Cetánové a oktánové číslo nie sú zárukou kvality a výkonu pohonnej látky

Oktánové a cetánové číslo považujú mnohí za najdôležitejšie kritérium kvality a výkonu pohonnej látky. Čím vyššie číslo, tým sú spokojnejší. Môže sa však stať, že takto budú zbytočne vyhadzovať peniaze do vzduchu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Jedno z kritérií, ktoré rozhodujú o tom, ktorý benzín do auta natankovať, je oktánové číslo. Viacerí vodiči ho dokonca považujú za kritérium kvality. Podobne je tak aj pri nafte, no tam sa o oktánovom čísle nehovorí. Nafta má cetánové číslo.

Cetánové číslo vs oktánové číslo

Aký je rozdiel medzi cetánovým a oktánovým číslom? Spýtali sme sa na to Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

"Čím vyššie cetánové číslo daného uhľovodíka alebo materiálu, tým je nižšie oktánové číslo. Čím nižšie cetány, tým vyššie oktány." Tieto čísla však nie sú tým najdôležitejším pre určenie kvality alebo výkonnosti pohonnej látky.

Mnohí motoristi sa riadia predpokladom, že čím vyššie číslo, či cetánové pri nafte alebo oktánové pri benzínoch, tým väčší výkon a kvalita.

"Áno, ale oktánové a cetánové číslo sú len jeden z ďalších faktorov, ktoré sú dôležité. Stále si treba uvedomiť, že či pri nafte alebo benzíne ide o palivo. Teda to najdôležitejšie kritérium je energia, ktorú v sebe palivo nesie. inak povedané výhrevnosť," uviedol Žužov.

Oktánové číslo súvisí s dizajnom motora

Tí, ktorí vyrábajú motory, určia, aké palivo s akým oktánovým číslom dokáže vyprodukovať pri spaľovaní najviac energie. "Lebo oni tak nastavili kompresný pomer a iné vlastnosti, ktoré vyjadrujú, že keď palivo má 95 oktánov, spaľovací proces bude ideálny," povedal odborník na pohonné látky.

Najmä oktánové číslo má predovšetkým za úlohu kategorizovať pohonnú látku vo vzťahu k motoru, vzhľadom k jeho dizajnu. Preto sa nedá jednoznačne povedať, že 100-oktánový benzín je výkonnejšia pohonná látka ako 95-oktánový benzín.

"Ak si zoberiete škodovku a natankujete tam 100-oktánový benzín, tak ten výsledok nemáte žiadny a zaplatili ste zbytočne viac peňazí. Lebo ten motor nie je stavany na to palivo, aby ho dokázal efektívne spáliť. Vy tú energiu, ktorú tam dáte pri daných podmienkach, nedokážete využiť. Možno tak na 80%. A tých 20% nám odíde von oknom," vysvetľuje Žužov.

Vysoké cetánové čísla sú viac marketing ako užitočné

Cetánové číslo je na tom podobne ako oktánové. "Cetánové číslo zodpovedá dobe oneskorenia zapálenia paliva po vstreknutí. Vy nechcete, aby palivo detonovalo v čase, keď piest ide nahor ale práve vtedy, keď sa posúva dole. Čiže, vy tam potrebujete určité oneskorenie, presne tak, ako je nastavený motor. Ideálne je v rozsahu 48 az 55," doplnil Žužov s tým, že podľa neho vyššie cetánové čísla sú len marketingovým ťahom. Vodič to počas jazdy nijak nepocíti.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 114
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 985
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 18 109
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 787
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 455
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 676
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 293
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 451
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 145
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 626

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

AUTO

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

PLUS

Boli sme u posledného grófa Šternberka zo Šternberka

Po hrade jazdili na trojkolkách, aj robili omše.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.