Jazdili sme s novým dvojvalcom Fiat

Nie kríza, ale tlak na znižovanie spotreby a emisií prinútil talianskych konštruktérov oprášiť takmer zabudnutú koncepciu dvojvalcového motora. Výsledok stojí za to, hoci pri prvej jazde nás nový agregát TwinAir potešil viac temperamentom, ako malým apetí

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, KOŠICE. Kým konkurencia sa v snahe ušetriť každý deciliter benzínu i náklady uchyľuje k trojvalcovým motorom, Fiat čerpá z histórie a bohatých skúseností s dvojvalcami.

Veď výroba doteraz poslednej dvojvalcovej fiatky - modelu 126 - skončila až na jeseň roku 2000. Populárneho poľského Malucha sme preto v rámci netradičného porovnania postavili proti novodobému Fiatu 500 s novým agregátom TwinAir pod kapotou.

Tajomstvo novinky sa ukrýva v plnení jej valcov. Sacie ventily neovláda vačkový hriadeľ, ale elektrohydraulický systém MultiAir. Technici zásluhou tohto riešenia dosiahli presnejšiu reguláciu zmesi nasávanej do valcov. V prípade potreby sa sacie ventily môžu otvoriť aj dvakrát počas jednej otáčky kľukového hriadeľa.

Výfukové ventily otvára tradičný vačkový hriadeľ, spojený s kľukovkou prostredníctvom reťaze. Druhým tajomstvom je prepĺňanie malým, vodou chladeným, turbodúchadlom. Len 85 kg vážiaci agregát tak zo zdvihového objemu 0,9 litra vyprodukuje 63 kW (85 k) pri otáčkach 5500/min a solídnych 145 Nm pri 1900 ot./min.

Má rád otáčky

Naše obavy z veľkých vibrácií malého motora boli rýchlo zažehnané. Účinne ich tlmí masívny vyvažovací hriadeľ, ktorý rotuje dvojnásobnými otáčkami proti smeru otáčania kľukového hriadeľa. Akcelerátor je prekvapujúco citlivý, ale agregát potrebuje prekročiť hranicu 2000 otáčok, aby zabral.

Pod touto úrovňou sa evidentne trápi, čo dáva najavo nepríjemným dunením. Vytáčanie až po červené pole otáčkomera mu nevadí, výraznejšiu výkonovú špičku od neho ale nečakajte. Auto vážiace 1005 kg je vďaka motoru TwinAir mimoriadne živé.

Dvojvalec robí radosť svojou pružnosťou i zvukom. Každý zo spolujazdcov konštatoval, že akustickým prejavom do istej miery pripomína Malucha a starú Päťstovku. Pritom nie je natoľko výrazný, že by pri dlhej jazde unavoval. Motor spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou má dostatok energie aj na jazdu po diaľnici a pri rýchlomerom ukazovanej hodnote 140 km/h točí na päťku znesiteľných 3500 ot./min.

Surový motor „žerie“

Samostatnú kapitolu predstavuje spotreba benzínu. Poháňacia jednotka je štandardne vybavená systémom štart/stop, indikátorom vhodného okamihu na preradenie i režimom Eco. Ten je vhodný najmä pre jazdu v meste a spúšťa sa tlačidlom na stredovej konzole.

Elektronika v záujme zníženia spotreby zredukuje hodnotu najvyššieho krútiaceho momentu na 100 Nm a auto citeľne zlenivie. Konštruktéri aj vďaka týmto pomocníkom namerali priemernú spotrebu 4,1 l/100 km a emisie CO2 95 g/km, čím sa TwinAir údajne stal najšetrnejším nehybridným zážihovým motorom na trhu.

Zábavný, no ešte poriadne nezabehnutý dvojvalec podporený modifikovaným podvozkom Päťstovky, ktorý teraz lepšie tlmí nerovnosti, nás doslova nútil točiť ho a jazdu si vyslovene užívať. Ekologický režim sme aktivovali iba zriedka. Výsledok? Palubný počítač nám po asi tisícke absolvovaných kilometrov ukázal hodnotu 6,2/100 km. Predpokladáme, že s pribúdajúcimi kilometrami na počítadle a umiernenejšou jazdou spotreba klesne.

S Maluchom to treba vedieť

Ak Päťstovka je právoplatným zástupcom kategórie miniáut, kam zaradiť ešte útlejšiu 126ku? Hoci má hranatejšiu karosériu, vďaka miniatúrnym rozmerom pôsobí vedľa svojej modernejšej konkurentky priam bezbranne. Je až zarážajúce, že Maluch kedysi plnil úlohu rodinného vozidla. Dnes neobstojí ani jeho priestorová ponuka na predných sedadlách, nie to ešte vzadu.

Z inej doby

Povyšovať vlastnosti modernej Päťstovky nad „youngtimera“, ktorý debutoval ešte v roku 1972, by nebolo fér. Nám šlo skôr o symbolické porovnanie techniky. Fiat 126 poháňa dvojvalcový motor s objemom 0,65 litra, ukrytý pod zadnou kapotou. Je umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou a predstavuje prototyp jednoduchosti. Chladí ho nápor vzduchu, vystačí si s dvojventilovou technikou a reťazovým rozvodom OHV.

Novšie verzie mali namiesto rozdeľovača bezkontaktné zapaľovanie a dokonca aj katalyzátor. Maluch sa však nikdy nedočkal vstrekovavania paliva, až do konca svojho života si musel vystačiť s karburátorom. Výkonové parametre sú na dnešné pomery úsmevné - 17,6 kW (24 k) a 41 Nm.

Tesne lepší

Studený motor štartujeme za pomoci sytiča. Všetko je správne nastavené, takže dlho neotáľa a hneď dá o sebe vedieť. Kvôli masívnym vibráciám máme pocit, že spod zadnej kapoty o chvíľu vyskočí. Dávame sa do pohybu a trasenie ustáva, bublavý zvuk vzduchom chladeného agregátu však silnie. Skúsený majiteľ auta Fiat 126 v meste nemá problém udržať tempo s premávkou.

Hluk a extrémne nepresná kulisa štvorstupňovej manuálnej prevodovky sú otravné, spotrebou na úrovni šiestich litrov však Maluch prekonal svoju modernejšiu konkurentku. Jazda s ním má svoje čaro. Oceniť ho ale dokáže iba fanúšik týchto áut. Vodič zvyknutý na modernú techniku by spoza jeho volantu zutekal na kilometre ďaleko.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 246
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 378
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 856
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 783
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 478
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 329
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 260
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 250
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 177
  10. Leto nekončí! 853

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

V jadre Únie už sme, je na Ficovi, čo ďalej

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.