SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Biozložky v palive pomáhajú, ale aj škodia

Benzíny alebo nafta vydržia v skladoch aj päť rokov a budú stále použiteľné. Čo ak do nich primiešame biozložky?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako vplývajú na kvalitu pohonných látok, ktoré tankujeme?

BRATISLAVA. Biopalivá. Do motora vozidiel sa dostávajú buď v čistej forme alebo ako súčasť benzínov alebo nafty. Na Slovensku je raritou, ak niekto jazdí na stopercentné biopalivo. Biozložky však do motorov prostredníctvom konvenčných palív tankujeme v podstate všetci.

Biopalivo FAME (MERO) sa pridáva do nafty, ETBE je súčasťou benzínov.

To, že v benzíne alebo nafte musí byť podľa predpisov isté percento biopalív, je známe už dlho. Čo však mnohí nevedia, je to, ako biopalivá ovplyvňujú motor a ako biozložky vplývajú na kvalitu pohonnej látky?

Ako biozložky ovplyvňujú kvalitu pohonnej látky

Podľa Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte, sú na kvalitu dva základné pohľady. "Keďže sú to kyslíkaté látky, sú veľmi výhodné pre proces spaľovania ako takého. Čiže na dokonalejšie spaľovanie zmesi vstrekovaného paliva sú super. MERO aj ETBE obsahujú kyslík, a to podporuje horenie."

Biozložky však vplývajú na palivá aj negatívne. "Tým, že my tam vlastne dávame nejaký kyslík, palivo starne rýchlejšie. S vekom je nestabilnejšie. Tak, ako starneme my, keď dýchame kyslík. Čím je viac kyslíka, tým to starnutie je rýchlejšie, teda proces degenerácia paliva je rýchlejší. Palivo má potom tendenciu znehodnocovať sa," doplnil Žužov.

Aj pohonná látka starne

Na prvý pohľad to teda vyzerá tak, že čím skôr natankujeme pohonnú látku s biozložkou do auta, tým lepšie. Čím neskôr, tým horšie vlastnosti paliva.

"Proces starnutia sa dá ťažko nejakým spôsobom namodelovať. Ale treba povedať, v akom štádiu tej nestability sme. Či sme niekde na začiatku, alebo sme na konci, keď už sa vytvárajú živice alebo strašne veľké uhľovodíkové aglomeráty, ktoré už nedokážeme spáliť v motore," povedal odborník na kvalitu palív a dodal, že čím sa palivo s biozložkami dlhšie skladuje, tým je rizikovejšie pre motor.

Pre kvalitu benzínu alebo nafty s biozložkami je rozhodujúci vek prípadne doba skladovania. Dnes však nikto nevie povedať, ako dlho bude pohonná látka s MERO alebo ETBE dostatočne stabilná, aby to nemalo negatívny vplyv na motor a jeho výkon.

Ako dlho sú benzíny alebo nafta dostatočne kvalitné?

"To je ako keď sa začali vyrábať bezsírne palivá, tak až kdesi vo Švédsku zistili, že tie palivá potrebujú prísadu lebo motory zostali stáť. Aj nestabilita palív s biozložkami je vlastne v zárodku. Čiže každý sa vyhýba otázke a odpovedi, ako dlho ich môžme skladovať, povedal Žužov.

Podľa Jozefa Žužova je v USA potrebné po 6 mesiacoch spraviť kontrolný rozbor paliva, či je použiteľné. V Európe sa používajú iné lehoty.

"Ja by som povedal, že nebio palivo vydrží bez problémov štyri roky pri dodržaní podmienok skladovania. Minimálne štátne hmotné rezervy ich skladujú päť rokov, takže to máme odskúšané a nie je to problém. Pritom tie s biozložkou by nemali mať problém vydržať rok."

Na väčšine čerpacích staníc pritom cisterny privážajú nové palivá každých niekoľko dní.

Koľko biozložiek v palive je dosť?

Biozložky sa do pohonných látok pridávajú v rôznych pomeroch. Začínalo sa s pomerne malým množstvom MERO či ETBE. Dnes sa v litri predaného benzínu alebo nafty nachádza približne 5 až 7 percent biozložiek. V Nemecku sa však už predávajú benzíny s viac ako 10 percent ETBE.

Aj keď väčšina áut zvládne isté množstvo biozložiek v palive, ich privysoké percento by mohlo motoru uškodiť, ak na to nie je pripravený. Tí, ktorí vyrábajú motory, určujú, aké palivá sa môžu používať.

"Vždy závisí od nich, čo sa dovolí normou. Tá norma môže byť aj stopercentné biopalivo bez problémov, ale ten motor musí byť na to pripravený," dodal Žužov.

Vysvetlil, že aj keď musí byť súhra medzi vývojármi motorov a pohonných látok, motorári sú tí, ktorí určujú smer.

Ako príklad toho, že motor dokáže zvládnuť aj netradičné palivo, Žužov spomenul motor vyvinutý v Nemecku, ktorý jazdí na stopercentný olej. "Čiže vy olej nemusíte ani esterifikovať, teda vyrábať estery mastných kyselín. Môžte do auta naliať surový olej a už to ide."

Olej z fritézy namiesto nafty?

Aj na Slovensku sa viacerí motoristi pochválili tým, že namiesto nafty liali do motora prepálený olej z fritézy.

"To by som nerobil. Je to tak, že vždy, keď si pozriete na palivá detailne, vždy je to akási zmes. Tie uhľovodíky sú tam v istom destilačnom rozmedzí. Teda aj dizajn motora je konštruovaný tak, že tam potrebuje nejaké ľahšie molekuly, stredné a ťažšie. A keď mi tam dáme len tú biozložku, tak to bude úzky rez typmi molekúl," povedal odborník na kvalitu motorových palív. Podľa neho dnešné motory nie sú konštrukčne stavané na to, aby spracovali len biopalivá.

"Preto sa stávalo napríklad, keď neboli dobré metyl-estery rastlinných olejov či živočíšnych olejov, hlavne v Ázii, že nízkoteplotné vlastnosti oleja neboli v biozložke vytuningované, biozložky sa nespálili a prešli dole do priestoru oleja. Tam urobili veľkú gélovú zmes, ktorá znefunkčnila celý motor," dodal na záver Jozef Žužov, vedúci inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Aj keď do dnešného motora nalejete čisté biopalivo, bude len otázkou krátkeho času, kedy sa vám to vypomstí na nefunkčnom aute.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 538
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 719
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 21 021
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 139
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 611
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 718
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 705
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 580
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 199
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.