Nemecký autoklub ADAC ukázal, že predbiehaním na okreskách veľa času neušetríte. Nehody, ktoré sa pritom stávajú, patria k najtragickejším. Neustálym tlačením sa dopredu ušetríte v najlepšom prípade nejakých desať percent času, napísal portál idnes.cz.
ADAC porovnal v skutočnej prevádzke pokojne idúce autá s netrpezlivými predchádzačmi.
"Rýchlik", ktorý sa pred vás len tak tak vopchá pred zákrutou, aby sa vyhol 40-tonovému kamiónu v protismere, si v konečnom dôsledku veľmi nepomôže. Profesionáli z autoklubu ADAC vyrazili na frekventované cesty v okolí Mníchova.
Rýchlou jazdou ušetríte len minúty
Ak nedočkavca nenájdete "rozvešaného" po stromoch popri ceste, alebo zapichnutého v priekope, dobehnete ho s veľkou pravdepodobnosťou pokojným tempom v najbližšom meste na semafore. Niektoré autá, ktoré musel "rýchlik" pracne predbiehať, medzitým odbočili alebo zastavili. A prefrčať obcou príliš rýchlo sa nedočkavec neodváži.
"Niekedy neušetríte ani sekundu, inokedy maximálne pár minút," odkazuje ADAC nedočkavcom. A veľakrát to platí aj v mestách.
Testeri prešli šesť rôznych ciest. V jednom Audi A4 bol "večný predchádzač", v druhom vodič "kľuďas". Priemerný náskok agresívnejšieho z šoférov bol poldruha minúty na úsekoch s dĺžkou približne 20 kilometrov.
Niekedy došli obe autá do cieľa spoločne. Najviac si však vodič vytvoril agresívnou jazdou náskok dve minúty na dvadsaťkilometrovom úseku pred pokojným šoférom.
Kamión ako zaručený spomaľovač
Ako účinné "zdržovadlo", ktoré predchádzanie spomalí, sa podľa očakávania ukázali kamióny. Tie sa totiž na okreskách veľmi zle predbiehajú. Pre bezpečné predbiehanie kamióna potrebujete podľa ADACu voľný rozhľad na 500 až 600 metrov, na traktor má stačiť 300 metrov.
"Kto sa tlačí stále dopredu a predbieha, neušetrí viac ako 10 percent času," odkazuje ADAC.
Predbiehanie je okrem toho veľmi riskantnou disciplínou, ktorá vyžaduje veľké skúsenosti vodiča, dobrý odhad situácie a dostatočný výkon vozidla. Vedie tiež k prekračovaniu rýchlostných limitov a k zvýšenému nebezpečenstvu nehody.
Práve predbiehanie spôsobuje čelné nehody s tragickými následkami, pri ktorých sa autá stretávajú vo vysokej rýchlosti. Pri takýchto nehodách zomiera na nemeckých cestách ročne až 400 ľudí, uvádza ADAC.
Čas neušetríte ani na diaľnici
Portál idnes.cz napísal, že jazdiť rýchlo sa neoplatí jazdiť ani na diaľnici. Okrem toho, že si koledujete o pokutu, neušetríte veľa času.
Keď pôjdete z Košíc do Prešova 160-kou, prídete do cieľa približne o 3 minúty skôr ako ten, kto pôjde predpisovou 130-kou. Na trase Trnava - Bratislava možno neušetríte ani toľko pre časté zdržania a kolóny.
Autor: idnes.cz