Kia odhalila zákulisie vývoja a nové modely

Jazdili sme s novými modelmi značky Kia a nahliadli za oponu vývojového centra. Nie všade mohla ísť kamera, ale do hlavnej budovy a k novému elektromobilu na autosalóne áno.

Na stráženej testovacej trati vývojového centra asi najviac zaujalo nové Picanto. Na pomery svojej triedy jazdí o poznanie lepšie. Poteší tiež prítomnosť stabilizačného systému a priestranné miesto vpredu.(Zdroj: KIA)

SOUL, JUŽNÁ KÓREA. Viete, že jedna testovacia figurína na crash test automobilu stojí vyše 100 000 dolárov a že výskumné a vývojové centrum automobilového koncernu Hyundai Kia je vlastne mesto s 10 000 pracovníkmi?

V rámci Kia Discovery Tour sme mali možnosť v predpremiére jazdiť na uzavretom testovacom okruhu s tromi novinkami značky (Rio, Picanto, Optima) ešte skôr ako sú naplánované oficiálne jazdy.

Video mapuje naše dojmy z jazdy, avšak iba v prostredí autosalónu, pretože do vývojového centra, ktorého návšteva je motoristickým snom, kamera nemôže.

Asi najzaujímavejšou časťou pohľadu za oponu automobilky bola návšteva výskumného centra, vlastne akoby samostatného mesta na okraji Soulu.

Hneď pri vstupe príde hoci aj vítaný hosť, ale predsa možný špión, o všetko príručné - batožinu, kamery, aj fotoaparát. V podstate jediné, čo po takejto návšteve ostane, sú spomienky.

Napríklad aj na množstvo členov bezpečnostnej služby, ktorí medzi halami usmerňujú dopravu a samozrejme strážia areál.

Premávka ako v meste

Vyzerá to, ako keby prezamestanosť vládla svetom, pretože strážnici sú všade na každej križovatke a neusmerňujú iba náš autobus. Veď ďalších sto autobusov sem príde na konci niektorej zo zmien a dovezie zamestnancov.

Okrem toho je tu poriadna premávka testovacích prototypov, mnohé sú maskované a tak si len typujeme, ktorý bude nový cee’d a čo zasa očakávaný luxusný sedan Kia.

Na testovacej dráhe je neuveriteľná premávka. Niektoré autá idú krokom, v iných technici skúšajú akceleráciu. Bol by omyl si myslieť, že vo vnútri areálu jazdí iba Kia alebo Hyundai.

Inžinieri v snahe napredovať skúšajú na dráhe novú Fiestu, previezli sa aj na Passate a blízko očakávanej silnej a zatiaľ maskovanej verzie modelu Hyundai Veloster s veľkými výfukmi, stojí Golf GTI.

V zbierke nakúpených vozidiel iných značiek, slúžiacich na porovnávanie nechýbajú BMW, Škoda Fabia, Nissan GT-R alebo aj Fiaty . Návštevníka v tejto krajine motoristických snov však viac pútajú maskované autá a dielne, z ktorých vychádzajú.

Prirovnanie k živému mestu vôbec nie je prehnané, lebo okrem križovatiek a budov má výskumné a vývojové centrum parkoviská a vrakoviská.

Rozbilo sa o stenu

„Máme šťastie, o desať minút bude prebiehať crash test,“ oznamuje Yuri Cha, ktorá nás sprevádza areálom. V novej hale na nárazové testy urobia technici jeden a pol nárazového testu denne.

Teda niekedy dva aj tri, niekedy iba jeden. Na troch dráhach ústiacich do jedného centrálneho miesta sa rozbíjajú autá o stĺpy, pevné aj deformovateľné prekážky, podľa typu zvoleného nárazu.

Dnes budú technici testovať nový sedan Kia K7 v náraze na nedeformovateľnú stenu pod uhlom 30 stupňov a sledovať bezpečnosť spolujazdca, pretože auto narazí jeho stranou v rýchlosti 40 kilometrov za hodinu.

Zimomriavky na chrbte

Šikmý náraz simuluje nehodu do betónových bariér napríklad na diaľnici po predchádzajúcom šmyku. Technici si potichu chystajú kamery schopné urobiť 1300 snímok za sekundu a na pristavenom aute ladia osvetľovaciu techniku. Toto nerozbijú, na tomto iba upravia polohu kamier, svetiel a spínača blesku.

Na stene je zväzok vodičov a spínač presne vo výške nárazníka. Technik ešte raz po ňom kontrolne klepne rukou a keď sa cvične zablysne, nastane ticho pred ranou. Nastavovacie auto už zmizlo preč, ťažný mechanizmus začne tlmene hučať a po pár sekundách vychádza iné auto z tunela do priestoru nárazových testov. Tresk.

Ten tupý náraz vyvolá zimomriavky na chrbte aj vtedy, ak v aute sedí iba figurína. Taká rana a iba štyridsaťkilometrová rýchlosť. V zlomku sekundy, kedy kamery urobia stovky snímok, prebehne vnímavému človeku mikrofilm v hlave o tom, čo všetko sa môže stať.

Ani v miestnosti testovacích figurín nie je dva krát príjemná atmosféra. Sú ich tu desiatky, možno aj stovka. Väčšina sedí na stoličkách so zdvihnutými rukami. Muži, ženy, tehotné matky, detičky rôzneho veku, ázijské veľkosti aj európske.

Tie menej šťastné figuríny sú rozobraté v policiach. Každej trčí z chrbta zväzok káblov a okolo tridsať koncoviek. Nejde totiž o figuríny z módneho výkladu, ale doslova o elektronický organizmus s vyše tisíc senzormi. Sú všade, v hlave, v krku v nohách, bruchu aj rebrách.

Majú predpísanú teplotu

„Kalibrujem ho a pripravujem na náraz,“ odpovedá technik, ktorý sa vŕta v hrudi mužskej figuríny visiacej na žeriave. „Pred každým testom sa musia presne kalibrovať pri teplote 21,5 stupňa,“ dopĺňa sprievodkyňa Yuri Cha. Iba pri tejto teplote možno nastaviť senzory, navyše „svaly“ figuríny majú správnu mernú hmotnosť.

Jazdy s novými modelmi, boli len smietkou z toho, čo možno vidieť a zažiť pri krátkej návšteve výskumného a vývojového centra. Škoda, že pri krátkom pohľade za oponu nám chýbali fotoaparáty alebo kamery.

Aj bez nich je jasné, že za vývojom jedného jediného modelu je viac práce a umu, než by si kto myslel.

(Cestu hradila spoločnosť Kia.)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  4. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  5. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  6. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  7. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  8. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  9. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Daniela Hrudu
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 19 099
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 424
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 487
  4. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 8 344
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 853
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 246
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 306
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 499
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 119
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 745

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Olympiáda v Pekingu už nehrozí. Možno však pôjde do Tokia, smial sa Kuzmin

Nasťa prekonala predpovede, hovorí jej tréner a manžel Daniel Kuzmin.

ŠPORT

Haščák: V zápasoch, keď ide o všetko, hráme vždy najlepšie

Bol to špeciálny zápas, vravel Žiga Jeglič.

TECH

Päť hier na telefón, s ktorými si precvičíte mozgové závity

Dokážete navrhnúť najlepšiu križovatku a mechanické puzzle?

Neprehliadnite tiež

Enzo Ferrari sa stal legendou z donútenia

Pred 120 rokmi sa narodil zakladateľ legendárnej talianskej značky.

Dopravu v Bratislave skomplikovala poľadovica aj sneženie

Tunel Sitina priebežne uzatvárali a hromadná doprava mala v kopcoch opäť problémy.

Kia Ceed sa oficiálne predstavuje. Ponúka viac miesta a trúfa si aj na Golf

Tretia generácia sa bude od mája opäť vyrábať v Žiline.