SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Stačí jeden pohľad na benzín a viete, či je kvalitný

Kvalita pohonných látok trápi mnohých vodičov. Diskutujú napríklad o tom, ktorá čerpacia stanica má kvalitnejší benzín alebo naftu, ako rozoznať nekvalitné palivo a podobne.

Pracovníci plnia pohonnými hmotami cisternu vo vojenskej Zásobovacej základni v Zemianskych Kostoľanoch.Pracovníci plnia pohonnými hmotami cisternu vo vojenskej Zásobovacej základni v Zemianskych Kostoľanoch. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kedy je pohonná látka nekvalitná? Dá sa to spoznať z jazdy vozidlom? Aj tieto otázky sme položili Jozefovi Žužovovi, vedúcemu inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Podľa jazdy sa kvalita paliva určuje ťažko

Nejeden motorista vám odprisahá, že keď natankoval, dokázal okamžite po naštartovaní zistiť, či je pohonná látka z čerpacej stanice kvalitná alebo nie. No zistiť rozdiel vo vlastnostiach 95-ky z dvoch rôznych čerpačiek laik v princípe nedokáže, ak jeden z benzínov nemá zásadne negatívny vplyv na jazdné vlastnosti auta.

"Čiastočne motorista môže vnímať takýto rozdiel, ale je tam aj určitá dávka subjektivity. Keď ja čakám od paliva viac, tak čiastočne dokážem presvedčiť aj sám seba, že auto šlo vynikajúco. Nie vždy to ale zodpovedá realite. Zistiť by sa to mohlo napríklad pomocou vyhodnocovania údajov prichádzajúcich do riadiacej jednotky, ktorú už majú všetky moderné motory. Pri benzínových motoroch vie motorista spozorovať zmenu kvality pri nižšom oktánovom čísle registrovaním tzv. klepania," povedal Žužov.

Podľa odborníka na kvalitu pohonných látok sú dôležité aj okolnosti. Ak podmienky pri jazde s palivom od jednej čerpačky nezodpovedajú tým, ktoré boli pri jazde na palivo od inej pumpy, nie je možné vždy porovnávať kvalitu pohonných látok.

Je to ako keby ste chceli zmerať to, ktoré dni boli teplejšie. Počas jedného by ste boli na slnku, počas iného v tieni. Pritom prvý z nich mohol byť za rovnakých podmienok chladnejší ako druhý, no váš pocit by bol opačný. Bez toho, aby ste fyzicky zmerali teplotu sa tak ľahko pravdu nedozviete.

Pohľadom zistíte, či je benzín alebo nafta menej kvalitná

Pohonné látky, ktoré sa predávajú na Slovensku, musia spĺňať normy. Vtedy sa dá hovoriť o štandardne kvalitnej pohonnej látke. Existujú palivá, ktoré ponúkajú nadštandard alebo superkvalitu?

"Každé palivo má predpísané vlastnosti, ktoré musí spĺňať. To, čo je nad rámec, to je pridaná hodnota, ale spotrebiteľ ju nemá akým spôsobom ľahko zistiť. Musí dôverovať dodávateľovi, že pohonná látka spĺňa deklarovanú kvalitu, ktorú dodávateľ napríklad marketingovo prezentuje," odpovedal Jozef Žužov.

Okrem situácie, kedy auto vodičovi zastane pre zlé palivo, ťažko určí, či je pohonná látka nadštandardná alebo nekvalitná. Pokiaľ si nerobí doma rozbory a nemá chemické laboratórium. Niečo však predsa len dokáže aj sám motorista.

"Jednoduché je overenie kvality na základe vzhľadu. Palivo musí byť čisté, teda bez voľnej, z paliva vylúčenej vody a mechanických nečistôt (napríklad hrdza) a musí byť číre a priezračné, teda musí mať iskru. Ak by tam bol zákal, tak niečo nie je v poriadku," doplnil Žužov.

Len starostlivosť o technológie udrží pohonné látky kvalitné

Na to, aby pohonná látka zostala kvalitná, treba sa starať nielen o kvalitnú výrobu ale aj o údržbu zásobníkov, transportných cisterien, dobré skladovanie a potom by pohonná látka s obsahom biopalív mala bez problémov vydržať približne rok.

"Najväčším nepriateľom stability a kvality palív je voda, zvýšená teplota a aj kyslík. Mikroorganizmy sú všade okolo nás. Akonáhle máme v systéme vodu, nastávajú ideálne podmienky pre mikroorganizmy. Palivá obsahujú n-alkány, čiže parafinické uhľovodíky, ktoré sú zdrojom výživy pre mikroorganizmy. A ak sa mikroorganizmy dostanú do vody a my im vytvoríme na určité obdobie stabilné miesto bez pohnutia v nádrži, rozmnožujú sa a rastú. Ak takéto palivo načerpáme, tak si v tom lepšom prípade zapcháme filtre a môže dôjsť k poškodeniu motora," vysvetľuje Žužov.

Voda a mikroorganizmy ako nepriatelia kvalitných pohonných látok

Proti vode a mikroorganizmom v palive sa však brániť dá. Dôležité je, aby systémy skladovania pohonných látok boli sledované a pravidelne a často odvodňované.

V prípade, že problém s mikrobiálnou kontamináciou nastal, dá sa to riešiť takzvanými biocídmi. "To sú prípravky, ktoré ničia prakticky všetko živé. Aj mikroorganizmy. Palivo po ich aplikácii zostane čisté. Ale nesmieme zabudnúť na to, že na spodok vždy klesnú všetky nečistoty po mikroorganizmoch," povedal Žužov.

Odvodňovaním sa odstránia aj usadené nečistoty v nádržiach.

"Odvodňuje sa vo všetkých skladovacích a prepravných kapacitách. Voda je ťažšia ako palivo, nemieša sa s ním a klesá na dno. Preto sa odvodňuje spodkom. Musí sa to robiť pravidelne. Voda sa v nádržiach dokáže bez problémov skondenzovať. Vy viete aj doma, že keď je cez deň príjemne teplo a nevetráte, hneď ako sa večer ochladí, okná sa zarosia. To isté sa deje aj v nádržiach, doplnil na záver Jozef Žužov, vedúci inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 513
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 698
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 994
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 121
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 613
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 730
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 706
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 578
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 132
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.