SME
Pondelok, 8. marec, 2021 | Meniny má Alan, AlanaKrížovkyKrížovky

Aditíva v benzínoch a nafte pomáhajú, no nie vždy

Mnohí motoristi považujú za najkvalitnejšie také palivá, ktoré v sebe majú nielen najviac aditív ale aj najväčší rozsah ich rôznych druhov. Niekedy to ale nepomáha, ba priam je to na škodu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Benzíny a nafta, ktoré sa predávajú na čerpacích staniciach, v sebe neobsahujú iba benzín respektíve naftu. Primiešavajú sa do nich biozložky a ďalšie chemické látky, ktorých úlohou je vylepšiť vlastnosti motorového paliva.

Každá zložka, ktorá sa do základnej pohonnej látky pridáva v relatívne malých množstvách, sa volá aditívum. Niektoré pohonné látky ich majú viac, niektoré menej.

Mnohí motoristi však považujú za najkvalitnejšie také palivá, ktoré v sebe majú nielen najväčší pomer aditív ale aj najväčší rozsah ich rôznych druhov. Aditíva môžu byť niekedy aj na škodu.

Aditíva v benzínoch a nafte nie sú všeliek

Okolo aditív sa aj vplyvom marketingu predajcov pohonných látok vytvorila akási aura dokonalosti. Podľa Jozefa Žužova, vedúceho inšpekcie výrobkov v Slovnafte, veľmi záleží na tom, aké aditíva sa do pohonnej látky pridávajú.

"Ja si myslím, že to funguje aj opačne. Teda čím menej rôznych aditív, tým lepšie, lebo tým zachovávame palivu punc prirodzenosti. Aditíva nie sú všemocné, aby dokázali sami o sebe robiť zázraky. Tým najdôležitejším je základ, fosílne palivo. Ďalším faktorom je aj vzájomná kompatibilita paliva a pridávaných aditív. Nie vždy je funkčnosť aditív pre rôzne palivá rovnaká," myslí si Žužov.

Ktoré aditíva sú užitočné?

Pohonné látky sú síce primárne určené na pohon motorových vozidiel, majú však aj ďalšie úlohy. Žužov uvádza jednu z dôležitých: "Ako príklad môžeme spomenúť potrebu pridávania mazivostnej prísady do bezsírnych náft, ktoré neobsahujú metylestery mastných kyselín. Iným príkladom potreby použitia prísad je výroba motorovej nafty pre zimné obdobie, aby nafta nezamrzla a splnila svoju úlohu aj v zimnom období. To je nutnosť."

Používajú sa aj takzvané multifunkčné prísady. Nie sú nevyhnutné, ale majú svoj význam. Snáď najznámejšou úlohou takýchto prísad je prečisťovania palivovej sústavy alebo zvyšovania výkonu. V istých situáciách však takéto aditíva môžu uškodiť. V iných ani neuškodia, ale ani nepomôžu.

Príkladom toho, kedy vynaložíte prostriedky bez efektu, sú najmä rôzne "zázračné" prostriedky na zvyšovanie výkonu alebo znižovanie spotreby.

Prísady na nečistoty

Iná situácia je v prípade detergentných aditív. Tie prispievajú k odstraňovaniu usadenín spalín, či na ventiloch, vstrekovačoch alebo v spaľovacom priestore.

"Čiže usadeniny sa tvoria ako prirodzená stránka spaľovania paliva v motoroch. Časom dochádza k znižovaniu účinnosti a efektivite spaľovacieho motora. Vy sa snažíte pridávať plyn, ale výkon nie je taký, ako by mal byť. Takže z tohto pohľadu sú prísady fajn a majú svoje opodstatnenie," vysvetľuje Žužov.

"Aditíva nezhoršujú kvalitu palív ako takú, keďže ich obsah v palive je takmer zanedbateľný. Sú to miligramy až stovky miligramov na kilogram. Majú však veľký vplyv na proces spaľovania. V tomto smere sa snažia aj producenti palív pridávať také aditíva a v takých množstvách, aby to bolo čo najúčinnejšie - z pohľadu ekonomického a aj z pohľadu pridanej hodnoty aditíva pre čo najúčinnejšie využitie vlastností motora."

Podľa Žužova to ale nie je otázka jednej nádrže paliva s aditívom. "Nečistoty sa tvoria v procese spaľovanie neustále. Veľký vplyv na tvorbu úsad má aj štýl jazdenia. V praxi sú však aj prípady, kedy aditíva účinkovali aj negatívne, hlavne ak ich obsah je príliš veľký alebo niekto použil vysoko koncentrované aditíva. Teda aditíva naozaj nie sú všeliek."

Aditíva čistia pomaly a po troškách

Po jednom natankovaní aditivovaného paliva teda systém motora neprečistíte. Napriek tomu sa povráva, že stačí do starého auta so zanesenou sústavou raz natankovať palivo, ktoré má v sebe čistiace prísady a po krátkej jazde sa už s autom nepohnete.

"Ak je použité štandardné aditivované palivo, tak by to nemal byť problém pre motor, lebo tých prísad je tam naozaj málo," uvádza odborník na kvalitu pohonných látok. Môže to byť malý problém po pridaní koncentrovaného aditívu do paliva, keď je čistiaci účinok je nárazový. Nečistôt by však nemalo vzniknúť toľko, aby vám to znefunkčnilo auto.

"Aditívum v komerčných palivách dokáže čistiť, ale pomaličky. To nie je tak, že to vyčistí naraz všetko. Mimochodom, to robia aj biozložky tým, že sú tam polárne zlúčeniny, ktoré dokážu nečistoty rozpúšťať. V prípade multifunkčných prísad je to to isté," uviedol Žužov.

Multifunkčné prísady však majú aj ďalšie vlastnosti. Nestarajú sa len o čistenie spaľovacieho priestoru. Sú aj antikorózne, teda chránia palivový systém, aby nehrdzavel. Je tam aj antioxidačná prísada pre zvýšenie stability paliva, pri nafte aj zvyšovač cetánového čísla. "Čiže je to taký komerčný balík, ktorý dostávate od výrobcu. Ale nie je to samozrejme všeliek. Často je to o pocitoch, že som natankoval super palivo a idem ako formula," doplnil Žužov.

Má význam tankovať aditivované palivá?

Z toho, čo sme sa mali možnosť dozvedieť, vodič, ktorý na aute nenajazdí veľa kilometrov a predá ho po skončení záruky, zaplatí zbytočne viac, ak bude jazdiť na aditivované palivá. Ale ani toto neplatí paušálne.

"Záleží od štýlu jazdenia. Je lepšie, ak tam prísady sú, lebo znižujete riziko poruchy a dokážete predĺžiť životnosť motora. Bez aditív sa riziko skoršieho poškodenia motora zvyšuje," vysvetlil Jozef Žužov.

Aj keď aditíva podľa Žužova neznižujú spotrebu a nezvyšujú výkon, majú svoj význam.

"Udržuje sa spaľovací systém v kondícii, aby vám dokázal ponúknuť maximálny možný výkon motora. Aby tam časom nedochádzalo k výraznému úpadku. Po kúpe má auto výkon 100 percent a bez aditív sa tento výkon po čase znižuje. Používanie prísad by malo udržiavať výkon na hodnotách blízkych 100 percentám," doplnil Žužov.

Dlhodobým tankovaním pohonných látok s aditívami tak vodič dokáže z auta vytiahnuť vyšší výkon ako ten, kto aditívam neverí. Ani jeden však po čase nedosiahne s autom taký výkon, ako keď boli autá nové.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  5. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  9. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  10. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  1. Metropolis sa stane ikonickou stavbou Bratislavy
  2. Čo napĺňa v práci úspešné ženy v jednej z najznámejších firiem?
  3. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  4. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  5. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  6. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  7. Nové číslo Historickej revue
  8. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  9. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  10. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 26 210
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 15 528
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 13 279
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 13 045
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 201
  6. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 8 540
  7. Nové číslo Historickej revue 8 385
  8. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 8 346
  9. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 7 683
  10. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní? 7 522
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podobu vlajkovej lode Volkswagen Trinity spoznáme až v roku 2026.

Ďalší míľnik v histórii príde v roku 2026 s modelom Trinity.

3 h

Zameral sa na populárny rozmer.

5. mar
Nová Dacia Sandero Access

Nájdu sa nové modely, kombi aj hybrid.

5. mar
Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Strešný box zvláda vysokú rýchlosť.

5. mar