Cetánové a oktánové číslo nie sú zárukou kvality a výkonu pohonnej látky

Oktánové a cetánové číslo považujú mnohí za najdôležitejšie kritérium kvality a výkonu pohonnej látky. Čím vyššie číslo, tým sú spokojnejší. Môže sa však stať, že takto budú zbytočne vyhadzovať peniaze do vzduchu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Jedno z kritérií, ktoré rozhodujú o tom, ktorý benzín do auta natankovať, je oktánové číslo. Viacerí vodiči ho dokonca považujú za kritérium kvality. Podobne je tak aj pri nafte, no tam sa o oktánovom čísle nehovorí. Nafta má cetánové číslo.

Cetánové číslo vs oktánové číslo

Aký je rozdiel medzi cetánovým a oktánovým číslom? Spýtali sme sa na to Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

"Čím vyššie cetánové číslo daného uhľovodíka alebo materiálu, tým je nižšie oktánové číslo. Čím nižšie cetány, tým vyššie oktány." Tieto čísla však nie sú tým najdôležitejším pre určenie kvality alebo výkonnosti pohonnej látky.

Mnohí motoristi sa riadia predpokladom, že čím vyššie číslo, či cetánové pri nafte alebo oktánové pri benzínoch, tým väčší výkon a kvalita.

"Áno, ale oktánové a cetánové číslo sú len jeden z ďalších faktorov, ktoré sú dôležité. Stále si treba uvedomiť, že či pri nafte alebo benzíne ide o palivo. Teda to najdôležitejšie kritérium je energia, ktorú v sebe palivo nesie. inak povedané výhrevnosť," uviedol Žužov.

Oktánové číslo súvisí s dizajnom motora

Tí, ktorí vyrábajú motory, určia, aké palivo s akým oktánovým číslom dokáže vyprodukovať pri spaľovaní najviac energie. "Lebo oni tak nastavili kompresný pomer a iné vlastnosti, ktoré vyjadrujú, že keď palivo má 95 oktánov, spaľovací proces bude ideálny," povedal odborník na pohonné látky.

Najmä oktánové číslo má predovšetkým za úlohu kategorizovať pohonnú látku vo vzťahu k motoru, vzhľadom k jeho dizajnu. Preto sa nedá jednoznačne povedať, že 100-oktánový benzín je výkonnejšia pohonná látka ako 95-oktánový benzín.

"Ak si zoberiete škodovku a natankujete tam 100-oktánový benzín, tak ten výsledok nemáte žiadny a zaplatili ste zbytočne viac peňazí. Lebo ten motor nie je stavany na to palivo, aby ho dokázal efektívne spáliť. Vy tú energiu, ktorú tam dáte pri daných podmienkach, nedokážete využiť. Možno tak na 80%. A tých 20% nám odíde von oknom," vysvetľuje Žužov.

Vysoké cetánové čísla sú viac marketing ako užitočné

Cetánové číslo je na tom podobne ako oktánové. "Cetánové číslo zodpovedá dobe oneskorenia zapálenia paliva po vstreknutí. Vy nechcete, aby palivo detonovalo v čase, keď piest ide nahor ale práve vtedy, keď sa posúva dole. Čiže, vy tam potrebujete určité oneskorenie, presne tak, ako je nastavený motor. Ideálne je v rozsahu 48 az 55," doplnil Žužov s tým, že podľa neho vyššie cetánové čísla sú len marketingovým ťahom. Vodič to počas jazdy nijak nepocíti.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  4. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  5. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  6. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom
  10. Zažite elektromobilitu na vlastnej koži v up! city
  1. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  2. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  3. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  4. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  5. TOP trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  6. Ako elektronicky zabezpečiť objekty?
  7. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  8. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  9. Realitná činnosť ako podnikanie
  10. Predstavenie novinky na IDEB 2018: Gerlach
  1. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 25 742
  2. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 21 954
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 14 431
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 12 050
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 792
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 539
  7. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 3 136
  8. Sú pre nás plesne nebezpečné? 2 596
  9. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 585
  10. Astmatici a alergici pozor. Aj toto vám môže spôsobovať problémy 1 915

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchádzajúci generál Macko: Gajdoša zomlela SNS, rezort neriadi on

Je chybou, že ministerstvo obrany odmieta verejnú diskusiu. Tá vnútorná prebieha tiež len formálne, poukazuje dlhoročný dôstojník.

komentár petra tkačenka

So žralokmi z SNS sa koalície nerobia

Žralok hryzie rýchlo, nemilosrdne a efektívne – preto tu stále je.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i30 Fastback: Štýl s minimom kompromisov (test)

Elegantné tvary päťdverového kupé prinútia nejedného majiteľa hatchbacku zaváhať, či sa rozhodol správne.

Autá kráľovskej rodiny: Unikátne limuzíny, športiaky aj nenápadné kombi

Na súkromné účely dostáva kráľovská rodina prakticky každé auto.

Nové autá musia byť bezpečnejšie už o tri roky

Európska komisia zverejnila kompletný zoznam novej povinnej výbavy, ktorá má zlepšiť bezpečnosť na cestách.

Úžitkovým vozidlám na Slovensku kraľuje Fiat Ducato

Talianska dodávka si drží prvenstvo v predajoch už ôsmy rok.