SME

Policajt tvrdil, že auto s prívesom má 4400 kg, podľa vodiča to bolo 2300 kg

Prívesy a hmotnosti. Kombinácia, ktorá medzi motoristami vyvoláva neustále otázky. Problémom sú predpisy, ktoré každý chápe inak.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martina zastavil policajt a obvinil ho z priestupku. Mal viesť jazdnú súpravu, ktorá bola podľa policajta ťažšia, ako to uvádzalo osvedčenie o evidencii. Z vyjadrení ministerstva dopravy ale vyplýva, že policajt nemal pravdu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin: "Zastavil ma mýtny policajt. Išiel cielene a hneď po zastavení si pýtal okrem vodičského aj technické preukazy od môjho auta (Ford Galaxy) a aj od autoprepravníka, ktorý som ťahal za sebou.

Následne mi oznámil, že mám problém, lebo v technickom preukaze mám v riadku 32 uvedené: F.1 najväčšia prípustná celková hmotnosť - 2400 kg, v riadku 34: F.3 najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy - 4000 kg a v riadku 35: najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla O.1 - 2000 kg. Autoprepravník je brzdený a má maximálnu hmotnosť 2000 kg.

Na základe týchto údajov policajt vyhodnotil, že som porušil predpisy a prekročil som údaj uvedený v riadku 34 o 400 kg. Lebo po sčítaní najväčšej prípustnej auta a autoprepravníka presahujem najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy o 400 kg a že za týmto autom môžem ťahať maximálne 1600 kg prípojné vozidlo aj napriek tomu, že v tom istom TP je iný údaj pri prípojnom vozidle.

Podotýkam, že ani v aute a ani na prípojnom vozidle som nemal naložený žiadny náklad a odhadujem, že celková reálna hmotnosť auta aj prepravníka bola max. 2300 kg."

01.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na to, aby sme vedeli zhodnotiť, či policajti postupovali správne, je potrebné poznať presný význam údajov v osvedčení o evidencii.

Použité hmotnosti

Prevádzková hmotnosť vozidla je jeho hmotnosť bez vodiča a pasažierov alebo nákladu. Najväčšia prípustná celková hmotnosť je hmotnosť vozidla, ktorú nesmie auto prekročiť po tom, čo doň nastúpili ľudia alebo doň naložili náklad.

V Martinovom prípade by sa tak aktuálna hmotnosť auta mala pohybovať v rozmedzí 1736 až 2400 kg.

§ 2, zákon č. 349/2009 Z.z.:

SkryťVypnúť reklamu

Na účely tohto nariadenia vlády sa rozumie
g) najväčšou prípustnou hmotnosťou najväčšia hmotnosť naloženého vozidla, pri ktorej je povolené použitie naloženého vozidla v premávke na pozemných komunikáciách,

Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla je podľa ministerstva dopravy okamžitá hmotnosť akéhokoľvek prívesu, ktorá nesmie byť vyššia ako údaj uvedený v techničáku ťažného vozidla. V Martinovom prípade je to 2000 kg. A keďže aj príves mal vo svojom techničáku uvedených 2000 kg ako najväčšiu celkovú prípustnú hmotnosť vozidla, v tomto prípade určite predpisy neporušil.

V techničáku Martinovho auta je ešte uvedená kolonka Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy.

Na základe analógie z vyjadrenia ministerstva dopravy o hmotnostiach prívesov sa v tomto riadku s veľkou pravdepodobnosťou uvádza okamžitá hmotnosť celej jazdnej súpravy. Ak by sme v jednom momente odvážili auto spolu s prívesom, táto hmotnosť nesmie prekročiť v Martinovom prípade 4000 kg.

SkryťVypnúť reklamu

Policajt nemal Martina obviniť z porušenia predpisov

Ministerstvo dopravy určuje pravidlá týkajúce sa hmotností a rozmerov vozidiel. Ich vyjadrenia a vysvetlenia týchto predpisov by mali byť v princípe záväzné aj pre policajtov. Až do rozhodnutia súdu alebo úpravy predpisov.

Podľa ministerstva smiete beztrestne ťahať aj "ťažšie" prívesy

Bohužiaľ, predpisy týkajúce sa hmotností vozidiel, sú tak komplikovane a nejednoznačne napísané, že sa dajú vykladať aj tak, ako to spravili policajti, keď kontrolovali Martina.

Keďže v tom ale ministerstvo dopravy má jasno, policajti nemali Martina pokutovať. Podľa jeho odhadu mala súprava v danom momente hmotnosť cca 2300 kg, čo je výrazne menej ako 4000 kg.

Predpisy o hmotnostiach by mali byť jednoznačné

Toto nie je jediný prípad, kedy hmotnosť prívesu alebo jazdnej súpravy vyvolávala otázky. Možno by sa kompetentní mohli zamyslieť nad upravením predpisov tak, aby boli jednoznačné a ľahko pochopiteľné po prvom prečítaní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Stačilo by pritom jasne definovať všetky používané hmotnosti a ich vzťahy. Existuje pritom Hmotnosť, Celková hmotnosť, Prevádzková hmotnosť, Najväčšia prípustná hmotnosť, Najväčšia celková prípustná hmotnosť, Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla, ...

Prečo je dôležité jasne určiť pravidlá hmotností jazdných súprav?

Aby ste vedeli, kedy porušíte predpisy o povolených hmotnostiach a kedy vám za to hrozí pokuta.

To, ako pochopíme hmotnosti, ovplyvní aj to, či si ako vodiči budeme musieť kúpiť diaľničnú nálepku pre príves. V predpisoch je uvedené, že jazdná súprava s hmotnosťou nad 3,5 tony zložená napríklad z osobného auta a prívesu, diaľničnú nálepku pre príves potrebuje, s celkovou hmotnosťou do 3,5 tonu nálepku nepotrebuje.

Každá nejednoznačnosť v predpisoch o hmotnostiach nás vystavuje na cestách riziku pokuty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by ste dostali pokutu za ťahanie prívesu

To, či Martin dostal pokutu od policajta, nevieme. Ak ale bol pokutovaný, mal by šancu získať peniaze späť. Musel by však dosiahnuť, že právoplatné rozhodnutie o pokute bude zrušené alebo zmenené pre nezákonnosť príslušným orgánom. Potom by mohol eventuálne žiadať náhradu škody spôsobenú nezákonným rozhodnutím.

Jednoducho, peniaze za akúkoľvek pokutu by vám mali vrátiť, ak dokážete, že rozhodnutie o pokute bolo nezákonné alebo nesprávne.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 204
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 6 492
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 684
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 593
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 263
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 731
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 824
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 037
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Hebert: PANEL – Jedinečný festival komiksu
  2. Dávid Polák: Romantika násilia: Od pirátov k „bojovníkom za slobodu“
  3. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  4. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  5. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  6. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  7. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  8. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 26 680
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 376
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 12 988
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 666
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 321
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 720
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 797
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 795
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu