Nielen prednosť v jazde rozhoduje o vine pri nehode

Na Slovensku sa už dlho riadime zvykom, že vodič na hlavnej je ten, ktorý nikdy za nič nemôže.

Na Slovensku sa už dlho riadime zvykom, že vodič na hlavnej je ten, ktorý nikdy za nič nemôže na rozdiel od toho z vedľajšej. V prípade zrážky sa na ich vzťah hľadí zvyčajne nekriticky.

Stačí sa pritom riadiť elementárnou spravodlivosťou a zistíme, že aj predpisy ju poznajú.

01.jpgLibor: "Prichádzal som z vedľajšej ulice do T križovatky s úmyslom odbočiť doľava (zelené vozidlo). Auto prichádzajúce zľava po hlavnej ceste nemohlo bezpečne prejsť celou križovatkou (križovatka totiž bola upchatá). Nechal mi preto dostatočný priestor na moje odbočenie vľavo.

Po mojom vojdení do križovatky a pokuse zabočiť doľava, do môjho ľavého boku nabúralo iné auto (modré), ktoré išlo zľava (predbiehalo auto stojace na hlavnej ceste dávajúce mi prednosť).

Za vinníka dopravnej nehody policajti označili mňa, nakoľko argumentovali predpisom Daj prednosť na hlavnej ceste a do tohto pravidla zahrnuli oba smery jazdy. Môj argument, že auto predbiehalo v križovatke a to v protismere jazdy, neobstál. Podľa polície som mal dať prednosť na hlavnej ceste a to v oboch smeroch."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Z nášho pohľadu nie je Liborova vina jednoznačná. Rovnako dobre mohol byť vinníkom zrážky aj vodič modrého vozidla.

Policajti mali pravdu, keď Liborovi povedali, že jeho povinnosťou bolo dať prednosť v jazde vozidlu, ktoré je na hlavnej. Porušenie tohto pravidla však automaticky neznamená, že spáchal priestupok. Ani to, že spôsobil dopravnú nehodu.

Na to, aby porušenie dopravných pravidiel mohlo byť priestupkom, muselo by byť úmyselné alebo spôsobené nedbanlivosťou.

Ak videl modré auto predchádzať kolónu

V tomto prípade by vina mala byť z väčšej časti prisúdená Liborovi, pretože svojou nedbanlivosťou, alebo dokonca úmyslom, nezabránil zrážke.

Vodič modrého vozidla sa však nemôže zbaviť časti viny, keďže svojim konaním takisto prispel k tomu, že sa stala dopravná nehoda. Ak by nepredchádzal kolónu vozidiel v križovatke, modré auto by sa so zeleným nezrazilo.

Možno by niekto tvrdil, že modré auto nepredchádzalo, ale obchádzalo stojace vozidlá. A to, na rozdiel od predchádzania v križovatke nie je zakázané. Aj v takom prípade by vodič modrého vozidla porušil predpisy, pretože svojim manévrom nesmie nikoho ohroziť. To ale nesplnil, keďže ohrozil Libora a aj vodičov vozidiel, ktoré obchádzal. Ak by sa totiž v protismere objavilo auto, mal by problém vyhnúť sa mu bez rizika zrážky.

Ak nevidel predbiehajúce auto

Úmysel môžme v tomto prípade vylúčiť. Nedbanlivosť je takisto nepravdepodobná, pretože vzhľadom na okolnosti nevedel a ani nemohol vedieť, že sa v protismere bude pohybovať vozidlo, ktoré predchádzalo cez križovatku stojacu kolónu áut.

Libor splnil všetky zákonné povinnosti a aj tú o prednosti v jazde. Na základe svojich vedomostí o situácii v premávke dal prednosť. Počínal si teda tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Nedá sa tu opierať o fakt, že vodič zeleného vozidla nedal prednosť modrému autu. Ak by mal totiž každý vodič na vedľajšej predpokladať, že sa vždy môže nájsť vodič, ktorý poruší predpisy a bude predchádzať iné autá cez križovatku, križovatky by sa stali v podstate neprejazdné. Nikto by sa pre obavu z vozidiel na hlavnej neodvážil vyjsť do križovatky z vedľajšej.

Zatiaľ, čo Libor nemohol predpokladať vozidlo v protismere, vodič modrého vozidla mohol a mal predpokladať, že z vedľajšej cesty vyjde na hlavnú nejaké auto. Toto je jeden z dôvodov, prečo je predchádzanie cez križovatku zakázané.

Ignorovaním predpisov a nedbanlivým prístupom k cestnej premávke spôsobil modrý vodič to, že sa stala dopravná nehoda.

Dopravné predpisy nemajú len pravidlo o prednosti

Pravidlo prednosti v jazde nie je nadradené iným pravidlám, aj keď sme sa ho naučili vnímať citlivo.

Ak by sa v takých prípadoch, aký sa stal Liborovi, prisudzovala vždy a jednoznačne vina tomu, kto je na vedľajšej, dôsledkom by mohlo byť, že by sa križovatky z vedľajších ciest stali neprejazdné.

To čo, zažil Libor, pripomína situáciu, keď sa chodec hodí vodičovi pod kolesá. Vodič by tomu pritom nijakým spôsobom nemohol zabrániť, napriek tomu by mu jednoznačne určili vinu. Bolo by to spravodlivé?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 382
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 287
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 303
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 148
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 977
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 203
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 017
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 590
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 875
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 581

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop