Kia odhalila zákulisie vývoja a nové modely

Jazdili sme s novými modelmi značky Kia a nahliadli za oponu vývojového centra. Nie všade mohla ísť kamera, ale do hlavnej budovy a k novému elektromobilu na autosalóne áno.

Na stráženej testovacej trati vývojového centra asi najviac zaujalo nové Picanto. Na pomery svojej triedy jazdí o poznanie lepšie. Poteší tiež prítomnosť stabilizačného systému a priestranné miesto vpredu.(Zdroj: KIA)

SOUL, JUŽNÁ KÓREA. Viete, že jedna testovacia figurína na crash test automobilu stojí vyše 100 000 dolárov a že výskumné a vývojové centrum automobilového koncernu Hyundai Kia je vlastne mesto s 10 000 pracovníkmi?

V rámci Kia Discovery Tour sme mali možnosť v predpremiére jazdiť na uzavretom testovacom okruhu s tromi novinkami značky (Rio, Picanto, Optima) ešte skôr ako sú naplánované oficiálne jazdy.

Video mapuje naše dojmy z jazdy, avšak iba v prostredí autosalónu, pretože do vývojového centra, ktorého návšteva je motoristickým snom, kamera nemôže.

Asi najzaujímavejšou časťou pohľadu za oponu automobilky bola návšteva výskumného centra, vlastne akoby samostatného mesta na okraji Soulu.

Hneď pri vstupe príde hoci aj vítaný hosť, ale predsa možný špión, o všetko príručné - batožinu, kamery, aj fotoaparát. V podstate jediné, čo po takejto návšteve ostane, sú spomienky.

Napríklad aj na množstvo členov bezpečnostnej služby, ktorí medzi halami usmerňujú dopravu a samozrejme strážia areál.

Premávka ako v meste

Vyzerá to, ako keby prezamestanosť vládla svetom, pretože strážnici sú všade na každej križovatke a neusmerňujú iba náš autobus. Veď ďalších sto autobusov sem príde na konci niektorej zo zmien a dovezie zamestnancov.

Okrem toho je tu poriadna premávka testovacích prototypov, mnohé sú maskované a tak si len typujeme, ktorý bude nový cee’d a čo zasa očakávaný luxusný sedan Kia.

Na testovacej dráhe je neuveriteľná premávka. Niektoré autá idú krokom, v iných technici skúšajú akceleráciu. Bol by omyl si myslieť, že vo vnútri areálu jazdí iba Kia alebo Hyundai.

Inžinieri v snahe napredovať skúšajú na dráhe novú Fiestu, previezli sa aj na Passate a blízko očakávanej silnej a zatiaľ maskovanej verzie modelu Hyundai Veloster s veľkými výfukmi, stojí Golf GTI.

V zbierke nakúpených vozidiel iných značiek, slúžiacich na porovnávanie nechýbajú BMW, Škoda Fabia, Nissan GT-R alebo aj Fiaty . Návštevníka v tejto krajine motoristických snov však viac pútajú maskované autá a dielne, z ktorých vychádzajú.

Prirovnanie k živému mestu vôbec nie je prehnané, lebo okrem križovatiek a budov má výskumné a vývojové centrum parkoviská a vrakoviská.

Rozbilo sa o stenu

„Máme šťastie, o desať minút bude prebiehať crash test,“ oznamuje Yuri Cha, ktorá nás sprevádza areálom. V novej hale na nárazové testy urobia technici jeden a pol nárazového testu denne.

Teda niekedy dva aj tri, niekedy iba jeden. Na troch dráhach ústiacich do jedného centrálneho miesta sa rozbíjajú autá o stĺpy, pevné aj deformovateľné prekážky, podľa typu zvoleného nárazu.

Dnes budú technici testovať nový sedan Kia K7 v náraze na nedeformovateľnú stenu pod uhlom 30 stupňov a sledovať bezpečnosť spolujazdca, pretože auto narazí jeho stranou v rýchlosti 40 kilometrov za hodinu.

Zimomriavky na chrbte

Šikmý náraz simuluje nehodu do betónových bariér napríklad na diaľnici po predchádzajúcom šmyku. Technici si potichu chystajú kamery schopné urobiť 1300 snímok za sekundu a na pristavenom aute ladia osvetľovaciu techniku. Toto nerozbijú, na tomto iba upravia polohu kamier, svetiel a spínača blesku.

Na stene je zväzok vodičov a spínač presne vo výške nárazníka. Technik ešte raz po ňom kontrolne klepne rukou a keď sa cvične zablysne, nastane ticho pred ranou. Nastavovacie auto už zmizlo preč, ťažný mechanizmus začne tlmene hučať a po pár sekundách vychádza iné auto z tunela do priestoru nárazových testov. Tresk.

Ten tupý náraz vyvolá zimomriavky na chrbte aj vtedy, ak v aute sedí iba figurína. Taká rana a iba štyridsaťkilometrová rýchlosť. V zlomku sekundy, kedy kamery urobia stovky snímok, prebehne vnímavému človeku mikrofilm v hlave o tom, čo všetko sa môže stať.

Ani v miestnosti testovacích figurín nie je dva krát príjemná atmosféra. Sú ich tu desiatky, možno aj stovka. Väčšina sedí na stoličkách so zdvihnutými rukami. Muži, ženy, tehotné matky, detičky rôzneho veku, ázijské veľkosti aj európske.

Tie menej šťastné figuríny sú rozobraté v policiach. Každej trčí z chrbta zväzok káblov a okolo tridsať koncoviek. Nejde totiž o figuríny z módneho výkladu, ale doslova o elektronický organizmus s vyše tisíc senzormi. Sú všade, v hlave, v krku v nohách, bruchu aj rebrách.

Majú predpísanú teplotu

„Kalibrujem ho a pripravujem na náraz,“ odpovedá technik, ktorý sa vŕta v hrudi mužskej figuríny visiacej na žeriave. „Pred každým testom sa musia presne kalibrovať pri teplote 21,5 stupňa,“ dopĺňa sprievodkyňa Yuri Cha. Iba pri tejto teplote možno nastaviť senzory, navyše „svaly“ figuríny majú správnu mernú hmotnosť.

Jazdy s novými modelmi, boli len smietkou z toho, čo možno vidieť a zažiť pri krátkej návšteve výskumného a vývojového centra. Škoda, že pri krátkom pohľade za oponu nám chýbali fotoaparáty alebo kamery.

Aj bez nich je jasné, že za vývojom jedného jediného modelu je viac práce a umu, než by si kto myslel.

(Cestu hradila spoločnosť Kia.)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 15 318
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 911
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 564
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 095
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 755
  6. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 479
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 464
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 453
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 266
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 191

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Starosta Raslavíc Marek Rakoš dokázal za dva roky vybudovať 80 pracovných miest pre sociálne slabé skupiny.

BRATISLAVA

Prestavba stanice sa blíži, Bratislava o obmedzeniach mlčí

Najskôr musia dokončiť modernizáciu električkovej trate na Špitálskej ulici.

DOMOV

Kaliňák prečkáva Plavčana v zahraničí, dosiaľ šlo o jeho hlavu

Minister vnútra je už dlhšie na dovolenke.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.