Jazdili sme s novým dvojvalcom Fiat

Nie kríza, ale tlak na znižovanie spotreby a emisií prinútil talianskych konštruktérov oprášiť takmer zabudnutú koncepciu dvojvalcového motora. Výsledok stojí za to, hoci pri prvej jazde nás nový agregát TwinAir potešil viac temperamentom, ako malým apetí

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, KOŠICE. Kým konkurencia sa v snahe ušetriť každý deciliter benzínu i náklady uchyľuje k trojvalcovým motorom, Fiat čerpá z histórie a bohatých skúseností s dvojvalcami.

Veď výroba doteraz poslednej dvojvalcovej fiatky - modelu 126 - skončila až na jeseň roku 2000. Populárneho poľského Malucha sme preto v rámci netradičného porovnania postavili proti novodobému Fiatu 500 s novým agregátom TwinAir pod kapotou.

Tajomstvo novinky sa ukrýva v plnení jej valcov. Sacie ventily neovláda vačkový hriadeľ, ale elektrohydraulický systém MultiAir. Technici zásluhou tohto riešenia dosiahli presnejšiu reguláciu zmesi nasávanej do valcov. V prípade potreby sa sacie ventily môžu otvoriť aj dvakrát počas jednej otáčky kľukového hriadeľa.

Výfukové ventily otvára tradičný vačkový hriadeľ, spojený s kľukovkou prostredníctvom reťaze. Druhým tajomstvom je prepĺňanie malým, vodou chladeným, turbodúchadlom. Len 85 kg vážiaci agregát tak zo zdvihového objemu 0,9 litra vyprodukuje 63 kW (85 k) pri otáčkach 5500/min a solídnych 145 Nm pri 1900 ot./min.

Má rád otáčky

Naše obavy z veľkých vibrácií malého motora boli rýchlo zažehnané. Účinne ich tlmí masívny vyvažovací hriadeľ, ktorý rotuje dvojnásobnými otáčkami proti smeru otáčania kľukového hriadeľa. Akcelerátor je prekvapujúco citlivý, ale agregát potrebuje prekročiť hranicu 2000 otáčok, aby zabral.

Pod touto úrovňou sa evidentne trápi, čo dáva najavo nepríjemným dunením. Vytáčanie až po červené pole otáčkomera mu nevadí, výraznejšiu výkonovú špičku od neho ale nečakajte. Auto vážiace 1005 kg je vďaka motoru TwinAir mimoriadne živé.

Dvojvalec robí radosť svojou pružnosťou i zvukom. Každý zo spolujazdcov konštatoval, že akustickým prejavom do istej miery pripomína Malucha a starú Päťstovku. Pritom nie je natoľko výrazný, že by pri dlhej jazde unavoval. Motor spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou má dostatok energie aj na jazdu po diaľnici a pri rýchlomerom ukazovanej hodnote 140 km/h točí na päťku znesiteľných 3500 ot./min.

Surový motor „žerie“

Samostatnú kapitolu predstavuje spotreba benzínu. Poháňacia jednotka je štandardne vybavená systémom štart/stop, indikátorom vhodného okamihu na preradenie i režimom Eco. Ten je vhodný najmä pre jazdu v meste a spúšťa sa tlačidlom na stredovej konzole.

Elektronika v záujme zníženia spotreby zredukuje hodnotu najvyššieho krútiaceho momentu na 100 Nm a auto citeľne zlenivie. Konštruktéri aj vďaka týmto pomocníkom namerali priemernú spotrebu 4,1 l/100 km a emisie CO2 95 g/km, čím sa TwinAir údajne stal najšetrnejším nehybridným zážihovým motorom na trhu.

Zábavný, no ešte poriadne nezabehnutý dvojvalec podporený modifikovaným podvozkom Päťstovky, ktorý teraz lepšie tlmí nerovnosti, nás doslova nútil točiť ho a jazdu si vyslovene užívať. Ekologický režim sme aktivovali iba zriedka. Výsledok? Palubný počítač nám po asi tisícke absolvovaných kilometrov ukázal hodnotu 6,2/100 km. Predpokladáme, že s pribúdajúcimi kilometrami na počítadle a umiernenejšou jazdou spotreba klesne.

S Maluchom to treba vedieť

Ak Päťstovka je právoplatným zástupcom kategórie miniáut, kam zaradiť ešte útlejšiu 126ku? Hoci má hranatejšiu karosériu, vďaka miniatúrnym rozmerom pôsobí vedľa svojej modernejšej konkurentky priam bezbranne. Je až zarážajúce, že Maluch kedysi plnil úlohu rodinného vozidla. Dnes neobstojí ani jeho priestorová ponuka na predných sedadlách, nie to ešte vzadu.

Z inej doby

Povyšovať vlastnosti modernej Päťstovky nad „youngtimera“, ktorý debutoval ešte v roku 1972, by nebolo fér. Nám šlo skôr o symbolické porovnanie techniky. Fiat 126 poháňa dvojvalcový motor s objemom 0,65 litra, ukrytý pod zadnou kapotou. Je umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou a predstavuje prototyp jednoduchosti. Chladí ho nápor vzduchu, vystačí si s dvojventilovou technikou a reťazovým rozvodom OHV.

Novšie verzie mali namiesto rozdeľovača bezkontaktné zapaľovanie a dokonca aj katalyzátor. Maluch sa však nikdy nedočkal vstrekovavania paliva, až do konca svojho života si musel vystačiť s karburátorom. Výkonové parametre sú na dnešné pomery úsmevné - 17,6 kW (24 k) a 41 Nm.

Tesne lepší

Studený motor štartujeme za pomoci sytiča. Všetko je správne nastavené, takže dlho neotáľa a hneď dá o sebe vedieť. Kvôli masívnym vibráciám máme pocit, že spod zadnej kapoty o chvíľu vyskočí. Dávame sa do pohybu a trasenie ustáva, bublavý zvuk vzduchom chladeného agregátu však silnie. Skúsený majiteľ auta Fiat 126 v meste nemá problém udržať tempo s premávkou.

Hluk a extrémne nepresná kulisa štvorstupňovej manuálnej prevodovky sú otravné, spotrebou na úrovni šiestich litrov však Maluch prekonal svoju modernejšiu konkurentku. Jazda s ním má svoje čaro. Oceniť ho ale dokáže iba fanúšik týchto áut. Vodič zvyknutý na modernú techniku by spoza jeho volantu zutekal na kilometre ďaleko.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 238
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 972
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 014
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 293
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 244
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 728
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 345
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 546
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 816
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 651

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

VW Arteon: nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.

Dacia predstavila Logan MCV Stepway aj špeciálnu edíciu Outdoor

Oplastovaná verzia kombi Logan MCV sa na Slovensku začne predávať na jeseň.

Spoznali sme slovenské ceny modelu Kia Rio

Novú Kiu Rio predstavili už aj na Slovensku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop