Policajt tvrdil, že auto s prívesom má 4400 kg, podľa vodiča to bolo 2300 kg

Prívesy a hmotnosti. Kombinácia, ktorá medzi motoristami vyvoláva neustále otázky. Problémom sú predpisy, ktoré každý chápe inak.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martina zastavil policajt a obvinil ho z priestupku. Mal viesť jazdnú súpravu, ktorá bola podľa policajta ťažšia, ako to uvádzalo osvedčenie o evidencii. Z vyjadrení ministerstva dopravy ale vyplýva, že policajt nemal pravdu.

Martin: "Zastavil ma mýtny policajt. Išiel cielene a hneď po zastavení si pýtal okrem vodičského aj technické preukazy od môjho auta (Ford Galaxy) a aj od autoprepravníka, ktorý som ťahal za sebou.

Následne mi oznámil, že mám problém, lebo v technickom preukaze mám v riadku 32 uvedené: F.1 najväčšia prípustná celková hmotnosť - 2400 kg, v riadku 34: F.3 najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy - 4000 kg a v riadku 35: najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla O.1 - 2000 kg. Autoprepravník je brzdený a má maximálnu hmotnosť 2000 kg.

Na základe týchto údajov policajt vyhodnotil, že som porušil predpisy a prekročil som údaj uvedený v riadku 34 o 400 kg. Lebo po sčítaní najväčšej prípustnej auta a autoprepravníka presahujem najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy o 400 kg a že za týmto autom môžem ťahať maximálne 1600 kg prípojné vozidlo aj napriek tomu, že v tom istom TP je iný údaj pri prípojnom vozidle.

Podotýkam, že ani v aute a ani na prípojnom vozidle som nemal naložený žiadny náklad a odhadujem, že celková reálna hmotnosť auta aj prepravníka bola max. 2300 kg."

01.jpg

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na to, aby sme vedeli zhodnotiť, či policajti postupovali správne, je potrebné poznať presný význam údajov v osvedčení o evidencii.

Použité hmotnosti

Prevádzková hmotnosť vozidla je jeho hmotnosť bez vodiča a pasažierov alebo nákladu. Najväčšia prípustná celková hmotnosť je hmotnosť vozidla, ktorú nesmie auto prekročiť po tom, čo doň nastúpili ľudia alebo doň naložili náklad.

V Martinovom prípade by sa tak aktuálna hmotnosť auta mala pohybovať v rozmedzí 1736 až 2400 kg.

§ 2, zákon č. 349/2009 Z.z.:

Na účely tohto nariadenia vlády sa rozumie
g) najväčšou prípustnou hmotnosťou najväčšia hmotnosť naloženého vozidla, pri ktorej je povolené použitie naloženého vozidla v premávke na pozemných komunikáciách,

Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla je podľa ministerstva dopravy okamžitá hmotnosť akéhokoľvek prívesu, ktorá nesmie byť vyššia ako údaj uvedený v techničáku ťažného vozidla. V Martinovom prípade je to 2000 kg. A keďže aj príves mal vo svojom techničáku uvedených 2000 kg ako najväčšiu celkovú prípustnú hmotnosť vozidla, v tomto prípade určite predpisy neporušil.

V techničáku Martinovho auta je ešte uvedená kolonka Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy.

Na základe analógie z vyjadrenia ministerstva dopravy o hmotnostiach prívesov sa v tomto riadku s veľkou pravdepodobnosťou uvádza okamžitá hmotnosť celej jazdnej súpravy. Ak by sme v jednom momente odvážili auto spolu s prívesom, táto hmotnosť nesmie prekročiť v Martinovom prípade 4000 kg.

Policajt nemal Martina obviniť z porušenia predpisov

Ministerstvo dopravy určuje pravidlá týkajúce sa hmotností a rozmerov vozidiel. Ich vyjadrenia a vysvetlenia týchto predpisov by mali byť v princípe záväzné aj pre policajtov. Až do rozhodnutia súdu alebo úpravy predpisov.

Podľa ministerstva smiete beztrestne ťahať aj "ťažšie" prívesy

Bohužiaľ, predpisy týkajúce sa hmotností vozidiel, sú tak komplikovane a nejednoznačne napísané, že sa dajú vykladať aj tak, ako to spravili policajti, keď kontrolovali Martina.

Keďže v tom ale ministerstvo dopravy má jasno, policajti nemali Martina pokutovať. Podľa jeho odhadu mala súprava v danom momente hmotnosť cca 2300 kg, čo je výrazne menej ako 4000 kg.

Predpisy o hmotnostiach by mali byť jednoznačné

Toto nie je jediný prípad, kedy hmotnosť prívesu alebo jazdnej súpravy vyvolávala otázky. Možno by sa kompetentní mohli zamyslieť nad upravením predpisov tak, aby boli jednoznačné a ľahko pochopiteľné po prvom prečítaní.

Stačilo by pritom jasne definovať všetky používané hmotnosti a ich vzťahy. Existuje pritom Hmotnosť, Celková hmotnosť, Prevádzková hmotnosť, Najväčšia prípustná hmotnosť, Najväčšia celková prípustná hmotnosť, Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla, ...

Prečo je dôležité jasne určiť pravidlá hmotností jazdných súprav?

Aby ste vedeli, kedy porušíte predpisy o povolených hmotnostiach a kedy vám za to hrozí pokuta.

To, ako pochopíme hmotnosti, ovplyvní aj to, či si ako vodiči budeme musieť kúpiť diaľničnú nálepku pre príves. V predpisoch je uvedené, že jazdná súprava s hmotnosťou nad 3,5 tony zložená napríklad z osobného auta a prívesu, diaľničnú nálepku pre príves potrebuje, s celkovou hmotnosťou do 3,5 tonu nálepku nepotrebuje.

Každá nejednoznačnosť v predpisoch o hmotnostiach nás vystavuje na cestách riziku pokuty.

Ak by ste dostali pokutu za ťahanie prívesu

To, či Martin dostal pokutu od policajta, nevieme. Ak ale bol pokutovaný, mal by šancu získať peniaze späť. Musel by však dosiahnuť, že právoplatné rozhodnutie o pokute bude zrušené alebo zmenené pre nezákonnosť príslušným orgánom. Potom by mohol eventuálne žiadať náhradu škody spôsobenú nezákonným rozhodnutím.

Jednoducho, peniaze za akúkoľvek pokutu by vám mali vrátiť, ak dokážete, že rozhodnutie o pokute bolo nezákonné alebo nesprávne.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 189
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 500
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 963
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 638
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 8 859
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 610
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 622
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 660
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 803
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 209