Stačí jeden pohľad na benzín a viete, či je kvalitný

Kvalita pohonných látok trápi mnohých vodičov. Diskutujú napríklad o tom, ktorá čerpacia stanica má kvalitnejší benzín alebo naftu, ako rozoznať nekvalitné palivo a podobne.

Pracovníci plnia pohonnými hmotami cisternu vo vojenskej Zásobovacej základni v Zemianskych Kostoľanoch.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kedy je pohonná látka nekvalitná? Dá sa to spoznať z jazdy vozidlom? Aj tieto otázky sme položili Jozefovi Žužovovi, vedúcemu inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Podľa jazdy sa kvalita paliva určuje ťažko

Nejeden motorista vám odprisahá, že keď natankoval, dokázal okamžite po naštartovaní zistiť, či je pohonná látka z čerpacej stanice kvalitná alebo nie. No zistiť rozdiel vo vlastnostiach 95-ky z dvoch rôznych čerpačiek laik v princípe nedokáže, ak jeden z benzínov nemá zásadne negatívny vplyv na jazdné vlastnosti auta.

"Čiastočne motorista môže vnímať takýto rozdiel, ale je tam aj určitá dávka subjektivity. Keď ja čakám od paliva viac, tak čiastočne dokážem presvedčiť aj sám seba, že auto šlo vynikajúco. Nie vždy to ale zodpovedá realite. Zistiť by sa to mohlo napríklad pomocou vyhodnocovania údajov prichádzajúcich do riadiacej jednotky, ktorú už majú všetky moderné motory. Pri benzínových motoroch vie motorista spozorovať zmenu kvality pri nižšom oktánovom čísle registrovaním tzv. klepania," povedal Žužov.

Podľa odborníka na kvalitu pohonných látok sú dôležité aj okolnosti. Ak podmienky pri jazde s palivom od jednej čerpačky nezodpovedajú tým, ktoré boli pri jazde na palivo od inej pumpy, nie je možné vždy porovnávať kvalitu pohonných látok.

Je to ako keby ste chceli zmerať to, ktoré dni boli teplejšie. Počas jedného by ste boli na slnku, počas iného v tieni. Pritom prvý z nich mohol byť za rovnakých podmienok chladnejší ako druhý, no váš pocit by bol opačný. Bez toho, aby ste fyzicky zmerali teplotu sa tak ľahko pravdu nedozviete.

Pohľadom zistíte, či je benzín alebo nafta menej kvalitná

Pohonné látky, ktoré sa predávajú na Slovensku, musia spĺňať normy. Vtedy sa dá hovoriť o štandardne kvalitnej pohonnej látke. Existujú palivá, ktoré ponúkajú nadštandard alebo superkvalitu?

"Každé palivo má predpísané vlastnosti, ktoré musí spĺňať. To, čo je nad rámec, to je pridaná hodnota, ale spotrebiteľ ju nemá akým spôsobom ľahko zistiť. Musí dôverovať dodávateľovi, že pohonná látka spĺňa deklarovanú kvalitu, ktorú dodávateľ napríklad marketingovo prezentuje," odpovedal Jozef Žužov.

Okrem situácie, kedy auto vodičovi zastane pre zlé palivo, ťažko určí, či je pohonná látka nadštandardná alebo nekvalitná. Pokiaľ si nerobí doma rozbory a nemá chemické laboratórium. Niečo však predsa len dokáže aj sám motorista.

"Jednoduché je overenie kvality na základe vzhľadu. Palivo musí byť čisté, teda bez voľnej, z paliva vylúčenej vody a mechanických nečistôt (napríklad hrdza) a musí byť číre a priezračné, teda musí mať iskru. Ak by tam bol zákal, tak niečo nie je v poriadku," doplnil Žužov.

Len starostlivosť o technológie udrží pohonné látky kvalitné

Na to, aby pohonná látka zostala kvalitná, treba sa starať nielen o kvalitnú výrobu ale aj o údržbu zásobníkov, transportných cisterien, dobré skladovanie a potom by pohonná látka s obsahom biopalív mala bez problémov vydržať približne rok.

"Najväčším nepriateľom stability a kvality palív je voda, zvýšená teplota a aj kyslík. Mikroorganizmy sú všade okolo nás. Akonáhle máme v systéme vodu, nastávajú ideálne podmienky pre mikroorganizmy. Palivá obsahujú n-alkány, čiže parafinické uhľovodíky, ktoré sú zdrojom výživy pre mikroorganizmy. A ak sa mikroorganizmy dostanú do vody a my im vytvoríme na určité obdobie stabilné miesto bez pohnutia v nádrži, rozmnožujú sa a rastú. Ak takéto palivo načerpáme, tak si v tom lepšom prípade zapcháme filtre a môže dôjsť k poškodeniu motora," vysvetľuje Žužov.

Voda a mikroorganizmy ako nepriatelia kvalitných pohonných látok

Proti vode a mikroorganizmom v palive sa však brániť dá. Dôležité je, aby systémy skladovania pohonných látok boli sledované a pravidelne a často odvodňované.

V prípade, že problém s mikrobiálnou kontamináciou nastal, dá sa to riešiť takzvanými biocídmi. "To sú prípravky, ktoré ničia prakticky všetko živé. Aj mikroorganizmy. Palivo po ich aplikácii zostane čisté. Ale nesmieme zabudnúť na to, že na spodok vždy klesnú všetky nečistoty po mikroorganizmoch," povedal Žužov.

Odvodňovaním sa odstránia aj usadené nečistoty v nádržiach.

"Odvodňuje sa vo všetkých skladovacích a prepravných kapacitách. Voda je ťažšia ako palivo, nemieša sa s ním a klesá na dno. Preto sa odvodňuje spodkom. Musí sa to robiť pravidelne. Voda sa v nádržiach dokáže bez problémov skondenzovať. Vy viete aj doma, že keď je cez deň príjemne teplo a nevetráte, hneď ako sa večer ochladí, okná sa zarosia. To isté sa deje aj v nádržiach, doplnil na záver Jozef Žužov, vedúci inšpekcie výrobkov v Slovnafte.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 931
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 786
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 284
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 109
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 821
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 767
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 513
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 258
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 305

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop