SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Cetánové a oktánové číslo nie sú zárukou kvality a výkonu pohonnej látky

Oktánové a cetánové číslo považujú mnohí za najdôležitejšie kritérium kvality a výkonu pohonnej látky. Čím vyššie číslo, tým sú spokojnejší. Môže sa však stať, že takto budú zbytočne vyhadzovať peniaze do vzduchu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Jedno z kritérií, ktoré rozhodujú o tom, ktorý benzín do auta natankovať, je oktánové číslo. Viacerí vodiči ho dokonca považujú za kritérium kvality. Podobne je tak aj pri nafte, no tam sa o oktánovom čísle nehovorí. Nafta má cetánové číslo.

Cetánové číslo vs oktánové číslo

Aký je rozdiel medzi cetánovým a oktánovým číslom? Spýtali sme sa na to Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

"Čím vyššie cetánové číslo daného uhľovodíka alebo materiálu, tým je nižšie oktánové číslo. Čím nižšie cetány, tým vyššie oktány." Tieto čísla však nie sú tým najdôležitejším pre určenie kvality alebo výkonnosti pohonnej látky.

Mnohí motoristi sa riadia predpokladom, že čím vyššie číslo, či cetánové pri nafte alebo oktánové pri benzínoch, tým väčší výkon a kvalita.

"Áno, ale oktánové a cetánové číslo sú len jeden z ďalších faktorov, ktoré sú dôležité. Stále si treba uvedomiť, že či pri nafte alebo benzíne ide o palivo. Teda to najdôležitejšie kritérium je energia, ktorú v sebe palivo nesie. inak povedané výhrevnosť," uviedol Žužov.

Oktánové číslo súvisí s dizajnom motora

Tí, ktorí vyrábajú motory, určia, aké palivo s akým oktánovým číslom dokáže vyprodukovať pri spaľovaní najviac energie. "Lebo oni tak nastavili kompresný pomer a iné vlastnosti, ktoré vyjadrujú, že keď palivo má 95 oktánov, spaľovací proces bude ideálny," povedal odborník na pohonné látky.

Najmä oktánové číslo má predovšetkým za úlohu kategorizovať pohonnú látku vo vzťahu k motoru, vzhľadom k jeho dizajnu. Preto sa nedá jednoznačne povedať, že 100-oktánový benzín je výkonnejšia pohonná látka ako 95-oktánový benzín.

"Ak si zoberiete škodovku a natankujete tam 100-oktánový benzín, tak ten výsledok nemáte žiadny a zaplatili ste zbytočne viac peňazí. Lebo ten motor nie je stavany na to palivo, aby ho dokázal efektívne spáliť. Vy tú energiu, ktorú tam dáte pri daných podmienkach, nedokážete využiť. Možno tak na 80%. A tých 20% nám odíde von oknom," vysvetľuje Žužov.

Vysoké cetánové čísla sú viac marketing ako užitočné

Cetánové číslo je na tom podobne ako oktánové. "Cetánové číslo zodpovedá dobe oneskorenia zapálenia paliva po vstreknutí. Vy nechcete, aby palivo detonovalo v čase, keď piest ide nahor ale práve vtedy, keď sa posúva dole. Čiže, vy tam potrebujete určité oneskorenie, presne tak, ako je nastavený motor. Ideálne je v rozsahu 48 az 55," doplnil Žužov s tým, že podľa neho vyššie cetánové čísla sú len marketingovým ťahom. Vodič to počas jazdy nijak nepocíti.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 747
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 002
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 900
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 324
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 942
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 746
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 123
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 594
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 349
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.
Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.
Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson