Nielen prednosť v jazde rozhoduje o vine pri nehode

Na Slovensku sa už dlho riadime zvykom, že vodič na hlavnej je ten, ktorý nikdy za nič nemôže.

Na Slovensku sa už dlho riadime zvykom, že vodič na hlavnej je ten, ktorý nikdy za nič nemôže na rozdiel od toho z vedľajšej. V prípade zrážky sa na ich vzťah hľadí zvyčajne nekriticky.

Stačí sa pritom riadiť elementárnou spravodlivosťou a zistíme, že aj predpisy ju poznajú.

01.jpgLibor: "Prichádzal som z vedľajšej ulice do T križovatky s úmyslom odbočiť doľava (zelené vozidlo). Auto prichádzajúce zľava po hlavnej ceste nemohlo bezpečne prejsť celou križovatkou (križovatka totiž bola upchatá). Nechal mi preto dostatočný priestor na moje odbočenie vľavo.

Po mojom vojdení do križovatky a pokuse zabočiť doľava, do môjho ľavého boku nabúralo iné auto (modré), ktoré išlo zľava (predbiehalo auto stojace na hlavnej ceste dávajúce mi prednosť).

Za vinníka dopravnej nehody policajti označili mňa, nakoľko argumentovali predpisom Daj prednosť na hlavnej ceste a do tohto pravidla zahrnuli oba smery jazdy. Môj argument, že auto predbiehalo v križovatke a to v protismere jazdy, neobstál. Podľa polície som mal dať prednosť na hlavnej ceste a to v oboch smeroch."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Z nášho pohľadu nie je Liborova vina jednoznačná. Rovnako dobre mohol byť vinníkom zrážky aj vodič modrého vozidla.

Policajti mali pravdu, keď Liborovi povedali, že jeho povinnosťou bolo dať prednosť v jazde vozidlu, ktoré je na hlavnej. Porušenie tohto pravidla však automaticky neznamená, že spáchal priestupok. Ani to, že spôsobil dopravnú nehodu.

Na to, aby porušenie dopravných pravidiel mohlo byť priestupkom, muselo by byť úmyselné alebo spôsobené nedbanlivosťou.

Ak videl modré auto predchádzať kolónu

V tomto prípade by vina mala byť z väčšej časti prisúdená Liborovi, pretože svojou nedbanlivosťou, alebo dokonca úmyslom, nezabránil zrážke.

Vodič modrého vozidla sa však nemôže zbaviť časti viny, keďže svojim konaním takisto prispel k tomu, že sa stala dopravná nehoda. Ak by nepredchádzal kolónu vozidiel v križovatke, modré auto by sa so zeleným nezrazilo.

Možno by niekto tvrdil, že modré auto nepredchádzalo, ale obchádzalo stojace vozidlá. A to, na rozdiel od predchádzania v križovatke nie je zakázané. Aj v takom prípade by vodič modrého vozidla porušil predpisy, pretože svojim manévrom nesmie nikoho ohroziť. To ale nesplnil, keďže ohrozil Libora a aj vodičov vozidiel, ktoré obchádzal. Ak by sa totiž v protismere objavilo auto, mal by problém vyhnúť sa mu bez rizika zrážky.

Ak nevidel predbiehajúce auto

Úmysel môžme v tomto prípade vylúčiť. Nedbanlivosť je takisto nepravdepodobná, pretože vzhľadom na okolnosti nevedel a ani nemohol vedieť, že sa v protismere bude pohybovať vozidlo, ktoré predchádzalo cez križovatku stojacu kolónu áut.

Libor splnil všetky zákonné povinnosti a aj tú o prednosti v jazde. Na základe svojich vedomostí o situácii v premávke dal prednosť. Počínal si teda tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nedá sa tu opierať o fakt, že vodič zeleného vozidla nedal prednosť modrému autu. Ak by mal totiž každý vodič na vedľajšej predpokladať, že sa vždy môže nájsť vodič, ktorý poruší predpisy a bude predchádzať iné autá cez križovatku, križovatky by sa stali v podstate neprejazdné. Nikto by sa pre obavu z vozidiel na hlavnej neodvážil vyjsť do križovatky z vedľajšej.

Zatiaľ, čo Libor nemohol predpokladať vozidlo v protismere, vodič modrého vozidla mohol a mal predpokladať, že z vedľajšej cesty vyjde na hlavnú nejaké auto. Toto je jeden z dôvodov, prečo je predchádzanie cez križovatku zakázané.

Ignorovaním predpisov a nedbanlivým prístupom k cestnej premávke spôsobil modrý vodič to, že sa stala dopravná nehoda.

Dopravné predpisy nemajú len pravidlo o prednosti

Pravidlo prednosti v jazde nie je nadradené iným pravidlám, aj keď sme sa ho naučili vnímať citlivo.

Ak by sa v takých prípadoch, aký sa stal Liborovi, prisudzovala vždy a jednoznačne vina tomu, kto je na vedľajšej, dôsledkom by mohlo byť, že by sa križovatky z vedľajších ciest stali neprejazdné.

To čo, zažil Libor, pripomína situáciu, keď sa chodec hodí vodičovi pod kolesá. Vodič by tomu pritom nijakým spôsobom nemohol zabrániť, napriek tomu by mu jednoznačne určili vinu. Bolo by to spravodlivé?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 9 825
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 846
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 920
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 246
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 435
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 954
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 107
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 981
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 668
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 634

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahovala u kotlebovcov, prehľadala Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

Sľuby sa iba sľubujú? Čo všetko politici naozaj splnili

Spúšťame Sľuby.sme.sk. Skontrolujeme (ne)splnené záväzky politikov a úradov.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

EKONOMIKA

Nezmyselné zákazy aj bezbrehé rozdávanie. Príklady, kedy Smer pochybil

Prijatých bolo veľa nezmyselných zákonov.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop