Nielen prednosť v jazde rozhoduje o vine pri nehode

Na Slovensku sa už dlho riadime zvykom, že vodič na hlavnej je ten, ktorý nikdy za nič nemôže.

Na Slovensku sa už dlho riadime zvykom, že vodič na hlavnej je ten, ktorý nikdy za nič nemôže na rozdiel od toho z vedľajšej. V prípade zrážky sa na ich vzťah hľadí zvyčajne nekriticky.

Stačí sa pritom riadiť elementárnou spravodlivosťou a zistíme, že aj predpisy ju poznajú.

01.jpgLibor: "Prichádzal som z vedľajšej ulice do T križovatky s úmyslom odbočiť doľava (zelené vozidlo). Auto prichádzajúce zľava po hlavnej ceste nemohlo bezpečne prejsť celou križovatkou (križovatka totiž bola upchatá). Nechal mi preto dostatočný priestor na moje odbočenie vľavo.

Po mojom vojdení do križovatky a pokuse zabočiť doľava, do môjho ľavého boku nabúralo iné auto (modré), ktoré išlo zľava (predbiehalo auto stojace na hlavnej ceste dávajúce mi prednosť).

Za vinníka dopravnej nehody policajti označili mňa, nakoľko argumentovali predpisom Daj prednosť na hlavnej ceste a do tohto pravidla zahrnuli oba smery jazdy. Môj argument, že auto predbiehalo v križovatke a to v protismere jazdy, neobstál. Podľa polície som mal dať prednosť na hlavnej ceste a to v oboch smeroch."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Z nášho pohľadu nie je Liborova vina jednoznačná. Rovnako dobre mohol byť vinníkom zrážky aj vodič modrého vozidla.

Policajti mali pravdu, keď Liborovi povedali, že jeho povinnosťou bolo dať prednosť v jazde vozidlu, ktoré je na hlavnej. Porušenie tohto pravidla však automaticky neznamená, že spáchal priestupok. Ani to, že spôsobil dopravnú nehodu.

Na to, aby porušenie dopravných pravidiel mohlo byť priestupkom, muselo by byť úmyselné alebo spôsobené nedbanlivosťou.

Ak videl modré auto predchádzať kolónu

V tomto prípade by vina mala byť z väčšej časti prisúdená Liborovi, pretože svojou nedbanlivosťou, alebo dokonca úmyslom, nezabránil zrážke.

Vodič modrého vozidla sa však nemôže zbaviť časti viny, keďže svojim konaním takisto prispel k tomu, že sa stala dopravná nehoda. Ak by nepredchádzal kolónu vozidiel v križovatke, modré auto by sa so zeleným nezrazilo.

Možno by niekto tvrdil, že modré auto nepredchádzalo, ale obchádzalo stojace vozidlá. A to, na rozdiel od predchádzania v križovatke nie je zakázané. Aj v takom prípade by vodič modrého vozidla porušil predpisy, pretože svojim manévrom nesmie nikoho ohroziť. To ale nesplnil, keďže ohrozil Libora a aj vodičov vozidiel, ktoré obchádzal. Ak by sa totiž v protismere objavilo auto, mal by problém vyhnúť sa mu bez rizika zrážky.

Ak nevidel predbiehajúce auto

Úmysel môžme v tomto prípade vylúčiť. Nedbanlivosť je takisto nepravdepodobná, pretože vzhľadom na okolnosti nevedel a ani nemohol vedieť, že sa v protismere bude pohybovať vozidlo, ktoré predchádzalo cez križovatku stojacu kolónu áut.

Libor splnil všetky zákonné povinnosti a aj tú o prednosti v jazde. Na základe svojich vedomostí o situácii v premávke dal prednosť. Počínal si teda tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nedá sa tu opierať o fakt, že vodič zeleného vozidla nedal prednosť modrému autu. Ak by mal totiž každý vodič na vedľajšej predpokladať, že sa vždy môže nájsť vodič, ktorý poruší predpisy a bude predchádzať iné autá cez križovatku, križovatky by sa stali v podstate neprejazdné. Nikto by sa pre obavu z vozidiel na hlavnej neodvážil vyjsť do križovatky z vedľajšej.

Zatiaľ, čo Libor nemohol predpokladať vozidlo v protismere, vodič modrého vozidla mohol a mal predpokladať, že z vedľajšej cesty vyjde na hlavnú nejaké auto. Toto je jeden z dôvodov, prečo je predchádzanie cez križovatku zakázané.

Ignorovaním predpisov a nedbanlivým prístupom k cestnej premávke spôsobil modrý vodič to, že sa stala dopravná nehoda.

Dopravné predpisy nemajú len pravidlo o prednosti

Pravidlo prednosti v jazde nie je nadradené iným pravidlám, aj keď sme sa ho naučili vnímať citlivo.

Ak by sa v takých prípadoch, aký sa stal Liborovi, prisudzovala vždy a jednoznačne vina tomu, kto je na vedľajšej, dôsledkom by mohlo byť, že by sa križovatky z vedľajších ciest stali neprejazdné.

To čo, zažil Libor, pripomína situáciu, keď sa chodec hodí vodičovi pod kolesá. Vodič by tomu pritom nijakým spôsobom nemohol zabrániť, napriek tomu by mu jednoznačne určili vinu. Bolo by to spravodlivé?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Kreditná karta – áno alebo nie
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 27 364
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 529
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 122
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 433
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 945
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 513
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 960
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 140
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 5 044
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 058

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

DOMOV

Minúta po minúte: Farmári chceli Pellegriniho, prijal ich prezident Kiska

Prijali aj ponuku ministerky Matečnej, chcú ísť ale všetci.

DOMOV

Traktory v Bratislave. V hlavnom meste protestujú farmári

Traktory sú už zaparkované pred prezidentským palácom.

Komentár Zuzany Kepplovej

Ani farmári, ani učitelia nie sú len malá hlučná skupinka

Protestujúci sa učia jeden od druhého. No a čo?

Neprehliadnite tiež

Britskému režisérovi vzbĺka Tesla za jazdy, príčina ostáva neznáma

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.

Dopravu v Bratislave a okolí komplikuje viacero nehôd a kolóny

Situáciu môže skomplikovať aj jazda protestujúcich farmárov na traktoroch.

Čo kúpiť: Volkswagen Golf alebo konkurenciu?

V Európe je najpredávanejší Volkswagen Golf. Na Slovensku ho predbehla Škoda Octavia.