potvrdiť titul.

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.