Biozložky v palive pomáhajú, ale aj škodia

Benzíny alebo nafta vydržia v skladoch aj päť rokov a budú stále použiteľné. Čo ak do nich primiešame biozložky?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ako vplývajú na kvalitu pohonných látok, ktoré tankujeme?

BRATISLAVA. Biopalivá. Do motora vozidiel sa dostávajú buď v čistej forme alebo ako súčasť benzínov alebo nafty. Na Slovensku je raritou, ak niekto jazdí na stopercentné biopalivo. Biozložky však do motorov prostredníctvom konvenčných palív tankujeme v podstate všetci.

Biopalivo FAME (MERO) sa pridáva do nafty, ETBE je súčasťou benzínov.

To, že v benzíne alebo nafte musí byť podľa predpisov isté percento biopalív, je známe už dlho. Čo však mnohí nevedia, je to, ako biopalivá ovplyvňujú motor a ako biozložky vplývajú na kvalitu pohonnej látky?

Ako biozložky ovplyvňujú kvalitu pohonnej látky

Podľa Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte, sú na kvalitu dva základné pohľady. "Keďže sú to kyslíkaté látky, sú veľmi výhodné pre proces spaľovania ako takého. Čiže na dokonalejšie spaľovanie zmesi vstrekovaného paliva sú super. MERO aj ETBE obsahujú kyslík, a to podporuje horenie."

Biozložky však vplývajú na palivá aj negatívne. "Tým, že my tam vlastne dávame nejaký kyslík, palivo starne rýchlejšie. S vekom je nestabilnejšie. Tak, ako starneme my, keď dýchame kyslík. Čím je viac kyslíka, tým to starnutie je rýchlejšie, teda proces degenerácia paliva je rýchlejší. Palivo má potom tendenciu znehodnocovať sa," doplnil Žužov.

Aj pohonná látka starne

Na prvý pohľad to teda vyzerá tak, že čím skôr natankujeme pohonnú látku s biozložkou do auta, tým lepšie. Čím neskôr, tým horšie vlastnosti paliva.

"Proces starnutia sa dá ťažko nejakým spôsobom namodelovať. Ale treba povedať, v akom štádiu tej nestability sme. Či sme niekde na začiatku, alebo sme na konci, keď už sa vytvárajú živice alebo strašne veľké uhľovodíkové aglomeráty, ktoré už nedokážeme spáliť v motore," povedal odborník na kvalitu palív a dodal, že čím sa palivo s biozložkami dlhšie skladuje, tým je rizikovejšie pre motor.

Pre kvalitu benzínu alebo nafty s biozložkami je rozhodujúci vek prípadne doba skladovania. Dnes však nikto nevie povedať, ako dlho bude pohonná látka s MERO alebo ETBE dostatočne stabilná, aby to nemalo negatívny vplyv na motor a jeho výkon.

Ako dlho sú benzíny alebo nafta dostatočne kvalitné?

"To je ako keď sa začali vyrábať bezsírne palivá, tak až kdesi vo Švédsku zistili, že tie palivá potrebujú prísadu lebo motory zostali stáť. Aj nestabilita palív s biozložkami je vlastne v zárodku. Čiže každý sa vyhýba otázke a odpovedi, ako dlho ich môžme skladovať, povedal Žužov.

Podľa Jozefa Žužova je v USA potrebné po 6 mesiacoch spraviť kontrolný rozbor paliva, či je použiteľné. V Európe sa používajú iné lehoty.

"Ja by som povedal, že nebio palivo vydrží bez problémov štyri roky pri dodržaní podmienok skladovania. Minimálne štátne hmotné rezervy ich skladujú päť rokov, takže to máme odskúšané a nie je to problém. Pritom tie s biozložkou by nemali mať problém vydržať rok."

Na väčšine čerpacích staníc pritom cisterny privážajú nové palivá každých niekoľko dní.

Koľko biozložiek v palive je dosť?

Biozložky sa do pohonných látok pridávajú v rôznych pomeroch. Začínalo sa s pomerne malým množstvom MERO či ETBE. Dnes sa v litri predaného benzínu alebo nafty nachádza približne 5 až 7 percent biozložiek. V Nemecku sa však už predávajú benzíny s viac ako 10 percent ETBE.

Aj keď väčšina áut zvládne isté množstvo biozložiek v palive, ich privysoké percento by mohlo motoru uškodiť, ak na to nie je pripravený. Tí, ktorí vyrábajú motory, určujú, aké palivá sa môžu používať.

"Vždy závisí od nich, čo sa dovolí normou. Tá norma môže byť aj stopercentné biopalivo bez problémov, ale ten motor musí byť na to pripravený," dodal Žužov.

Vysvetlil, že aj keď musí byť súhra medzi vývojármi motorov a pohonných látok, motorári sú tí, ktorí určujú smer.

Ako príklad toho, že motor dokáže zvládnuť aj netradičné palivo, Žužov spomenul motor vyvinutý v Nemecku, ktorý jazdí na stopercentný olej. "Čiže vy olej nemusíte ani esterifikovať, teda vyrábať estery mastných kyselín. Môžte do auta naliať surový olej a už to ide."

Olej z fritézy namiesto nafty?

Aj na Slovensku sa viacerí motoristi pochválili tým, že namiesto nafty liali do motora prepálený olej z fritézy.

"To by som nerobil. Je to tak, že vždy, keď si pozriete na palivá detailne, vždy je to akási zmes. Tie uhľovodíky sú tam v istom destilačnom rozmedzí. Teda aj dizajn motora je konštruovaný tak, že tam potrebuje nejaké ľahšie molekuly, stredné a ťažšie. A keď mi tam dáme len tú biozložku, tak to bude úzky rez typmi molekúl," povedal odborník na kvalitu motorových palív. Podľa neho dnešné motory nie sú konštrukčne stavané na to, aby spracovali len biopalivá.

"Preto sa stávalo napríklad, keď neboli dobré metyl-estery rastlinných olejov či živočíšnych olejov, hlavne v Ázii, že nízkoteplotné vlastnosti oleja neboli v biozložke vytuningované, biozložky sa nespálili a prešli dole do priestoru oleja. Tam urobili veľkú gélovú zmes, ktorá znefunkčnila celý motor," dodal na záver Jozef Žužov, vedúci inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Aj keď do dnešného motora nalejete čisté biopalivo, bude len otázkou krátkeho času, kedy sa vám to vypomstí na nefunkčnom aute.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 32 092
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 989
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 289
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 602
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 983
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 312
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 237
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 183
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 961
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 891

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

PRIEVIDZA

Zničil päť lietadiel. Ficov brat za leteckú nehodu pokutu nedostal

Za haváriu na letisku obíde Ladislav Fico bez trestu.

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.