Policajt tvrdil, že auto s prívesom má 4400 kg, podľa vodiča to bolo 2300 kg

Prívesy a hmotnosti. Kombinácia, ktorá medzi motoristami vyvoláva neustále otázky. Problémom sú predpisy, ktoré každý chápe inak.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martina zastavil policajt a obvinil ho z priestupku. Mal viesť jazdnú súpravu, ktorá bola podľa policajta ťažšia, ako to uvádzalo osvedčenie o evidencii. Z vyjadrení ministerstva dopravy ale vyplýva, že policajt nemal pravdu.

Martin: "Zastavil ma mýtny policajt. Išiel cielene a hneď po zastavení si pýtal okrem vodičského aj technické preukazy od môjho auta (Ford Galaxy) a aj od autoprepravníka, ktorý som ťahal za sebou.

Následne mi oznámil, že mám problém, lebo v technickom preukaze mám v riadku 32 uvedené: F.1 najväčšia prípustná celková hmotnosť - 2400 kg, v riadku 34: F.3 najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy - 4000 kg a v riadku 35: najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla O.1 - 2000 kg. Autoprepravník je brzdený a má maximálnu hmotnosť 2000 kg.

Na základe týchto údajov policajt vyhodnotil, že som porušil predpisy a prekročil som údaj uvedený v riadku 34 o 400 kg. Lebo po sčítaní najväčšej prípustnej auta a autoprepravníka presahujem najväčšiu prípustnú hmotnosť jazdnej súpravy o 400 kg a že za týmto autom môžem ťahať maximálne 1600 kg prípojné vozidlo aj napriek tomu, že v tom istom TP je iný údaj pri prípojnom vozidle.

Podotýkam, že ani v aute a ani na prípojnom vozidle som nemal naložený žiadny náklad a odhadujem, že celková reálna hmotnosť auta aj prepravníka bola max. 2300 kg."

01.jpg

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na to, aby sme vedeli zhodnotiť, či policajti postupovali správne, je potrebné poznať presný význam údajov v osvedčení o evidencii.

Použité hmotnosti

Prevádzková hmotnosť vozidla je jeho hmotnosť bez vodiča a pasažierov alebo nákladu. Najväčšia prípustná celková hmotnosť je hmotnosť vozidla, ktorú nesmie auto prekročiť po tom, čo doň nastúpili ľudia alebo doň naložili náklad.

V Martinovom prípade by sa tak aktuálna hmotnosť auta mala pohybovať v rozmedzí 1736 až 2400 kg.

§ 2, zákon č. 349/2009 Z.z.:

Na účely tohto nariadenia vlády sa rozumie
g) najväčšou prípustnou hmotnosťou najväčšia hmotnosť naloženého vozidla, pri ktorej je povolené použitie naloženého vozidla v premávke na pozemných komunikáciách,

Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla je podľa ministerstva dopravy okamžitá hmotnosť akéhokoľvek prívesu, ktorá nesmie byť vyššia ako údaj uvedený v techničáku ťažného vozidla. V Martinovom prípade je to 2000 kg. A keďže aj príves mal vo svojom techničáku uvedených 2000 kg ako najväčšiu celkovú prípustnú hmotnosť vozidla, v tomto prípade určite predpisy neporušil.

V techničáku Martinovho auta je ešte uvedená kolonka Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy.

Na základe analógie z vyjadrenia ministerstva dopravy o hmotnostiach prívesov sa v tomto riadku s veľkou pravdepodobnosťou uvádza okamžitá hmotnosť celej jazdnej súpravy. Ak by sme v jednom momente odvážili auto spolu s prívesom, táto hmotnosť nesmie prekročiť v Martinovom prípade 4000 kg.

Policajt nemal Martina obviniť z porušenia predpisov

Ministerstvo dopravy určuje pravidlá týkajúce sa hmotností a rozmerov vozidiel. Ich vyjadrenia a vysvetlenia týchto predpisov by mali byť v princípe záväzné aj pre policajtov. Až do rozhodnutia súdu alebo úpravy predpisov.

Podľa ministerstva smiete beztrestne ťahať aj "ťažšie" prívesy

Bohužiaľ, predpisy týkajúce sa hmotností vozidiel, sú tak komplikovane a nejednoznačne napísané, že sa dajú vykladať aj tak, ako to spravili policajti, keď kontrolovali Martina.

Keďže v tom ale ministerstvo dopravy má jasno, policajti nemali Martina pokutovať. Podľa jeho odhadu mala súprava v danom momente hmotnosť cca 2300 kg, čo je výrazne menej ako 4000 kg.

Predpisy o hmotnostiach by mali byť jednoznačné

Toto nie je jediný prípad, kedy hmotnosť prívesu alebo jazdnej súpravy vyvolávala otázky. Možno by sa kompetentní mohli zamyslieť nad upravením predpisov tak, aby boli jednoznačné a ľahko pochopiteľné po prvom prečítaní.

Stačilo by pritom jasne definovať všetky používané hmotnosti a ich vzťahy. Existuje pritom Hmotnosť, Celková hmotnosť, Prevádzková hmotnosť, Najväčšia prípustná hmotnosť, Najväčšia celková prípustná hmotnosť, Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla, ...

Prečo je dôležité jasne určiť pravidlá hmotností jazdných súprav?

Aby ste vedeli, kedy porušíte predpisy o povolených hmotnostiach a kedy vám za to hrozí pokuta.

To, ako pochopíme hmotnosti, ovplyvní aj to, či si ako vodiči budeme musieť kúpiť diaľničnú nálepku pre príves. V predpisoch je uvedené, že jazdná súprava s hmotnosťou nad 3,5 tony zložená napríklad z osobného auta a prívesu, diaľničnú nálepku pre príves potrebuje, s celkovou hmotnosťou do 3,5 tonu nálepku nepotrebuje.

Každá nejednoznačnosť v predpisoch o hmotnostiach nás vystavuje na cestách riziku pokuty.

Ak by ste dostali pokutu za ťahanie prívesu

To, či Martin dostal pokutu od policajta, nevieme. Ak ale bol pokutovaný, mal by šancu získať peniaze späť. Musel by však dosiahnuť, že právoplatné rozhodnutie o pokute bude zrušené alebo zmenené pre nezákonnosť príslušným orgánom. Potom by mohol eventuálne žiadať náhradu škody spôsobenú nezákonným rozhodnutím.

Jednoducho, peniaze za akúkoľvek pokutu by vám mali vrátiť, ak dokážete, že rozhodnutie o pokute bolo nezákonné alebo nesprávne.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 845
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 816
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 333
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 610
  5. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 603
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 542
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 117
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 714
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 496
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 202

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Bankár: Bezúročné pôžičky nie sú charita. Slúžia na prilákanie

Techman tvrdí, že polovica hypoték čoskoro zdražie.

KOMENTÁRE

Keď sa z nájomného vraha stane Superstar

Scény pri prepustení Kajínka pripomínali skôr rockový koncert.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.