Kia odhalila zákulisie vývoja a nové modely

Jazdili sme s novými modelmi značky Kia a nahliadli za oponu vývojového centra. Nie všade mohla ísť kamera, ale do hlavnej budovy a k novému elektromobilu na autosalóne áno.

Na stráženej testovacej trati vývojového centra asi najviac zaujalo nové Picanto. Na pomery svojej triedy jazdí o poznanie lepšie. Poteší tiež prítomnosť stabilizačného systému a priestranné miesto vpredu.(Zdroj: KIA)

SOUL, JUŽNÁ KÓREA. Viete, že jedna testovacia figurína na crash test automobilu stojí vyše 100 000 dolárov a že výskumné a vývojové centrum automobilového koncernu Hyundai Kia je vlastne mesto s 10 000 pracovníkmi?

V rámci Kia Discovery Tour sme mali možnosť v predpremiére jazdiť na uzavretom testovacom okruhu s tromi novinkami značky (Rio, Picanto, Optima) ešte skôr ako sú naplánované oficiálne jazdy.

Video mapuje naše dojmy z jazdy, avšak iba v prostredí autosalónu, pretože do vývojového centra, ktorého návšteva je motoristickým snom, kamera nemôže.

Asi najzaujímavejšou časťou pohľadu za oponu automobilky bola návšteva výskumného centra, vlastne akoby samostatného mesta na okraji Soulu.

Hneď pri vstupe príde hoci aj vítaný hosť, ale predsa možný špión, o všetko príručné - batožinu, kamery, aj fotoaparát. V podstate jediné, čo po takejto návšteve ostane, sú spomienky.

Napríklad aj na množstvo členov bezpečnostnej služby, ktorí medzi halami usmerňujú dopravu a samozrejme strážia areál.

Premávka ako v meste

Vyzerá to, ako keby prezamestanosť vládla svetom, pretože strážnici sú všade na každej križovatke a neusmerňujú iba náš autobus. Veď ďalších sto autobusov sem príde na konci niektorej zo zmien a dovezie zamestnancov.

Okrem toho je tu poriadna premávka testovacích prototypov, mnohé sú maskované a tak si len typujeme, ktorý bude nový cee’d a čo zasa očakávaný luxusný sedan Kia.

Na testovacej dráhe je neuveriteľná premávka. Niektoré autá idú krokom, v iných technici skúšajú akceleráciu. Bol by omyl si myslieť, že vo vnútri areálu jazdí iba Kia alebo Hyundai.

Inžinieri v snahe napredovať skúšajú na dráhe novú Fiestu, previezli sa aj na Passate a blízko očakávanej silnej a zatiaľ maskovanej verzie modelu Hyundai Veloster s veľkými výfukmi, stojí Golf GTI.

V zbierke nakúpených vozidiel iných značiek, slúžiacich na porovnávanie nechýbajú BMW, Škoda Fabia, Nissan GT-R alebo aj Fiaty . Návštevníka v tejto krajine motoristických snov však viac pútajú maskované autá a dielne, z ktorých vychádzajú.

Prirovnanie k živému mestu vôbec nie je prehnané, lebo okrem križovatiek a budov má výskumné a vývojové centrum parkoviská a vrakoviská.

Rozbilo sa o stenu

„Máme šťastie, o desať minút bude prebiehať crash test,“ oznamuje Yuri Cha, ktorá nás sprevádza areálom. V novej hale na nárazové testy urobia technici jeden a pol nárazového testu denne.

Teda niekedy dva aj tri, niekedy iba jeden. Na troch dráhach ústiacich do jedného centrálneho miesta sa rozbíjajú autá o stĺpy, pevné aj deformovateľné prekážky, podľa typu zvoleného nárazu.

Dnes budú technici testovať nový sedan Kia K7 v náraze na nedeformovateľnú stenu pod uhlom 30 stupňov a sledovať bezpečnosť spolujazdca, pretože auto narazí jeho stranou v rýchlosti 40 kilometrov za hodinu.

Zimomriavky na chrbte

Šikmý náraz simuluje nehodu do betónových bariér napríklad na diaľnici po predchádzajúcom šmyku. Technici si potichu chystajú kamery schopné urobiť 1300 snímok za sekundu a na pristavenom aute ladia osvetľovaciu techniku. Toto nerozbijú, na tomto iba upravia polohu kamier, svetiel a spínača blesku.

Na stene je zväzok vodičov a spínač presne vo výške nárazníka. Technik ešte raz po ňom kontrolne klepne rukou a keď sa cvične zablysne, nastane ticho pred ranou. Nastavovacie auto už zmizlo preč, ťažný mechanizmus začne tlmene hučať a po pár sekundách vychádza iné auto z tunela do priestoru nárazových testov. Tresk.

Ten tupý náraz vyvolá zimomriavky na chrbte aj vtedy, ak v aute sedí iba figurína. Taká rana a iba štyridsaťkilometrová rýchlosť. V zlomku sekundy, kedy kamery urobia stovky snímok, prebehne vnímavému človeku mikrofilm v hlave o tom, čo všetko sa môže stať.

Ani v miestnosti testovacích figurín nie je dva krát príjemná atmosféra. Sú ich tu desiatky, možno aj stovka. Väčšina sedí na stoličkách so zdvihnutými rukami. Muži, ženy, tehotné matky, detičky rôzneho veku, ázijské veľkosti aj európske.

Tie menej šťastné figuríny sú rozobraté v policiach. Každej trčí z chrbta zväzok káblov a okolo tridsať koncoviek. Nejde totiž o figuríny z módneho výkladu, ale doslova o elektronický organizmus s vyše tisíc senzormi. Sú všade, v hlave, v krku v nohách, bruchu aj rebrách.

Majú predpísanú teplotu

„Kalibrujem ho a pripravujem na náraz,“ odpovedá technik, ktorý sa vŕta v hrudi mužskej figuríny visiacej na žeriave. „Pred každým testom sa musia presne kalibrovať pri teplote 21,5 stupňa,“ dopĺňa sprievodkyňa Yuri Cha. Iba pri tejto teplote možno nastaviť senzory, navyše „svaly“ figuríny majú správnu mernú hmotnosť.

Jazdy s novými modelmi, boli len smietkou z toho, čo možno vidieť a zažiť pri krátkej návšteve výskumného a vývojového centra. Škoda, že pri krátkom pohľade za oponu nám chýbali fotoaparáty alebo kamery.

Aj bez nich je jasné, že za vývojom jedného jediného modelu je viac práce a umu, než by si kto myslel.

(Cestu hradila spoločnosť Kia.)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 197
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 149
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 966
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 909
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 372
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 250
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 576
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 097
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 498
  10. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 3 788

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.