Nielen prednosť v jazde rozhoduje o vine pri nehode

Na Slovensku sa už dlho riadime zvykom, že vodič na hlavnej je ten, ktorý nikdy za nič nemôže.

Na Slovensku sa už dlho riadime zvykom, že vodič na hlavnej je ten, ktorý nikdy za nič nemôže na rozdiel od toho z vedľajšej. V prípade zrážky sa na ich vzťah hľadí zvyčajne nekriticky.

Stačí sa pritom riadiť elementárnou spravodlivosťou a zistíme, že aj predpisy ju poznajú.

01.jpgLibor: "Prichádzal som z vedľajšej ulice do T križovatky s úmyslom odbočiť doľava (zelené vozidlo). Auto prichádzajúce zľava po hlavnej ceste nemohlo bezpečne prejsť celou križovatkou (križovatka totiž bola upchatá). Nechal mi preto dostatočný priestor na moje odbočenie vľavo.

Po mojom vojdení do križovatky a pokuse zabočiť doľava, do môjho ľavého boku nabúralo iné auto (modré), ktoré išlo zľava (predbiehalo auto stojace na hlavnej ceste dávajúce mi prednosť).

Za vinníka dopravnej nehody policajti označili mňa, nakoľko argumentovali predpisom Daj prednosť na hlavnej ceste a do tohto pravidla zahrnuli oba smery jazdy. Môj argument, že auto predbiehalo v križovatke a to v protismere jazdy, neobstál. Podľa polície som mal dať prednosť na hlavnej ceste a to v oboch smeroch."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Z nášho pohľadu nie je Liborova vina jednoznačná. Rovnako dobre mohol byť vinníkom zrážky aj vodič modrého vozidla.

Policajti mali pravdu, keď Liborovi povedali, že jeho povinnosťou bolo dať prednosť v jazde vozidlu, ktoré je na hlavnej. Porušenie tohto pravidla však automaticky neznamená, že spáchal priestupok. Ani to, že spôsobil dopravnú nehodu.

Na to, aby porušenie dopravných pravidiel mohlo byť priestupkom, muselo by byť úmyselné alebo spôsobené nedbanlivosťou.

Ak videl modré auto predchádzať kolónu

V tomto prípade by vina mala byť z väčšej časti prisúdená Liborovi, pretože svojou nedbanlivosťou, alebo dokonca úmyslom, nezabránil zrážke.

Vodič modrého vozidla sa však nemôže zbaviť časti viny, keďže svojim konaním takisto prispel k tomu, že sa stala dopravná nehoda. Ak by nepredchádzal kolónu vozidiel v križovatke, modré auto by sa so zeleným nezrazilo.

Možno by niekto tvrdil, že modré auto nepredchádzalo, ale obchádzalo stojace vozidlá. A to, na rozdiel od predchádzania v križovatke nie je zakázané. Aj v takom prípade by vodič modrého vozidla porušil predpisy, pretože svojim manévrom nesmie nikoho ohroziť. To ale nesplnil, keďže ohrozil Libora a aj vodičov vozidiel, ktoré obchádzal. Ak by sa totiž v protismere objavilo auto, mal by problém vyhnúť sa mu bez rizika zrážky.

Ak nevidel predbiehajúce auto

Úmysel môžme v tomto prípade vylúčiť. Nedbanlivosť je takisto nepravdepodobná, pretože vzhľadom na okolnosti nevedel a ani nemohol vedieť, že sa v protismere bude pohybovať vozidlo, ktoré predchádzalo cez križovatku stojacu kolónu áut.

Libor splnil všetky zákonné povinnosti a aj tú o prednosti v jazde. Na základe svojich vedomostí o situácii v premávke dal prednosť. Počínal si teda tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nedá sa tu opierať o fakt, že vodič zeleného vozidla nedal prednosť modrému autu. Ak by mal totiž každý vodič na vedľajšej predpokladať, že sa vždy môže nájsť vodič, ktorý poruší predpisy a bude predchádzať iné autá cez križovatku, križovatky by sa stali v podstate neprejazdné. Nikto by sa pre obavu z vozidiel na hlavnej neodvážil vyjsť do križovatky z vedľajšej.

Zatiaľ, čo Libor nemohol predpokladať vozidlo v protismere, vodič modrého vozidla mohol a mal predpokladať, že z vedľajšej cesty vyjde na hlavnú nejaké auto. Toto je jeden z dôvodov, prečo je predchádzanie cez križovatku zakázané.

Ignorovaním predpisov a nedbanlivým prístupom k cestnej premávke spôsobil modrý vodič to, že sa stala dopravná nehoda.

Dopravné predpisy nemajú len pravidlo o prednosti

Pravidlo prednosti v jazde nie je nadradené iným pravidlám, aj keď sme sa ho naučili vnímať citlivo.

Ak by sa v takých prípadoch, aký sa stal Liborovi, prisudzovala vždy a jednoznačne vina tomu, kto je na vedľajšej, dôsledkom by mohlo byť, že by sa križovatky z vedľajších ciest stali neprejazdné.

To čo, zažil Libor, pripomína situáciu, keď sa chodec hodí vodičovi pod kolesá. Vodič by tomu pritom nijakým spôsobom nemohol zabrániť, napriek tomu by mu jednoznačne určili vinu. Bolo by to spravodlivé?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 382
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 794
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 124
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 015
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 818
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 562
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 501
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 467
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 414
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 263

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

DOMOV

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

ŠPORT

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov.

Neprehliadnite tiež

BMW predstavilo roadster Z4 v takmer sériovej podobe

Oproti predchodcovi bude výkonnejší a luxusnejší.

Britský záhradník sa vydal v šope na 1 400 kilometrov dlhú cestu

Jeho šopa je najrýchlejšou na svete, na cesty ju pomohol dostať britský expremiér David Cameron.

Blíži sa najväčšia dražba áut roka. Aké kúsky sú na predaj?

Očakáva sa predaj za takmer 250 miliónov eur.

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.