Jazdili sme s novým dvojvalcom Fiat

Nie kríza, ale tlak na znižovanie spotreby a emisií prinútil talianskych konštruktérov oprášiť takmer zabudnutú koncepciu dvojvalcového motora. Výsledok stojí za to, hoci pri prvej jazde nás nový agregát TwinAir potešil viac temperamentom, ako malým apetí

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA, KOŠICE. Kým konkurencia sa v snahe ušetriť každý deciliter benzínu i náklady uchyľuje k trojvalcovým motorom, Fiat čerpá z histórie a bohatých skúseností s dvojvalcami.

Veď výroba doteraz poslednej dvojvalcovej fiatky - modelu 126 - skončila až na jeseň roku 2000. Populárneho poľského Malucha sme preto v rámci netradičného porovnania postavili proti novodobému Fiatu 500 s novým agregátom TwinAir pod kapotou.

Tajomstvo novinky sa ukrýva v plnení jej valcov. Sacie ventily neovláda vačkový hriadeľ, ale elektrohydraulický systém MultiAir. Technici zásluhou tohto riešenia dosiahli presnejšiu reguláciu zmesi nasávanej do valcov. V prípade potreby sa sacie ventily môžu otvoriť aj dvakrát počas jednej otáčky kľukového hriadeľa.

Výfukové ventily otvára tradičný vačkový hriadeľ, spojený s kľukovkou prostredníctvom reťaze. Druhým tajomstvom je prepĺňanie malým, vodou chladeným, turbodúchadlom. Len 85 kg vážiaci agregát tak zo zdvihového objemu 0,9 litra vyprodukuje 63 kW (85 k) pri otáčkach 5500/min a solídnych 145 Nm pri 1900 ot./min.

Má rád otáčky

Naše obavy z veľkých vibrácií malého motora boli rýchlo zažehnané. Účinne ich tlmí masívny vyvažovací hriadeľ, ktorý rotuje dvojnásobnými otáčkami proti smeru otáčania kľukového hriadeľa. Akcelerátor je prekvapujúco citlivý, ale agregát potrebuje prekročiť hranicu 2000 otáčok, aby zabral.

Pod touto úrovňou sa evidentne trápi, čo dáva najavo nepríjemným dunením. Vytáčanie až po červené pole otáčkomera mu nevadí, výraznejšiu výkonovú špičku od neho ale nečakajte. Auto vážiace 1005 kg je vďaka motoru TwinAir mimoriadne živé.

Dvojvalec robí radosť svojou pružnosťou i zvukom. Každý zo spolujazdcov konštatoval, že akustickým prejavom do istej miery pripomína Malucha a starú Päťstovku. Pritom nie je natoľko výrazný, že by pri dlhej jazde unavoval. Motor spojený s päťstupňovou manuálnou prevodovkou má dostatok energie aj na jazdu po diaľnici a pri rýchlomerom ukazovanej hodnote 140 km/h točí na päťku znesiteľných 3500 ot./min.

Surový motor „žerie“

Samostatnú kapitolu predstavuje spotreba benzínu. Poháňacia jednotka je štandardne vybavená systémom štart/stop, indikátorom vhodného okamihu na preradenie i režimom Eco. Ten je vhodný najmä pre jazdu v meste a spúšťa sa tlačidlom na stredovej konzole.

Elektronika v záujme zníženia spotreby zredukuje hodnotu najvyššieho krútiaceho momentu na 100 Nm a auto citeľne zlenivie. Konštruktéri aj vďaka týmto pomocníkom namerali priemernú spotrebu 4,1 l/100 km a emisie CO2 95 g/km, čím sa TwinAir údajne stal najšetrnejším nehybridným zážihovým motorom na trhu.

Zábavný, no ešte poriadne nezabehnutý dvojvalec podporený modifikovaným podvozkom Päťstovky, ktorý teraz lepšie tlmí nerovnosti, nás doslova nútil točiť ho a jazdu si vyslovene užívať. Ekologický režim sme aktivovali iba zriedka. Výsledok? Palubný počítač nám po asi tisícke absolvovaných kilometrov ukázal hodnotu 6,2/100 km. Predpokladáme, že s pribúdajúcimi kilometrami na počítadle a umiernenejšou jazdou spotreba klesne.

S Maluchom to treba vedieť

Ak Päťstovka je právoplatným zástupcom kategórie miniáut, kam zaradiť ešte útlejšiu 126ku? Hoci má hranatejšiu karosériu, vďaka miniatúrnym rozmerom pôsobí vedľa svojej modernejšej konkurentky priam bezbranne. Je až zarážajúce, že Maluch kedysi plnil úlohu rodinného vozidla. Dnes neobstojí ani jeho priestorová ponuka na predných sedadlách, nie to ešte vzadu.

Z inej doby

Povyšovať vlastnosti modernej Päťstovky nad „youngtimera“, ktorý debutoval ešte v roku 1972, by nebolo fér. Nám šlo skôr o symbolické porovnanie techniky. Fiat 126 poháňa dvojvalcový motor s objemom 0,65 litra, ukrytý pod zadnou kapotou. Je umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou a predstavuje prototyp jednoduchosti. Chladí ho nápor vzduchu, vystačí si s dvojventilovou technikou a reťazovým rozvodom OHV.

Novšie verzie mali namiesto rozdeľovača bezkontaktné zapaľovanie a dokonca aj katalyzátor. Maluch sa však nikdy nedočkal vstrekovavania paliva, až do konca svojho života si musel vystačiť s karburátorom. Výkonové parametre sú na dnešné pomery úsmevné - 17,6 kW (24 k) a 41 Nm.

Tesne lepší

Studený motor štartujeme za pomoci sytiča. Všetko je správne nastavené, takže dlho neotáľa a hneď dá o sebe vedieť. Kvôli masívnym vibráciám máme pocit, že spod zadnej kapoty o chvíľu vyskočí. Dávame sa do pohybu a trasenie ustáva, bublavý zvuk vzduchom chladeného agregátu však silnie. Skúsený majiteľ auta Fiat 126 v meste nemá problém udržať tempo s premávkou.

Hluk a extrémne nepresná kulisa štvorstupňovej manuálnej prevodovky sú otravné, spotrebou na úrovni šiestich litrov však Maluch prekonal svoju modernejšiu konkurentku. Jazda s ním má svoje čaro. Oceniť ho ale dokáže iba fanúšik týchto áut. Vodič zvyknutý na modernú techniku by spoza jeho volantu zutekal na kilometre ďaleko.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 27 144
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 9 060
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 369
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 7 451
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 6 833
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 6 134
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 691
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 807
  9. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 4 695
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 973

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan ukázal silu. Po dlhom sóle je šiesty raz majstrom Slovenska

Sagan ušiel súperom a po dlhom úniku s prehľadom zvíťazil.

ŠPORT

Peter Sagan nedal nikomu šancu. Pozrite si jeho triumf

Slovák suverénne vyhral spoločné majstrovstvá Česka a Slovenska.

TECH

Motivátori radia hľadať svoju vášeň. Vedci hovoria, že je to zlá rada

Vášeň sa nedá nájsť, treba ju pestovať.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.