Stačí jeden pohľad na benzín a viete, či je kvalitný

Kvalita pohonných látok trápi mnohých vodičov. Diskutujú napríklad o tom, ktorá čerpacia stanica má kvalitnejší benzín alebo naftu, ako rozoznať nekvalitné palivo a podobne.

Pracovníci plnia pohonnými hmotami cisternu vo vojenskej Zásobovacej základni v Zemianskych Kostoľanoch.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kedy je pohonná látka nekvalitná? Dá sa to spoznať z jazdy vozidlom? Aj tieto otázky sme položili Jozefovi Žužovovi, vedúcemu inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Podľa jazdy sa kvalita paliva určuje ťažko

Nejeden motorista vám odprisahá, že keď natankoval, dokázal okamžite po naštartovaní zistiť, či je pohonná látka z čerpacej stanice kvalitná alebo nie. No zistiť rozdiel vo vlastnostiach 95-ky z dvoch rôznych čerpačiek laik v princípe nedokáže, ak jeden z benzínov nemá zásadne negatívny vplyv na jazdné vlastnosti auta.

"Čiastočne motorista môže vnímať takýto rozdiel, ale je tam aj určitá dávka subjektivity. Keď ja čakám od paliva viac, tak čiastočne dokážem presvedčiť aj sám seba, že auto šlo vynikajúco. Nie vždy to ale zodpovedá realite. Zistiť by sa to mohlo napríklad pomocou vyhodnocovania údajov prichádzajúcich do riadiacej jednotky, ktorú už majú všetky moderné motory. Pri benzínových motoroch vie motorista spozorovať zmenu kvality pri nižšom oktánovom čísle registrovaním tzv. klepania," povedal Žužov.

Podľa odborníka na kvalitu pohonných látok sú dôležité aj okolnosti. Ak podmienky pri jazde s palivom od jednej čerpačky nezodpovedajú tým, ktoré boli pri jazde na palivo od inej pumpy, nie je možné vždy porovnávať kvalitu pohonných látok.

Je to ako keby ste chceli zmerať to, ktoré dni boli teplejšie. Počas jedného by ste boli na slnku, počas iného v tieni. Pritom prvý z nich mohol byť za rovnakých podmienok chladnejší ako druhý, no váš pocit by bol opačný. Bez toho, aby ste fyzicky zmerali teplotu sa tak ľahko pravdu nedozviete.

Pohľadom zistíte, či je benzín alebo nafta menej kvalitná

Pohonné látky, ktoré sa predávajú na Slovensku, musia spĺňať normy. Vtedy sa dá hovoriť o štandardne kvalitnej pohonnej látke. Existujú palivá, ktoré ponúkajú nadštandard alebo superkvalitu?

"Každé palivo má predpísané vlastnosti, ktoré musí spĺňať. To, čo je nad rámec, to je pridaná hodnota, ale spotrebiteľ ju nemá akým spôsobom ľahko zistiť. Musí dôverovať dodávateľovi, že pohonná látka spĺňa deklarovanú kvalitu, ktorú dodávateľ napríklad marketingovo prezentuje," odpovedal Jozef Žužov.

Okrem situácie, kedy auto vodičovi zastane pre zlé palivo, ťažko určí, či je pohonná látka nadštandardná alebo nekvalitná. Pokiaľ si nerobí doma rozbory a nemá chemické laboratórium. Niečo však predsa len dokáže aj sám motorista.

"Jednoduché je overenie kvality na základe vzhľadu. Palivo musí byť čisté, teda bez voľnej, z paliva vylúčenej vody a mechanických nečistôt (napríklad hrdza) a musí byť číre a priezračné, teda musí mať iskru. Ak by tam bol zákal, tak niečo nie je v poriadku," doplnil Žužov.

Len starostlivosť o technológie udrží pohonné látky kvalitné

Na to, aby pohonná látka zostala kvalitná, treba sa starať nielen o kvalitnú výrobu ale aj o údržbu zásobníkov, transportných cisterien, dobré skladovanie a potom by pohonná látka s obsahom biopalív mala bez problémov vydržať približne rok.

"Najväčším nepriateľom stability a kvality palív je voda, zvýšená teplota a aj kyslík. Mikroorganizmy sú všade okolo nás. Akonáhle máme v systéme vodu, nastávajú ideálne podmienky pre mikroorganizmy. Palivá obsahujú n-alkány, čiže parafinické uhľovodíky, ktoré sú zdrojom výživy pre mikroorganizmy. A ak sa mikroorganizmy dostanú do vody a my im vytvoríme na určité obdobie stabilné miesto bez pohnutia v nádrži, rozmnožujú sa a rastú. Ak takéto palivo načerpáme, tak si v tom lepšom prípade zapcháme filtre a môže dôjsť k poškodeniu motora," vysvetľuje Žužov.

Voda a mikroorganizmy ako nepriatelia kvalitných pohonných látok

Proti vode a mikroorganizmom v palive sa však brániť dá. Dôležité je, aby systémy skladovania pohonných látok boli sledované a pravidelne a často odvodňované.

V prípade, že problém s mikrobiálnou kontamináciou nastal, dá sa to riešiť takzvanými biocídmi. "To sú prípravky, ktoré ničia prakticky všetko živé. Aj mikroorganizmy. Palivo po ich aplikácii zostane čisté. Ale nesmieme zabudnúť na to, že na spodok vždy klesnú všetky nečistoty po mikroorganizmoch," povedal Žužov.

Odvodňovaním sa odstránia aj usadené nečistoty v nádržiach.

"Odvodňuje sa vo všetkých skladovacích a prepravných kapacitách. Voda je ťažšia ako palivo, nemieša sa s ním a klesá na dno. Preto sa odvodňuje spodkom. Musí sa to robiť pravidelne. Voda sa v nádržiach dokáže bez problémov skondenzovať. Vy viete aj doma, že keď je cez deň príjemne teplo a nevetráte, hneď ako sa večer ochladí, okná sa zarosia. To isté sa deje aj v nádržiach, doplnil na záver Jozef Žužov, vedúci inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  2. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  3. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  4. HubHub spája sily s Neulogy
  5. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  6. Byt alebo dom? V Novom Ružinove vyriešili dilemu za vás
  7. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  8. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  9. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 28 630
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 20 857
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 11 424
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 7 093
  5. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 6 867
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 368
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 296
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 860
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 116
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 578

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Auto narazilo do skupiny detí, zranených je dvanásť školákov

Nehoda sa stala pri Spišskom Bystrom v okrese Poprad.

DOMOV

O čom je spor o Istanbulskom dohovore (otázky a odpovede)

Dohovor má predchádzať domácemu násiliu na ženách.

KOMENTÁRE

Fico ustúpil tvrdošínskej pästi

Ficovo vyhýbanie sa akémukoľvek konfliktu so stredovým voličom je esenciálnou príčinou stagnácie.

Neprehliadnite tiež

Rozlúčte sa s Partnerom, prichádza Peugeot Rifter

Okrem zmeny názvu prináša štýlovejší exteriér a prémiovejšiu kabínu.

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.