SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Stačí jeden pohľad na benzín a viete, či je kvalitný

Kvalita pohonných látok trápi mnohých vodičov. Diskutujú napríklad o tom, ktorá čerpacia stanica má kvalitnejší benzín alebo naftu, ako rozoznať nekvalitné palivo a podobne.

Pracovníci plnia pohonnými hmotami cisternu vo vojenskej Zásobovacej základni v Zemianskych Kostoľanoch.Pracovníci plnia pohonnými hmotami cisternu vo vojenskej Zásobovacej základni v Zemianskych Kostoľanoch. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kedy je pohonná látka nekvalitná? Dá sa to spoznať z jazdy vozidlom? Aj tieto otázky sme položili Jozefovi Žužovovi, vedúcemu inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Podľa jazdy sa kvalita paliva určuje ťažko

Nejeden motorista vám odprisahá, že keď natankoval, dokázal okamžite po naštartovaní zistiť, či je pohonná látka z čerpacej stanice kvalitná alebo nie. No zistiť rozdiel vo vlastnostiach 95-ky z dvoch rôznych čerpačiek laik v princípe nedokáže, ak jeden z benzínov nemá zásadne negatívny vplyv na jazdné vlastnosti auta.

"Čiastočne motorista môže vnímať takýto rozdiel, ale je tam aj určitá dávka subjektivity. Keď ja čakám od paliva viac, tak čiastočne dokážem presvedčiť aj sám seba, že auto šlo vynikajúco. Nie vždy to ale zodpovedá realite. Zistiť by sa to mohlo napríklad pomocou vyhodnocovania údajov prichádzajúcich do riadiacej jednotky, ktorú už majú všetky moderné motory. Pri benzínových motoroch vie motorista spozorovať zmenu kvality pri nižšom oktánovom čísle registrovaním tzv. klepania," povedal Žužov.

Podľa odborníka na kvalitu pohonných látok sú dôležité aj okolnosti. Ak podmienky pri jazde s palivom od jednej čerpačky nezodpovedajú tým, ktoré boli pri jazde na palivo od inej pumpy, nie je možné vždy porovnávať kvalitu pohonných látok.

Je to ako keby ste chceli zmerať to, ktoré dni boli teplejšie. Počas jedného by ste boli na slnku, počas iného v tieni. Pritom prvý z nich mohol byť za rovnakých podmienok chladnejší ako druhý, no váš pocit by bol opačný. Bez toho, aby ste fyzicky zmerali teplotu sa tak ľahko pravdu nedozviete.

Pohľadom zistíte, či je benzín alebo nafta menej kvalitná

Pohonné látky, ktoré sa predávajú na Slovensku, musia spĺňať normy. Vtedy sa dá hovoriť o štandardne kvalitnej pohonnej látke. Existujú palivá, ktoré ponúkajú nadštandard alebo superkvalitu?

"Každé palivo má predpísané vlastnosti, ktoré musí spĺňať. To, čo je nad rámec, to je pridaná hodnota, ale spotrebiteľ ju nemá akým spôsobom ľahko zistiť. Musí dôverovať dodávateľovi, že pohonná látka spĺňa deklarovanú kvalitu, ktorú dodávateľ napríklad marketingovo prezentuje," odpovedal Jozef Žužov.

Okrem situácie, kedy auto vodičovi zastane pre zlé palivo, ťažko určí, či je pohonná látka nadštandardná alebo nekvalitná. Pokiaľ si nerobí doma rozbory a nemá chemické laboratórium. Niečo však predsa len dokáže aj sám motorista.

"Jednoduché je overenie kvality na základe vzhľadu. Palivo musí byť čisté, teda bez voľnej, z paliva vylúčenej vody a mechanických nečistôt (napríklad hrdza) a musí byť číre a priezračné, teda musí mať iskru. Ak by tam bol zákal, tak niečo nie je v poriadku," doplnil Žužov.

Len starostlivosť o technológie udrží pohonné látky kvalitné

Na to, aby pohonná látka zostala kvalitná, treba sa starať nielen o kvalitnú výrobu ale aj o údržbu zásobníkov, transportných cisterien, dobré skladovanie a potom by pohonná látka s obsahom biopalív mala bez problémov vydržať približne rok.

"Najväčším nepriateľom stability a kvality palív je voda, zvýšená teplota a aj kyslík. Mikroorganizmy sú všade okolo nás. Akonáhle máme v systéme vodu, nastávajú ideálne podmienky pre mikroorganizmy. Palivá obsahujú n-alkány, čiže parafinické uhľovodíky, ktoré sú zdrojom výživy pre mikroorganizmy. A ak sa mikroorganizmy dostanú do vody a my im vytvoríme na určité obdobie stabilné miesto bez pohnutia v nádrži, rozmnožujú sa a rastú. Ak takéto palivo načerpáme, tak si v tom lepšom prípade zapcháme filtre a môže dôjsť k poškodeniu motora," vysvetľuje Žužov.

Voda a mikroorganizmy ako nepriatelia kvalitných pohonných látok

Proti vode a mikroorganizmom v palive sa však brániť dá. Dôležité je, aby systémy skladovania pohonných látok boli sledované a pravidelne a často odvodňované.

V prípade, že problém s mikrobiálnou kontamináciou nastal, dá sa to riešiť takzvanými biocídmi. "To sú prípravky, ktoré ničia prakticky všetko živé. Aj mikroorganizmy. Palivo po ich aplikácii zostane čisté. Ale nesmieme zabudnúť na to, že na spodok vždy klesnú všetky nečistoty po mikroorganizmoch," povedal Žužov.

Odvodňovaním sa odstránia aj usadené nečistoty v nádržiach.

"Odvodňuje sa vo všetkých skladovacích a prepravných kapacitách. Voda je ťažšia ako palivo, nemieša sa s ním a klesá na dno. Preto sa odvodňuje spodkom. Musí sa to robiť pravidelne. Voda sa v nádržiach dokáže bez problémov skondenzovať. Vy viete aj doma, že keď je cez deň príjemne teplo a nevetráte, hneď ako sa večer ochladí, okná sa zarosia. To isté sa deje aj v nádržiach, doplnil na záver Jozef Žužov, vedúci inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  7. Opäť sme na dobrej vlne
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 893
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 387
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 791
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 6 929
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 618
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 805
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 422
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 106
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 783
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 890
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


3 h
Kritický pohľad Michala Havrana.

Je stále naším spojencom proti tým, ktorí s ním narábajú horšie ako obchodníci s otrokmi so živým tovarom.


1. dec
Mliečne produkty by vo vyváženej strave nemali chýbať.

Sťažujú sa obchodníci, mliekari aj farmári.


6 h
Nataša Holinová

Výsledky prvého kola voľby detského komisára sú vzrušujúce. Druhé nás ani nemusí zaujímať.


3 h

Neprehliadnite tiež

Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


9 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


1. dec
Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


1. dec
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Babenkám
  2. Ján Šeďo: Spomienky bývalého elitného policajta zabalené v kriminálnych príbehoch - akt odvahy v troch dejstvách ( zatiaľ ).
  3. Roland Ondrus: Lockdown
  4. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  5. Štefan Vidlár: Darmožráč
  6. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  7. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  8. Rudolfa Vallová: Je ľahko kritizovať každú vládu
  1. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 2 564
  2. Zuzana Šubová: Ako využije anakonda v dažďovom pralese poukážku na kúpu bicykla 2 421
  3. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov 1 906
  4. Tupou Ceruzou: Pozdravy z kaviarne pre pána Blahu 1 865
  5. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ 1 726
  6. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 1 709
  7. Marek Strapko: Ale očkovať sa nedám! 1 705
  8. Martin Pilnik: S titulom MUDr. vykročili od lekárov k šarlatánom a ešte k tomu spíšu oslavný epos 1 590
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu