SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Nielen prednosť v jazde rozhoduje o vine pri nehode

Na Slovensku sa už dlho riadime zvykom, že vodič na hlavnej je ten, ktorý nikdy za nič nemôže.

Na Slovensku sa už dlho riadime zvykom, že vodič na hlavnej je ten, ktorý nikdy za nič nemôže na rozdiel od toho z vedľajšej. V prípade zrážky sa na ich vzťah hľadí zvyčajne nekriticky.

Stačí sa pritom riadiť elementárnou spravodlivosťou a zistíme, že aj predpisy ju poznajú.

01.jpgLibor: "Prichádzal som z vedľajšej ulice do T križovatky s úmyslom odbočiť doľava (zelené vozidlo). Auto prichádzajúce zľava po hlavnej ceste nemohlo bezpečne prejsť celou križovatkou (križovatka totiž bola upchatá). Nechal mi preto dostatočný priestor na moje odbočenie vľavo.

Po mojom vojdení do križovatky a pokuse zabočiť doľava, do môjho ľavého boku nabúralo iné auto (modré), ktoré išlo zľava (predbiehalo auto stojace na hlavnej ceste dávajúce mi prednosť).

Za vinníka dopravnej nehody policajti označili mňa, nakoľko argumentovali predpisom Daj prednosť na hlavnej ceste a do tohto pravidla zahrnuli oba smery jazdy. Môj argument, že auto predbiehalo v križovatke a to v protismere jazdy, neobstál. Podľa polície som mal dať prednosť na hlavnej ceste a to v oboch smeroch."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Z nášho pohľadu nie je Liborova vina jednoznačná. Rovnako dobre mohol byť vinníkom zrážky aj vodič modrého vozidla.

Policajti mali pravdu, keď Liborovi povedali, že jeho povinnosťou bolo dať prednosť v jazde vozidlu, ktoré je na hlavnej. Porušenie tohto pravidla však automaticky neznamená, že spáchal priestupok. Ani to, že spôsobil dopravnú nehodu.

Na to, aby porušenie dopravných pravidiel mohlo byť priestupkom, muselo by byť úmyselné alebo spôsobené nedbanlivosťou.

Ak videl modré auto predchádzať kolónu

V tomto prípade by vina mala byť z väčšej časti prisúdená Liborovi, pretože svojou nedbanlivosťou, alebo dokonca úmyslom, nezabránil zrážke.

Vodič modrého vozidla sa však nemôže zbaviť časti viny, keďže svojim konaním takisto prispel k tomu, že sa stala dopravná nehoda. Ak by nepredchádzal kolónu vozidiel v križovatke, modré auto by sa so zeleným nezrazilo.

Možno by niekto tvrdil, že modré auto nepredchádzalo, ale obchádzalo stojace vozidlá. A to, na rozdiel od predchádzania v križovatke nie je zakázané. Aj v takom prípade by vodič modrého vozidla porušil predpisy, pretože svojim manévrom nesmie nikoho ohroziť. To ale nesplnil, keďže ohrozil Libora a aj vodičov vozidiel, ktoré obchádzal. Ak by sa totiž v protismere objavilo auto, mal by problém vyhnúť sa mu bez rizika zrážky.

Ak nevidel predbiehajúce auto

Úmysel môžme v tomto prípade vylúčiť. Nedbanlivosť je takisto nepravdepodobná, pretože vzhľadom na okolnosti nevedel a ani nemohol vedieť, že sa v protismere bude pohybovať vozidlo, ktoré predchádzalo cez križovatku stojacu kolónu áut.

Libor splnil všetky zákonné povinnosti a aj tú o prednosti v jazde. Na základe svojich vedomostí o situácii v premávke dal prednosť. Počínal si teda tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nedá sa tu opierať o fakt, že vodič zeleného vozidla nedal prednosť modrému autu. Ak by mal totiž každý vodič na vedľajšej predpokladať, že sa vždy môže nájsť vodič, ktorý poruší predpisy a bude predchádzať iné autá cez križovatku, križovatky by sa stali v podstate neprejazdné. Nikto by sa pre obavu z vozidiel na hlavnej neodvážil vyjsť do križovatky z vedľajšej.

Zatiaľ, čo Libor nemohol predpokladať vozidlo v protismere, vodič modrého vozidla mohol a mal predpokladať, že z vedľajšej cesty vyjde na hlavnú nejaké auto. Toto je jeden z dôvodov, prečo je predchádzanie cez križovatku zakázané.

Ignorovaním predpisov a nedbanlivým prístupom k cestnej premávke spôsobil modrý vodič to, že sa stala dopravná nehoda.

Dopravné predpisy nemajú len pravidlo o prednosti

Pravidlo prednosti v jazde nie je nadradené iným pravidlám, aj keď sme sa ho naučili vnímať citlivo.

Ak by sa v takých prípadoch, aký sa stal Liborovi, prisudzovala vždy a jednoznačne vina tomu, kto je na vedľajšej, dôsledkom by mohlo byť, že by sa križovatky z vedľajších ciest stali neprejazdné.

To čo, zažil Libor, pripomína situáciu, keď sa chodec hodí vodičovi pod kolesá. Vodič by tomu pritom nijakým spôsobom nemohol zabrániť, napriek tomu by mu jednoznačne určili vinu. Bolo by to spravodlivé?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 154
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 14 902
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 8 240
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 810
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 821
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 968
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 3 454
  8. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 418
  9. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 200
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 015
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Herec Daniel Brühl.

Nechce si predstaviť, aké je to byť Johnnym Deppom.


22. nov
Peter Schutz.

Prečo by mala byť vakcína nebezpečnejšia ženám v druhom stave než „v prvom“?


3. dec
Ilustračné foto.

Merajte si saturáciu kyslíka.


24 h
Jazda dvoch cyklistov vedľa seba bude povolená v skupinách od šiestich cyklistov

Parkovanie na chodníkoch chce štát ukončiť.


19 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 19 h
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


20 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa?
  2. Zuzana Cascino: Živoriaci živnostník versus boj o život.
  3. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach
  4. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (19.diel) - Hrad Branč
  5. Adam Puškár: Nový trestný čin šírenia nepravdivej informácie – cesta k totalite
  6. Juraj Kumičák: Úvaha o reforme
  7. Vladimír Benčík: Ako Valné zhromaždenie OSN poprelo kresťanské a židovské väzby na Chrámovú horu
  8. Roland Ondrus: Quo Vadis?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 300
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 074
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 797
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 642
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 269
  6. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 194
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 521
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 175
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu