Cetánové a oktánové číslo nie sú zárukou kvality a výkonu pohonnej látky

Oktánové a cetánové číslo považujú mnohí za najdôležitejšie kritérium kvality a výkonu pohonnej látky. Čím vyššie číslo, tým sú spokojnejší. Môže sa však stať, že takto budú zbytočne vyhadzovať peniaze do vzduchu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Jedno z kritérií, ktoré rozhodujú o tom, ktorý benzín do auta natankovať, je oktánové číslo. Viacerí vodiči ho dokonca považujú za kritérium kvality. Podobne je tak aj pri nafte, no tam sa o oktánovom čísle nehovorí. Nafta má cetánové číslo.

Cetánové číslo vs oktánové číslo

Aký je rozdiel medzi cetánovým a oktánovým číslom? Spýtali sme sa na to Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

"Čím vyššie cetánové číslo daného uhľovodíka alebo materiálu, tým je nižšie oktánové číslo. Čím nižšie cetány, tým vyššie oktány." Tieto čísla však nie sú tým najdôležitejším pre určenie kvality alebo výkonnosti pohonnej látky.

Mnohí motoristi sa riadia predpokladom, že čím vyššie číslo, či cetánové pri nafte alebo oktánové pri benzínoch, tým väčší výkon a kvalita.

"Áno, ale oktánové a cetánové číslo sú len jeden z ďalších faktorov, ktoré sú dôležité. Stále si treba uvedomiť, že či pri nafte alebo benzíne ide o palivo. Teda to najdôležitejšie kritérium je energia, ktorú v sebe palivo nesie. inak povedané výhrevnosť," uviedol Žužov.

Oktánové číslo súvisí s dizajnom motora

Tí, ktorí vyrábajú motory, určia, aké palivo s akým oktánovým číslom dokáže vyprodukovať pri spaľovaní najviac energie. "Lebo oni tak nastavili kompresný pomer a iné vlastnosti, ktoré vyjadrujú, že keď palivo má 95 oktánov, spaľovací proces bude ideálny," povedal odborník na pohonné látky.

Najmä oktánové číslo má predovšetkým za úlohu kategorizovať pohonnú látku vo vzťahu k motoru, vzhľadom k jeho dizajnu. Preto sa nedá jednoznačne povedať, že 100-oktánový benzín je výkonnejšia pohonná látka ako 95-oktánový benzín.

"Ak si zoberiete škodovku a natankujete tam 100-oktánový benzín, tak ten výsledok nemáte žiadny a zaplatili ste zbytočne viac peňazí. Lebo ten motor nie je stavany na to palivo, aby ho dokázal efektívne spáliť. Vy tú energiu, ktorú tam dáte pri daných podmienkach, nedokážete využiť. Možno tak na 80%. A tých 20% nám odíde von oknom," vysvetľuje Žužov.

Vysoké cetánové čísla sú viac marketing ako užitočné

Cetánové číslo je na tom podobne ako oktánové. "Cetánové číslo zodpovedá dobe oneskorenia zapálenia paliva po vstreknutí. Vy nechcete, aby palivo detonovalo v čase, keď piest ide nahor ale práve vtedy, keď sa posúva dole. Čiže, vy tam potrebujete určité oneskorenie, presne tak, ako je nastavený motor. Ideálne je v rozsahu 48 az 55," doplnil Žužov s tým, že podľa neho vyššie cetánové čísla sú len marketingovým ťahom. Vodič to počas jazdy nijak nepocíti.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 521
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 479
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 460
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 276
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 831
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 680
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 881
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 807
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 909
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 787

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

KOMENTÁRE

S Tureckom sa dá iba bartrovať, nie kádrovať

Únia by nemala teraz zmeniť zvyk a povedať Ankare, že ju nikdy neľúbila.

KULTÚRA

Orhan Pamuk: Nie sme radi otrokmi autoritatívnych režimov

Exkluzívny rozhovor s nositeľom Nobelovej ceny.

Neprehliadnite tiež

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.

Od štvrtka úplne uzatvoria R2 pri Zvolene

Od 27. júla až do 5. augusta bude rýchlostná cesta R2 v úseku Budča - Zvolen úplne uzatvorená.

Toyota potichu chystá revolúciu v elektromobiloch

Polovodičové batérie sa objavia najskôr v roku 2022.