BOJNICE. Druhé preteky sezóny 2011 seriálu AZ pneu AutoSlalom sa konali v úplne novom prostredí na trati v Bojniciach. Organizátori ňou dodržujú vybudovanú tradíciu aspoň jednej celkom novej trate pre každú sezónu. Záujem o marcové preteky bol pre AutoSlalom už tradične veľký.
V online predregistrácii sa do pretekov, ktoré sa jazdili aj ako prvý podnik MSR v automobilovom slalome, zapísalo až 120 jazdcov. V deň pretekov sa na štart postavilo 101 pretekárov. Účasť asi čiastočne ovplyvnila neutešená predpoveď, ktorá sa nakoniec, našťastie, vôbec nepotvrdila.
Nová trať v Bojniciach
Novou traťou pre sezónu 2011 je areál kaskádového parkoviska Pod Régiou v Bojniciach. Známa lokalita stredného Slovenska, malebné historické mestečko, rozprávkové prostredie s výhľadom na najkrajší slovenský zámok a celú prievidzkú dolinu. Čo viac si možno želať? Čo tak ešte rozľahlé depo uprostred trate pre skvelý výhľad jazdcov a divákov na výkony všetkých pretekárov? Doslova dokonalé.
Ale ako asi všetko, aj trať v Bojniciach má aj svoje proti. V porovnaní s väčšinou ostatných AS tratí je rizikovejšou. Nie všade totiž ponúka dostatočné výbehové zóny, na ktoré si slalomári za tie roky už zvykli. Prejavilo sa to v doposiaľ najväčšom počte nehôd, či poškodení áut v histórii seriálu.
Trojnásobný nárast nehôd
Preteky II. AZ pneu AutoSlalom TopSpeed.sk sprevádzalo doposiaľ najviac poškodení. Dve pekné zánovné autá skončili nielen mimo trate, ale aj mimo vyasfaltovanej, či vybetónovanej plochy. To sa podpísalo aj pod ich poškodeniami. Obe ostali nepojazdné.
Okrem toho ďalšie minimálne tri autá zaznamenali poškodenia menšieho rozsahu. Aj tie sú však pre seriál netypické. Okrem spomenutých menších výbehových zón sa tu, navyše, striedajú povrchy asfalt-betón. Z hľadiska priľnavosti je to minimálna zmena, ale pre vedenie vozidla na limite pneu asi významná.
Organizátori rely alebo kopcov, možno aj okruhových pretekov by sa nad dvoma mimoriadkami
bez zranení s len nepojazdnými vozidlami a ďalšími troma-štyrmi poškodenými kolesami, či nápravami len pousmiali.
Na AutoSlalome, pri celkovom počte vyše 400 štartov za deň je to naozaj zanedbateľne malý podiel, presne 1,5%. AutoSlalom bol doposiaľ typický tým, že podiel nehôd, či poškodení sa na pretekoch pohyboval v rovnakom parametri do 0,5%. V Bojniciach má teda trojnásobný nárast. Z tohto pohľadu je to veľa.
Bezpečnosť vždy na prvom mieste
Organizátorom seriálu AZ pneu AutoSlalom stále nesmierne záleží v prvom rade na bezpečnosti celých pretekov. Teda na bezpečnosti a vhodnosti areálu, trate, divákov i jazdcov. Až potom je na rade rýchlosť, zábava a adrenalín. Bojnice neboli výnimkou.
Na rozdiel od areálu Agrokomplex Nitra, kde sa AS tím minulý rok pokúšal pripraviť zaujímavú trať, no z bezpečnostných dôvodov od realizácie upustil, sa parkovisko Pod Régiou s istými kompromismi vyhovovalo. Trať bola pre všetkých jazdcov rovnako nová. Ako vždy predtým, aj na túto poskytli organizátori jazdcom video z pohľadu vodiča, pre zoznámenie sa s traťou a prostredím.
Aj pilotovať treba s rozumom
Nech je areál či trať akokoľvek bezpečná, podmienkou je jazdiť s rozumom. To platí úplne všade, na všetkých pretekoch na svete. Hlavným rozdielom bolo, že kým na väčšine iných AS tratí po jazdeckej chybe väčšinou padajú kužele, či nasleduje šmyk do veľkej výbehovej zóny, v Bojniciach v niektorých prípadoch nasledoval kontakt s prekážkou.
Niektorí jazdci si však na seriáli AutoSlalom obľúbili práve možnosť jazdiť prakticky bezhlavo a bez zábran. V depe sa medzi jazdcami po celý deň rozoberalo, či to je alebo nie je miesto, či forma trate vhodná pre AutoSlalom.
Podľa ohlasov po pretekoch sa ukazuje, že drvivá väčšina jazdcov miesto i trať schvaľuje. Veľmi sa im páčila a radi by sa tu vrátili znova. Pravdou je, že Bojnice ponúkajú seriálu mimoriadne zaujímavé možnosti.
Ako prebehli samotné preteky?
Málokoho prekvapilo, že na prvom mieste sa aj v Bojniciach ocitol ostrieľaný slalomový matador Tonda Červenka s Peugeotom 205 Gti. Tonda sa zároveň s časom 01:05,079 postaral o rekord trate.
Jednoznačným prekvapením podujatia boli dvaja jazdci. S celkovým druhým a v triede S4 + 2000 ccm prvým miestom prekvapil Tomáš Polerecký na Evo IX. Od celkového víťazstva ho delilo v súčte dvoch lepších jázd len 0,6 s!
Druhým prekvapením bola, medzičasom skúsená, aj keď stále veľmi mladá Lucka Červenková na Citroene Saxo VTS. Nielen, že vyhrala svoju kategóriu D – dámy, na čo sú už asi všetci zvyknutí, ako druhá skončila aj novej kategórii SS2 – 1600 ccm.
V celkovom hodnotení, dokonca, vystúpila na nádhernom šiestom mieste za autami ako spomínaný špeciál 205 GTi, 2x Lancer Evo IX a jeden doslova kopčiarsky špeciál Saxo VTS. Za tento výkon mladej kočke patrí skutočná poklona.
Celkovo sa dá povedať, že v pretekoch bodovali hlavne tí jazdci, ktorí majú, ako sa vraví, vyoperovaný strach, no vedia sa výborne kontrolovať. Za zmienku iste stoja mená ako Vašo Faltus na Lanceri Evo IX, ktorý skončil druhý v triede S4 a celkovo piaty. Medzi tradičné mená v celkovej prvej desiatke sa dostali aj nové tváre Braňa Gogu na Honde S2000 turbo, či Milana Matiasa na Forde Sierra.
V najmenšej kategórii S1 do 1400 ccm patrí úcta Adamovi Čaneckému, ktorý na úplne sériovom Suzuki Swift 1,3 takmer vyhral kategóriu. Zvalenie jedného kužeľa v tretej ostrej jazde ho v súčte časov odsunulo o cca 0,9 s na druhé miesto za Zoliho Lovásza na Peugeote 106 Rallye. Za pozornosť stojí aj štvrté miesto v triede pre Pavola Polucha na krásnom Forde Fiesta.
V kategórii S2 do 1 600 ccm sa okrem tradične skvele jazdiaceho ICEMANa – Mira Baláža na Renaulte Twingo RS darilo aj relatívne novým menám jazdiacim na Honde Civic Vti. Lepší z nich, Luboš Hudák, síce za prvým celkovo zaostal o 6 s, no od tretieho Michala Weisa ho delilo tiež slušných 5,4 s. Štvrtá v S2, Monika Weisová potvrdzuje, že úroveň žien – slalomárok je naozaj vysoká.
Kategória S3 zaznamenala vďaka otvoreniu kategórie SS, rovnako ako kategória S2 najväčšie uvoľnenie. Tak sa tu na prvých troch miestach objavili celkom nové tváre. Najrýchlejší dvojliter, Renault Clio Sport170 sedlal Vlado Okáli, nasledoval až nepochopiteľne rýchly a čistý Tomáš Drgoň na obyčajnom rodinnom Forde Focus 1,8i a prvú trojku uzavrel Peter Granát na Nissane Almera GTi. Škoda jedného padnutého kužeľa pre Reného Marona na VW Golf II GTi s LPG. Bez neho mohol byť v hre o tretie miesto v S3 aj on.
Výsledky v S4 sme už rozobrali, pretože ovplyvnili celkové poradie. Z nemenovaných sa oplatí spomenúť Michala Baďuru na Audi A4 3,0 Tdi quattro, ktorý podľa mnohých už aj v Trebaticiach jazdil ako blázon a s tak ťažkým a nevhodným autom na slalom si vyslúžil obdiv všetkých.
Pozornosť pútal aj relatívne nový slalomár Michal Mydlo s novým Fordom Focus RS. Krásne, drahé a silné auto sa nebál popreháňať v stiesnených podmienkach, ale snažil sa vybojoval si v triede siedme miesto.
SS2 do 1 600 ccm kraľoval Michal Kašpar na ostro upravenom pretekárskom náradí Saxo VTS. Druhá Lucka Červenková na prekvapenie všetkých asi po tretíkrát porazila ostrieľaného jazdca Mikiho Čambala. Zaujímavé je aj piate miesto nového Vlada Machoňa na Opeli Corsa Gsi.
V SS3 sú sústredené tie najväčšie slalomárske zveriny štartového poľa. Okrem Tondu Červenku na prvom a Jara Ušelu na druhom mieste, cez ktorých sa prakticky nedá dostať, si tretie miesto zabezpečil Miro Tichý na Nissane 100NX napriek tomu, že túto trať pre jej znížený bezpečnostný štandard nemá rád.
Do oka by vám mal padnúť aj výkon Mareka Puterku na Fiate Punto GT turbo, ktorý celý deň držal krok so šialene rýchlym upraveným VW Golf II Tdi Tomáša Palaja.
Seriál AZ pneu AutoSlalom pokračuje tradične na veľkonočný pondelok III. AZ pneu AutoSlalom TRANSLATA 2011 dňa 25.04. Online predregistrácia začína vždy sedem dní vopred na www.autoslalom.sk
II. AZ pneu AutoSlalom TopSpeed.sk 2011
26.03.2011 (sobota) Bojnice
Víťazi jednotlivých kategórií
Kategória S1 do 1 400 ccm
I. miesto | št. č. 905 | Zoltán LOVÁSZ | Peugeot 106 Rally | 2:24.184 |
II. miesto | št. č. 088 | Adam ČANECKÝ | Suzuki Swift 1.2 | 2:25.011 |
III. miesto | št. č. 731 | Rasťo ŠIMON | Fiat 127 | 2:25.645 |
Kategória S2 do 1 600 ccm
I. miesto | št. č. 008 | Miro BALÁŽ | Renault Twingo RS | 2:17.428 |
II. miesto | št. č. 024 | Luboš HUDÁK | Honda Civic VTi | 2:23.400 |
III. miesto | št. č. 262 | Michal WEIS | Honda Civic VTi | 2:28.828 |
Kategória S3 do 2 000 ccm
I. miesto | št. č. 016 | Vlado OKÁLI | Renault Clio Sport | 2:23.548 |
II. miesto | št. č. 096 | Tomáš DRGOŇ | Ford Focus 1,8i | 2:25.009 |
III. miesto | št. č. 026 | Peter GRANÁT | Nissan Almera GTi | 2:25.313 |
Kategória S4 nad 2 000 ccm
I. miesto | št. č. 098 | Tomáš POLERECKÝ | Mitsubishi EVO VIII | 2:11.052 |
II. miesto | št. č. 047 | Václav FALTUS | Mitsubishi EVO VIII | 2:15.627 |
III. miesto | št. č. 124 | Branislav GOGA | Honda S2000 turbo | 2:18.186 |
Kategória SS2 do 1 600 ccm
I. miesto | št. č. 176 | Michal KAŠPAR | Citroen Saxo VTS | 2:13.380 |
II. miesto | št. č. 021 | Lucka ČERVENKOVÁ | Citroen Saxo VTS | 2:16.951 |
III. miesto | št. č. 009 | Miki ČAMBAL | Citroen Saxo VTS | 2:19.080 |
Kategória SS3 nad 1 600 ccm
I. miesto | št. č. 777 | Tonda ČERVENKA | Peugeot 205 GTi | 2:10.659 |
II. miesto | št. č. 020 | Jaro UŠELA | Peugeot 205 GTi | 2:13.609 |
III. miesto | št. č. 011 | Miro TICHÝ | Nissan 100NX | 2:18.958 |
Kategória D - dámy
I. miesto | št. č. 021 | Lucka ČERVENKOVÁ | Citroen Saxo VTS | 2:16.951 |
II. miesto | št. č. 300 | Monika WEISOVÁ | Honda Civic Vti | 2:29.330 |
III. miesto | št. č. 910 | Barbora VAŇOVÁ | Honda S2000turbo | 2:41.751 |
Kategória J - juniori
I. miesto | št. č. 169 | Aleš KONEČNÝ | Citroen Saxo VTS | 2:26.170 |
II. miesto | št. č. 907 | Štefan DEMETER | Suzuki Swift GTO | 2:27.747 |
III. miesto | št. č. 221 | Matej DEMETER | Suzuki Swift GTO | 2:31.424 |
Podrobnejšie výsledky, fotoalbumy, videá z pretekov a profily jazdcov hľadajte na www.autoslalom.sk